2021-11-24, 00:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
'köpa nya kassettband'? Lycka till.

Naturligtvis.
Redan till och med slutsålda:https://www.ginza.se/product/abba/voyage-2021/557450/
Citera
2021-11-24, 00:22
Medlem
Många har säkert kvar sina kassetter, men nya kanske det är svårare med.
Har hundratals kassettband sedan 70- och 80-talet, men ingen bil där det går att lyssna av dem, däremot ett kassettdäck för hemmabruk, var dock 10-15 år sedan den apparaten var igång senast...!
Citera
2021-11-24, 00:57
Medlem
Elementarts avatar
Jag köpte en kassettbandspelare på Jula för ca 100 kronor till min gamla bil, detta var för 10-11 år sedan, men redan då minns jag att detta var en av få (kanske till o med sista) butiker som sålde nya kassettbandspelare. Till o med kassörskan började flina lite när hon såg att jag skulle köpa en kassettbandspelare
Citera
2021-11-24, 07:40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Naturligtvis.
Redan till och med slutsålda:https://www.ginza.se/product/abba/voyage-2021/557450/
Jo, jag vet att Voyage även släpptes på kassett, som en samlargimmick, men bortsett från den har det väl inte kommit något alls på decennier?
Och eftersom den är slutsåld blir det väl svårt för dig att köpa den, om du hittar bandspelaren, eller bilen, att ha den i?
Citera
2021-11-24, 12:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Exakt!
Blev lite nostalgisk. Tror det finns kvar i lådorna efter bytt i bilar till cd och bilar jag skrotat den ser väldigt bekant ut och var vanlig så jag borde ha i mina gömmor får nog titta och se vad det finns för något mer sparat.
Citera
2021-11-24, 12:38
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej. Nakamichi. De var kassettbandspelarnas RR.

Sant, men jag tror inte dom gjorde några modeller för bilar.

Jag la själv ner massor med tid och pengar på detta en gång i tiden och bara mitt kassettdäck hemma (Technics) betalade jag en smärre förmögenhet för i dåtidens pengar (80-tal).
Citera
2021-11-24, 12:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Sant, men jag tror inte dom gjorde några modeller för bilar.

Jag la själv ner massor med tid och pengar på detta en gång i tiden och bara mitt kassettdäck hemma (Technics) betalade jag en smärre förmögenhet för i dåtidens pengar (80-tal).
Det gjorde de. Dock ej så kända bland Svensson.
Haft mycket Technics själv. Bra grejjer för pengarna. Panasonics hifi-utrustning.
Citera
2021-11-24, 21:48
Medlem
Citat:
Biltema bör väl sälja vanliga kassetbandspelare?

Har du kollat? De har tre bilsteroes varav två med CD och en för minneskort.
Kassettband?
Jag var förvånad att de hade så pass många med CD...
Citera
2021-11-25, 10:04
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Märkligt om det inte skulle säljas några nya kassetbandspelare.
Kan det verkligen stämma?
Man vill ju kunna spela sina kassettband när man är ute och kör.

Det verkar som att man får leta på begagnatmarknaden då.

Det säljs en del för hemmabruk. Techmoan på Youtube testar sådana ibland. Gemensamt för all nytillverkad retroteknik är att kvalitén inte är den bästa. De säljer tyvärr mest på utseendet och nostalgi. Det verkar finnas en typ av kassettmekanik som fortfarande tillverkas i Kina som "alla" nutida walkmancloner, bergsprängare osv använder. Samma sak med skivspelare i de lägre prisklasserna, formgjuten plast från ett fåtal fabriker i Kina...

Dock verkar det inte finnas någon som har börjat med nostalgi-bilkassettradio ännu.
Citera
2021-11-25, 14:22
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jo, USB-minnen fungerar fortfarande i alla moderna bilar. Har du filerna på MP3 eller FLAC så är det inga problem i några nya bilar. Har lagt musik på en 1GB SSD och kopplat in i bilen utan problem.

Har testat detta men man måste ha en väldigt färsk läsare som klarar av så stora minnen. Och även om dom gör det så tar det en evighet att bläddra eller söka om det rör sig om äldre system. I min ena bil från 2011 sitter det ett riktigt fint fabriksmonterat ljudsystem men har man stora minnen (>16GB) så tar det frustrerande lång tid att bläddra och den köper inte alls min 512GB SSD disk. Tror 64GB är max.
På en av mina andra bilar har jag en rätt färsk Kenwoodspelare (2018 typ) och den klarar mina USB-minnen men stoppar jag dit disken så "syns" bara de 10000 första filerna, mappstrukturen klarar alltså inte mer. Hur tänkte dom här?
Citera
2021-11-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har testat detta men man måste ha en väldigt färsk läsare som klarar av så stora minnen. Och även om dom gör det så tar det en evighet att bläddra eller söka om det rör sig om äldre system. I min ena bil från 2011 sitter det ett riktigt fint fabriksmonterat ljudsystem men har man stora minnen (>16GB) så tar det frustrerande lång tid att bläddra och den köper inte alls min 512GB SSD disk. Tror 64GB är max.
På en av mina andra bilar har jag en rätt färsk Kenwoodspelare (2018 typ) och den klarar mina USB-minnen men stoppar jag dit disken så "syns" bara de 10000 första filerna, mappstrukturen klarar alltså inte mer. Hur tänkte dom här?

Det var i vår Tesla M3 (en från 2019 och en från 2021). Nu hade jag inte så mycket filer på den, men inga som helst problem med stora diskar eller någon som helst seghet. Men hur många filer den eventuellt är begränsad till vet jag som sagt inte. Det problemet jag hade var att jag inte fick upp album-art som tänkt (med det var visst en tillfällig bugg som uppdaterats nu som jag förstått det).
Citera
2021-11-27, 08:01
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Märkligt om det inte skulle säljas några nya kassetbandspelare.
Kan det verkligen stämma?
Man vill ju kunna spela sina kassettband när man är ute och kör.

Det verkar som att man får leta på begagnatmarknaden då.
Märkligt? snart 2022. Cd är också ute ur tiden och kom ca1986.
Kassettband är hopplöst ute.
Trattgrammofoner nytillverkas inte heller som jag vet.
Till ämnet.
Antar att du vill ha tag på en bandar till en äldre bil.
Till en Zoe får du sätta dit den med buntband under instrumentbrädan då allt är integrerat i bilens elektronik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in