Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-23, 21:10
  #7105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Nej, bear är ett finansiell produkt som bettar på att en underliggande aktie skall gå ned. Köper du bearcertifikat för Tesla så tror du att Tesla skall gå ned. Det finns olika produkter att handla med, björncertifikaten jag handlade hade ingen tidsgräns samt kunde max gå ned till noll.

Ahaaaa och bull måste då vara motsatsen? Så du tror inte på Tesla eller?
Citera
2021-11-23, 22:27
  #7106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, skulle nöjt mig, låg 70% ett tag, trodde den skulle ned iaf till 750. Precis, total zombieinvasion, man får låta de hålla på ett tag nu. En lärdom rikare iaf, detta var mina första björnposter. Skulle följt dig på gränsen 1000 när den knatade uppåt igen.

Snyggt spelat!
Jag trodde också att den skulle ner dit, men sålde stegvis av i omgångar, sista tredjedelen låg iaf på ca 80% plus när den såldes. Får se när man ger sig på denna igen, men det kan nog dröja ett tag innan elbilsbubblan brister totalt, positiva är att explosionen blir större desto mer bubblan växer

Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Ahaaaa och bull måste då vara motsatsen? Så du tror inte på Tesla eller?
Är nog ingen av oss som inte tror det kommer gå bra för Tesla som företag, men aktiens värdering har sprungit iväg nåt enormt, det är väldigt mycket som måste gå rätt för att motivera dessa nivåerna.
Citera
2021-11-23, 22:36
  #7107
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Ahaaaa och bull måste då vara motsatsen? Så du tror inte på Tesla eller?

Yes. Då trodde jag inte på Tesla, och det var ju korrekt, men blev tyvärr för girig, så vinsten käkades upp. Vi pratar korta positioner här.
Citera
2021-11-23, 23:47
  #7108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag trodde också att den skulle ner dit, men sålde stegvis av i omgångar, sista tredjedelen låg iaf på ca 80% plus när den såldes. Får se när man ger sig på denna igen, men det kan nog dröja ett tag innan elbilsbubblan brister totalt, positiva är att explosionen blir större desto mer bubblan växer


Är nog ingen av oss som inte tror det kommer gå bra för Tesla som företag, men aktiens värdering har sprungit iväg nåt enormt, det är väldigt mycket som måste gå rätt för att motivera dessa nivåerna.

Tror du den kraschar snart?

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Yes. Då trodde jag inte på Tesla, och det var ju korrekt, men blev tyvärr för girig, så vinsten käkades upp. Vi pratar korta positioner här.

Du tror också att den kraschar eller kan den nå högre?
Citera
2021-11-24, 07:11
  #7109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Tror du den kraschar snart?



Du tror också att den kraschar eller kan den nå högre?
Inget vet hur länge det kan pågå, kan krascha imorgon, kan öka i flera år till.. Eller så skvalpar kursen på denna nivån i 10 år tills dom kanske faktiskt lyckats visa vinster som motiverar kursen (typ dominans på bilmarknaden).
Citera
2021-11-24, 17:03
  #7110
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Tror du den kraschar snart?



Du tror också att den kraschar eller kan den nå högre?

Som David skriver, nu kommer den skvalpa, samt jag tror tills FED höjer räntan, då blir det krasch... tror jag.
Citera
2021-11-27, 21:26
  #7111
Medlem
Finner det märkligt att Tesla drog tillbaka sin ansökan om att få statligt bidrag för sin Giga Berlin fabrik där de ska tillverka batterier.
Varför skulle Tesla tacka nej till bidrag för 1 miljard dollar? Och så här nära inpå öppning av fabriken dessutom.
Citera
2021-11-27, 21:30
  #7112
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Finner det märkligt att Tesla drog tillbaka sin ansökan om att få statligt bidrag för sin Giga Berlin fabrik där de ska tillverka batterier.
Varför skulle Tesla tacka nej till bidrag för 1 miljard dollar? Och så här nära inpå öppning av fabriken dessutom.
Tesla har säkert fått massor med fördelar av Brandenburgpolitikerna. Det skrevs mycket om det förut.

Det här är kanske bara någon skenmanöver för att dölja de fördelar de fått, speciellt som det går så trögt med fabriken.
Citera
2021-11-27, 22:24
  #7113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla har säkert fått massor med fördelar av Brandenburgpolitikerna. Det skrevs mycket om det förut.

Det här är kanske bara någon skenmanöver för att dölja de fördelar de fått, speciellt som det går så trögt med fabriken.

Så för att undvika nyheter som ''Tesla fick fördelarna si och så men fick dessutom av staten 1 miljard dollar i statligt bidrag" Är för att undvika att bli utpekade i dåligt ljus alltså? Antar det är möjligt. Bara tyckte det var väldigt märkligt att tacka nej till en så stor hjälp på traven som 1 miljard dollar. Är ju knappast fråga om att Tesla agerar helgon utan orsak. Tesla har ju tagit emot sådana bidrag tidigare.
Citera
2021-11-28, 08:52
  #7114
Avstängd
wwrs avatar
Northvolt har en del kopplingar till Tesla så man kan nämna att polisrazzian i Skellefteå resulterade i att 12 byggjobbare kommer att avvisas.

Min uppfattning är att Musk verkar skapa konflikter med myndigheter för att med medias hjälp försöka framstå som bättre än myndigheter. Eftersom grundaren till Northvolt jobbat tillsammans med Elon trodde jag att denna razzia var något liknande. Men det kanske var en välmotiverad razzia, visar det sig. Liksom Tesla verkar inte Northvolt respektera fackliga avtal.
Citat:
– Vi kontrollerade 49 utländska arbetare och i 14 fall gjordes även inre utlänningskontroller, i 12 av de fallen hade inte personerna rätt att vistas och arbeta, säger Jonas Hallbom vid gränspolisen.

Polisen ska upprätta anmälningar för brott mot utlänningslagen.

Arbetare skickas hem

Jämställdhetsmyndighetens kontroller resulterade i att man kom i kontakt med ett antal personer där gränsen för vad som skulle kunna definieras som exploatering ligger nära.

– Ofta saknar de kännedom om vad som gäller och tror att den som tagit en till Sverige har ordning på papper och tillstånd. Det är personer från några av Europa och världens fattigaste länder. De ligger långt under de kollektivavtalade lönerna, säger Eva Norlin, regionkoordinator mot människohandel, Jämställdhetsmydigheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-pa-northvolt
Citera
2021-11-28, 09:20
  #7115
Avstängd
wwrs avatar
Vad jag förstår har vissa massmedia givit bilden att Tesla självvalt avstått från EU-bidrag för Berlinfabriken. I så fall verkar det vara bluff.

Elons Giga-Berlin är så försenad att den inte uppfyller kraven för EU-stöd. För att erhålla stödet måste fabriken vara den första fabrik som utnyttjar en ny teknik, vilket inte gäller längre.

Diktatorn Musk jobbar bäst i diktaturen Kina, enligt min uppfattning så nu bygger de ut där. Där kan de exploatera arbetarna som de vill. Fabrikens produktion räcker i stort sett för att framställa alla Tesla som säljs i hela världen. I Shanghai har företaget 15.000 jobbare anställda, i Freemont 10.000.
Citat:
Tesla forced to turn down €1.1bn in EU support for German battery plant
Delays to factory near Berlin meant carmaker was unable to meet European state aid conditions


The EU requires any sites in receipt of the funds to be the “first industrial deployment” of the technology, according to official documents, meaning the batteries cannot already be made at another Tesla plant.

But legal challenges to the construction of the plant, which will produce cars first before making batteries, have delayed its opening by several months. That means the company, whose valuation hit $1tn earlier this year, is likely to begin producing the same batteries elsewhere sooner.

Tesla plans to expand capacity at its Shanghai car plant,
...
increase capacity at the facility, taking the maximum number of workers at the plant from 15,000 to 19,000.
https://ft.com/content/98f9a39c-de78...b-0955db98c7dd
Citera
2021-11-28, 11:46
  #7116
Medlem
George1s avatar
ursäkta min noob fråga men hur kan man på ett enkelt sätt se hur pass mycket en aktie är blankad?

Går detta att se i någon av nätmäklarnas app såsom avanza?

som tesla i detta fall, vart ser jag volymerna för hur mycke den är blankad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback