Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-23, 11:34
  #1597
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En miljööversyn av vattenkraften låter mycket bra tycker jag.

Visst, Skelleftekraft kraxar om ett potentiellt 23% bortfall (Northvolt lär inte gilla detta). Men översynen är ju inte gjord än. Jag är säkert naiv men jag hoppas på nya metoder/teknik kan göra vattenkraften mindre miljöskadlig utan att vi förlorar särskilt mycket av den totalt.

Enligt SvD tycks nya normer vara uselt formulerade/skrivna. Hoppas de får ordning på det.

Skellefteå kraft har redan stängt tre kraftverk då de investeringar som krävs för att uppfylla de nya miljökraven gör kraftverken olönsamma.

https://www.svd.se/tre-vattenkraftve...innan-provning

Nedstängningen av planerbara energislag som bidrar med frekvensstabiliserande svängmassa och reglerförmåga (gäller endast större vattenkraftverk då småskalig dito oftast saknar förmåga till reglering) kommer att få stor inverkan för landets elförsörjning som kommer att bli allt mer väder/importberoende, vilket miljööversynen på intet sätt tar hänsyn till.

Elkunderna kommer att vara hänvisade till införskaffande/användning av fossil back-up av helt enligt utvecklingen i exempelvis Kalifornien.
Miljönyttan blir med andra ord som bäst noll och intet sett till ökningen av CO-2 utsläpp.

Regeringens oförmåga att slåss för att EU ska ange att vattenkraften är hållbar kommer givetvis även innebära att investeringarna i kraftslaget kraftigt minskar med nedläggningar som följd.

Den perfekta stormen drar in över landet!
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-11-23 kl. 12:06.
Citera
2021-11-23, 12:22
  #1598
Medlem
pampussas avatar
Statnett vil drive kraftnettet på samme måte som svenskene, og gjør nå tiltak som begrenser flyten av strøm fra Østlandet og over grensen.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/MLa7...2F%2Fwww.vg.no


Nå vil selskapet, som driver utenlandsforbindelsene og de største overføringslinjene i norske kraftnettet, gjøre tiltak som begrenser flyten av strøm fra Sør-Norge til Sverige, og drive nettet slik som svenskene.

– Dette handler om at vi skal ha så like forhold som mulig på begge sider av grensen, og skape symmetri i handelen mellom landene, sier kommunikasjonsdirektør Henrik Glette i Statnett til E24.
Citera
2021-11-23, 12:23
  #1599
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Skellefteå kraft har redan stängt tre kraftverk då de investeringar som krävs för att uppfylla de nya miljökraven gör kraftverken olönsamma.

https://www.svd.se/tre-vattenkraftve...innan-provning

Nedstängningen av planerbara energislag som bidrar med frekvensstabiliserande svängmassa och reglerförmåga (gäller endast större vattenkraftverk då småskalig dito oftast saknar förmåga till reglering) kommer att få stor inverkan för landets elförsörjning som kommer att bli allt mer väder/importberoende, vilket miljööversynen på intet sätt tar hänsyn till.

Elkunderna kommer att vara hänvisade till införskaffande/användning av fossil back-up av helt enligt utvecklingen i exempelvis Kalifornien.
Miljönyttan blir med andra ord som bäst noll och intet sett till ökningen av CO-2 utsläpp.

Regeringens oförmåga att slåss för att EU ska ange att vattenkraften är hållbar kommer givetvis även innebära att investeringarna i kraftslaget kraftigt minskar med nedläggningar som följd.

Den perfekta stormen drar in över landet!
Fan vad jag ogillar skicket med att mäta energi/kraft i enheten "villor". Kan de inte lägga av med det!?

600 villor = 6 GWH per år?

I sammanhanget är det en mycket liten andel av totalen som skellefte nu lägger ner.

Men visst... många bäckar små.

Och oavsett hur mycket vattenkraft som stryker med i miljöprövningen av vattenkraften så behöver vi mer planerbar kraft i Sverige. Men jag ser inte var den ska komma ifrån. Finnarnas Okiluoto 3 ger 1600 nya MW nästa sommar gör väl situationen lite bättre även här hoppas jag.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-23 kl. 12:36.
Citera
2021-11-23, 12:25
  #1600
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag tror att 2 miljoner färre konsumenter, huvudsakligen i södra Sverige, skulle göra under för elförsörjningen.
Citera
2021-11-23, 12:34
  #1601
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pampussa
Statnett vil drive kraftnettet på samme måte som svenskene, og gjør nå tiltak som begrenser flyten av strøm fra Østlandet og over grensen.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/MLa7...2F%2Fwww.vg.no


Nå vil selskapet, som driver utenlandsforbindelsene og de største overføringslinjene i norske kraftnettet, gjøre tiltak som begrenser flyten av strøm fra Sør-Norge til Sverige, og drive nettet slik som svenskene.

– Dette handler om at vi skal ha så like forhold som mulig på begge sider av grensen, og skape symmetri i handelen mellom landene, sier kommunikasjonsdirektør Henrik Glette i Statnett til E24.

Även Norge är beroende av kärnkraft!

Citat:
Hun peker på at kraftsystemet gjennomgår store og krevende endringer, med redusert kjernekraft i Sverige og økt innslag av vindkraft og utenlandskabler.

Dagarna då vi kunde förlita oss på att kunna köpa billig Norsk vattenkraft när bristsituationer råder är över.
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-11-23 kl. 12:42.
Citera
2021-11-23, 12:39
  #1602
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fan vad jag ogillar skicket med att mäta energi i enheten "villor". Kan de inte lägga av med det!?

600 villor = 6 GWH?

I sammanhanget är det en mycket liten andel av totalen som skellefte nu lägger ner.

Men visst... många bäckar små.

Och oavsett hur mycket vattenkraft som stryker med i miljöprövningen av vattenkraften så behöver vi mer planerbar kraft i Sverige. Men jag ser inte var den ska komma ifrån. Finnarnas Okiluoto 3 ger 1600 nya MW nästa sommar gör väl situationen lite bättre även här hoppas jag.


Fyllnadsgraden i vattenmagasinen är lite bättre nu beroende på en gynnsam höstflod, men kommande vinter blir mycket "spännande".

https://www.energiforetagen.se/press...-rekordsnabbt/

Förhoppningsvis glömmer inte väljarna energifrågan och röstar bort den regering som har ansvaret för den uppkomna situationen!
Citera
2021-11-23, 12:52
  #1603
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Fyllnadsgraden i vattenmagasinen är lite bättre nu beroende på en gynnsam höstflod, men kommande vinter blir mycket "spännande".

https://www.energiforetagen.se/press...-rekordsnabbt/

Förhoppningsvis glömmer inte väljarna energifrågan och röstar bort den regering som har ansvaret för den uppkomna situationen!
Och om det inte var dåligt som det är, nu stryper Norge elexporten till Sverige.
Citat:
Som svar på att Svenska Kraftnät avser att begränsa exporten av el till Norge, så meddelar norska motsvarigheten Statnett via norska E24 att man kommer göra det samma till Sverige. Sverige tappar därmed en elimport på cirka 2 000 MW. Agerandet förväntas leda till lägre elpriser i södra Norge och särskilt elhandelsområde NO1 Oslo och högre elpriser i SE3 Göteborg Stockholm.
https://cornucopia.cornubot.se/2021/...texporten.html
Citera
2021-11-23, 12:53
  #1604
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Fyllnadsgraden i vattenmagasinen är lite bättre nu beroende på en gynnsam höstflod, men kommande vinter blir mycket "spännande".

https://www.energiforetagen.se/press...-rekordsnabbt/

Förhoppningsvis glömmer inte väljarna energifrågan och röstar bort den regering som har ansvaret för den uppkomna situationen!
Ja spänningen ligger på hög nivå :-)

Jag försöker följa utvecklingen i UK. Typ varje vecka är det någon "energy supplier" som får slänga in handduken. De har ju i UK, á la Venezuela, bestämt att maxpriset på el till slutkund är 0.21 pund.

I eftermiddag ligger priset på spotmarknaden på 1 pund (12 kronor!!) per kWh.

Nästa gång de ska revidera upp pristaket är 1a april. Så det lär vara flera brittiska "energy suppliers" som stryker med nu i vinter.

1a februari är det meningen att Norge/UK ska knäppa på ytterligare en 700 MW kabel vilken något kommer förbättra situationen i UK.

https://www.ft.com/content/97335f3e-...d-ab3bfcf6ec35
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-23 kl. 12:59.
Citera
2021-11-23, 12:53
  #1605
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och oavsett hur mycket vattenkraft som stryker med i miljöprövningen av vattenkraften så behöver vi mer planerbar kraft i Sverige. Men jag ser inte var den ska komma ifrån. Finnarnas Okiluoto 3 ger 1600 nya MW nästa sommar gör väl situationen lite bättre även här hoppas jag.

Vad som behövs är planerbar kraft i sydsverige!

Okiluoto 3 befinner sig som bekant i Finland, långt ifrån storkonsumenterna i syd där det behövs styrbar reaktiv effekt (som historiskt tillförts av kärnkraftsblock) för att öka överföringskapaciteten.

Till skillnad från aktiv effekt kan reaktiv effekt inte överföras från geografisk avlägsna platser, utan måste tillföras regionalt där det behövs i nätet.

Ygemans gaggande om att lösningen är en utbyggnad av stamnätet saknar därmed relevans så länge reaktiv effekt inte kan tillföras där det behövs.
Citera
2021-11-23, 12:55
  #1606
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Och om det inte var dåligt som det är, nu stryper Norge elexporten till Sverige.

https://cornucopia.cornubot.se/2021/...texporten.html

Japp, det blir möjligen rullande lastbortkoppling i sydsverige lagom till jul.....
Citera
2021-11-23, 12:56
  #1607
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vad som behövs är planerbar kraft i sydsverige!

Okiluoto 3 befinner sig som bekant i Finland, långt ifrån storkonsumenterna i syd där det behövs styrbar reaktiv effekt (som historiskt tillförts av kärnkraftsblock) för att öka överföringskapaciteten.

Till skillnad från aktiv effekt kan reaktiv effekt inte överföras från geografisk avlägsna platser, utan måste tillföras regionalt där det behövs i nätet.

Ygemans gaggande om att lösningen är en utbyggnad av stamnätet saknar därmed relevans så länge reaktiv effekt inte kan tillföras där det behövs.
Ah. Bra. Jag har inte uppfattat det hittills.
Citera
2021-11-23, 12:58
  #1608
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Japp, det blir möjligen rullande lastbortkoppling i sydsverige lagom till jul.....
U-landet Sverige...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback