Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-20, 16:04
  #1477
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Varför inte kalla revolutionen för onödig då vi redan under 70-talet hade ett av världens mest pålitliga, väderokänsliga och närmast fossilfria elsystem som dessutom var dimensionerat för att ge våra företag en konkurrensfördel genom att låga elpriser rådde oavsett om det var sommar eller vinter.

Det är ofattbart att vissa argumenterar för att det är bättre nu. Alla som inte lider av grav senilitet kan minnas att det faktiskt var bättre förr innan vindsnurrorna gjorde sitt insteg genom de tvångssubventioner som lades på elkunderna, som i sin tur premierades med höga elpriser och nätavgifter samt ett elnät som svajjar betänkligt både om det blåser för lite eller för mycket.

Någon borde räkna på vad debacklet kommer att kosta. Summan måste uppgå till flera tusen miljarder redan idag.
Väl talat. Du borde vara energiminister.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vänta bara tills tyskarna stänger sin sista reaktor, vilket utlovats ska ske under 2022....
Jag tror mer och mer att EU skapar denna kris. EU gav oss eurokrisen och flyktingkrisen. EU överdrev åtgärderna mot Corona. EU överdriver effekterna av klimatförändring (de talar om dem men genomför inga åtgärder).

Med tanke på klimatkrisen borde man bygga ut kärnkraften men den gröna agendan stoppar även detta.

Nu har vi just hämtat oss från Coronarestriktionerna. Men de europeiska länderna får aldrig hinna resa sig. Då hotar de EU:s dominans. Så nu förefaller EU förbereda en energikris. Den kan vara del i en större kris i försörjningskedjorna man planerar. EU:s dåliga eftersyn av chaufförernas situation har gjort att transporter i EU haft problem nyligen. Det hela kan utvecklas till en ekonomisk kris med stagflation där vi t.o.m. kan drabbas av ökad arbetslöshet och höga priser samtidigt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-20 kl. 16:35.
Citera
2021-11-20, 20:01
  #1478
Medlem
Vedklyvens avatar
Nu är man på gång att av miljöskäl stänga Vattenkraftverk i Sverige. EU-direktiv.
Citera
2021-11-20, 21:35
  #1479
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vänta bara tills tyskarna stänger sin sista reaktor, vilket utlovats ska ske under 2022....
enligt wiki har de totalt 5 reaktorer kvar i bruk. Total ca 6000 MW.

Alla ska stängas i år eller nästa år. En stor andel planerbar kraft försvinner därmed.

Jag förutspår dyrare el lite varstans... Bla skåne.

Har tyskarna något nytt planerbart på gång? Gaskraftverk kanske??
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-20 kl. 22:20.
Citera
2021-11-20, 21:51
  #1480
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
enligt wiki har de totalt 5 reaktorer kvar i bruk. Total ca 6000 MW.

Alla ska stängas i år eller nästa år. Ett stor andel planerbara kraft försvinner.

Jag förutspår dyrare el lite varstans... Bla skåne.

Har tyskarna något nytt planerbart på gång? Gaskraftverk kanske??
Det blir ingen gas heller. De skall svälta ut Putin genom att inte köpa hans gas! Han darrar säkert redan. Die dummen Schweden levererar istället.

Men kan ingen förklara varför elen är dyrare i Sydsverige om bara 2 % av svensk el kommer från vattenkraft?

Är det en bluff att vi misslyckats transportera el från norr till söder?
(Det är en ärlig fråga. Jag försöker förstå detta.)
Citera
2021-11-20, 22:09
  #1481
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det blir ingen gas heller. De skall svälta ut Putin genom att inte köpa hans gas! Han darrar säkert redan. Die dummen Schweden levererar istället.

Men kan ingen förklara varför elen är dyrare i Sydsverige om bara 2 % av svensk el kommer från vattenkraft?

Är det en bluff att vi misslyckats transportera el från norr till söder?
(Det är en ärlig fråga. Jag försöker förstå detta.)

Tror du har gjort en hopblandning av äpplen & päron.

Min gissning är att du sett siffran '2%' i någon diskussion om 'småskalig vattenkraft' -- det är väl primärt de verken som man försöker fasa ut/återställa habitat runt.

Vattenkraften, totalt sett, är i skrivande stund vår största enskilda elkälla. Den småskaliga är fullständigt irrelevant, inte minst i ljuset av skadan den åsamkar.
Citera
2021-11-20, 22:15
  #1482
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Tror du har gjort en hopblandning av äpplen & päron.

Min gissning är att du sett siffran '2%' i någon diskussion om 'småskalig vattenkraft' -- det är väl primärt de verken som man försöker fasa ut/återställa habitat runt.

Vattenkraften, totalt sett, är i skrivande stund vår största enskilda elkälla. Den småskaliga är fullständigt irrelevant, inte minst i ljuset av skadan den åsamkar.
Tack för svaret, jag skall kolla upp det.
Citera
2021-11-20, 22:41
  #1483
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för svaret, jag skall kolla upp det.
På rapport i svt sa de att den potentiella nedläggningen av vattenkraft motsvarar ca 1% av Sveriges elkraftproduktion och 2% av vattenkraften.
Citera
2021-11-20, 22:43
  #1484
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
enligt wiki har de totalt 5 reaktorer kvar i bruk. Total ca 6000 MW.

Alla ska stängas i år eller nästa år. En stor andel planerbar kraft försvinner därmed.

Jag förutspår dyrare el lite varstans... Bla skåne.

Har tyskarna något nytt planerbart på gång? Gaskraftverk kanske??
Jag läste fel. De har 6 kvar. Motsvarar hela 8000 MW.

Detta nyår, om en månad, kommer de lägga ner 3 av dem. 4000 MW försvinner mitt i vintern... Det är mycket.
Citera
2021-11-20, 22:54
  #1485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för svaret, jag skall kolla upp det.

40-45% av vår elproduktion kommer från vattenkraft enligt Energiföretagen Sverige.

Energiföretagen Sverige
Citera
2021-11-20, 23:03
  #1486
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Nu är man på gång att av miljöskäl stänga Vattenkraftverk i Sverige. EU-direktiv.

Helt vanvett om Stockholm säger : "-Självklart !"

Annars.., en artikel på norska "finansavisen" där ett debattinlägg lyfter fram vindkraftens fakta. Iallafall saker jag inte sett i msm, speciellt det understreckade :

Kostnaden for vindkraft er skyhøy
Vi trenger ikke flere luftslott på folkets regning, skriver Jan Emblemsvåg.


Tyskland har subsidiert fornybarbransjen med 500 milliarder euro siden 2011, og økt kapasiteten med 80 prosent, mens produksjonen har økt kun med 5 prosent. Det grønne skiftet er nå en trussel mot tysk økonomi, industri og befolkning , sier den tyske Riksrevisjonen. Siste kostnadsestimat er på hele 6.000 milliarder euro, eller fem oljefond!

Og hvis vindkraft er så konkurransedyktig, hvorfor legges 400 vindkraftanlegg ned i Tyskland når de ikke lenger får subsidier etter 20 år med drift og anleggene er nedbetalt

https://finansavisen.no/nyheter/deba...raft-er-skyhoy

Läs gärna hela artikeln..
Citera
2021-11-20, 23:27
  #1487
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Helt vanvett om Stockholm säger : "-Självklart !"

Annars.., en artikel på norska "finansavisen" där ett debattinlägg lyfter fram vindkraftens fakta. Iallafall saker jag inte sett i msm, speciellt det understreckade :

Kostnaden for vindkraft er skyhøy
Vi trenger ikke flere luftslott på folkets regning, skriver Jan Emblemsvåg.


Tyskland har subsidiert fornybarbransjen med 500 milliarder euro siden 2011, og økt kapasiteten med 80 prosent, mens produksjonen har økt kun med 5 prosent. Det grønne skiftet er nå en trussel mot tysk økonomi, industri og befolkning , sier den tyske Riksrevisjonen. Siste kostnadsestimat er på hele 6.000 milliarder euro, eller fem oljefond!

Og hvis vindkraft er så konkurransedyktig, hvorfor legges 400 vindkraftanlegg ned i Tyskland når de ikke lenger får subsidier etter 20 år med drift og anleggene er nedbetalt

https://finansavisen.no/nyheter/deba...raft-er-skyhoy

Läs gärna hela artikeln..

Nae. Helt vanvettigt är det inte. Den småskaliga vattenkraften tillför väldigt lite och förstör samtidigt väldigt mycket.

Beträffande vettigheten i den tyska energipolitiken är vi rörande överens. Mycket läsvärd länk.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2021-11-20 kl. 23:30.
Citera
2021-11-20, 23:30
  #1488
Medlem
wwrs avatar
Så nedläggning av småskalig vattenkraft är kanske inte den viktigaste faktorn för höga priser.
Nog verkar det märkligt med satsningen på den svårstyrda vindkraften.

EU:s uppfattning om miljövård verkar förbjuda både fossil och kärnkraft. Mitt intryck av gröna aktivistgrupper är att de kontrolleras av regimen. De skulle inte ges så stort utrymme i media och hamna i regeringsställning om de inte fyllde en funktion som EU och regimen önskade.

Klimatfrågan kan på sikt handla om att ta in mer pengar och kanske även komma att påstå att klimatförändringar kommer att motivera nya strömmar av klimatflyktingar, är min uppfattning. (Vi har nog inte hört det sista av Boko Haram t.ex. Man skickar sonder till Mars och bara talar om hur mycket vatten det fanns där förut för att stressa upp klimatångest. Men vetenskapen tvivlar på en klimatkatastrof på Mars, bortsett från faktorer beroende på magnetfältet.)

Men varför håller då regimen kärnenergin borta ur bilden. Jag kan inte frigöra mig från tanken att man även försöker skapa en energikris. EU kan inte behålla greppet utan ständiga kriser, är mitt intryck.

Storbritannien/Rolls Royce skall visst satsa på småskaliga kärnkraftverk.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-20 kl. 23:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback