Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-17, 11:35
  #37009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Allt fler ändrar sitt konsumtionsmönster.
Grönt och hållbart ska det vara. Framförallt de äldre verkar ha tagit till sig Gretas budskap..

Gretas budskap får effekt bland äldre: ”Tydlig utveckling”

https://www.market.se/retailtrender/...ig-utveckling/

Tror inte smack på detta. I Sverige var det trendigt att äta grönt när Greta var som mest poppis. Sen vände den trenden
Att äta nyttigt brukar människor göra av andra skäl.Vikten bla.Även äldre som fått hjärtproblem och stroke. Man ser väldigt många som står vid köttdisken när man handlar.
2021-11-17, 11:59
  #37010
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Tror inte smack på detta. I Sverige var det trendigt att äta grönt när Greta var som mest poppis. Sen vände den trenden
Att äta nyttigt brukar människor göra av andra skäl.Vikten bla.Även äldre som fått hjärtproblem och stroke. Man ser väldigt många som står vid köttdisken när man handlar.

Studien påstår detta:

Citat:
Globalt har var fjärde konsument ändrat sina vanor avsevärt eller ändrat livsstill helt och hållet till gagn för klimatet, enligt studien.

Om man tror på att var fjärde människa på jordklotet har ändrat sin livsstil radikalt på grund utav Greta så är man bra efterbliven.

Simon-Kucher & Partners, som utfört "studien", har kopplingar till stor-finansen som står bakom Greta. Såhär beskrivs de på wikipedia:

Citat:
Simon-Kucher & Partners is a global strategy consulting firm with over 1,400 employees in 41 offices. Founded in 1985, the firm focuses on strategy, marketing, pricing, and sales with a total revenue of 362 million euros in 2020.

De är alltså ett konsultbolag som sysslar med marknadsföring. Gretas handledare som köpt lite marknadsföring med andra ord.
2021-11-17, 12:03
  #37011
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Studien påstår detta:



Om man tror på att var fjärde människa på jordklotet har ändrat sin livsstil radikalt på grund utav Greta så är man bra efterbliven.

Simon-Kucher & Partners, som utfört "studien", har kopplingar till stor-finansen som står bakom Greta. Såhär beskrivs de på wikipedia:



De är alltså ett konsultbolag som sysslar med marknadsföring. Gretas handledare som köpt lite marknadsföring med andra ord.
Alltså.. Jag köper ju soppåsar på rulle och tar en kass pappkasse när jag handlat mer än väskan rymmer. Och jag har lagt ner tankarna på att skaffa nån form fordon med förbränningsmotor. Och även om inte är val som jag har gjort på grund av miljötänk från min sida, så är det "val" som jag har "gjort" på grund av "miljötänk" från andra.

Och om man kanaliserar sin inre Obi-Wan så kan man ju säga att från a certain point of view så har jag ändrat min livsstil på grund av "miljön".
2021-11-17, 12:14
  #37012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Studien påstår detta:



Om man tror på att var fjärde människa på jordklotet har ändrat sin livsstil radikalt på grund utav Greta så är man bra efterbliven.

Simon-Kucher & Partners, som utfört "studien", har kopplingar till stor-finansen som står bakom Greta. Såhär beskrivs de på wikipedia:



De är alltså ett konsultbolag som sysslar med marknadsföring. Gretas handledare som köpt lite marknadsföring med andra ord.

Den var bra 😂😂
2021-11-17, 12:36
  #37013
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Alltså.. Jag köper ju soppåsar på rulle och tar en kass pappkasse när jag handlat mer än väskan rymmer. Och jag har lagt ner tankarna på att skaffa nån form fordon med förbränningsmotor. Och även om inte är val som jag har gjort på grund av miljötänk från min sida, så är det "val" som jag har "gjort" på grund av "miljötänk" från andra.

Och om man kanaliserar sin inre Obi-Wan så kan man ju säga att från a certain point of view så har jag ändrat min livsstil på grund av "miljön".

Frågan är dock om plastpåseskatt är att förändra sin livsstil radikalt. Med lite Jedi Mind Tricks är så klart allt möjligt. Eller en betald konsultfirma som sysslar med marknadsföring.

Men visst, då har vi 10 miljoner människor i Sverige som förändrat sina liv "radikalt" genom plastpåseskatt. Bara 1,990,000,000 människor kvar för att uppnå en fjärdedel av jordens befolkning (ca 2miljarder).

Det hade varit intressant att se en seriös vetenskaplig studie på hur många som faktiskt förändrat sin livsstil på grund av Greta. Den större delen av världen kan vi räkna bort direkt, då de inte har råd att ändra sin livsstil till en kostsam och dyr "grön" livsstil.

Kvar blir västvärlden, och länder som Sydkorea, Japan med mera. Även i dessa länder får vi räkna bort en stor del av befolkningen, då inte ens de har råd med den extremt dyra "gröna" livsstilen.

Om jag fick gissa så är det förmodligen under en promille i den "rika" delen av världen som ändrat sin livsstil radikalt på grund utav lilla Heliga Greta, skyddshelgon i Klimatsynagogan.
__________________
Senast redigerad av Reiwa 2021-11-17 kl. 12:41.
2021-11-17, 12:40
  #37014
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Frågan är dock om plastpåseskatt är att förändra sin livsstil radikalt. Med lite Jedi Mind Tricks är så klart allt möjligt. Eller en betald konsultfirma som sysslar med marknadsföring.

Men visst, då har vi 10 miljoner människor i Sverige som förändrat sina liv "radikalt" genom plastpåseskatt. Bara 1,990,000,000 människor kvar för att uppnå en fjärdedel av jordens befolkning (ca 2miljarder).

Det hade varit intressant att se en seriös vetenskaplig studie på hur många som faktiskt förändrat sin livsstil på grund av Greta. Den större delen av världen kan vi räkna bort direkt, då de inte har råd att ändra sin livsstil till en kostsam och dyr "grön" livsstil.

Kvar blir västvärlden, och länder som Sydkorea, Japan med mera. Även i dessa länder får vi räkna bort en stor del av befolkningen, då inte ens de har råd med den extremt dyra "gröna" livsstilen.

Om jag fick gissa så är det förmodligen under en promille i den "rika" delen av världen som ändrat sin livsstil radikalt på grund utav lilla Helige Greta, skyddshelgon i Klimatsynagogan.
Ja, alla som har skrivit en C-uppsats är ju väl bekant med att man ska utforma sina frågor så att man får dom svar som man vill ha.
2021-11-17, 12:53
  #37015
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Allt fler ändrar sitt konsumtionsmönster.
Grönt och hållbart ska det vara. Framförallt de äldre verkar ha tagit till sig Gretas budskap..

Gretas budskap får effekt bland äldre: ”Tydlig utveckling”

https://www.market.se/retailtrender/...ig-utveckling/
Men snälla rara, folk svarar som de vill framstå inte som de gör. Har någon tjock kärring köpt ett extra paket färdigpackad sallad från Holland så tycker hon att hon lever ”grönare”.
Att inköpet snarare ökar utsläppen verkar varken hon eller hennes likar reflektera över.
Ingen jävel bryr sig om vad Gretasekten säger.
Inte ens Mp’s ledarskikt lever i närheten som de lär, tok-konsumerar, har stora dieselbilar och båtar, har bensinbilar och ligger som sälar i business class när det skall resas lite längre sträckor.
2021-11-17, 13:55
  #37016
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Alltså.. Jag köper ju soppåsar på rulle och tar en kass pappkasse när jag handlat mer än väskan rymmer. Och jag har lagt ner tankarna på att skaffa nån form fordon med förbränningsmotor. Och även om inte är val som jag har gjort på grund av miljötänk från min sida, så är det "val" som jag har "gjort" på grund av "miljötänk" från andra.

Och om man kanaliserar sin inre Obi-Wan så kan man ju säga att från a certain point of view så har jag ändrat min livsstil på grund av "miljön".
Det kanske finns en liten aktivist i oss alla, även om man inte är en klimat-jedi som Greta. Men som jag hörde på en brittisk pod under COP26 som var späckad med typ gangsterrappar figurer och musiker. Temat i podden var klimat den veckan just för COP26 skull. Och där erkände tuffingarna att man hade gjort små val med tanke på klimatet, eller val som kanske var tredigt just nu, men man förstod kopplingen till klimat ändo. Alla kunde inte vara på Gretas nivå sa de.
Ett litet exempe var att tidigare så köpte alla vatten på plastflaska förut. Men nu var trenden i crewet att ha en sån där metallflaska som Greta har. Det var töntigt med plastflaska.

Även ansvarsfulla fonder har ökat stort under 2021. Framförallt sparande till barn. Dels pressar barnen de vuxna, samt så skulle det kanske kännas dumt att överräcka ett sparkonto som investerat i fossilindustrin när barnet fyller 20 och världen brinner.

Parents pressured by their kids to invest their money ethically
Citat:
The Greta effect? Half of parents feel pressured by their kids to spend their money ethically - and many want to invest it that way too

Thanks in large part to climate activist Greta Thunberg, the younger generation is more aware than ever of the effects of climate change and now they are starting to pressure their parents to act and invest more sustainably
https://www.thisismoney.co.uk/money/...ethically.html
2021-11-17, 14:18
  #37017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, alla som har skrivit en C-uppsats är ju väl bekant med att man ska utforma sina frågor så att man får dom svar som man vill ha.
Du menar väl de svar som avnämaren (i det här fallet examinatorn) vill ha?
2021-11-17, 16:35
  #37018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det kanske finns en liten aktivist i oss alla, även om man inte är en klimat-jedi som Greta. Men som jag hörde på en brittisk pod under COP26 som var späckad med typ gangsterrappar figurer och musiker. Temat i podden var klimat den veckan just för COP26 skull. Och där erkände tuffingarna att man hade gjort små val med tanke på klimatet, eller val som kanske var tredigt just nu, men man förstod kopplingen till klimat ändo. Alla kunde inte vara på Gretas nivå sa de.
Ett litet exempe var att tidigare så köpte alla vatten på plastflaska förut. Men nu var trenden i crewet att ha en sån där metallflaska som Greta har. Det var töntigt med plastflaska.

Även ansvarsfulla fonder har ökat stort under 2021. Framförallt sparande till barn. Dels pressar barnen de vuxna, samt så skulle det kanske kännas dumt att överräcka ett sparkonto som investerat i fossilindustrin när barnet fyller 20 och världen brinner.

Parents pressured by their kids to invest their money ethically

https://www.thisismoney.co.uk/money/...ethically.html

Inte ofta jag håller med dig. Men nu gör jag det.Har haft diskussioner med mina barn när det gäller köpt vatten på flaska. Helt onödigt att köpa dessa. Så därför köpte jag sommaren 2019 liknande metallflaskor som Greta har. Motvilligt började mina barn använda dom och nu tycker dom att det är helt okej. Mycket bättre att hälla i kranvatten i dom och oftast finns det ställen att fylla på dom.Istället för att slänga pengar på köpevatten.
2021-11-17, 17:22
  #37019
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men snälla rara, folk svarar som de vill framstå inte som de gör. Har någon tjock kärring köpt ett extra paket färdigpackad sallad från Holland så tycker hon att hon lever ”grönare”.
Att inköpet snarare ökar utsläppen verkar varken hon eller hennes likar reflektera över.
Ingen jävel bryr sig om vad Gretasekten säger.
Inte ens Mp’s ledarskikt lever i närheten som de lär, tok-konsumerar, har stora dieselbilar och båtar, har bensinbilar och ligger som sälar i business class när det skall resas lite längre sträckor.
Det fetade märks i tråden. Men de flesta gillar eller står åtminstone ut med Greta.
2021-11-17, 18:18
  #37020
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du menar väl de svar som avnämaren (i det här fallet examinatorn) vill ha?
Fair enough. Jag har inte skrivit någon och är bara med på hur man gör, inte exakt varför. Men det är close enough för min poäng.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback