Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-21, 21:49
  #1537
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jobbar du på elbolag eftersom du säger vi?

På vilket vis tjänar Sverige som land på att vi exporterar vår egenproducerade el och blir utan själva?

Detta drar ned lönsamheten starkt inom främst energikrävande industrier, de kanske får slå igen. Vi som elkonsumenter får betala allt högre elräkning vilket tränger undan annan konsumtion vilket påverkar ekonomin negativt. De offentliga sektorns elräkning kan leda till besparingar, vilket resulterar i sämre vård, skola och omsorg, samt eventuellt mindre möjlighet till fritidssysselsättning som badhus, idrottshallar, ishallar får stängas ned.

Det finns heller inga garantier att de ökade vinsterna i elbolagen leder till ökade skatter.

Så de enda som tjänar på dyr el är elbolagen.
Bada kan man göra på sommaren, samtidigt så finns det både vinter och sommarsporter och slutligen så finns det frusna sjöar med is när säsongen är rätt, så varför skulle man lägga pengar på sånt när det gäller för vissa grupper och företag att berika sig så mycket det går på nationens och allmänhetens bekostnad.

Med sänkt produktion/elbrist och export av el så kan man höja priset/öka vinstmarginalen och samtidigt ha lägre omkostnader för den minskade produktionen.
Ett rent genidrag!
__________________
Senast redigerad av RobbanUC 2021-11-21 kl. 21:54.
Citera
2021-11-21, 21:51
  #1538
Avstängd
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Alltid lönsamt att exportera sina varor.
Speciellt när så stor del av intäkterna går till statskassan också.

Varför har du bytt namn. Skäms du så mycket att du inte vill använda till gamla nick? Det finns ju en hel del debattörer i denna tråd som har dragit ned brallorna på dig och avslöjat dig som den charlatan du är

Nå, nu vidare till att besvara ditt inlägg. Vad är vinsten med en ökad elexport om detta leder till en kraftig sänkt export av stål- och metallvaror, papper- och pappersmassa, och andra industriprodukter?

Har du källa på hur mycket respektive elbolag betalar i skatt?
Citera
2021-11-21, 21:59
  #1539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Varför har du bytt namn. Skäms du så mycket att du inte vill använda till gamla nick? Det finns ju en hel del debattörer i denna tråd som har dragit ned brallorna på dig och avslöjat dig som den charlatan du är

Nå, nu vidare till att besvara ditt inlägg. Vad är vinsten med en ökad elexport om detta leder till en kraftig sänkt export av stål- och metallvaror, papper- och pappersmassa, och andra industriprodukter?

Har du källa på hur mycket respektive elbolag betalar i skatt?
Blir strömmen så dyr här så att det inte lönar sig att köra pappersbruken så lönar det sig inte i resten av Europa heller.
Då blir det brist på papper och priset går upp, då lönar det sig att köra igång bruken igen och vi kan exportera mer papper och tjäna pengar på det också.

Skulle jag skämmas över mitt nick?
Är stolt över det namn min mamma gav mig.
Citera
2021-11-21, 22:09
  #1540
Avstängd
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Blir strömmen så dyr här så att det inte lönar sig att köra pappersbruken så lönar det sig inte i resten av Europa heller.
Då blir det brist på papper och priset går upp, då lönar det sig att köra igång bruken igen och vi kan exportera mer papper och tjäna pengar på det också.

Skulle jag skämmas över mitt nick?
Är stolt över det namn min mamma gav mig.

Får tex pappersbruken inte sälja papper kommer flera av dem att gå i konkurs. Har du hört talas om tex likviditet? Dessutom kommer inte papperspriset att höjas per automatik, för att elen är dyr i Sverige och övriga Europa. Papper produceras även i andra världsdelar.

Varför håller du på och byter nick i denna tråd? Är det av skam, eller vill du få läsare att tro att det finns flera som har stolliga idéer beträffande energiproduktion?
Citera
2021-11-21, 22:13
  #1541
Avstängd
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Bada kan man göra på sommaren, samtidigt så finns det både vinter och sommarsporter och slutligen så finns det frusna sjöar med is när säsongen är rätt, så varför skulle man lägga pengar på sånt när det gäller för vissa grupper och företag att berika sig så mycket det går på nationens och allmänhetens bekostnad.

Ja statens förmåga att se till att en basvara som el levereras till överkomligt pris och därmed säkra välståndet i nationen har brustit likt en dåligt byggd kraftverksdamm.

Citat:
Med sänkt produktion/elbrist och export av el så kan man höja priset/öka vinstmarginalen och samtidigt ha lägre omkostnader för den minskade produktionen.
Ett rent genidrag!

Ja för elbolagen. Jag undrar om Bolund kommer få en fin styrelseposition i ett sådant bolag efter sin statsrådstid.
Citera
2021-11-21, 22:13
  #1542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Får tex pappersbruken inte sälja papper kommer flera av dem att gå i konkurs. Har du hört talas om tex likviditet? Dessutom kommer inte papperspriset att höjas per automatik, för att elen är dyr i Sverige och övriga Europa. Papper produceras även i andra världsdelar.

Varför håller du på och byter nick i denna tråd? Är det av skam, eller vill du få läsare att tro att det finns flera som har stolliga idéer beträffande energiproduktion?
Är du helt paranoid?
Likviditeten är bra, så det är ingen fara.
De håller att ut den stunden, papperslagren är inte stora så det blir brist fort och prishöjningar omgående.
Citera
2021-11-21, 22:21
  #1543
Avstängd
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är du helt paranoid?
Likviditeten är bra, så det är ingen fara.
De håller att ut den stunden, papperslagren är inte stora så det blir brist fort och prishöjningar omgående.

Ja, man kan bli paranoid för mycket mindre. Sådana personer som du sitter i MP, V och C och detta är mycket allvarligt.

Nu kommer du med ett uttalande som du inte styrker det minsta angående likviditeten i svenska pappersbolag.
Citera
2021-11-21, 22:22
  #1544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja, man kan bli paranoid för mycket mindre. Sådana personer som du sitter i MP, V och C och detta är mycket allvarligt.

Nu kommer du med ett uttalande som du inte styrker det minsta angående likviditeten i svenska pappersbolag.
Jo det känner jag till.
Citera
2021-11-21, 22:25
  #1545
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja statens förmåga att se till att en basvara som el levereras till överkomligt pris och därmed säkra välståndet i nationen har brustit likt en dåligt byggd kraftverksdamm.



Ja för elbolagen. Jag undrar om Bolund kommer få en fin styrelseposition i ett sådant bolag efter sin statsrådstid.
Det skulle inte förvåna det minsta om Bolund blir anställd på något Tyskt energibolag som suger strömmen ur Svärje så att industrin stannar och att folk får frysa.
Och får betalning i efterskott för landsförräderiet, av samma sort som Reinfeldt fick av Bank of America Merrill Lynch.
Citera
2021-11-21, 22:25
  #1546
Avstängd
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jo det känner jag till.

Så vi ska ta dina ord som rena fakta?
Citera
2021-11-21, 22:28
  #1547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Så vi ska ta dina ord som rena fakta?
Är ju du som påstår att svenska pappersbruk har dålig likviditet. Det har de inte.
Eller ska vi ta dina påhitt som ren fakta?
Citera
2021-11-21, 22:28
  #1548
Avstängd
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Det skulle inte förvåna det minsta om Bolund blir anställd på något Tyskt energibolag som suger strömmen ur Svärje så att industrin stannar.
Betalning i efterskott för landsförräderiet, av samma sort som Reinfeldt fick av Bank of America Merrill Lynch.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad. Maria Wetterstrand satt i styrelsen och ägde aktier i ett biobränsleproducerande bolag samtidigt som hon utredde flygbränsle åt staten.

https://www.di.se/nyheter/aktiespara...dubbla-stolar/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback