Citat:
Ursprungligen postat av
sk33
Man får komma ihåg att det här är USA och väldigt många applåderar en scen som denna:
https://www.youtube.com/watch?v=LvSwpljtxlg (Death Wish 3; Charles Bronson städar gatorna)
Klippet illustrerar ganska väl skillnaden på den amerikanska mentaliteten och den svenska. Hade det varit en svensk film hade biltjuvarna varit protagonisterna. En berusad skinnskalle hade närmat sig dem och yttrat: "vad fan gör ni era blattesvin? Bort från min bil", innan han rusat mot dem med ett järnrör i högsta hugg. I tumultet som uppstår råkar den ena tjuven hugga skinnskallen med en kniv ett dussin gånger till ljudet av dramatisk musik, han tittar på sina händer - täckta med blod - och stammar förtvivlat fram: "v-vad har jag gjort!?"
De hör ljudet av sirener och ser blåljusen närma sig, så fort de kan börjar de springa från platsen, "varför händer detta mig" undrar tjuven som knivhögg skinnskallen, "jag ville inte ens stjäla den där fucking bilen, jag var tvungen att göra det för att hjälpa min kusin betala sin skuld till den där gangstern", fortsätter han. En polishund hinner ikapp honom, en blodtörstig schäfer som sliter sönder hans hälsena och förstör hans drömmar om att bli professionell fotbollsspelare. Han tänker på sitt löfte till sin gamla, sjuka mamma, att han skulle köpa henne ett stort, fint hus när han en dag spelade för Real Madrid. Två poliser närmar sig när han ligger på marken och den blodtörstiga schäfern sliter i hans ben. Den ena polisen skrattar och säger på bred göteborgska "Ahh det är rätt gubben, bit den där jävla svartingen", innan han kommer fram till den stackars tjuven och smäller honom i huvudet med sin batong. Ljuset slocknar, en framtid förstörd, det var inte hans fel, det var samhällets.