2021-11-10, 18:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Tror du alltså på att han sprang efter poliserna också men att ingen annan såg det?

Inte omöjligt att han gav sig efter poliserna. Däremot kanske han inte sprang som i TV-inslaget ...

Var det inte ett flertal som rörde sig på Tunnelgatan? De som kom från Bohemia till exempel?

När han kom tillbaka så fanns en kvinnlig polis på platsen, ambulansen var där och AB var synlig. Skandiamannens berättelse stämmer bra med vad som hände kronologiskt efter skotten ...

Såg här i tråden också en teori om att han kan ha varit in på Bohemia i ett par minuter.
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-10 kl. 18:19.
Citera
2021-11-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Haha, jävligt 1990 att skriva ut ett brev med en sådan där skrivstilsfont.

Det är väl ändå handskrivet? Jämför sista raderna mot första så har stilen ändrats betydligt, förmodligen pga. "trötthet" i handen osv. Sedan kan man bara kolla enskilda bokstäver och de skiljer sig betydligt på olika ställen. En dator i dag kan ju producera det mesta, men det där hade förvånat mig om det kom från en dator 1990.
Citera
2021-11-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
F: -Vad var klockan när Engström kom in då, när han bultade på dörren?
O: -Ungefär 23.40.
F: -Ja, tittade du på klockan?
O: -Ja, jag tittade på klockan.
F: När han kom in.
O: Ja, jag tyckte det var konstigt att han kom in så pass sent då. Det var ungefär 20 minuter efter det att han gått iväg
.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesförhör-Henry-Olofsson.pdf

Han hade förmodligen en analog urtavla där den stora visaren pekade på 8-an och den lilla klart närmare 12-an än 11-an. Sekundvisaren hade han antagligen inget minne av.

Det där är ju trots allt en faktisk observation han gjorde till skillnad mot det diffusa "ett par minuter" när SE lämnade bygget, det senare var naturligtvis en uppskattning. Det vill säga inget han noterade via en titt på klockan.

De där Epa-väktarna har jag inget förtroende för.

Länk från IT Demokrati med förhöret av HO.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/skandia-vittne-2-henry-olofsson.html?m=1

HO förhördes 12 juni 1986.
Över tre månader efter mordet.
Han säger UNGEFÄR två gånger.
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-11-10 kl. 18:48.
Citera
2021-11-10, 18:50
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
Det är väl ändå handskrivet? Jämför sista raderna mot första så har stilen ändrats betydligt, förmodligen pga. "trötthet" i handen osv. Sedan kan man bara kolla enskilda bokstäver och de skiljer sig betydligt på olika ställen. En dator i dag kan ju producera det mesta, men det där hade förvånat mig om det kom från en dator 1990.
Ja, jävlar, det har du rätt i. Jag kollade bara ett par bokstäver och blev lurad. Stabil handstil, Stickan!
Citera
2021-11-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Såg Skandiamannen serien på Netflix (den osannolika mördaren). En grej jag reagerade på att var att hans fru verkade ana ugglor i mossen och att hon ringt samtal till polisen från fjällstugan för att hjälpa Stig.

Finns det nått belägg för det eller är det bara i Dramans tecken?

Någon har ringt in anonymt två gånger om en blå Opel på Smala Gränd om jag minns rätt.

TP och KP har i sin fantasi fått det till att det var SEs fru som ringt in från Idre för att ge SE alibi.
Citera
2021-11-10, 19:06
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Någon har ringt in anonymt två gånger om en blå Opel på Smala Gränd om jag minns rätt.

TP och KP har i sin fantasi fått det till att det var SEs fru som ringt in från Idre för att ge SE alibi.
Ok, inte mer än så alltså. Men tror polisen att hon visste/anade vad Stig gjort? Jag förstår inte hur scenen kom till, det bör finnas nått som antyder det i deras utredning.
Citera
2021-11-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Ok, inte mer än så alltså. Men tror polisen att hon visste/anade vad Stig gjort? Jag förstår inte hur scenen kom till, det bör finnas nått som antyder det i deras utredning.

Ingenting.

Hittepå och vilda fantasier.

Allt TP, KP och SE-sekten har att komma med är hittepå och vilda fantasier.

SE träffade på makarna Palme när de gick in på Grand?
Hittepå.

SE väntade på makarna Palme utanför grand och sprang runt på baksidan av Grand genom en öppen dörr för att sedan gå ut genom Skandias entré och skjuta OP i ryggen?
Hittepå.

SE var vapenintresserad och hade tillgång till en revolver?
Hittepå.

SE var en fanatisk Palmehatare. Hittepå.

SE var socialt handikappad? Hittepå.

SE var med i Stay Behind?
Hittepå.

SE sprang på DBG?
Hittepå.

Precis allt är hittepå och vilda fantasier.
Citera
2021-11-10, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte omöjligt att han gav sig efter poliserna. Däremot kanske han inte sprang som i TV-inslaget ...

Var det inte ett flertal som rörde sig på Tunnelgatan? De som kom från Bohemia till exempel?

När han kom tillbaka så fanns en kvinnlig polis på platsen, ambulansen var där och AB var synlig. Skandiamannens berättelse stämmer bra med vad som hände kronologiskt efter skotten ...

Såg här i tråden också en teori om att han kan ha varit in på Bohemia i ett par minuter.

Hmm... ambulanserna hade väl ändå åkt, när SE påstår sig ha återvänt (kvar fanns endast en slemsug)?

SE's språngmarsch efter polisen är med största sannolikhet en lögn. SE säger i förhör 25 april, att han sprang efter poliserna när han sett dem nå barackerna och Luntmakargatan. Att alla dessa poliser skulle ha hunnit "gå upp i rök" sekunderna senare när han börjar springa in i gränden, är inte troligt för fem öre. Så långt är inte avståndet (och poliserna tjurrusade sannolikt inte likt tossiga galningar heller), så lång tid tar det inte att nå Luntmakargatan från mordplatsen. Och i Rapport-inslaget, visar han ju som bekant prov på, att han var (minst sagt) pigg i benen. SE bör ha hunnit ikapp dem, eller sett dem (iaf någon) på andra sidan Luntmakargatan mot tunneln, eller uppe i trappan, eller uppe på krönet. Och att SE, när han missat alla dessa poliser, skulle ha ryckt på axlarna, kilat in på Bohemia, bara för att sätta sig och vila benen ett par minuter, är väl ändå en rätt krystad och weird teori, vem skulle komma på tanken att göra det vid en skjutning? SE ljuger sannolikt om språngmarschen. Men det gör honom inte nödvändigtvis till GM. SE:s story är sannolikt en pojkrumsfantasi.
Citera
2021-11-10, 19:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Haha, jävligt 1990 att skriva ut ett brev med en sådan där skrivstilsfont.

Citat:
Ursprungligen postat av sandos

Finns numera även som font:
Skandiamannensloppy
https://mekman.concretegamezone.com/2018/10/20/skandiamannensloppy-the-font/
Citera
2021-11-10, 19:27
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
I dagens SVT Morgonstudion är Ulrika Glaser med. Hon är sorgsen över hur felaktigt Stig Engströms egenskaper framställs i FLX TV/Netflix teveserie.
I samma Morgonstudio läses ett uttalande från exfru Engström upp. Hon är inte nöjd med att få sin person kapad genom teveserien.
https://www.svt.se/kultur/stig-engstroms-exfru-om-netflix-serien-ett-personangrepp

Ungefär som jag beskrev det:
Ulrika Glaser vänder sig även mot att hennes far är elak mot både fru Glaser och mot Stig i framställningen. Samt att Stigs dåvarande fru utpekas som medskyldig.

Exfru Engström:
– Jag har ju funderat över det här med att koppla in advokat. Men det kommer bara bli elände med det antagligen. Det kostar pengar och det. Men jag tycker att det har den karaktären att det nästan är brottsligt, säger Stig Engströms exfru.
SVT:
I serien kan det tolkas som att exfrun vet mer om mordet och Stigs delaktighet i det än vad som framkommit i förhör. Det är också första gången hennes namn blir offentligt för en större publik.
Glaser:
– Vi den här lilla kretsen som porträtteras i den här serien, de som är kvar, som fortfarande lever. Inte ens om vi slog ihop våra penningapåsar skulle vi kunna slåss mot en sån jätte som Netflix.
Citera
2021-11-10, 19:29
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
De där Epa-väktarna har jag inget förtroende för.

Länk från IT Demokrati med förhöret av HO.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/skandia-vittne-2-henry-olofsson.html?m=1

HO förhördes 12 juni 1986.
Över tre månader efter mordet.
Han säger UNGEFÄR två gånger.
Det är samma förhör som jag länkade till. Jag förstår inte heller att HO:s "ett par minuter", till exempel, av en del används som något slags alibi för SE. Knappast "rock solid" som min namne i England skulle säga .
Citera
2021-11-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det är samma förhör som jag länkade till. Jag förstår inte heller att HO:s "ett par minuter", till exempel, av en del används som något slags alibi för SE. Knappast "rock solid" som min namne i England skulle säga .

Att tro att Palmes mördare skulle komma tillbaka endast 50 meter från mordplatsen så kort efter gärningen efter en flykt FRÅN mordplatsen är helt rubbat enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in