Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChansTillRomans
Nej det är inte självklart att det riktas mot Einar eller Biggie Juke (vilka både hade koppel). Det är bara ett typisk sätt att kalla någon för hund i orten.

Nä, men med tanke på att Nisse dissade PJ och hans döde bror samt gjorde en shout-out till PJ strax innan PJ gjorde denna låten, gör det ganska troligt.
Senast redigerad av ObviousMF 2021-11-17 kl. 09:40. Anledning: ändring
Citera
2021-11-17, 09:40
Medlem
Hur fungerar dessa kontraktsmordarna?

Kan hvem som helst utföre jobbet för så att kreve pengarna?

Eller må det först lages en avtale?
Citera
2021-11-17, 09:42
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0683
Hur fungerar dessa kontraktsmordarna?

Kan hvem som helst utföre jobbet för så att kreve pengarna?

Eller må det först lages en avtale?
Gängen anlitar mer eller mindre konsulter som oftast även håller på med annan kriminalitet. Folk de känner helt enkelt.
Citera
2021-11-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObviousMF
Du menar alltså att Vårby/Dalen lägger ihop till en pott på 2 mio. bara för att deras utpressningsförsök misslyckas? Låter ju som en jävligt dålig affär. Om de nu är så sura, varför gör de det inte själva? Det har inte stoppat dem tidigare, så varför inte ge nån egen springis 100k och spara 1.8 mille istället?

Den ende som har ett riktigt hämndmotiv här är ju Haval. Eller Benji. Det behöver inte ha kostat dem några större summor om de har tagit hjälp av några de känner i Vårby/Dalen.

Nu tror jag mer på de svarta inom HH med N&C som motiv i närtid. Men utan nån inblandning från nån annan. Om PJ's dissar mot Nisse och vice versa har gått överstyr och det sedan resulterade i slagsmålet, är det ett motiv så gott som något.

Nä, alltså något belopp säger jag inget om. Men det har ju tidigare varit snack om att det funnits en pott på Nisses huvud. Att de inte har gjort det själva kan ju vara pga hur försvagade de är. Alltså att outsourca mord är ju inte ovanligt i dessa kretsar.

Haval sitter bakom lås och bom & efter att han skrivit ett brev med hot om att puckla på en medarbetare på P3 så lär ju all kommunikation därifrån granskas… Så, han har nog inga större möjligheter att smida planer.

Säger inte att detta är de facto vad som hänt, MEN det är inte orimligt alls. Självklart kan det ju vara så att det inte funnits någon pott från Vårby-hållet.

Att en del av HH är inblandade är ju i princip en självklarhet, det har jag aldrig förnekat. Tvärtom, så är HH inblandade i varje teori jag har lagt fram, i princip. Jag tror att bråket på N&C var pga att de anser att Nisse inte betalat för utförda tjänster, alltså att de inte sett pengarna för det. Det blev säkert droppen & därmed ökade hotbilden efter. Efter detta har HH pressat Adel, som blir illa tvungen att goa. Dumle är med i bilden i och med att han några veckor innan mordet börjat hänga med Nisse. Om man försökt att knäppa Adel eller Dumle vid mordet låter jag vara osagt. Den möjligheten finns dock i och med att åklagaren har bekräftat att de utreder ett mordförsök samtidigt.

Jag gillar att ha options. Vidga vyerna you know
Citera
2021-11-17, 10:49
Bannlyst
Citat:
Nä, men med tanke på att Nisse dissade PJ och hans döde bror samt gjorde en shout-out till PJ strax innan PJ gjorde denna låten, gör det ganska troligt.

var och när dissade Einar PJ och hans döda bror?
Citera
2021-11-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Skulle detta stämma, att det är samma 16-åring som blev skjuten i Akalla, då kan man undra varför Dumlee fortfarande är på fri fot..

Det är väl isåfall om denna 16-åringen tagit tillbaka allt han sagt till Poisen, men samtidigt är han troligen redan stämplad som en golare i dessa kretsar.

Skulle detta stämma så har jag en stor respekt för denna 16-åringen, att han gjorde rätt för sig. Läser du detta så ska du ha en stor klapp på axeln.

Ska bli spännande att se om denna 16-åringen kommer vara en viktig puzzelbit i utredningen.

Ja det verkar som att Dumle ändå går på hal is, kanske behövs mer bevis om polisen går på det här spåret med Dumle. Ibland vet polisen om faror inom gängen, vem som kommer jaga vem men de kan själva inte göra något eftersom det inte kommer hålla rättsligt. Dumle blev ju anhållen för skjutningen på Roxh men flisläppt efter 48 timmar då bevisen var för svaga, kanske vill man att han den hä gången tabbar sig själv.
Citera
2021-11-17, 11:36
Medlem
StigaSols avatar
Snacka om syncronicitet i psykologisk bemärkelse. Jag sitter och läser i den här tråden när ni nämner Frejgatan, samtidigt som jag lyssnar på en deckare där uppläsaren nämner en Frejgatan.
Citera
2021-11-17, 11:42
Medlem
Intervju i dagens Aftonbladet Kultur med Leo "Kinesen" Carmona, grundare av Kartellen om gängkriminalitet. Reporter Kajsa "Ekis" Ekman.

Citat från intervjun om gangsterrap & gäng:
"– De vill leva upp till en image för det är det som säljer. Såhär: en rappare tillhör en ort. Har han inte sin ort bakom sig, då får han ingen cred – om han ska köra hardcore gangstarap. Problemet är att om orten hamnar i konflikt, då landar det på honom som måste reppa orten, han är ansiktet utåt. Einár, han hade inte en ort. Söderförorten gav honom kärlek, men han vände ryggen åt dem så han blev herrelös. Einár älskade hiphop, han var en stor talang, men runt honom fanns bara industrigamar som lät honom löpa amok och för att bevisa att han var gata tog han sina texter till en hårdare nivå. ”Sjuan och åttan, bror, jag var shotta” – hur kunde de låta honom säga så? En riktig gangster skulle aldrig säga det!"

Länk till intervjun: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/8QXWlW/gangvaldet-skapades-av-hogerns-politik
Citera
2021-11-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Nä, alltså något belopp säger jag inget om. Men det har ju tidigare varit snack om att det funnits en pott på Nisses huvud. Att de inte har gjort det själva kan ju vara pga hur försvagade de är. Alltså att outsourca mord är ju inte ovanligt i dessa kretsar.

Haval sitter bakom lås och bom & efter att han skrivit ett brev med hot om att puckla på en medarbetare på P3 så lär ju all kommunikation därifrån granskas… Så, han har nog inga större möjligheter att smida planer.

Säger inte att detta är de facto vad som hänt, MEN det är inte orimligt alls. Självklart kan det ju vara så att det inte funnits någon pott från Vårby-hållet.

Att en del av HH är inblandade är ju i princip en självklarhet, det har jag aldrig förnekat. Tvärtom, så är HH inblandade i varje teori jag har lagt fram, i princip. Jag tror att bråket på N&C var pga att de anser att Nisse inte betalat för utförda tjänster, alltså att de inte sett pengarna för det. Det blev säkert droppen & därmed ökade hotbilden efter. Efter detta har HH pressat Adel, som blir illa tvungen att goa. Dumle är med i bilden i och med att han några veckor innan mordet börjat hänga med Nisse. Om man försökt att knäppa Adel eller Dumle vid mordet låter jag vara osagt. Den möjligheten finns dock i och med att åklagaren har bekräftat att de utreder ett mordförsök samtidigt.

Jag gillar att ha options. Vidga vyerna you know

Eller så vill man bara stå på andra sidan processen, hellre som målsägande än tilltalad. Enligt Adels historik har han aldrig varit målsägande, även om dessa män utsätter och utsätts för olika brott mest hela tiden. På gatan är det direkt golning och förräderi att sitta och vara målsägande. Man har låg tilltro till polisen och vill inte sammarbeta med de. Att Adel (el. Dumle) helt plötsligt blir en av de målsägande betyder bara att han pratat med polisen och all information måste ha kommit från honom själv eftersom att det inte direkt var som i Einars kidnappning där det fanns bilder på honom som utsatt. Det enda logiska är att personen själv bekräftat för polisen att man blivit utsatt för mordförsök och även fått ett målsägandebiträde tilldelat rätt tidigt i processen. Och än igen, varför skulle de helt plötsligt börja prata med polisen om hur utsatta de själva blivit? Så går mina tankar...
Citera
2021-11-17, 13:29
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Enligt svensk lag döms du för det allvarligaste brottet du är åtalad för. Eftersom förberedelse för våldtäkt varken kommer göra till eller från på deras straff när de är åtalade för människorov och grovt rån, så skiter väl åklagaren i det. Eller så finns det inte tillräckligt med bevis.

Du kan säkert hålla med om att folket troligen anser att det är ett brott som ska bestraffas även om han inte utförde något övergrepp så är ändå förberedelsen ett "ganska starkt tecken" för att det är en ren psykopat med pedofilisk tendens som borde kunna stämplas på alla inblandade i förberedelsen.. alla från ledaren till utföraren av kidnappningen till den som tog dildon till platsen.. har såklart varit inblandade i förberedelse till sexuellt övergrepp på minderårig.

Det är väl just såna brott som folket ser som de mest grymma och som därför borde vara de som bestraffas med längst straff.

Visst är människorov ganska grovt dock.

Sjukt att brott förlåts i domstol bara skurken har gjort något grovare brott. Straffrabatt delux ju.

Det borde ju rimligtvis vara en lista av alla brott , där förberedelse för sexuel posering och övergrepp på minderårig borde stå med när skurkarna har erkänt det i domstol.
Citera
2021-11-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damzzen
Eller så vill man bara stå på andra sidan processen, hellre som målsägande än tilltalad. Enligt Adels historik har han aldrig varit målsägande, även om dessa män utsätter och utsätts för olika brott mest hela tiden. På gatan är det direkt golning och förräderi att sitta och vara målsägande. Man har låg tilltro till polisen och vill inte sammarbeta med de. Att Adel (el. Dumle) helt plötsligt blir en av de målsägande betyder bara att han pratat med polisen och all information måste ha kommit från honom själv eftersom att det inte direkt var som i Einars kidnappning där det fanns bilder på honom som utsatt. Det enda logiska är att personen själv bekräftat för polisen att man blivit utsatt för mordförsök och även fått ett målsägandebiträde tilldelat rätt tidigt i processen. Och än igen, varför skulle de helt plötsligt börja prata med polisen om hur utsatta de själva blivit? Så går mina tankar...

Det behöver inte alls vara på det sättet. Finns andra mer sannolika möjligheter: T ex att polisen har fakta via informationsinhämtning, typ avlyssning, tömda mobiler etc. Eller via tekniska bevis som tomhylsor, skotthål. Eller från vittnen i området.
Citera
2021-11-17, 14:08
Medlem
Vet inte hur stor betydelse det har, men verkar som att dumle slutar följa adel på instagram. Kan eventuellt tyda på att det skurit sig emellan dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in