2021-11-15, 09:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, hur kan du vara säker på det? Har du några bevis på att människan inte kan leva i 950 år med hjälp av vetenskapen?

Vad tror du att du demonstrerar om han inte kan "bevisa" att människan inte kan leva i 950 år med hjälp av vetenskapen?

Att debattören inte kan bevisa det, eller att människan kan leva i 950 år?
Citera
2021-11-15, 09:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Han kan säkert också hitta en "lösning" på "problemet" med att Adam och Eva skulle ha levt för evigt om dom inte åt av frukten:

"Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid." (1 Mose 3:22 Bibel2000)

Fast det svarar fortfarande inte på frågan om hur man kan vara så säker på att vetenskapen inte kan förlänga människors liv med 950 år? Har du bevis på att det är omöjligt och är "något från sagornas värld"?

Ni svarar inte på frågan, utan i vanlig maner låtsas som att det regnar, eftersom ni inte kan bevisa detta. Istället för att erkänna detta så försöker ni flytta fokus från frågan.
Nu vill jag veta om livets träds frukt gjorde något och hur det passar med ditt påstående att frukten från trädet med kunskap om gott och ont inte gjorde något.
Citera
2021-11-15, 09:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Precist, så det ÄR inte omöjligt att människan kan bli 950 år gammal.

Varför är det "ytterst osannolikt"?

Det är önskvärt av mig att inte behöva försvinna, dö och icke existera längre.

Eftersom W.S. påstod att "950 år är något från sagornas värld", vilket du nyss dementerade.

Så om någonting inte kan uteslutas 100%, vetenskapligt, så är det inte bara inte omöjligt, det har hänt? Din logik behöver nog justeras lite.

Du kan inte motbevisa Det Flygande Spaghettimonster, alltså finns han och han är mäktigare än din gud. Tadaa!
Citera
2021-11-15, 09:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför ska jag definiera termen åt någon som redan vet vad den betyder? Det är jättelätt att slå upp den på Wikipedia annars.
Du ska definiera den såsom du använder den. Har du bara slarvläst om termen på Wikipedia, vilket jag misstänker, och tror att du därför kan kosta på dig att rapa upp ad pop ad pop ad pop i inlägg efter inlägg oavsett relevans är du just på den nivå jag vill att du ska röja. Du ska röja din nivå genom att du själv definierar termen med egna ord så som du använder den. Ge exempel på vad du menar och redogör även för närliggande argumentation som till synes är men egentligen inte är argumentum ad populum. På det här sättet kan du inte gömma dig och bluddra ad pop som vanligt.
Bra eller hur, jag hjälper dig!
Citera
2021-11-15, 09:49
Medlem
Citat:
Citat:
Precist, så det ÄR inte omöjligt att människan kan bli 950 år gammal.
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det skrev jag inte. Var fick du det ifrån? Jag skrev bara att jag inte har några bevis på att det inte skulle kunna gå att göra. Det är inte alls samma som att jag säger att det skulle kunna gå att göra.
Jag har heller inga bevis på att det inte finns något Loch Ness-odjur. Men det innebär inte att jag anser det vara möjligt att det finns ett Loch Ness-odjur.

Att säga att något inte är omöjligt är detsamma som att säga att det finns en möjlighet, även om du säger att det är ”ytterst osannolikt”.

Nu börjar ordvrängeriet igen.

Citat:
Citat:
Varför är det "ytterst osannolikt"?
Citat:
Därför att allt levande har en gräns för hur länge det lever och vissa celler bildas inte på nytt

Och detta är omöjligt att ändra på?

Citat:
– det handlar alltså inte bara om att stoppa åldrandet, utan om att börja skapa celler på nytt som egentligen inte skapas naturligt på nytt.

Nej inte naturligt som det är nu, men vi pratar inte om det som är naturligt nu.

Citat:
I allt som finns förekommer det slitage med tiden, så det går inte att förlänga livet hur långt som helst och kroppen börjar med tiden att få allt svårare att vara i fungerande skick eftersom cellerna efter varje gång som de delar sig kan förlora något av sin funktion (de nya cellerna är inte alltid exakta kopior).

Det finns exempel på "slitage" som ersätts med nya kroppsdelar utan problem.

Nu vet jag inte hur evigt liv fungerar, men du antar att cellerna måste dela sig så som dom gör idag, och du antar att varje celldelning förlorar sin funktion i en kropp som har evigt liv.

Livets träd hade någon slags funktion som gjorde att människans kropp inte åldrades, exakt vad vet jag inte, men vetenskapen presenterar några alternativ, t.ex. förkortade telomerer.
När Adam och Eva sluta ta av livets träd, så började kroppen åldras och till slut dö. Och man kan se att åldern sjönk med tiden ju längre tid människorna var utan livets träd, och drastiskt sjönk efter floden.

Jag frågar igen, menar du att det är omöjligt för vetenskapen att lösa problemet med att cellerna kan förlora något av sin funktion varje gång som de delar sig, och menar du att det är omöjligt för vetenskapen att t.ex. härma salamanderns läkeförmåga?

Är salamanderns läkeförmåga "något från sagornas värld"?

Citat:
Vetenskapen anser idag att gränsen för hur långt det skulle kunna gå att förlänga livet är till högst 150 år.

Med den begränsade kunskapen dom har idag.

Citat:
Därför säger jag att det är ”ytterst osannolikt” att vetenskapen ska komma på hur människor ska kunna bli 850 år, men jag kan inte säga att det skulle vara omöjligt.

Ja, nu sade du det igen, att det inte är omöjligt, som motsäger det W.S. sade:
"Men du vet säkert lika väl som alla andra att 950 år är något från sagornas värld."

Citat:
Jag kan heller inte säga att det är omöjligt att du skulle bli ateist nästa år, men jag kan säga att det är "ytterst osannolikt".

Så det finns alltså en möjlighet att jag blir ateist nästa år, och det finns en möjlighet att människan kan bli 950 år?

Citat:
Ja, det är en vanlig önskan.
Men evighet leder till uttråkning. Det går inte att hitta på något nytt att göra hur länge som helst och till slut så blir inget längre roligt alls.

Och detta vet du? Är det av egen erfarenhet?

Hur länge kan människan leva utan att bli uttråkad, är det 72 år? Jag har hört 80-åringar som fortfarande känner sig som 20-åringar psykiskt, och vill bli unga med friska kroppar igen. Och dom känner sig inte uttråkade, förutom om dom känner sig fysiskt begränsade.

Så i vilken ålder menar du att människan blir uttråkad, och lika gärna kan dö nästa dag?

Citat:
​Samma gamla rutiner, dag ut och dag in,

Vilka rutiner tänker du på?

Citat:
​och ännu värre om era broschyrer om evigheten skulle stämma.

Vad är problemet där?

Citat:
Det skulle kanske vara trevligt de första 50-100 åren, men om inga nya personer föds och det är samma personer där hela tiden så blir det oundvikligt långtråkigt till slut.

Som sagt, det vet du av erfarenhet? Problemet kanske är din syn på livet som gör att du tröttnar på människor?

Citat:
Citat:
Eftersom W.S. påstod att "950 år är något från sagornas värld", vilket du nyss dementerade.
Citat:
Det gjorde jag inte alls. Jag påstod vare sig att vetenskapen faktiskt skulle kunna lyckas att göra det eller att det gick att göra på Adams tid.

Nej, men du sade att det inte var omöjligt, även om det var ”ytterst osannolikt”.
Citera
2021-11-15, 09:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det vet du ingenting om och jag är fortfarande inte ämnet.
Du påstod att du följer gyllene regeln, så du har introducerat dig som ämne. Och jag vet att du inte följer den - om inte i någon hemmasnickrad tappning. En gudsfiende följer inte Guds bud.
Citera
2021-11-15, 09:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du ska definiera den såsom du använder den. Har du bara slarvläst om termen på Wikipedia, vilket jag misstänker, och tror att du därför kan kosta på dig att rapa upp ad pop ad pop ad pop i inlägg efter inlägg oavsett relevans är du just på den nivå jag vill att du ska röja. Du ska röja din nivå genom att du själv definierar termen med egna ord så som du använder den. Ge exempel på vad du menar och redogör även för närliggande argumentation som till synes är men egentligen inte är argumentum ad populum. På det här sättet kan du inte gömma dig och bluddra ad pop som vanligt.
Bra eller hur, jag hjälper dig!
Den felaktiga tron att något är sant för att en majoritet tror att det är sant.
Ex. när du argumenterar för att ateisterna är i minoritet och därför är fel ute.
Varsågod.
Citera
2021-11-15, 09:55
Medlem
Citat:
Fast enligt ttsp så gjorde inte frukten något. Fast kanske han anser att livets frukt fungerade?

Det var inte frukten som gjorde något magiskt, det som skedde, det skedde i Adams och Evas hjärnor.
Citera
2021-11-15, 09:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Det beror på om man anser att extraordinära påståenden kan stå kvar endast på merit av att de blivit påstådda.
...
Extraordinära påståenden - efter materialism som axiom.
Denna värld är Guds värld, och han är dess Skapare och Upprätthållare.
Han äger upphovsrätten till den och är inte extraordinär.
Materialisten (Roboten, Skidåkaren, Par-o-o m.fl.) är extraordinära och behöver komma till sans igen.
Citera
2021-11-15, 09:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hur vet du det?
Han är Gud, och Gud dikterade Bibeln.
Citera
2021-11-15, 09:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Så om någonting inte kan uteslutas 100%, vetenskapligt, så är det inte bara inte omöjligt, det har hänt? Din logik behöver nog justeras lite.

Du kan inte motbevisa Det Flygande Spaghettimonster, alltså finns han och han är mäktigare än din gud. Tadaa!
Vad har D F S för förklaringsvärde. Beskriv D F S, som du nu har introducerat gestalten.
Citera
2021-11-15, 09:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Den felaktiga tron att något är sant för att en majoritet tror att det är sant.
Ex. när du argumenterar för att ateisterna är i minoritet och därför är fel ute.
Varsågod.
Du gjorde inte alla uppgifterna. Varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in