Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-16, 17:47
  #36997
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTurbo
Stämmer ju inte direkt men okej. Gretas "fans" finns i alla åldrar och utbildningsnivåer.

De är mestadels unga barn som tar tillfället i akt att skolka från skolan. De vet oftast absolut ingenting om ämnet.

Skulle man fråga dessa om vi, om det vore möjligt, bör "suga" ut hälften eller all koldioxid ifrån atmosfären hade en skrämmande andel svarat ja.

Citat:
Ursprungligen postat av MrTurbo
Just uttrycket "klimatförnekare" är ju lite bredare än att de förnekar att det finns ett klimat, de motsäger sig oftare att vi människor påverkar klimatet och hänvisar till att det enbart är en naturlig process.

Nej, detta stämmer inte, utan är en karikatyr skapad i din egna skalle och av media. På samma sätt skulle jag kunna kalla dig och Gretas fans för "klimatförnekare" eftersom att att ni många gånger förnekar att det finns en naturlig process och lägger all skuld på koldioxidutsläppen.
2021-11-16, 17:51
  #36998
Medlem
MrTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej, detta stämmer inte, utan är en karikatyr skapad i din egna skalle och av media. På samma sätt skulle jag kunna kalla dig och Gretas fans för "klimatförnekare" eftersom att att ni många gånger förnekar att det finns en naturlig process och lägger all skuld på koldioxidutsläppen.

Då har alltså alla fel.

Men eftersom tråden handlar om Greta så har väl hon mest fel enligt vissa.
2021-11-16, 17:55
  #36999
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTurbo
Stämmer ju inte direkt men okej. Gretas "fans" finns i alla åldrar och utbildningsnivåer.

Ja. Varken David Attenborough eller Johan Rockström, som bägge är fan av Greta, är några ungdomar direkt.

David Attenborough är 95 år gammal.
2021-11-16, 17:59
  #37000
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Varken David Attenborough eller Johan Rockström, som bägge är fan av Greta, är några ungdomar direkt.

David Attenborough är 95 år gammal.

Grattis! Du lyckades hitta två personer. Jag förstår utav vår tidigare konversation, och det du skriver nu, att du är en autist som har lite svårt att förstå vad folk skriver.

Jag skrev detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
De är mestadels unga barn som tar tillfället i akt att skolka från skolan.

Jag föreslår att du tar en titt på bilder ifrån hennes demonstrationer och ser efter vad för människor det är som befinner sig där. Du kommer finna att det mestadels är unga människor och barn.
2021-11-16, 18:43
  #37001
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag föreslår att du tar en titt på bilder ifrån hennes demonstrationer och ser efter vad för människor det är som befinner sig där. Du kommer finna att det mestadels är unga människor och barn.

Jo, det känner jag till. Greta och FFF är ju en ungdomsrörelse som främst vänder sig till unga. Men det är ändå bra att påpeka att hon även har stöd av äldre med utbildningar bakom sig.

Sedan tror jag att vissa missar poängen med Greta helt och hållet. Syftet är ju inte att utbilda folk i naturvetenskap utan syftet är ju att uppmärksamma ett problem. Med betoning på just uppmärksamma. Och där har hon lyckats bra.

Jag tyckte att Gretas tal i FN år 2019 var något pinsamt. Men det fick uppmärksamhet. Så det lyckades bra ur den synvinkeln.

Nature kallade henne för klimatkatalysator:

Citat:
GRETA THUNBERG: Climate catalyst

Scientists have spent decades warning about climate change, but they couldn’t galvanize global attention the way that Thunberg did this year. The Swedish 16-year-old has outshone them — and many are cheering her along.

https://www.nature.com/immersive/d41...9-0/index.html

Nature har fattat grejen.
2021-11-16, 18:48
  #37002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag föreslår att du tar en titt på bilder ifrån hennes demonstrationer och ser efter vad för människor det är som befinner sig där. Du kommer finna att det mestadels är unga människor och barn.
Inte i min hemstad, här handlar det om pensionerade miljöpartister i demon. Alla 12. En gång per år. Engagemanget för Greta™ är inte särskilt stort.
2021-11-16, 19:00
  #37003
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo, det känner jag till. Greta och FFF är ju en ungdomsrörelse som främst vänder sig till unga. Men det är ändå bra att påpeka att hon även har stöd av äldre med utbildningar bakom sig.

Men vad ska det här bevisa? Det finns massvis med äldre med utbildning som kritiserar henne också.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Sedan tror jag att vissa missar poängen med Greta helt och hållet. Syftet är ju inte att utbilda folk i naturvetenskap utan syftet är ju att uppmärksamma ett problem. Med betoning på just uppmärksamma. Och där har hon lyckats bra.

Man uppmärksammar inte ett problem genom att sprida lögner och skräckpropaganda som leder till att många unga utvecklar ångest i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tyckte att Gretas tal i FN år 2019 var något pinsamt. Men det fick uppmärksamhet. Så det lyckades bra ur den synvinkeln.

Om Greta hade ställt sig på gatan utanför Rosenbad, klätt av sig naken och bajsat på marken som en symbolisk protest hade hon säkert också fått uppmärksamhet.
2021-11-16, 20:06
  #37004
Medlem
FFL88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Jag har alltid undrat varför greta inte tar upp det verkliga hotet mot miljön.... överbefolkningen.
Kommer väl inom kort när medlemmarna i klimatsekten tar sitt efterlängtade kollektiva självmord ala Jim "Jonestown" Jones i något sorts desperat försök att belysa frågan.
2021-11-16, 22:15
  #37005
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mja. "end of our civilization as we know it" är ganska likt "apokalyps"

Det räcker att lyssna på de första 30 sekunderna av denna video för att höra Greta säga det. De tre första minuterna säger en del om Greta.

https://redice.tv/red-ice-tv/top-10-...erg-is-a-fraud

Bra video! Hur kan någon påstå att Greta inte är en marionett efter att ha sett denna video?
2021-11-16, 23:09
  #37006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det är precis detta Greta jämt gör, och det är inget annat än pseudovetenskap. Du kommer se exakt samma bedrägliga metoder användas av kvacksalvare som vill bevisa att homeopati fungerar till exempel.

Men jag klandrar inte henne för detta - då hon är ett barn och marionett utan någon som helst utbildning. I dagens värdelösa grundskola kommer man inte i kontakt med den vetenskapliga processen, utan det sker först vid ett universitet, och tyvärr inte ens där i vissa fall längre.
Tack för påminnelsen, jag hade nästan förträngt homeopatin. När jag bodde i Frankrike på 1990-talet reagerade jag på att apoteken sålde homeopatpreparat jämte riktiga läkemedel. Greta™ och klimatkyrkan står för exakt samma förvetenskapliga inställning. (Även om såväl homeopaterna som klimatkyrkan hävdar att det är de som står för vetenskap, medan vi som kräver falsifierbara hypoteser är de som tillhör medeltiden.) Det är lite som hur fascisterna i AFA kallar sig själva för anti-fascister. Undrar just varför Greta™ och hennes föräldrar tycker om att hänga med AFA?
2021-11-17, 10:41
  #37007
Medlem
Giant Squids avatar
Allt fler ändrar sitt konsumtionsmönster.
Grönt och hållbart ska det vara. Framförallt de äldre verkar ha tagit till sig Gretas budskap..

Gretas budskap får effekt bland äldre: ”Tydlig utveckling”
Citat:
Greta Thunbergs uppmaning till föräldragenerationen verkar nå fram – äldre konsumenter blir grönare. Samtidigt vill fler betala mer för hållbara produkter

Klimataktivisten Greta Thunberg har vid flera tillfällen upprepat sitt mantra att äldre generationer måste ta ett större ansvar för klimatet. Kanske har hon lyckats nå fram

Den största förändringen syns i åldrarna 50-59 år. 25 procent av de tillfrågade i åldersgruppen uppger att de gjort en ”betydande förändring” eller helt lagt om sitt sätt att leva.
https://www.market.se/retailtrender/...ig-utveckling/
2021-11-17, 11:07
  #37008
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Allt fler ändrar sitt konsumtionsmönster.
Grönt och hållbart ska det vara. Framförallt de äldre verkar ha tagit till sig Gretas budskap..

Gretas budskap får effekt bland äldre: ”Tydlig utveckling”

https://www.market.se/retailtrender/...ig-utveckling/

En köpt studie. En fjärdedel av alla på jordklotet skulle ha lagt om sina levnadsmönster radikalt enligt den. Jo, tjena.

Greta har ingen effekt. Hennes tid i rampljuset är över.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback