Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-19, 20:06
  #649
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hon är väl lika "svart" som Barack Obama.
Det är en annan frågeställning. Jag tycker inte din motfråga besvarar frågorna i mitt inlägg.

Är inte detta med "svart" också ganska nytt. Kallades hon inte "person of color" tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag instämmer i tidigare kommentarer hur sjutton de kan få henne till svart? Jag undrar vilken baktanken är.

Citat:
The nation's first female, first Black and first South Asian vice president

Svart med stor bokstav.

Och varför sydasiatisk, har de haft någon nordasiatisk?

Är hon inte förste asiatiske vice?

Blir inte svarta förb-nnade? De brukar inte vara alltför inkluderande enligt min erfarenhet. Fråga i Harlem hur pass svart de tycker hon är? Jag vet inte vad de skulle svara

De mest inbitna svarta kallade Obama för "Oreo" eftersom de anser att han är svart på utsidan och vit på insidan.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-19 kl. 20:23.
Citera
2021-11-19, 20:19
  #650
Avstängd
wwrs avatar
Kan det vara så att man nu kommer att försöka presentera en konflikt mellan presidenten och vicepresidenten. Presidenten är vit. Om man då börjar kalla vicepresidenten för svart så kan man påstå att en raskonflikt uppstått och sådana är populära i media.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-19 kl. 20:25.
Citera
2021-11-20, 02:05
  #651
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kan det vara så att man nu kommer att försöka presentera en konflikt mellan presidenten och vicepresidenten. Presidenten är vit. Om man då börjar kalla vicepresidenten för svart så kan man påstå att en raskonflikt uppstått och sådana är populära i media.

Jo det är det förvisso, men inte mellan två som båda är politiskt till vänster. Allra helst skall den vita vara politiskt till höger och den svarta till vänster.
Citera
2021-11-20, 06:20
  #652
Medlem
Kamala Harris kanske fick mersmak av maktkänslan med timmen hon
fick ta över rodret och ev. tar över helt nästa år, who knows /
Citera
2021-11-20, 07:13
  #653
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jo det är det förvisso, men inte mellan två som båda är politiskt till vänster. Allra helst skall den vita vara politiskt till höger och den svarta till vänster.
Det stämmer. Den delen kommer inte in i det. De står för liknande politik. Men detta verkar ju kunna utvecklas till en motsättning dem emellan. Och då blir det ju intressant vad motsättningen består i, eftersom deras politik är densamma. Den som läser ytligt och ser bilderna kanske främst noterar att vicepresidenten är kvinna, yngre och icke vit. Och de egenskaperna kan ju alla relatera till t.ex i relationer i sitt eget arbetsliv.

Det kan vara så att medierna börjar smyga in rasism i budskapet genom att allt starkare betona att Harris är svart. När presidentteamet startade sin kampanj var de ju tvungna att vara helt eniga, men nu kanske det börjar spricka.

Harris har indisk mor och far från Jamaica. Hon har vuxit upp i svart kultur och många jamaikaner härstammar från Afrika. Själv har Harris inte kallat sig svart eller något annat. Hon kallar sig förnuftigt nog bara amerikan.

Men nog får jag ett intryck att media nu verkar smyga in rasism i budskapet när de kallar henne svart vilket de inte gjort lika ofta tidigare. Från början kallades hon nog "person of color". Undrar vad en person själv skulle säga om hon hade Harris bakgrund och någon kallade henne svart. Undrar också hur amerikaner, speciellt afro-amerikaner uppfattar henne. Kallar de henne svart? Hon ser i alla fall inte svart ut. När jag var ung fick man inte säga färgad vilket verkar ha blivit tillåtet igen så jag kallar dem oftast icke vita eller "etniska".
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-20 kl. 07:17.
Citera
2021-11-21, 06:13
  #654
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stämmer. Den delen kommer inte in i det. De står för liknande politik. Men detta verkar ju kunna utvecklas till en motsättning dem emellan. Och då blir det ju intressant vad motsättningen består i, eftersom deras politik är densamma. Den som läser ytligt och ser bilderna kanske främst noterar att vicepresidenten är kvinna, yngre och icke vit. Och de egenskaperna kan ju alla relatera till t.ex i relationer i sitt eget arbetsliv.

Det kan vara så att medierna börjar smyga in rasism i budskapet genom att allt starkare betona att Harris är svart. När presidentteamet startade sin kampanj var de ju tvungna att vara helt eniga, men nu kanske det börjar spricka.

Harris har indisk mor och far från Jamaica. Hon har vuxit upp i svart kultur och många jamaikaner härstammar från Afrika. Själv har Harris inte kallat sig svart eller något annat. Hon kallar sig förnuftigt nog bara amerikan.

Men nog får jag ett intryck att media nu verkar smyga in rasism i budskapet när de kallar henne svart vilket de inte gjort lika ofta tidigare. Från början kallades hon nog "person of color". Undrar vad en person själv skulle säga om hon hade Harris bakgrund och någon kallade henne svart. Undrar också hur amerikaner, speciellt afro-amerikaner uppfattar henne. Kallar de henne svart? Hon ser i alla fall inte svart ut. När jag var ung fick man inte säga färgad vilket verkar ha blivit tillåtet igen så jag kallar dem oftast icke vita eller "etniska".

Vet ej. Men en gissning är att media kanske betonar att hon är kvinna och ickevit för att de hoppas att det skall bli svårare att kritisera henne då. Liksom att all kritik då kan avföras med att kritikern bara är rasistisk eller misogyn och att en vit man hade kommit undan med vad helst hon för tillfället kritiseras för osv.

Därtill är inte Biden så omtyckt och det inser nog media också. Det har dessutom ifrågasatts om han börjar bli dement. Att då inte stött honom för mycket kan vara bra. Liksom möjligheten att istället vid behov kunna säga att de egentligen snarare är Harris de stödjer. Liksom kunna förorda att hon tar över om det behövs. Då hon trots allt är lite mer vänster än han och mer intresserad av identitetspolitik tror jag många vänsterjournalister skulle föredra henne framför Biden.
Citera
2021-11-29, 02:07
  #655
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Hur i hela friden kan K.H betecknas som svart kvinna? Kvinna helt säkert men svart?

Hon är ungefär lika mörk som en syditalienska eller turkiska men ska ändå betecknas som "svart". Har "svart" ingenting med hudfärg att göra längre?
Det har det inte gjort historiskt:

Citat:
The one-drop rule is a pseudoscientific social construct and legal instrument that was prominent in the 20th century in the United States. It asserted that any person with even one ancestor of black ancestry ('one drop' of 'black blood') was considered black (Negro or colored in historical terms). As a legal device it was and is applicable to anyone, as the human race began in Africa. The one drop-rule became a state law of Virginia in 1924. Today, it is defunct in state law. However, in the 19th century it was mostly used to disenfranchise poor, illiterate whites.
https://en.wikipedia.org/wiki/One-drop_rule

Många av slavarna hade vit hudfärg då deras fäder, farfäder, farfarsfäder osv varit vita slavägare.
Citera
2021-11-30, 12:32
  #656
Avstängd
Paris24s avatar
Om man kvoterar in någon så är den sämre än om man väljer efter kompetens. Vet inte hur många gånger vi kommer att se det. Biden börjar på allvar få tanken att byta ut henne innan nästa val eftersom hon är ett sänke. Någon som vet om en vice-president någonsin bytts ut?
Citat:
https://www.expressen.se/kronikorer/...kamala-harris/
Men hur dåliga siffrorna än är för Joe Biden, så är de än sämre för hans vicepresident, Kamala Harris. I en mätning nyligen för USA Today fick hon godkänt av bara 28 procent.

Det är en sämre siffra än vad förre vicepresident Dick Cheney fick. Och han var inte så populär när Irak-kriget började gå dåligt.

Man behöver inte vara någon större politiskt strateg för att inse att med 28 procents popularitet är det svårt att bli vald till president i USA.
Om Biden blivit för gammal för nästa val så hade det givna valet varit hans vice-president. Men inte en chans med Harris.
Citera
2021-11-30, 14:43
  #657
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om man kvoterar in någon så är den sämre än om man väljer efter kompetens. Vet inte hur många gånger vi kommer att se det. Biden börjar på allvar få tanken att byta ut henne innan nästa val eftersom hon är ett sänke. Någon som vet om en vice-president någonsin bytts ut?

Om Biden blivit för gammal för nästa val så hade det givna valet varit hans vice-president. Men inte en chans med Harris.
Bara för att vara extra tydlig så handlar det här alltså inte om att avskeda eller ersätta Harris under pågående mandatperiod, utan att ställa upp med en annan vicepresident i nästa val.

Den enda presidenten som har bytt ut en vicepresident på det sättet (det vill säga inte på grund av att vicepresidenten dött, sagt upp sig eller liknande) är Franklin D Roosevelt. Han ställde upp 2 gånger med partiets kompromisskandidat Garner, men när han blev övertalad att ställa upp en tredje gång krävde han att få välja vicepresidenten själv (på den tiden blev inte vicepresidenten utnämnd av presidenten på samma sätt utan valdes av konventet) och valde då Wallace. När han ställde upp 4:e gången var han redan döende och partiet vägrade då utnämna Roosevelts kompis som vicepresident, utan valde fram Truman som var bättre lämpad att ta över när Roosevelt dog.
Citera
2021-11-30, 16:15
  #658
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Bara för att vara extra tydlig så handlar det här alltså inte om att avskeda eller ersätta Harris under pågående mandatperiod, utan att ställa upp med en annan vicepresident i nästa val.

Den enda presidenten som har bytt ut en vicepresident på det sättet (det vill säga inte på grund av att vicepresidenten dött, sagt upp sig eller liknande) är Franklin D Roosevelt. Han ställde upp 2 gånger med partiets kompromisskandidat Garner, men när han blev övertalad att ställa upp en tredje gång krävde han att få välja vicepresidenten själv (på den tiden blev inte vicepresidenten utnämnd av presidenten på samma sätt utan valdes av konventet) och valde då Wallace. När han ställde upp 4:e gången var han redan döende och partiet vägrade då utnämna Roosevelts kompis som vicepresident, utan valde fram Truman som var bättre lämpad att ta över när Roosevelt dog.
Så man kan säga att om Kamala blir utbytt så är hon den första kvinnan, den första färgade, och den första sparkade vicepresidenten.
Citera
2021-11-30, 16:18
  #659
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så man kan säga att om Kamala blir utbytt så är hon den första kvinnan, den första färgade, och den första sparkade vicepresidenten.
Om hon blir utbytt blir hon den tredje utbytta vicepresidenten efter Garner och Wallace, som jag beskrev i min tidigare kommentar.
Citera
2021-11-30, 16:20
  #660
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Om hon blir utbytt blir hon den tredje utbytta vicepresidenten efter Garner och Wallace, som jag beskrev i min tidigare kommentar.
De blev ju inte utbytta av presidenten utan de hade ett annat system på den tiden. Kamala har personligen valts av Biden och blir personligen sparkad av honom, första gången det händer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback