2021-11-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag ser i Stockholm fler och fler splitter nya Mercedes SUVAR med AMG eller lyxutrustning köra omkring. Eller sprillans nya S-klass. Jag brukar alltid ha som vana att kika genom rutan vem som är bakom ratten, och skulle säga i 1/10 fall är det en gubbe, och i 9/10 fall är det en invandrarkille 20-30 års åldern.

Vad jag inte förstår är, hur har de råd med dessa bilar? Jag som knegare försöker spara ihop til min första bil för 100 tusen, men dessa bilar kostar ju miljoner och det är oftast bara en ensam kille som kör runt i dom? Är alla dessa knarkbilar, och om så är fallet, hur kommer det sig att svensk polis inte stoppar dom och kollar hur en 25 åring troligen utan utbildning egentligen hade råd med en 2 miljoners Mercedes?

Har du inte lärt dig något om lyxfällan? Människor av alla kulörer lånar ständigt en massa pengar för onödig konsumtion.
Citera
2021-11-23, 13:29
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Givetvis är det gängkriminella blattar som förser knarket svensk ungdomar dör i överdoser av

hur går transaktionen till när de tar knarkpengar och köper bil för 1.5 miljoner?
Tveksamt om det går så bra.
Citera
2021-11-23, 14:16
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Finns invandrare som likt svenskar är högutbildade eller framgångsrika egenföretagare.

Jo dom är så många att dom syns hela tiden och har tid att köra på stan mitt på dagen då företaget spinner av sig själv och cashen bara rullar in.

Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Man sparar sin lön ett tag och lånar

Förutsätter att man arbetar för att få lön så där sprack det..

Den enda jag träffat som var vit och villig att lägga allt på en bil var en kille jag kände när jag bodde i Berlin.
Jobbade/jobbar som säljare på Benzedes, där får anställda köpa bilar till inköpspris(eller vad man nu skall kalla det för) vart tredje år.
Han hade värsta S klass AMG versionen och han gjorde inget annat än att köra runt när han var ledig och det var en riktig brudmagnet.

Grejen var bara den att i hans lägenhet fanns kläder, dator, madrass på golvet, sänglampa och badrumsgrejor.
Alla pengar gick till den där bilen.. billigare än han kunde man nog inte äga en bil av den kalibern.
Efter 3 år(tror jag) sålde han bilen och köpte en ny.

Så det blir jävulskt dyrt att äga eller leasa en bil hur man än gör.

Som någon skrev, det finns en ganska stor del av begåvningsreserven som har gott om pengar med sig från fuckupistan eller var dom nu kom ifrån.
Citera
2021-11-23, 14:23
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrunVonSchlitz
Jo dom är så många att dom syns hela tiden och har tid att köra på stan mitt på dagen då företaget spinner av sig själv och cashen bara rullar in.

Ingen aning, men så är jag inte fullproppad med hat och avundsjuka heller så jag varje gång jag går på stan tittar in i varenda sportbil jag ser för att identifiera hudfärgen på föraren.

Den här diskussionen är väl i stort sett samma som ägt rum sen 70-talet:

'svartskallar kör mercedes' och 'hur fan har dom råd'
och antingen arbetar dom inte utan går på bidrag eller också arbetar dom men myglar med skatten (vilket förstås inga svenskar skulle göra) eller också ägnar dom sig åt vapensmuggling, cigarettsmuggling eller nån annan kriminell verksamhet (som dom aldrig, konstigt nog, trots att dom visar upp sig i sportbilar och drar ögonen åt sig, åker fast för).

Detta bottnar förstås i det gamla vanliga: trötta bittra avundsjuka svenskar som när dom inte gapar om invandrare avundsjukt konstaterar att grannen har en dyrare bil än dom själva.

Här önskar man att terapisamtal kunde erbjudas i större utsträckning.
Citera
2021-11-23, 14:24
Medlem
zaphiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Man sparar sin lön ett tag och lånar

Så har några av mina nya kollegor gjort!

Skaffa jobb, spara ihop 30-50k, ta lån och köp en mustang, Audi eller BMW.
Citera
2021-11-23, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Att de skulle köpa bil tillsammans är bara en myt för att dölja att det handlar om svarta pengar. Att leasa en bil för 1,5 miljoner kan man också glömma. Vad är månadskostnaden? 20.000,.-/månad? Att de är utbildade och jobbar - jo tjena. Det är inte många som är välutbildade och sedan lägger 1,5 miljoner på en bil. Oavsett vad så är det inte en stor grupp.

Det var en privatperson som retade sig på detta fenomenet i sin stad för över 10 år sedan. Han tog registreringsnummer och kontrollerade de första 100 lyxbilarna i miljonklassen och över han såg och kollade i taxeringskalendern. Av de 100 var kanske 5-10 stycken svenskar. Bland utlänningarna vill jag minnas att alla saknade inkomst. Som han själv sa, det där gjorde han på ett par timmar och han begrep inte hur polisen och skatteverket kunde låta det passera.
Får mig att tänka på historien och upplösningen på Al Capone. I USA är polis och skatteverk inte lika aningslösa och eller impotenta som svenska dito.
PS. Jag jämför eller likställer i övrigt inte babbar i bil med ett kriminellt "geni" som Capone.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2021-11-23 kl. 14:32.
Citera
2021-11-23, 14:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Har du inte lärt dig något om lyxfällan? Människor av alla kulörer lånar ständigt en massa pengar för onödig konsumtion.

Ja, men frågan är hur beviljas lånet. Har de alla superjobb? Många invandrarkillar i bil åker tjänstebil. De kanske jobbar på Anticimex eller liknande. Vanligt.
Citera
2021-11-23, 14:58
Medlem
Det är många av bilarna även om de inte är så gamla som har gått kopiöst många mil.
Och behöver därmed inte kosta jättemycket.
Skall de låna till bil så måste de gå igenom finansbolagets kreditundersökning.
Oftast om köparen inte går igenom på grund av låg inkomst eller inte kan uppvisa tillsvidareanställning
så krävs det medköpare eller borgenär vid bilköpet. Och den personen måste också vara ren.
Det går inte att komma dragandes med några kompisar och säga att alla skall betala.
Däremot så kan kompisarna vara med och sala till handpenning, samt sponsra månadsavierna.
Det har inte finansbolaget eller banken med att göra.
Men köpare och ev medköpare eller borgenär måste vara ren.
Citera
2021-11-23, 16:17
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
hur går transaktionen till när de tar knarkpengar och köper bil för 1.5 miljoner?
Tveksamt om det går så bra.
Du vet att det går att tvätta pengar va?
Citera
2021-11-23, 16:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Ingen aning, men så är jag inte fullproppad med hat och avundsjuka heller så jag varje gång jag går på stan tittar in i varenda sportbil jag ser för att identifiera hudfärgen på föraren.

Den här diskussionen är väl i stort sett samma som ägt rum sen 70-talet:

'svartskallar kör mercedes' och 'hur fan har dom råd'
och antingen arbetar dom inte utan går på bidrag eller också arbetar dom men myglar med skatten (vilket förstås inga svenskar skulle göra) eller också ägnar dom sig åt vapensmuggling, cigarettsmuggling eller nån annan kriminell verksamhet (som dom aldrig, konstigt nog, trots att dom visar upp sig i sportbilar och drar ögonen åt sig, åker fast för).

Detta bottnar förstås i det gamla vanliga: trötta bittra avundsjuka svenskar som när dom inte gapar om invandrare avundsjukt konstaterar att grannen har en dyrare bil än dom själva.

Här önskar man att terapisamtal kunde erbjudas i större utsträckning.
Eller så är man lite ifrågasättande som person vad det är för samhälle man befinner sig i? Men lättare att ha skygglapparna på och ignorera assistansfusk, momsbedrägerier, pengatvätt osv. Nej, det är ju ganska svårt för skatteverket att hålla koll på varenda pizzeria.. https://www.realtid.se/hemlig-rappor...jar-krogfusket
Citera
2021-11-23, 16:19
Medlem
Procentuellt är ytterst få invandrare kriminella.

Det handlar om några tusen gängkriminella som förstör Sverige.
Hundratusentals andra är helt laglydiga och högutbildade.

Invandrare betyder inte fattig.
Du har mycket att lära dig.

Svensken är inte alltid överklass hahaha. Tvärt om skulle jag säga.
Citera
2021-11-23, 16:34
Medlem
Jag kan också tillägga att de större bilfirmorna som säljer nybilsmärke
inte tar kontanter. Så skall de tvätta pengarna så måste de in på ett konto som skattmasen inte har span på.
Kommer du med en större summa kontanter till en bilfirma som tar emot dem så måste du kunna redogöra vad du fått dem ifrån. Bilfirman måste redovisa för banken vem de fått pengarna av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in