Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-09, 22:14
  #36673
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag lyckades se 1 palestinaflagga på fotot i artikeln. Wow.
Men den tyska avdelningen av Gretas organisation blev tvungen att ta avstånd från uttalanden som bedömdes som antisemitiska.
Och nu ropades
Citat:
Pro-palestinska slagord och rop om att ”befria Palestina från floden till havet” ljöd under de stora demonstrationerna i Glasgow i samband med klimattoppmötet. Den bland Palestinaaktivister ofta förekommande parollen innebär i praktiken en önskan om att Israel upphör att existera.

Du svarar ofta på någon detalj i andras inlägg. Det förstör diskussionen.
2021-11-09, 22:17
  #36674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
Exakt hur GRETA utreddes och diagnosen ställdes vet du/vi inte. Den psykdoktorn kanske drev en diagnosfabrik. Även Malena fick ju en diagnos i samma veva, haha.
Nej, ingen av oss har någon insyn. Att Malena är knäpp var dock fullständigt uppenbart långt tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det där med el stämmer inte heller så jag förstår att du är dåligt påläst. Det finns stor oro för hur det ska gå redan till vintern, har även talats om worst case-scenarier när vissa konsumenter kan kopplas bort från nätet.
Naturvetenskapligt utmanade förstår inte skillnaden mellan energi och effekt. I den skaran återfinns Greta™ och hennes anhängare. De förstår helt enkelt inte att elen måste produceras i samma ögonblick som den konsumeras. Det finns ingen praktisk möjlighet till mer än marginell batterilagring. Energimyndighetens råd borde göra alla oroliga:
http://www.energimyndigheten.se/elavbrott/
Det går liksom långt utöver att tunnelbanan står still och att det inte går att ladda Teslan. Är det någon som på fullt allvar tror att Greta™ förstår implikationerna av ett längre strömavbrott? För det tror inte jag. Hur skall ridhästarna och hundarna kunna dricka när det inte kommer något vatten ur kranen?
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nu är det några år sen jag läste Malenas bok men jag är ganska säker på att hon skrev att alla blev förvånade när Greta fick sin diagnos och menade att hon inte alls visade sådana tecken.

Det krävde i alla fall en längre matvägran innan Malena hoppade av sin internationella karriär och började tillbringa mer tid med familjen.
Vi blev förvånade när vår yngste fick diagnosen Aspergers syndrom. Diagnosen ADHD förvånade däremot inte alls... Sedan bör det nog än en gång nämnas att Malenas internationella karriär kan summeras på baksidan av ett frimärke. Hon är världsberömd i hela SVT. Det berodde inte på Greta™ att Malena slutade flyga, hon var helt enkelt inte efterfrågad utomlands. (Jag misstänker att Wiki-sidan om Malena är skriven av henne själv.)
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte vilka de andra är och hur väl de kände Greta, men Malena och Svante hade i alla fall på känn att det är asperger innan Greta fick diagnosen (säger Malena):
Hmm... Har inte Malena anklagats för att diagnosshoppa? Jag och min fru hade inte en susning, det var fröken i skolan som rekommenderade en kontakt med BUP. Men till skillnad från familjen Ernman/Thunberg så har soc. aldrig fått in någon orosanmälan riktad mot oss.
2021-11-09, 22:18
  #36675
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men den tyska avdelningen av Gretas organisation blev tvungen att ta avstånd från uttalanden som bedömdes som antisemitiska.
Och nu ropades


Du svarar ofta på någon detalj i andras inlägg. Det förstör diskussionen.
Hur vet du att det var F4Fare som ropade detta?
2021-11-09, 22:21
  #36676
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Informationsverksamhet och klimatkatastrofer kommer till slut att övertyga de flesta.

Propagandan. Ja den fungerar. Tyvärr. Det vore underbart om pendeln istället svänger och de flesta övertygas om att det bara är en stor bluff alltihop.
2021-11-09, 22:27
  #36677
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hur vet du att det var F4Fare som ropade detta?
Du feltolkar hela tiden medvetet. Det blir svårt att diskutera då.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Gretas organisation är tydligen antisemiter också. Men "heja Palestina" är kanske krav för att få vara miljövän. Hur kan man lösa klimatproblemet utan att ta ställning mot bosättningarna?

Citat:
Anti-israeliska slagord under klimatmarsch
Pro-palestinska slagord och rop om att ”befria Palestina från floden till havet” ljöd under de stora demonstrationerna i Glasgow i samband med klimattoppmötet. Den bland Palestinaaktivister ofta förekommande parollen innebär i praktiken en önskan om att Israel upphör att existera.

I våras väckte det uppmärksamhet när den svenska klimataktivisten Greta Thunbergs organisation Fridays for future beskrev palestinska dödsoffer som ”martyrer” och kallade Israel för ”officiellt en apartheidstat”.

Uttalandena gick så långt att den tyska lokalorganisationen till slut fick ta avstånd från vissa utspel som man ansåg vara direkt antisemitiska.

https://www.varldenidag.se/nyheter/a...VA5MQP7y5PgZA/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-09 kl. 22:30.
2021-11-09, 22:32
  #36678
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du feltolkar hela tiden medvetet. Det blir svårt att diskutera då.
Jag ser ingen direkt koppling till vad som påstås har ropats och Gretas organisation. Du skriver på ett sätt som ofta är svårtolkat.
2021-11-09, 22:48
  #36679
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Propagandan. Ja den fungerar. Tyvärr. Det vore underbart om pendeln istället svänger och de flesta övertygas om att det bara är en stor bluff alltihop.
Det är du och de som tycker som dig vs. 200 år av naturvetenskaplig forskning.

Men visst vore det underbart om vi slapp detta hängande över oss. Greta skulle bli gladast av alla om hon fick tillbaka hoppet om en framtid, eftersom hon bättre än de flesta ser hur mörkt det ser ut.
2021-11-09, 22:54
  #36680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är du och de som tycker som dig vs. 200 år av naturvetenskaplig forskning.

Men visst vore det underbart om vi slapp detta hängande över oss. Greta skulle bli gladast av alla om hon fick tillbaka hoppet om en framtid, eftersom hon bättre än de flesta ser hur mörkt det ser ut.
Exakt hur inbillar du dig att den naturvetenskapliga forskningen såg ut för 200 år sedan?

Inbillar du dig på fullt allvar att Greta Thunberg har någon som helst kunskap av relevans på något som helst område?

Skojar du? Verkligen? Tror du på Gud också?
2021-11-09, 23:51
  #36681
Medlem
Giant Squids avatar
Greta har naturligtvis inspirerat israeliska unga och vuxna med. Den israeliska ungdomsdelen av F4F heter strike4future
Samt det finns en spinnoff som heter Parents for Future den israeliska grenen av den kallar sig Parents for Climate.
Det är samma aktivistgäng i israel som överallt annars.
Man ska nog inte brunsmeta F4F eller Greta hur lättvindligt som helst. Bara för att någon viftar med en flagga på en demonstration.

Citat:
Israeli parents take part in broad call to join Global Climate Strike on Friday
In run-up to critical United Nations COP26 talks in Glasgow, worldwide youth protests will urge political leaders to take climate crisis more seriously
And a mother from Israel says, “We know that every country and every state, as small is it might be, can make an impact and has the responsibility to do so.”

In Israel, Youth for Climate will be protesting, as they do every Friday, at locations throughout the country.

Extinction Rebellion, Parents for Future, Teachers for Climate, Green Course (higher education students) and others regularly demonstrate on Saturdays.
https://www.timesofisrael.com/israel...ike-on-friday/
2021-11-10, 00:52
  #36682
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nu är det några år sen jag läste Malenas bok men jag är ganska säker på att hon skrev att alla blev förvånade när Greta fick sin diagnos och menade att hon inte alls visade sådana tecken.

Finns kanske någon som har boken tillgänglig eller också kanske det går att hitta uttalandet på nätet. Själv har jag dock varken tid eller lust att gräva.



Fridolin, ja, där har vi ett annat hyllat ”underbarn”. Vad månne bliva av detta begåvade barn?

Han körde MP i botten och gjorde sig till en pajas med sin läsa-skriva-räkna-garanti.

Nu är det Greta som är pajas. Same, same but different.



En del menar ju att det har gått ”inflation” i diagnoser. Vad gäller just Aspergers påstår en del att det är ett spektrum där alla kan placeras in.

Om hon har ”riktig” Aspergers är det, som jag förstår iaf, olämpligt med stress, snabba förändringar, oförutsedda händelser osv, vilket ytterst kan leda till ångest och ”melt-downs”. Det där ”rockstjärnemottagandet” som somliga jublar över innebär ju i praktiken mest att hon trängs och blir knuffad från olika håll och får mikrofoner och kameror inkörda i ansiktet. Obehagligt för de flesta, föreställer jag mig,

Är det lämpligt att utsätta ett barn med psykiatriska diagnoser för sådan stress?

Hon får söka hjälp hos sina tre terapihästar. Enligt Inspiratoeren behöver hon dem för att hon var så ledsen över sin frånvarande mor när hon var liten.

Förklaringen kanske är kanske så enkel?

Det krävde i alla fall en längre matvägran innan Malena hoppade av sin internationella karriär och började tillbringa mer tid med familjen.
Jag som inte behöver några terapidjur för att överleva min vardag, blir superstressad av att tänka på att leva Gretas liv en dag. Jag kan bara försöka tänka mig hur någon, som behöver terapidjur (betalar hon dom själv förresten eller är det något som staten står för?) hanterar detta.

Antingen så är Greta en rätt vanlig tjej som står pall för det här livet, och då behöver hon ju egentligen inte några terapidjur.
Eller så är hon så trasig att hon behöver sina hästar, och då bör hon fundera mer på sin mentala hälsa än på klimatet. Det är svårt att rädda världen när man inte ens kan rädda sig själv.

Vilket för mig tillbaka till cirkelns början. Varför ska vi lyssna på Greta? Hon klarade inte av en vanlig skola. Hon fick uppenbara glädjebetyg. Hon har (haft?) rätt allvarliga ätstörningar och behöver flera terapidjur för att klara dagen.

Jag ber att få citera Carl Sagan, en av vår tids skarpaste hjärnor. Fetningen är min.

Citat:
I have a foreboding of an America in my children's or my grandchildren's time — when the United States is a service and information economy; when nearly all the key manufacturing industries have slipped away to other countries; when awesome technological powers are in the hands of a very few, and no one representing the public interest can even grasp the issues; when the people have lost the ability to set their own agendas or knowledgeably question those in authority; when, clutching our crystals and nervously consulting our horoscopes, our critical faculties in decline, unable to distinguish between what feels good and what's true, we slide, almost without noticing, back into superstition and darkness. The dumbing down of America is most evident in the slow decay of substantive content in the enormously influential media, the 30-second sound bites (now down to 10 seconds or less), lowest common denominator programming, credulous presentations on pseudoscience and superstition, but especially a kind of celebration of ignorance.
2021-11-10, 01:23
  #36683
Medlem
Giant Squids avatar
SSU twittraren Youbert Aziz förklarar varför han tog bort sin tweet. Greta har skrivit om demokrati som AB tror är riktat till dem.

Citat:
SSU-toppen ångrar formuleringen
Aftonbladet har varit i kontakt med Youbert Aziz, som avböjer intervju. Han utvecklar dock sitt resonemang via sms.

”Jag misstror inte att Greta är för demokrati. Det var ett raljant svar till en person som gjorde mig provocerad på Twitter. Forumet är ofta raljant, men jag borde inte låtit mig provoceras.”

Jag ångrar att jag formulerade mig på det sättet.

På tisdagseftermiddagen kom Greta Thunbergs svar på ungsossarnas smockor.
”Vår civilisation hotas allt mer när planeten destabiliseras. Det är ett hot mot allting, inklusive demokratin”, twittrar hon.
”Demokrati är allt. Vi kan inte rädda vår levande planet utan den.”

Journalisten Viktor Pressfeltt kritiserar i sin tur sossarnas märkliga beteende.

Citat:
– Jag tycker att detta är mycket märkligt. Tidigare har socialdemokratin haft en stark, organisk koppling till folkrörelserna. Man ansåg att de var helt nödvändiga för att vitalisera demokratin, säger han.

– Men nu har den kopplingen brutits. De här uttalandena visar att man ser folkrörelserna som hot snarare än tillgångar.

Man förlorar medlemmar och man har gått från att vara folkrörelsepartier till att bli partier som mest administrerar någon form av status quo, säger han.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...okrati-ar-allt
2021-11-10, 01:25
  #36684
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag som inte behöver några terapidjur för att överleva min vardag, blir superstressad av att tänka på att leva Gretas liv en dag. Jag kan bara försöka tänka mig hur någon, som behöver terapidjur (betalar hon dom själv förresten eller är det något som staten står för?) hanterar detta.

Antingen så är Greta en rätt vanlig tjej som står pall för det här livet, och då behöver hon ju egentligen inte några terapidjur.
Eller så är hon så trasig att hon behöver sina hästar, och då bör hon fundera mer på sin mentala hälsa än på klimatet. Det är svårt att rädda världen när man inte ens kan rädda sig själv.

Vilket för mig tillbaka till cirkelns början. Varför ska vi lyssna på Greta? Hon klarade inte av en vanlig skola. Hon fick uppenbara glädjebetyg. Hon har (haft?) rätt allvarliga ätstörningar och behöver flera terapidjur för att klara dagen.

Jag ber att få citera Carl Sagan, en av vår tids skarpaste hjärnor. Fetningen är min.

Stort TACK för det inlägget!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback