Citat:
Ursprungligen postat av
rk73
Jag kanske har dåliga koll på lagar och regler, men hur menar du att posten skulle ta nåt och ringa polisen? Och med vilken rätt? Fattar att om thcolja läckt ut eller om de hör att ett paket tickar så de får bombnojja så lär de larma, men i vilka andra troliga scenarion skulle någon postanställd få för sig att ingripa?
Har själv jobbat på posten, dock 20år sedan så knappast relevant då deras uppgifter och arbetssätt säkert ändrats, visst fanns det folk som snodde brev/paket och då får såklart beställaren ingenting, oavsett knark, sedlar eller trosor i paketet, hehe.
Men fanns aldrig ens fantasier om att det skulle göras tex stickprov för att kolla innehåll i inrikes brev osv, som sagt kanske lagar har ändrats, man borde kanske plugga på info hur det funkar nuförtiden.
Antar när brev och paket inte håller måttet inom "stealth" att skiten stinker gräs i hela terminalen då måste ju någon agera.
Polisen står ju inte på varenda jävla central och letar såklart det sker ju däremot att polisen gör sådana operationer också.
Hundarna finns hos tullen och såvida du inte har maximal otur och de gör en razzia på den aktuella postterminalen så är du safe i guess
Hur ofta detta skulle ske låter jag vara osagt.
Som lagstiftningen ser ut idag så får inte postpersonal öppna misstänkta försändelser. Finns ju en anledning till att postnord är sveriges största langare och att skicka inrikes är jävligt safe. Vi är relativt säkra bakom den där lagstiftningen. Men de kan ändå notera vid misstanke tex som du sa olja rinner ut ur brevet.. Eller att skiten stinker gräs och sen agera vidare till polis, eller??
Och som du säger själv, 20 år sedan då hade posten inte ens privatiseras så sättet man arbetade på är nog inte relevant. Jag tror att mängden narkotika som skickades inrikes på 2000-talet inte ens går att jämföra med hur mycket som skickas i dag. Det är vi nog alla överens om.