2021-11-22, 21:07
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, hoppas verkligen att det fina landet Ukraina skall få möjligheten att fortsätta leva på att transportera gas från smutslandet Ryssland till oss i väst, så att det på det sättet kan göra sig oberoende och fria från smutsigt ryskt politiskt inflytande.

Ok, det lät lite fel, jag trodde det var Ukrainsk gas och Rysk gas det handlade om my bad.
Jag förstår egentligen inte varför ska det hållas på med gas är inte vi typ 60 år före i utvecklingen. Är det förbjudet att bygga kärnkraftsverk lr? Eller är gasen en helig ko?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Nej. Orders måste komma från överbefälhavaren.

Europa har ingen krigsmakt och NATO är ingen krigsmakt med en befälhavare som kan kriga. Stoltzenberg lol. Det skulle vara kört. Ryssland skulle kunna gå in halvvägs in i baltländerna och en bit in i Polen sen parkera precis som de gjorde i Ukraina. Europa lyfte inte et finger, förstår du nu? Jo, kanske skickade vi lite filtar.
I teorin ja. I praktiken så finns det inte en chans att en dement öb skulle tillåtas äventyra landets säkerhet. Ryssland kunde rulla in på krimhalvön för att det inte är tillräckligt intressant att försvara. Stoltenberg har väll inte så mycket mindre krigsvana än Putin? Ryssland har inte heller haft något större krig sedan han kom till makten? Att ta över en halvö i ett bankrutt land är knappast någon större bedrift.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Det du säger passar riktigt inte in i diskussionen.

Afghanerna är alla likadant klädda, vän och fiende. Spelar ingen roll vilket land det är, krigar man i sådana förhållanden är det dömt att misslyckas oavsett hur stark du är när du inte enkelt kan säga vem som är vän eller fiende. Dessutom finns krigslagar och regler att följa som också var till Rysslands nackdel, när inte afghanerna behövde "spela" enligt reglerna.

När du jämför nästa gång, testa äpplen med äpplen och inte med päron..

Nu var det inte jag som tog upp Afghanistan som ett exempel på styrkeförhållandena mellan Nato och Ryssland till att börja med, jag svarade bara på ett idiotiskt påstående.
Citera
2021-11-22, 21:08
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Kan vi som är NATO(kom igen...) kanske backa ett par steg då? Det är inte superviktigt för mig att ha en missil på gräsplätten där borta så undviker gärna världskrig om det. Vi kan väl strunta i att göra någon med en knapp stressad och orolig i onödan? Putin är inte direkt något problem i min värld och det får gärna fortsätta så.
Tror inte Putin är så farlig för dig när du sitter i mammas källare och twittrar och föashbacksr. Den där lilla plätten tillhör definitivt inte ryssen och de vet dem. De vill annektera och pressa så mycket det går.
Citera
2021-11-22, 21:11
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Jag tror sen dom senaste konflikterna så har baltststerna rustat upp rejält och varje lands försvar är just varje lands försvar men med strategiska medel så är fler mer fördelsktigt än en och det har nog dom också förstått. Nato skulle för det första aldrig låta det ske så låt det vara ett drömscenario för dig och dröm vidare.

Inget drömscenario. Jag tror dock att Ryssland skulle lyckas. Men jag tror inte Putin gör det.
Citera
2021-11-22, 21:20
Medlem
Det skulle kunna bli riktigt intressant att se vad som hände om det blev öppet krig mellan EU/NATO och Ryssland: för 1-2 år sedan kom en kommuniké från Rysslands militärledning i vilken dom lät meddela att det land som använda kryssningsmissiler mot Ryssland skulle få svar med atombomber.

Den enda rimliga slutsats jag kan dra av ett sådant meddelande är att om det hettar till mellan Ryssland och EU/NATO kommer Ryssland att vara först med att använda kärnvapen. EU/NATO lär ju använda kryssningsmissiler för att slå ut diverse ryska installationer, och för att inte framstå som mjuk/feg måste Putin i det läget använda kärnvapen, trots att han måste inse att han i och med det garanterar Rysslands undergång som nation.

--------------------------

En möjligen mer realistisk tolkning av uttalandet från ryska militärledningen är att den är tänkt för inrikes "bruk", för att se till att hålla Putins popularitet uppe.
Citera
2021-11-22, 21:22
Medlem
Jirens avatar
Vad skönt. Låt kriget börja.

Kanske något bättre och klokare kan resa sig ur askan? I synnerhet här i Sverige.
Citera
2021-11-22, 21:23
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Jag brukar aldrig överdriva men nu verkar det riktigt jävla allvarligt. Nato har onödigt petat på den ryska björnen med en käpp

Hur bör väst agera för att stoppa den ökande oundvikligheten som Diesen uttrycker det?

Kan det vara så att Putin faktiskt hellre ser ett krig nu när man är överlägsen? Han oroar sig för västs upptrappning i Polen etc

Andra tankar om hur man politiskt kan gjuta olja på vågorna?

https://www.express.co.uk/news/world/1525077/vladimir-putin-news-russia-nato-ukraine-black-sea-joe-biden-update

Haha, är Putin överlägsen?? Han bli rövknullad varje dag i veckan om det hamnar där...
Citera
2021-11-22, 21:33
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Precis! Numera slänger man flyktingar på varandra.

Det ligger mycket i det. Moderna krig överbelastar den andra nationen. Genom media, social misär, splittring och polarisering.
Citera
2021-11-22, 21:42
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Tror inte Putin är så farlig för dig när du sitter i mammas källare och twittrar och föashbacksr. Den där lilla plätten tillhör definitivt inte ryssen och de vet dem. De vill annektera och pressa så mycket det går.

Blev jag "ägd" nu eller förväntas jag ge någon specifik respons? "Yuppienalle", "insta" och "lol", eller?

Okej, gräsplätten är vår och vi kan stå där och sikta på grannen om vi vill. Kan vi istället inte göra det?
Citera
2021-11-22, 21:43
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rep0904
Hahah hur är Putin överlägsen??

Han har bara en front att oroa sig för, och det är inte en front NATO har tid att fokusera på samtidigt som spänningarna ökar kring Kina. Av den anledningen är NATO nog inte speciellt sugna på en ökad konfliktnivå just nu. Sen har vi ju det där med gasen också. En kall vinter med skyhöga elpriser samtidigt som stöddiga vakter kräver att få se coronapass är inget drömscenario för ex. Tyskland.

Nu tror jag iofs att öppet krig mellan Ryssland och NATO är rätt osannolikt. Det troligaste är nog att man fortsätter att skyffla in pengar till olika gerillagrupper som får göra jobbet åt dem.
Citera
2021-11-22, 21:46
Medlem
-Andreas-s avatar
Trams.
Domedagsscenario, MAD, åsido.. varför man nu skulle lägga det yttersta stridsmedel åsido så;
NATO, EU o dess allierade utproducerar redan idag Ryssland på samtliga plan vad avser materiell, personal, teknologi samt förfogar över en krigsmaskin vida överlägsen Rysslands, de kan dessutom försörja den.
I händelse av fullskaligt konventionellt krig skulle Ryssarna fortfarande bli utproducerade o stå i underläge på samtliga plan - kärnvapen åsido.
Kina o Ryssland i allians, det är redan orimligt med tanke på hur pass vaksamma o varsamma de är mot varandra sedan länge o de har ingenting gemensamma kulturellt eller som skulle göra att den ena riskerar utplånas pga den andres utsvävningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in