2021-11-12, 13:03
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Använder du samma retorik om en 17 åring blir våldtagen och samtidigt dödar gärningsmännen medans den sparkar henne i ansiktet, slår henne med en styv bräda eller riktar ett vapen in i hennes underliv. Skulle du då ifrågasätta varför hon var på en plats med utländska bråkmakare ? Vad anledningen var till hennes besök? Vilka kläder hon bar? Om hon rest dit eller inte? Eller ifrågasätta varför hon hade en kniv eller ett vapen i sin väska?

Svaret är Nej. Du målar upp världens fantasi-scenario och dessutom är svaret nej, det du inte förstår är att hela poängen är att han INTE är ett offer på det viset, men din hjärna är väl för slät för att du skulle lista ut det själv.
Så du tycker en oskyldig 17-årig flicka som typ är på väg hem är samma sak som Kyle som åker/går(jag bryr mig inte hur och hur långt) självmant till ett kaos med en AR hängades över axeln? Det är samma sak?
2021-11-12, 13:12
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Så folk som kyle som försöker hindra plundring är terrorister. Jag gissar att du anser att de som plundrar är hjältar för din logik är fan inte logisk.

Kyle har inte försökt hindra någon plundring.
Kyle är en inhemsk terrorist som tyckte han var tuffast i kompisgänget med sin lånade bössa. En fjant kan man lugnt säga.

Sådana som han skall inte försvaras utan sättas bakom lås och bom med förhoppning att andra lär sig något.
Likaså skall alla andra nötter som deltar i upploppet. Oavsett vad de säger sig tillhöra för "fredlig" organisation.
Men som jag skrivit tidigare tror jag dessvärre inte han får något värre straff. Men självförsvar och alla dumheter som sägs ligga till grunden är mer än bullshit.
2021-11-12, 13:18
Medlem
sk33s avatar
Man får komma ihåg att det här är USA och väldigt många applåderar en scen som denna:

https://www.youtube.com/watch?v=LvSwpljtxlg (Death Wish 3; Charles Bronson städar gatorna)

Jag skulle bli förvånad om han inte blir friad för dödandet, däremot kan han nog bli dömd för något annat. Baserar det på all amerikansk TV jag sett genom åren, dessutom har jag läst det på internet.
2021-11-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Man får komma ihåg att det här är USA och väldigt många applåderar en scen som denna:

https://www.youtube.com/watch?v=LvSwpljtxlg (Death Wish 3; Charles Bronson städar gatorna)

Jag skulle bli förvånad om han inte blir friad för dödandet, däremot kan han nog bli dömd för något annat. Baserar det på all amerikansk TV jag sett genom åren, dessutom har jag läst det på internet.

Dödshotad, flera mot en. Precis som Kyle när han försvarade sig själv och andra.
2021-11-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kyle är en inhemsk terrorist som tyckte han var tuffast i kompisgänget med sin lånade bössa. En fjant kan man lugnt säga.

Sådana som han skall inte försvaras utan sättas bakom lås och bom med förhoppning att andra lär sig något.
Likaså skall alla andra nötter som deltar i upploppet. Oavsett vad de säger sig tillhöra för "fredlig" organisation.
Men som jag skrivit tidigare tror jag dessvärre inte han får något värre straff. Men självförsvar och alla dumheter som sägs ligga till grunden är mer än bullshit.

det är helt solklara fall av självförsvar så jag förstår inte varför du kallar det bs.
2021-11-12, 13:34
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Men självförsvar och alla dumheter som sägs ligga till grunden är mer än bullshit.
Kan du inte förklara lite varför du tycker att det inte var självförsvar?
2021-11-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Åldern tycker jag inte spelar så stor roll. Det handlar om utbildningen, utrustning, mannskap och planering.
Allt saknas i det här fallet. Han har ingen utbildning, fel utrustning, ensam och ingen planering på hur han skall agera.

Vad hoppas man kunna åstadkomma som ensam individ med automatvapen?
Det finns inget handlingsutrymme. Det är dödligt våld eller inget.

Dessa individer som åker ut för att patrullera/skydda byggnader på det här sättet är ta mig fan efterblivna.
Det finns en orsak till att polisen aldrig agerar ensam eller fåtal mot stora grupper och det är för att man inte har några möjligheter utöver dödligt våld om det går åt helvete. Något som inte är acceptabelt.

Varför tycker du själv att någon ska ta dina argument på allvar när du inte ens kan få en så enkel detalj som att han inte hade ett automatvapen rätt?
2021-11-12, 13:41
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Varför tycker du själv att någon ska ta dina argument på allvar när du inte ens kan få en så enkel detalj som att han inte hade ett automatvapen rätt?

Men du förstår väl argumentet trots att han inte kallar vapnet för sitt korrekta namn? Eller är du så dum att ett ord på fel plats gör att du inte kan räkna ut själv vad han menar eller rätta det ordet för att sedan svara på hela argumentet?
Patetiskt att fokusera på ett ord. Är man ingen insatt vapen/militär-nörd som suttit hemma och spelar DoD och world of tanks och sån skit hela livet så är man oftast inte kunnig på vapen här i Sverige det förstår väl du också.
2021-11-12, 13:42
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Så om man är beväpnad eller leker tuff, som du upplever det, så förlorar man rätten till självförsvar? Eller vad är egentligen ditt argument till att det inte skulle vara självförsvar?
2021-11-12, 13:43
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Ahh, så du förfalskar citat? Det pratas ingen svenska i domstolen, och svenska översättningar är ingen intresserad av, så jag önskar du lät bli att sätta citattecken runt saker som inte ska ha det, när du inte citerar någon, något utan framför din minnesbild av vad som sagts.

Det är ett växande problem med svenskar som översätter citat tagna ur sitt sammanhang utan att fatta att det per definition är förvanskande, i synnerhet SVT som varit experter på att förvanska innehållet eller andemeningen i citat av Trump, och sen sätter ett citattecken runt det, utan att ange källa, så man kan få fram originalet..

Lite roligt när någon glömmer att vi är här varken som juridiskt kunniga eller journalister, utan för en diskussion i största allmänhet. Men ok, med risk för att göda din uppblåsta självbild:

Förfalskning kräver uppsåt. Något sådant har jag inte.

Dessutom kan citationstecken ha flera användningsområden, för att framhäva en del av en text. Ett av dom kan vara citat. Det kan även vara parafrasering. Parafrasering medger i allmänhet översättning.
2021-11-12, 13:43
Medlem
Sane?s avatar
Citat:

Varför har du så starka åsikter om ett fall du inte verkar ha någon insikt i?
2021-11-12, 13:45
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk33

Klippet illustrerar ganska väl skillnaden på den amerikanska mentaliteten och den svenska. Hade det varit en svensk film hade biltjuvarna varit protagonisterna. En berusad skinnskalle hade närmat sig dem och yttrat: "vad fan gör ni era blattesvin? Bort från min bil", innan han rusat mot dem med ett järnrör i högsta hugg. I tumultet som uppstår råkar den ena tjuven hugga skinnskallen med en kniv ett dussin gånger till ljudet av dramatisk musik, han tittar på sina händer - täckta med blod - och stammar förtvivlat fram: "v-vad har jag gjort!?"
De hör ljudet av sirener och ser blåljusen närma sig, så fort de kan börjar de springa från platsen, "varför händer detta mig" undrar tjuven som knivhögg skinnskallen, "jag ville inte ens stjäla den där fucking bilen, jag var tvungen att göra det för att hjälpa min kusin betala sin skuld till den där gangstern", fortsätter han. En polishund hinner ikapp honom, en blodtörstig schäfer som sliter sönder hans hälsena och förstör hans drömmar om att bli professionell fotbollsspelare. Han tänker på sitt löfte till sin gamla, sjuka mamma, att han skulle köpa henne ett stort, fint hus när han en dag spelade för Real Madrid. Två poliser närmar sig när han ligger på marken och den blodtörstiga schäfern sliter i hans ben. Den ena polisen skrattar och säger på bred göteborgska "Ahh det är rätt gubben, bit den där jävla svartingen", innan han kommer fram till den stackars tjuven och smäller honom i huvudet med sin batong. Ljuset slocknar, en framtid förstörd, det var inte hans fel, det var samhällets.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in