Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-15, 16:41
  #36949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var intressant att läsa dessa forskares analys av Greta-fenomenet:

Greta uppoffrar sitt eget liv ..?

Herregud vilken ofattbar dynga.
2021-11-15, 17:02
  #36950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Intressant studie kring Greta. Fast om man analyserar på djupet så offrar hon inte så himla mycket. Visst tog hon en seglats i en 40MSEK-båt över Atlanten i stället för en fraktbåt eller liknande, visst har hon suttit och fryst framför Riksdagshuset, men annars då? Hon har hundar (som bara de är slöseri med naturresurser, eftersom de måste få mat, maten måste tillverkas och transporteras, de måste ha någonstans att bo, etc etc). Hon bor i en (lånad) lägenhet alldeles själv, vilket betyder att hon värmer upp x antal kvadratmeter enbart för sin egen bekvämlighet, utan att dela dessa med någon. Exemplen kan radas upp, men det skulle bara vara att upprepa det som redan skrivits här.

Däremot tillstår jag mer än gärna att det hon gör det gör hon utan egenintresse eller för att vinna förmåner. Hon väljer dock att blunda för faktum att andra, inklusive hennes närmaste, tycks planera för framtiden, där namnet Greta kommer att öppna många dörrar som annars skulle förbli stängda för en aspergare.

Att hon är tillitsfull borde nog ses mera i perspektivet av naivitet. När hon säger "we have all the facts" så ställer sig hon i paritet med de vetenskapsmän på tidigt 1800-tal som förkunnade att en människa omöjligen kunde överleva farter på över 27 km/h under längre tid, för så var deras vetenskap då.

"Hon lever som hon lär." Que??? Hon ger sken av att leva som hon lär, vilket iofs tycks lura många. Folk är naiva och söker gärna absolution, när och var helst den ges.

Att hon "vågar utmana" är en typisk analys av en aspergares beteende gjord av en neurotypisk person. Hon "vågar" i själva verket inget, men hon har en idé som hon följer på samma sätt som vissa aspergare kan göra. Det är hennes specialintresse. Av sina föräldrar fick hon det bekräftat att hennes aspergerdiagnos är en superkraft, eftersom de inte vågade att utmana hennes specialintresse och visa för henne att världen inte är svart och vit, utan innehåller en hel del färger och gråskalor. Aspergare kan vara riktigt fokuserade och dedikerade sitt specialintresse - och om det kanaliseras rätt och i rätt miljö så kan det bli till en superkraft. I fallet Greta var tillhörigheten till en vit överklass familj med stort kontaktnät en viktig del av en sådan miljö. (Hade det varit en invandrarunge så skulle den ha skickats till en psykolog i stället för Riksdagshuset, med sisådär 3 års väntetid på behandling.) I Gretas svart-vita värld finns det helt enkelt inget alternativ till att stå och kämpa för det hon anser vara klimatkamp. Neurotypiska personer ser det som att hon vågar står kvar trots motstånd, för aspergare som Greta finns det helt enkelt inget alternativ, motstånd eller ej.

Jaja, det var mina fem öre.

Många bra femöringar där, tack

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Haha, dummaste jag hört. Greta har inte uppoffrat någonting, utan är uppväxt i en miljö som kan liknas vid lyxliv, vilket hon fortfarande lever i.

Greta tjänar miljoner och åter miljoner på detta så visst finns ett egenintresse.



Vetenskapen håller inte med Greta, men Greta får givetvis aldrig någon kritisk fråga om hennes åsikter.

Hon lever verkligen inte som hon lär, utan tvärtom.



Haha, underbart! Hon har enormt stöd av etablissemanget så på vilket sätt skulle det vara "jobbigt" att propagera för hennes åsikter?



Tvärtom. Hon skapar en enorm obefogad ångest och rädsla hos framförallt den yngre generationen.



Detta visar väl bara på att det globaliserade mångkulturella samhället inte är något att ha, då det skapar konflikter och en enorm rotlöshet.

Och där också

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du jämför Gretas personliga skolstrejker med de allmänna klimatdemonstrationerna.

Katamaranen La Vagabonde som erbjöd sig segla hem Greta var dock bara en Beneteau Cyclades 43.4 av 2007 årsmodell. Den var till salu nyligen för strax över 900 000:- men då med väldigt mycket extrautrustning. Skepparna Riley och Eleyna har uppgraderat till en Outremer 45a.

Vi måste väl kunna diskutera båda strejken och demonstrationerna parallellt?

Tycker Isf det är värre att hon får så lite gehör för sitt ”löpande arbete”, om uttrycket tillåts. Att många tycker det är skitjävla häftigt att gå ut och skrika och tjoa någon gång om året i gigantiska jippon kanske inte bevisar sådär jättemycket.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De organiserade väl inget då. Organiserar de inget, då är de bara ett fåtal. Men så där har det varit i stort sett ända från starten.

När Greta la upp bilder på sina skolstrejker i Stockholm under det första "strejkåret" var hon ofta helt ensam på bilderna. Här ett antal bilder från år 2019:


År 2019 är alltså samma år som de enorma demonstrationerna hon hade i olika länder. T.ex:



Däremot tror jag att antal personer som spontant "strejkar" med Greta utanför Sveriges riksdag har gått ned. I början är det ju mycket av nyhetens behag, men Greta är nu inne på fjärde året... Folk har inte samma tålamod som Greta.

(En av Gretas FFF-kompisar, Isabelle Axelsson, som ofta brukar demonstrera med Greta, var annars i Glasgow under den aktuella fredagen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rlden-pa-cop26)


I övrigt så kan man förstås ifrågasätta hur bra svenska FFF är på att organisera saker. Svenska unga är ju väldigt bekymrade för klimatet, det visar undersökningar:

https://www.google.com/search?q=unga+klimatet+viktigast

så de har ju en stor grund att utgå ifrån. Men de är kanske inte så duktiga på sådant. Tyskarna verkar mer skickliga här.

Organiserade? Det där med fredagsstrejker är ju en stående punkt, varje fredag på Mynttorget kl 8-15 eller däromkring. Inget som kräver organisatoriska förberedelser och administration. Men när Greta är bortrest blir det ibland ingenting (åtminstone inget som läggs upp i sociala medier). Exempelvis nu på höstlovet var det ingen som strejkade (från lovet).

Får Greta för lite gehör för kampen i sin nya vänsterskola? Varför ställer inte övriga elever och lärare upp på hennes sida?

Personligen tror jag att unga skulle slippa sin klimatångest om de läste på. Riktiga klimatforskare är inte alls så alarmistiska som hon. Med det är klart, om de nöjer sig med Gretas skrämselpropaganda, dans, sånger och svordomar, så är det inte så konstigt om de ser mörkt på framtiden.

Andra har det goda omdömet att söka information från fler håll, kanske har de insatta och/eller välutbildade föräldrar, som t.ex Osynlige.Mannens barn, som förklarar ett och annat för dem. Men de yngsta barnen med MP-föräldrar är förstås att beklaga.
2021-11-15, 17:07
  #36951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De organiserade väl inget då. Organiserar de inget, då är de bara ett fåtal. Men så där har det varit i stort sett ända från starten.

När Greta la upp bilder på sina skolstrejker i Stockholm under det första "strejkåret" var hon ofta helt ensam på bilderna. Här ett antal bilder från år 2019:


År 2019 är alltså samma år som de enorma demonstrationerna hon hade i olika länder. T.ex:



Däremot tror jag att antal personer som spontant "strejkar" med Greta utanför Sveriges riksdag har gått ned. I början är det ju mycket av nyhetens behag, men Greta är nu inne på fjärde året... Folk har inte samma tålamod som Greta.

(En av Gretas FFF-kompisar, Isabelle Axelsson, som ofta brukar demonstrera med Greta, var annars i Glasgow under den aktuella fredagen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rlden-pa-cop26)


I övrigt så kan man förstås ifrågasätta hur bra svenska FFF är på att organisera saker. Svenska unga är ju väldigt bekymrade för klimatet, det visar undersökningar:

https://www.google.com/search?q=unga+klimatet+viktigast

så de har ju en stor grund att utgå ifrån. Men de är kanske inte så duktiga på sådant. Tyskarna verkar mer skickliga här.

Tycker inte att det kom många på den senaste större demonstrationen heller .Stockholm hade flest .Malmö kom knappt några tex, Hur mycket dom organiserar det vet inte jag heller.Men är man intresserad så kommer man kan jag tycka. Jag tycker intresset har svalnat Kan knappast vara kul för Greta att det kommer så få personer
2021-11-15, 17:15
  #36952
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Tycker inte att det kom många på den senaste större demonstrationen heller .Stockholm hade flest .Malmö kom knappt några tex, Hur mycket dom organiserar det vet inte jag heller.Men är man intresserad så kommer man kan jag tycka. Jag tycker intresset har svalnat Kan knappast vara kul för Greta att det kommer så få personer

Detta är ingenting mot vad som komma skall. Märk mina ord: Greta kommer bli bränd på bålet av exakt samma människor som lyft upp henne till statusen hon har idag. Hon är bara en mänsklig barnsköld som utnyttjas av vänstern och globalisterna. När hon tjänat sitt syfte kommer hon kastas på sophögen.

Alternativt kommer år 2030 komma och gå, och Greta märker att absolut ingenting av det hon predikade har slagit in. Jorden har inte gått under i en helvetisk apokalyps utan det rullar på ungefär som vanligt. Då är risken stor att det brister totalt för henne när hela hennes världsbild går i kras, och vad som händer då är oftast suicid.
2021-11-15, 17:57
  #36953
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Tycker inte att det kom många på den senaste större demonstrationen heller .Stockholm hade flest .Malmö kom knappt några tex, Hur mycket dom organiserar det vet inte jag heller.Men är man intresserad så kommer man kan jag tycka. Jag tycker intresset har svalnat Kan knappast vara kul för Greta att det kommer så få personer
Flera tusen var de ivarjefall enligt media. T, o,m SwebbTvs Lennart Matikainen satte i halsen när han gick förbi och filmade https://m.youtube.com/watch?v=4UFDpKFctjs
Dagen efter skulle Frihetsrörelsen, antivaxxare, klimatförnekare, 5G tomtar m,m demonstrera i Stockholm b,la mot det otrygga Sverige. Lennart verkade given att gå. Hur många dök det upp där då??

Tusentals samlades i Stockholm: ”Vi låter er inte komma undan
https://www.expressen.se/tv/klimat/t...e-komma-undan/
2021-11-15, 18:03
  #36954
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
https://www.hig.se/Ext/Sv/Arkiv/Exte...en-ledare.html

Uppsatsen visar hur förstörd forskningen blivit. Jag har inte läst uppsatsen men den verkar bara se positiva sidor hos Greta. Den måste också förklara t.ex varför hon i fredags bara drog tre personer. Samma dag som det stora klimatmötet avslutades

https://mobile.twitter.com/GretaThun...60456426029059

Men den som säger något negativt om Greta eller klimatagendan har säkert svårt att få anslag.

Forskningen fungerar inte längre. Den har blivit politiserad. Liksom miljön, hur gamla vi är, vad vi äter, vår sexuella läggning etc etc Därför kraschar våra samhällen och fungerar allt sämre. Greta och klimatagendan är bra exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De organiserade väl inget då. Organiserar de inget, då är de bara ett fåtal. Men så där har det varit i stort sett ända från starten.

När Greta la upp bilder på sina skolstrejker i Stockholm under det första "strejkåret" var hon ofta helt ensam på bilderna. Här ett antal bilder från år 2019:


År 2019 är alltså samma år som de enorma demonstrationerna hon hade i olika länder. T.ex:



Däremot tror jag att antal personer som spontant "strejkar" med Greta utanför Sveriges riksdag har gått ned. I början är det ju mycket av nyhetens behag, men Greta är nu inne på fjärde året... Folk har inte samma tålamod som Greta.

(En av Gretas FFF-kompisar, Isabelle Axelsson, som ofta brukar demonstrera med Greta, var annars i Glasgow under den aktuella fredagen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rlden-pa-cop26)


I övrigt så kan man förstås ifrågasätta hur bra svenska FFF är på att organisera saker. Svenska unga är ju väldigt bekymrade för klimatet, det visar undersökningar:

https://www.google.com/search?q=unga+klimatet+viktigast

så de har ju en stor grund att utgå ifrån. Men de är kanske inte så duktiga på sådant. Tyskarna verkar mer skickliga här.
Det är extremt anmärkningsvärt med så klent deltagande. Oftast betraktar ni supportrar henne som världens främsta klimataktivist och hon kanske har varit den mest kända.

Hon har just kommit hem från årets största klimatmöte och lyckas bara få ihop tre personer på demonstrationen.

Och de som kallar sig forskare verkar bara komma fram till hur bra hon är. De så kallade forskarna hyllar henne bara och ser inte på henne från andra synvinkar.
2021-11-15, 18:05
  #36955
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är extremt anmärkningsvärt med så klent deltagande. Oftast betraktar ni supportrar henne som världens främsta klimataktivist och hon kanske har varit den mest kända.

Hon har just kommit hem från årets största klimatmöte och lyckas bara få ihop tre personer på demonstrationen.

Och de som kallar sig forskare verkar bara komma fram till hur bra hon är. De så kallade forskarna hyllar henne bara och ser inte på henne från andra synvinkar.
Det var ingen demonstration mer än Gretas personliga skolstrejk. Lär dig skillnaden.
2021-11-15, 18:08
  #36956
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var ingen demonstration mer än Gretas personliga skolstrejk. Lär dig skillnaden.
Ni hittar på nya termer allt som det passar. Nu påstås hon ha personliga strejker som andra inte får vara med på. Hon borde självklart försöka få med så många som möjligt och inte utestänga andra genom att ha "personliga strejker".
2021-11-15, 18:10
  #36957
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ni hittar på nya termer allt som det passar. Nu påstås hon ha personliga strejker som andra inte får vara med på. Hon borde självklart försöka få med så många som möjligt och inte utestänga andra genom att ha "personliga strejker".
Hon började som en person och det har alltid varit bara en liten klick personer på fredagsstrejkerna.
Hon utestänger inte dig att gå dit om du vill.
Du är helt snurrig.
2021-11-15, 18:13
  #36958
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hon började som en person och det har alltid varit bara en liten klick personer på fredagsstrejkerna.
Hon utestänger inte dig att gå dit om du vill.
Du är helt snurrig.
Ni tramsar bara fram och tillbaka och angriper de personer som kritiserar hennes metoder och politik.

Hon betraktas som världens främsta klimataktivist och får bara ihop tre personer samma dag som det stora klimatmötet avslutats. Det är extremt anmärkningsvärt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-15 kl. 18:16.
2021-11-15, 18:13
  #36959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Flera tusen var de ivarjefall enligt media. T, o,m SwebbTvs Lennart Matikainen satte i halsen när han gick förbi och filmade https://m.youtube.com/watch?v=4UFDpKFctjs
Dagen efter skulle Frihetsrörelsen, antivaxxare, klimatförnekare, 5G tomtar m,m demonstrera i Stockholm b,la mot det otrygga Sverige. Lennart verkade given att gå. Hur många dök det upp där då??

Tusentals samlades i Stockholm: ”Vi låter er inte komma undan
https://www.expressen.se/tv/klimat/t...e-komma-undan/

Jag skrev ju att det var mest i Stockholm.Ca 6.000 jag för mig. Men väldigt få i övriga landet. I Malmö endast några få.
2021-11-15, 18:35
  #36960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var ingen demonstration mer än Gretas personliga skolstrejk. Lär dig skillnaden.

Personliga skolstrejk, herregud!!
Du vänder och vrider på det för att ständigt få det till Gretas fördel. Här kommer hon hem till Stockholm och endast 3 personer dyker upp.
Vore hon så superpopulär i Sverige så självklart kommer det väl fler oavsett om det är hennes personliga event eller vad du nu kallar det.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback