2021-11-25, 11:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
1 jag är en nordman varför skulle jag tro på en judegud som är lika korkad som han är ond?
2. Varför skulle jag tro på några gudar överhuvudtaget, det finns inga som helst bevis
1. Ah, du talar om en sådan "gud". Tro inte på den & skriv myyycket tydligare nästa gång.
2. De flesta tror, så du borde ställa frågan "vad är det för fel på mig?".
Citera
2021-11-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Ah, du talar om en sådan "gud". Tro inte på den & skriv myyycket tydligare nästa gång.
2. De flesta tror, så du borde ställa frågan "vad är det för fel på mig?".
Nej i den första talar jag om en specifik gud dne onde och korkade jahvee och så kör de med argumentum ad populum vilket är ett argumentationsfel. Det finns jättemånga som tror på spöken, astrologi helande kristaller m.m har de också rätt?
Citera
2021-11-25, 11:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej i den första talar jag om en specifik gud dne onde och korkade jahvee och så kör de med argumentum ad populum vilket är ett argumentationsfel. Det finns jättemånga som tror på spöken, astrologi helande kristaller m.m har de också rätt?
Du kan inte ta kraften från vad jag sa genom att skräna "argumentum ad populum", för vi talar om ett relativt allvarligt och konsistent ställningstagande hos majoriteten i den fråga som angår mänskligheten allra mest, men tips: kan förkortas, som Robot, gjort, till ad populum och, vidare, till ad pop.
Eller varför inte bara pop som i popcorn?
Citera
2021-11-25, 12:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du kan inte ta kraften från vad jag sa genom att skräna "argumentum ad populum", för vi talar om ett relativt allvarligt och konsistent ställningstagande hos majoriteten i den fråga som angår mänskligheten allra mest, men tips: kan förkortas, som Robot, gjort, till ad populum och, vidare, till ad pop.
Se, än en gång visar det sig att du bara sysslar med logikfel. Cirkelargument, presuppositionsargument och ad pop. När ska du lära dig att tänka?
Du kan inte bevisa Bibeln genom argumentationsfel.
Din gud måste vara besviken på dig som representerar honom så uselt.
Citera
2021-11-25, 12:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Se, än en gång visar det sig att du bara sysslar med logikfel. Cirkelargument, presuppositionsargument och ad pop. När ska du lära dig att tänka?
Du kan inte bevisa Bibeln genom argumentationsfel.
Din gud måste vara besviken på dig som representerar honom så uselt.
Text flyter ihop i alla dina inlägg, fixa till det där genast.
Citera
2021-11-25, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Vi har ingen som helst skyldighet att bevisa Guds existens eller Bibelns (Guds ord) helighet för någon.
Nu befinner du dig i en tråd som specifikt handlar om huruvida Bibeln är sann. Vill du att någon annan ska köpa att den är sann så är bevisning som gäller.

Citat:
Som det står skrivet i Bibeln så ska man leva av tro.
Tror på ett påstående gör man rimligtvis först efter att det påvisats vara sant. Annars är det blind tro.
Senast redigerad av GamlaDraggen 2021-11-25 kl. 12:59.
Citera
2021-11-25, 12:58
Medlem
Citat:
Nej, ni vet inte det då. Ni vet ingenting relevant.
Guds ord är sitt eget belägg. Vad trodde du?
Cirkelargument.

Det är ju bevis för att det de facto är Guds ord som efterfrågas. Och då svarar du alltså att belägget för att det är Guds ord, är att det är Guds ord?
Du ser inga problem med den typen av "argument"?
Citera
2021-11-25, 14:21
Medlem
Citat:
Tror du hinduerna och muhammedanerna håller med dig? De som är shintoister
Citera
2021-11-25, 17:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Cirkelargument.
Det är ju bevis för att det de facto är Guds ord som efterfrågas. Och då svarar du alltså att belägget för att det är Guds ord, är att det är Guds ord?
Du ser inga problem med den typen av "argument"?
Du kan haspla ur dig ordet cirkelargument hur mycket det vill, det visar bara att du är indoktrinerad med ateistisk jargong och därför inte förstår hur det som är Guds ord måste vara beskaffat, nämligen sådant att det inte beläggs av något utanför (och framför allt inte över) sig därför att det är den yttersta och högsta auktoriteten.
Den yttersta och högsta auktoriteten beläggs/bekräftas inte från någon högre instans. De övertygar på egen kraft om det alls ska ske. Detta är konsistent med dess anspråk.

För er särlingar (kufar) är Gud som människor eller på sin höjd en filosofisk idé.
Medan vi kristna talar om den Gud som är (JHWH).

En i fråga om det transcendenta störd (=brottslig och sjuk) människa förstår väl inte sådant här ens på principplanet, för att inte tala om att hon skulle kunna tillämpa det.
Är det så du vill leva och dö, i förtjusning över egen enfaldig jargong och utan Guds gratis nåd?
You tell me.
Citera
2021-11-25, 17:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Tror du hinduerna och muhammedanerna håller med dig? De som är shintoister
De håller definitivt inte med dig, den saken är klar. Men mig är de överens om att du är en crazy dude.
Med dem, som är på spelplanen, med er ligister på läktaren, kan jag sedan förkunna vem och vad gudomen är.
Citera
2021-11-25, 18:39
Medlem
Citat:
Du kan haspla ur dig ordet cirkelargument hur mycket det vill, det visar bara att du är indoktrinerad med ateistisk jargong och därför inte förstår hur det som är Guds ord måste vara beskaffat, nämligen sådant att det inte beläggs av något utanför (och framför allt inte över) sig därför att det är den yttersta och högsta auktoriteten.
Den yttersta och högsta auktoriteten beläggs/bekräftas inte från någon högre instans. De övertygar på egen kraft om det alls ska ske. Detta är konsistent med dess anspråk.
Som sagt, det är ett cirkelresonemang du framför.
Du hävdar att Bibeln är Guds ord därför att Bibeln är Guds ord och att Bibeln är helig därför att den är Guds ord.
Du har stora svårigheter med logiskt tänkande, vilket i och för sig inte är särskilt förvånande. Man måste ägna sig åt en form av mental gymnastik fri från logik och kritiskt tänkande för att kunna tro på gamla sagoböcker som strider mot precis allt vi vet om universum.
Citera
2021-11-25, 19:47
Medlem
Citat:
De håller definitivt inte med dig, den saken är klar. Men mig är de överens om att du är en crazy dude.
Med dem, som är på spelplanen, med er ligister på läktaren, kan jag sedan förkunna vem och vad gudomen är.
kanske inte men tror du att de håller med dig då? Ligist ytterst oförskämt men du är uppenbarligen en religiös dåre så jag är inte förvånad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in