• 1
  • 2
2021-11-07, 10:44
Medlem
wwrs avatar
Mr Olympia 2018 Shawn Rhoden (46 år gammal) har just avlidit i hjärtattack. George Peterson (37) avled för en månad sedan. John Meadows (49) och Andy Haman (54) avled tidigare i år.

https://geeky.news/how-mr-olympia-bo...-under-e-news/

Att diskutera:

Hur pass farligt är det att använda dopingpreparat och vad kan inträffa?

Senast redigerad av wwr 2021-11-07 kl. 11:03.
Citera
2021-11-07, 11:06
Medlem
MrFolds avatar
Bra artikel: https://www.thebarbell.com/do-pro-bo...-than-average/

Sammanfattning:

- En grupp bodybuilders i USA på elitnivå och födda 1953-79 har ungefär samma dödlighet som amerikanska män födda dessa år som helhet
- De har dock en klar överdödlighet i hjärtsjukdomar av olika slag (men underdödlighet i cancer)
- De har också klart högre dödlighet än proffsspelare i amerikansk fotboll, baseball och basket
- Och högre dödlighet i kardiovaskulära sjukdomar än personer som ägnade sig åt regelbunden styrketräning i allmänhet

Slutsatsen i artikeln är att det är en trolig hypotes att bruket av prestationshöjande preparat i sporten ligger bakom resultatet.
Citera
2021-11-07, 12:45
Medlem
Tror inte att vissa steroider är farliga.
Tror heller inte att förtäring av alkohol eller vatten är farligt.

Däremot tror jag att om du överkonsumerar ovan produkter så är det direkt livsfarligt.

Och det är just det som många kända byggare sysslar med.
De vill bli monster. Påhejade av sociala medier och andra byggare.
Att bli populär, ett freak, sponsrad av diverse produktmärken.
Citera
2021-11-07, 13:35
Medlem
Det är ett dyrt pris man betalar för att stå och spänna sig i spegelen och hävda sig på gymmet.
Decennium av slit för att kunna avslutas av en pekfinger eller en otäck stroke. Patetiskt.
Citera
2021-11-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Tror inte att vissa steroider är farliga.
Tror heller inte att förtäring av alkohol eller vatten är farligt.

Däremot tror jag att om du överkonsumerar ovan produkter så är det direkt livsfarligt.

Och det är just det som många kända byggare sysslar med.
De vill bli monster. Påhejade av sociala medier och andra byggare.
Att bli populär, ett freak, sponsrad av diverse produktmärken.

Det är bevisat att även små mängder alkohol är skadligt.
Du tror att kroppen är designad för att dricka etanol? Hahah
Citera
2021-11-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Det är bevisat att även små mängder alkohol är skadligt.
Du tror att kroppen är designad för att dricka etanol? Hahah

Jag ganska övertygad om att små mängder alkohol inte nämnvärt är skadligt för din hälsa.

Har svårt att se vilka de långvariga skadorna i så fall skulle vara.

Sedan är "små mängder" en definition.

Små mängder för mig är kanske 1-2 öl två gånger i månaden.
Citera
2021-11-07, 15:08
Medlem
Warhearts avatar
Är man på nivån att vinna Mr Olympia så har man nog gjort väldig skada på sina organ/kropp. Inte alls förvånande enligt mig. Tänker på Rhoden.
Citera
2021-11-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Det är ett dyrt pris man betalar för att stå och spänna sig i spegelen och hävda sig på gymmet.
Decennium av slit för att kunna avslutas av en pekfinger eller en otäck stroke. Patetiskt.

De nämnda var proffs och tjänade mycket bra. Det handlar inte om att spänna sig på gymet utan det är en sport. De tar höga doser men de fkestabav dom tar inte mer än amatörer. De ha bra gener
Citera
2021-11-07, 15:38
Medlem
Är John Meadows död!?
Det har jag helt och hållet missat!

Följer han på Youtube och där postas det på som vanligt med nya videos nästan varje vecka..

Klart det inte är bra att trycka kroppen full i olika hormoner och preparat, men allt är ju farligt, ingen överlever livet.
Citera
2021-11-07, 16:33
Medlem
Khabats avatar
Dags att förbjuda bobybuilding nu kanske?
Citera
2021-11-07, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Antagligen ingenstans, jag bara svarade på ett inlägg som påstod att det skulle ha med vaccinet att göra: (FB) Många dödfall bland proffsbyggare i år

Länken går till inlägget jag svarade på.
Eftersom AAS ger problem med tjockt blod och vaccinen har en påverkan som kan ge blodproppar så är det inte långsökt. Att kombinera höga doser AAS med vaccin är troligtvis en dålig idé. Därmed inte sagt att det är vaccin som är en dålig idé, det är AAS som är den primärt dåliga idén. Men helt klart lär AAS-användare ha en högre risk för komplikationer av vaccinet av flera skäl, och det skulle inte vara förvånande om vaccinen har varit utlösande faktorn hos AAS-användare som råkar ut för komplikationer. Men dessa personer lär även ha ökad risk med covid.
Citera
2021-11-07, 17:43
Medlem
Tycker att man har sett en tydlig ökning av hjärt-relaterade dödsfall sedan vaccinet kom ändå bland hyfsat kända folk. Men detta borde ganska lätt kunna bekräftas eller motbevisas genom att kolla statistiken över dödsfall när året är slut.

Vi vet ju att vaccinet orsakar hjärtinflammation framförallt hos män, detta är framförallt bland unga män under 30 med 11 på 100000 från phizer. Steroider är ju ocskå dåliga för hjärtat så det kan verkligen vara det ena eller andra, men mest troligt en kombination av båda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback