Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-21, 16:53
  #1513
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att sänka skattetrycket ser jag som en utmärkt ide i det allmänna fallet.

Men den diskriminering du föreslår har jag ingen som helts acceptans för.

Kan vi få läsa något tidigare inlägg av dig där du föreslår att folk i Norr skall få motsvarande skattesänkningar pga att de har högre uppvärmningskostnader?


Priset kommer att utjämnas med tiden. Är det lönsamt med nyproduktion så kommer kapitalister bygga och leverera.
Dyrare elproduktion kommer att bli nedlagd, pga lönsamhetsproblem.

-----------------------
Lite kuriosa. Jag ser att några forskare tittat efter hur mycket hustak det finns i världen. Och det är en del. Sätter man upp solpaneler på de så klarar man världens elbehov.
Känner du till att många norrlänningar idag har lägre energiskatt?
Citera
2021-11-21, 16:54
  #1514
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här var nog sista året som Tyskland netto-exporterade el. Vid nyår stänger de ner 4000 MW kärnkraft.
Du kan få visa hur du räknade då.
Hur många GWh får du det till?

Tyska elexporten (netto) var ca 33'000 GWh 2019.
Citera
2021-11-21, 17:36
  #1515
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du kan få visa hur du räknade då.
Hur många GWh får du det till?

Tyska elexporten (netto) var ca 33'000 GWh 2019.
Och nettoexporten var bara 21 TWh förra året.

I år ser den ut att bli lite lägre.

Framgår här: https://www.bdew.de/media/documents/...TZ_2021_10.pdf


4000 MW kan genera upp till 35TWh på ett år. Dessa 4000 MW försvinner alltså 31 dec i år.

Det är därför jag tror att i år blir sista året som Tyskland är nettoexportörer av el. De kommer bli nettoimportörer 2022. Och om det inte händer då kommer de säkerligen bli nettoimportörer året därpå eftersom de ska stänga ner ytterligare 4000 MW kärnkraft nästa år (sina sista tre reaktorer).
Citera
2021-11-21, 17:58
  #1516
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Detta är lätt att kontrollera https://www.statnett.no/en/our-proje...tors/nordlink/ (1400 MW)

Hur elpriset sätts och fungerar i EU tar längre tid att berätta. Du bör nog googla på det också (pay-as-clear market), men börja gärna här https://ec.europa.eu/energy/topics/m...ergy-prices_en
Jag kan inte detta, så jag frågar.

Betyder "pay-as-clear" att de elbolag som producerar grön el kan ta betalt av oss för omkostnader motsvarande t.ex utsläppsrätter som företagen aldrig haft, utan vi egentligen borde fått ett lägre pris istället?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-21 kl. 18:17.
Citera
2021-11-21, 18:29
  #1517
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
"Elförsörjning är fullständigt fundamental för ett väl fungerande samhälle med en hög levnadsstandard. Det förstod man på den tiden. Så när man byggde upp vattenkraften och sedermera kärnkraften gjorde man mycket omfattande utredningar. Man tänkte på allt, man vände på alla stenar.

Detta har man tappat bort. Senaste gången man gjorde en stor utredning i Sverige innan man fattade ett beslut för energiförsörjning var 1978. Nu fattar man besluten först och hittar sedan på argumenten efteråt."

Det där gäller ju inte bara energipolitik, det görs i de flesta led eftersom politiken är lika smutsigt agendastyrd som journalistiken. Man fattar inte beslut som är bra för landet, man fattar beslut som ska blidka en agenda. Den psykologiska krigföringen som sker mot i princip alla befolkningar är milt sagt omfattande. Public Relations, dvs riktad propaganda rakt av. Systematiska lögner.
Citera
2021-11-21, 18:37
  #1518
Medlem
Belgien med 7 kärnkraftsreaktorer på ungefär 6000 MW ska lägga ned alltihop till 2025 (Tyskland har ungefär 8000 MW kärnkraftskapacitet i drift idag som jämförelse). 1000 MW läggs ned i Belgien nästa år och ytterligare 1000 MW år 2023 till att börja med.
Citera
2021-11-21, 18:43
  #1519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Belgien med 7 kärnkraftsreaktorer på ungefär 6000 MW ska lägga ned alltihop till 2025 (Tyskland har ungefär 8000 MW kärnkraftskapacitet i drift idag som jämförelse). 1000 MW läggs ned i Belgien nästa år och ytterligare 1000 MW år 2023 till att börja med.
Perfekt då kan vi exportera vår el till ockerpriser.
Citera
2021-11-21, 18:46
  #1520
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Belgien med 7 kärnkraftsreaktorer på ungefär 6000 MW ska lägga ned alltihop till 2025 (Tyskland har ungefär 8000 MW kärnkraftskapacitet i drift idag som jämförelse). 1000 MW läggs ned i Belgien nästa år och ytterligare 1000 MW år 2023 till att börja med.
Ah. Även Belgien ska lägga ner. Se mina tidigare inlägg om Tysklands nedläggningar av kärnkraft.
Citera
2021-11-21, 19:05
  #1521
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah. Även Belgien ska lägga ner. Se mina tidigare inlägg om Tysklands nedläggningar av kärnkraft.

Läste någonstans tidigare att Tyskland skall ha "uppmuntrat" Belgien att stänga ner.

Vad har egentligen de folkvalda tänkt, att vi alla skall leva på fårskötsel eller liknande. Sen.., det är ju snack om att Putin bedriver sitt "hybridkrigsföring" gentemot EU. Själv syns jag att Bryssel driver med "hybridkrigsföring" gentemot europa !
Citera
2021-11-21, 19:34
  #1522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Perfekt då kan vi exportera vår el till ockerpriser.
Om vi hade haft någon el att exportera så hade det varit toppen. Men det är ju förbjudet att producera el i Sverige, har väljarna bestämt. Belgarna ska tydligen satsa på rysk naturgas istället. Det kan åtminstone fungera för dem, t.s. från vår snurrkraft. Ryssarna håller dock på att bygga pipelines ända till Kina, så Europa har att se fram emot hårdare konkurrens om den ryska gasen.
Citera
2021-11-21, 19:36
  #1523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Läste någonstans tidigare att Tyskland skall ha "uppmuntrat" Belgien att stänga ner.

Vad har egentligen de folkvalda tänkt, att vi alla skall leva på fårskötsel eller liknande. Sen.., det är ju snack om att Putin bedriver sitt "hybridkrigsföring" gentemot EU. Själv syns jag att Bryssel driver med "hybridkrigsföring" gentemot europa !
Alla richter 9-jordskalv och tsunamis som Tyskland drabbas av hela tiden kan ju slå mot grannlandet Belgien också. Ja, det är så politikerna och de som röstar på dem pratar i alla fall. Tanken är att vi alla ska dödas, det är så kineserna vill ha det. Och alla européiska väljare instämmer ju.
Citera
2021-11-21, 19:40
  #1524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Om vi hade haft någon el att exportera så hade det varit toppen. Men det är ju förbjudet att producera el i Sverige, har väljarna bestämt. Belgarna ska tydligen satsa på rysk naturgas istället. Det kan åtminstone fungera för dem, t.s. från vår snurrkraft. Ryssarna håller dock på att bygga pipelines ända till Kina, så Europa har att se fram emot hårdare konkurrens om den ryska gasen.
Nej nu hittar du bara på, vi exporterar stora mängder el. Blir det en bristvara nere i Europa stiger priset och vi tjänar multum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback