Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jo, det kan man. Men jag trodde du var en av dom som påstår att Eva inte hade någon kunskap alls innan hon åt av trädet.
Det har jag aldrig sagt och det var du som skrev "Men som jag har visat flera gånger så kan kunskapens träd inte magiskt ha gett Adam och Eva kunskap, eftersom Eva hade kunskap innan."
Citat:
Som en styrd marionettdocka utan en egen fri vilja?
Varför måste du alltid gå utanför det material som finns tillgängligt? Det enda jag skrev var att hon upprepade det hon blivit tillsagd.
Citat:
Jag har inte påstått det. Jag menar att Adam och Eva hade fått kunskap om många saker, berättelsen är med stor sannolikhet komprimerad. Gud hade undervisat om olika saker, t.ex. att råda över djuren, föröka sig, och vilken mat dom skulle äta.
Men det är ju vad du menade hindrade henne från att få mer kunskap, att hon redan besatt den eftersom hon kände till att det fanns ett förbud?
Citat:
Dom hade allt dom behövde för att ha ett tillfredsställande evigt liv, om dom lyssnade till Gud och hans undervisning. Jag förstår inte riktigt varför kunskapens träd fanns i trädgården, kanske skulle Adam och Eva få äta av det när dom blivit fullärda, men fram till dess var det inte deras träd.
Och då hade frukten fungerat? Eftersom du menar att den inte fungerade alls som det utspelade sig?
Citat:
Trädet representerade "kunskapen om gott och ont", och det var Gud som bestämde över det trädet. Frukten i sig hade inga magiska egenskaper, men när Adam och Eva började åtrå och vilja ha "kunskapen om gott och ont", så gjorde det något med dom, så det är inte som du påstår att jag skulle mena att inget hände.
Men du har sagt att frukten inte hade någon effekt, men samtidigt hade livets träds frukt en effekt?
Citat:
Men det som hände var inombords i deras hjärtan, när dom insåg att ormen hade lurat dom, och därför skämdes och kände sig nakna, och försökte gömma sig för Gud.
Och de skämdes inte efter att ha fått en utökad medvetenhet av frukten?
Citat:
När Gud säger "Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont." så kan jag tolka det på två olika sätt, det ena är att Gud är ironisk, det blev inte som dom trodde, eller att dom nu får vara som "gudar" och bestämma själva över gott och ont.
Kontentan är att människan ville själva bestämma över vad som är gott och ont, och vill inte att Gud ska blanda sig i.
Fortfarande säger jag att 'få kunskap' om något innebär inte automatiskt att man vill bestämma över det.
Citat:
Om argumentet är att Adam och Eva blev som gudar att själva bestämma över gott och ont, så är det inte emot min syn. Men dom blev inte magiskt gudar genom att äta frukten, det är människan fortfarande inte. Människan kan kallas för gudar, men i grunden är vanliga dödliga människor.
Förstår du nu?
Det är vad jag försökt förklara för dig. Att dela en egenskap eller vara som en gud är inte samma sak som att vilja bli eller vara en gud.
Citat:
Jag avfärdar inte berättelsen, jag avfärdar tolkningen av berättelsen. Adam och Eva åt ingen magisk frukt som omvandlade dom från att vara människa till att vara gudar, eller att plötsligt få kunskap. Som jag har sagt, Bibel2000 är lite missvisande när dom skriver "trädet som ger kunskap".
Jag tycker bara det verkar stämma väldigt dåligt med alla andra källor, att frukten inte skulle ha gjort någonting. Kanske det är en JW-grej, eller enbart en ttsp-grej.
Citat:
Ja, om det berodde på näringsämnen i trädet, eller om Gud gjorde något med människans kroppar har jag ingen bestämd uppfattning om. Men det innebar att deras kroppar började förfalla, och till slut dog dom.
Det kan inte ha varit en till synes magisk frukt som hade vissa egenskaper då? För i skriften står det väl specifikt äta även om det trädet?
Citat:
Satan är "ormen från urtiden":
"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan" (Upp 12:9 Bibel2000)
Som sagt, OT.