2021-11-15, 13:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte jag heller.
Det är ju bra.

Citat:
Men om dom fick välja, skulle dom vilja vara tillsammans med nära och kära en stund till?

Speciellt om dom är pigga och krya, vill man då bara försvinna och sluta existera?

Man dör oftast inte om man är pigg och kry.

Vi har ett naturligt livsförlopp och när kroppen är förbrukad tar det slut. Hypotetiskt skulle förloppet kunna vara i 800 år eller i 30, det spelar ingen roll. Så länge villkoren är samma för alla människor så ser vi en naturlighet i det.
Det är egot som klamrar sig fast vid livet. Om man får lite distans från egot inser man att man redan är död.
Citera
2021-11-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag tycker du är fjantig som håller på att märka ord snarare än att diskutera sakfrågan.
Du har två teser:
"Det är omöjligt" och "Jag ser det som ytterst osannolikt".
Jag ser det bara som två olika sätt att säga ungefär samma sak.
Du vill bara tjafsa om semantik.
.

Det är ju du som tjafsar om semantik när du inte kan erkänna att smeso och W.S. motsäger varandra oavsett vilka ord som används.

Det är tydligt att W.S. ser det som omöjligt att människan kan bli 950 år, medan smeso inte utesluter det.
Citera
2021-11-15, 14:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jo, det kan man. Men jag trodde du var en av dom som påstår att Eva inte hade någon kunskap alls innan hon åt av trädet.
Det har jag aldrig sagt och det var du som skrev "Men som jag har visat flera gånger så kan kunskapens träd inte magiskt ha gett Adam och Eva kunskap, eftersom Eva hade kunskap innan."
Citat:
Som en styrd marionettdocka utan en egen fri vilja?
Varför måste du alltid gå utanför det material som finns tillgängligt? Det enda jag skrev var att hon upprepade det hon blivit tillsagd.

Citat:
Jag har inte påstått det. Jag menar att Adam och Eva hade fått kunskap om många saker, berättelsen är med stor sannolikhet komprimerad. Gud hade undervisat om olika saker, t.ex. att råda över djuren, föröka sig, och vilken mat dom skulle äta.
Men det är ju vad du menade hindrade henne från att få mer kunskap, att hon redan besatt den eftersom hon kände till att det fanns ett förbud?

Citat:
Dom hade allt dom behövde för att ha ett tillfredsställande evigt liv, om dom lyssnade till Gud och hans undervisning. Jag förstår inte riktigt varför kunskapens träd fanns i trädgården, kanske skulle Adam och Eva få äta av det när dom blivit fullärda, men fram till dess var det inte deras träd.
Och då hade frukten fungerat? Eftersom du menar att den inte fungerade alls som det utspelade sig?

Citat:
Trädet representerade "kunskapen om gott och ont", och det var Gud som bestämde över det trädet. Frukten i sig hade inga magiska egenskaper, men när Adam och Eva började åtrå och vilja ha "kunskapen om gott och ont", så gjorde det något med dom, så det är inte som du påstår att jag skulle mena att inget hände.
Men du har sagt att frukten inte hade någon effekt, men samtidigt hade livets träds frukt en effekt?
Citat:
Men det som hände var inombords i deras hjärtan, när dom insåg att ormen hade lurat dom, och därför skämdes och kände sig nakna, och försökte gömma sig för Gud.
Och de skämdes inte efter att ha fått en utökad medvetenhet av frukten?

Citat:
När Gud säger "Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont." så kan jag tolka det på två olika sätt, det ena är att Gud är ironisk, det blev inte som dom trodde, eller att dom nu får vara som "gudar" och bestämma själva över gott och ont.

Kontentan är att människan ville själva bestämma över vad som är gott och ont, och vill inte att Gud ska blanda sig i.
Fortfarande säger jag att 'få kunskap' om något innebär inte automatiskt att man vill bestämma över det.

Citat:
Om argumentet är att Adam och Eva blev som gudar att själva bestämma över gott och ont, så är det inte emot min syn. Men dom blev inte magiskt gudar genom att äta frukten, det är människan fortfarande inte. Människan kan kallas för gudar, men i grunden är vanliga dödliga människor.

Förstår du nu?
Det är vad jag försökt förklara för dig. Att dela en egenskap eller vara som en gud är inte samma sak som att vilja bli eller vara en gud.

Citat:
Jag avfärdar inte berättelsen, jag avfärdar tolkningen av berättelsen. Adam och Eva åt ingen magisk frukt som omvandlade dom från att vara människa till att vara gudar, eller att plötsligt få kunskap. Som jag har sagt, Bibel2000 är lite missvisande när dom skriver "trädet som ger kunskap".
Jag tycker bara det verkar stämma väldigt dåligt med alla andra källor, att frukten inte skulle ha gjort någonting. Kanske det är en JW-grej, eller enbart en ttsp-grej.

Citat:
Ja, om det berodde på näringsämnen i trädet, eller om Gud gjorde något med människans kroppar har jag ingen bestämd uppfattning om. Men det innebar att deras kroppar började förfalla, och till slut dog dom.
Det kan inte ha varit en till synes magisk frukt som hade vissa egenskaper då? För i skriften står det väl specifikt äta även om det trädet?

Citat:
Satan är "ormen från urtiden":

"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan" (Upp 12:9 Bibel2000)
Som sagt, OT.
Citera
2021-11-15, 15:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är inte jag heller.

Men om dom fick välja, skulle dom vilja vara tillsammans med nära och kära en stund till?

Speciellt om dom är pigga och krya, vill man då bara försvinna och sluta existera?

Många skulle säkert vilja leva lite till och sedan lite till ytterligare men det är skillnad på en evighet och "lite till".
Citera
2021-11-15, 15:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är ju du som tjafsar om semantik när du inte kan erkänna att smeso och W.S. motsäger varandra oavsett vilka ord som används.

Det är tydligt att W.S. ser det som omöjligt att människan kan bli 950 år, medan smeso inte utesluter det.
Varför skulle jag erkänna något jag absolut inte tycker? Hur är det semantik?
Se det som en skala istället då:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10
1 är ja, absolut. 10 är nej, det är omöjligt.
Smeso lägger sig på en 9 då han som en rationellt sinnad människa inser att absoluter är svåra att bevisa. W.S. uttryckte en hastig variant av samma sak som Smeso skrev men utan rationalitetens agnostiska svävande.

Det är inte en motsägelse, Smeso är bara mer precis med sina tankar.
Du däremot ligger synbart på 1 vilket är en rak motsats mot vad både Smeso och W.S. skrev.

Problemet jag har med ditt semantiska tjafsande är att det undviker sakfrågan för att försöka vinna någon sorts retoriska poäng med "a-HA! Ni är inte konsekventa!" medans du fortfarande tror på 950 år gamla människor.
Citera
2021-11-15, 16:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Bättre vore att inte skriva till er alls.
Matthew 7:6 King James Version
6 Give not that which is holy unto the dogs, neither cast ye your pearls before swine, lest they trample them under their feet, and turn again and rend you.
Matthew 10:14 King James Version
14 And whosoever shall not receive you, nor hear your words, when ye depart out of that house or city, shake off the dust of your feet.
Japp, det är helt ok. Jag förstår att dom flesta troende hellre skulle ha sett att denna diskussionen inte existerade då det är obekvämt/blasfemiskt eller vad ni nu vill kalla det. Dom flesta väljer då att ignorera diskussionen, helt ok som sagt. Ni är några stycken här som faktiskt tar diskussionen, heder åt er. Sen finns det ett fåtal, med Calovius i spetsen, som bara är ute efter att förstöra och se till att diskussionen är omöjlig att ha eftersom han fyller tråden med massa tjafs om oväsentligheter. Och det är tyvärr några som samarbetar med honom, genom att ge honom precis vad han vill ha. Tjafs. Lite samma sak som om jag skulle dyka upp i kyrkan skrikandes i en megafon när ni pratar om saker som jag inte håller med om.

Citat:
Själv tycker jag det är ganska talande att se trollen trolla. Då vet man att de inte har någonting faktiskt att tillföra. Kanske det inte är tydligt för alla läsare men jag hoppas ju det syns.
Visst, det är tydligt att trollen inte har nått i diskussionen att göra. Problemet blir ju att det knappt blir någon diskussion då det som fyller sida upp och sida ner är en massa tjafs om struntsaker. Vilket är precis vad trollen vill. Matar man trollen så vinner dom.

Citat:

Det finns dessutom ytterligare en anledning till att dom inte motsäger varandra. Det som Smeso har erkänt är att det någon gång i någon avlägsen framtid inte är omöjligt att vi kan leva så länge. Det var inte vad W.S pratade om.

Så om vi går tillbaka till verkligheten kontra sagor. I verkligheten finns det inget som tyder på att vi människor kan leva så länge. I sagorna är det däremot en helt annan sak. Antingen kan sagan vara science fiction, då kan folk leva väldigt länge på grund av att vetenskapen har gått så mycket framåt. Eller så kan sagan vara fantasy, alltså att det är nån slags magi som det pratas om. Till exempel att man lever väldigt länge om man äter av någon specifik frukt som en gud har plockat fram.
Citera
2021-11-15, 16:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Att säga att något inte är omöjligt är detsamma som att säga att det finns en möjlighet, även om du säger att det är ”ytterst osannolikt”.

Nu börjar ordvrängeriet igen.

Och detta är omöjligt att ändra på?

Nej inte naturligt som det är nu, men vi pratar inte om det som är naturligt nu.

Det finns exempel på "slitage" som ersätts med nya kroppsdelar utan problem.

Nu vet jag inte hur evigt liv fungerar, men du antar att cellerna måste dela sig så som dom gör idag, och du antar att varje celldelning förlorar sin funktion i en kropp som har evigt liv.

Livets träd hade någon slags funktion som gjorde att människans kropp inte åldrades, exakt vad vet jag inte, men vetenskapen presenterar några alternativ, t.ex. förkortade telomerer.
När Adam och Eva sluta ta av livets träd, så började kroppen åldras och till slut dö. Och man kan se att åldern sjönk med tiden ju längre tid människorna var utan livets träd, och drastiskt sjönk efter floden.

Jag frågar igen, menar du att det är omöjligt för vetenskapen att lösa problemet med att cellerna kan förlora något av sin funktion varje gång som de delar sig, och menar du att det är omöjligt för vetenskapen att t.ex. härma salamanderns läkeförmåga?

Är salamanderns läkeförmåga "något från sagornas värld"?

Med den begränsade kunskapen dom har idag.

Ja, nu sade du det igen, att det inte är omöjligt, som motsäger det W.S. sade:
"Men du vet säkert lika väl som alla andra att 950 år är något från sagornas värld."

Så det finns alltså en möjlighet att jag blir ateist nästa år, och det finns en möjlighet att människan kan bli 950 år?

Och detta vet du? Är det av egen erfarenhet?

Hur länge kan människan leva utan att bli uttråkad, är det 72 år? Jag har hört 80-åringar som fortfarande känner sig som 20-åringar psykiskt, och vill bli unga med friska kroppar igen. Och dom känner sig inte uttråkade, förutom om dom känner sig fysiskt begränsade.

Så i vilken ålder menar du att människan blir uttråkad, och lika gärna kan dö nästa dag?

Vilka rutiner tänker du på?

Vad är problemet där?

Som sagt, det vet du av erfarenhet? Problemet kanske är din syn på livet som gör att du tröttnar på människor?

Nej, men du sade att det inte var omöjligt, även om det var ”ytterst osannolikt”.

Och du kallar mig för ordvrängare?
Jösses Amalia.
Bara för att jag inte kan bevisa att något är omöjligt innebär inte nödvändigtvis att det skulle vara möjligt. Är det verkligen så svårt att förstå?
Jag kan heller inte bevisa att det inte finns 7 alternativa parallella universa där vi alla får ett liv i varje. Menar du alltså allvarligt att det då skulle vara möjligt att det är så?
Citera
2021-11-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Siffrorna är bara för att du ska inse hur absurt det är. Du kan ha en siffra med miljarders miljarder nollor efter och ändå är det inte i närheten av en evighet.

Ålder är bara en siffra säger dom.

Citat:
Kanske. Det beror på när jag kan pensionera mig. Jag har iaf inte lust att gå till jobbet i 900 år.

I nya ordningen bestämmer man själv om/när man vill jobba eller bestämma vad som helst att göra under sin dag.

Adam och Eva hade mat i överflöd, och behövde inte: "slita för sitt bröd i sitt anletes svett"(1 Mose 3:19)

Om man t.ex. vill ha ett hus att bo i, så kan man bygga själv, man är inte tvingad att bygga åt andra för att få mat på bordet:

"Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord. Det som varit skall man inte mer minnas, inte längre tänka på...

Nej, gläd er och jubla för evigt över det som jag skapar.

Där skall inte mer höras gråt och klagan,
där skall aldrig mer ske att spädbarn dör...
De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt....

Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra.
Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda.
De skall inte arbeta förgäves och föda barn till en snar död
" (Jes 65:17, 19-23 Bibel2000)

Citat:
Det spelar ingen roll egentligen. Jag kan dö när som helst. Jag vill bara inte veta när.

Men frågan var om du själv får välja, när vill du dö om du själv får välja, är det när du fyller 80 år?
Citera
2021-11-15, 19:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Varför skulle jag erkänna något jag absolut inte tycker? Hur är det semantik?
Se det som en skala istället då:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10
1 är ja, absolut. 10 är nej, det är omöjligt.
Smeso lägger sig på en 9 då han som en rationellt sinnad människa inser att absoluter är svåra att bevisa. W.S. uttryckte en hastig variant av samma sak som Smeso skrev men utan rationalitetens agnostiska svävande.

Det är inte en motsägelse, Smeso är bara mer precis med sina tankar.

Just det, jag skrev precist och ser det mesta på en skala och inte bara svart eller vitt.
Något som ttsp antingen har svårt att förstå eller väljer att misstolka.
Citera
2021-11-15, 19:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

I nya ordningen bestämmer man själv om/när man vill jobba eller bestämma vad som helst att göra under sin dag.

Adam och Eva hade mat i överflöd, och behövde inte: "slita för sitt bröd i sitt anletes svett"(1 Mose 3:19)

Om man t.ex. vill ha ett hus att bo i, så kan man bygga själv, man är inte tvingad att bygga åt andra för att få mat på bordet:

"Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord. Det som varit skall man inte mer minnas, inte längre tänka på...

Nej, gläd er och jubla för evigt över det som jag skapar.

Där skall inte mer höras gråt och klagan,
där skall aldrig mer ske att spädbarn dör...
De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt....

Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra.
Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda.
De skall inte arbeta förgäves och föda barn till en snar död
" (Jes 65:17, 19-23 Bibel2000)

Det kommer alltså inte att behövas vägar eller offentliga byggnader eller bilar eller produkter av vilket slag det vara må. Jag menar, vem vill stå vid ett löpande band och montera mobiltelefoner eller dammsugare? Vem vill jobba i en gruva?

Citat:
Men frågan var om du själv får välja, när vill du dö om du själv får välja, är det när du fyller 80 år?
Eftersom jag inte vill veta när jag ska dö kan jag ju heller inte säga en siffra. När som helst går bra för min del, bara det går snabbt och smärtfritt.
Citera
2021-11-15, 20:15
Medlem
Citat:
Precist, så det ÄR inte omöjligt att människan kan bli 950 år gammal.

Vetenskaplig källa på detta.
Citera
2021-11-15, 20:18
Medlem
Citat:
Nej, hur kan du vara säker på det? Har du några bevis på att människan inte kan leva i 950 år med hjälp av vetenskapen?

Det är inte en skeptiker som ska komma med bevis. Dert är den som gör extraordinära påståenden som ska komma med bevis. Så, bevisa nu att Metusalem blev 969 år utan att hänvisa till bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in