Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-07, 10:05
  #1333
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Nästan som om kärnkraft vore en bra lösning på både miljö- och bristproblemet.
Alla som ser kärnkraft som en lösning bör ju genast sätta igång och bygga reaktorer.
Varför gör ni inte det?
Citera
2021-11-07, 10:13
  #1334
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Alla som ser kärnkraft som en lösning bör ju genast sätta igång och bygga reaktorer.
Varför gör ni inte det?

Det här är som när Marie Antoinette lär ska ha frågat varför folket, om de nu hade slut på bröd, inte äter bakelser istället.

Om vi inte ens har tillåtelse till småskalig vattenkraft, hur ska vi få tillstånd att bygga reaktorer? Har en genomsnittlig knegare råd att bygga en egen reaktor?

Det mer realistiska alternativet är då att flytta till en stat som bygger kärnkraft, t ex Polen eller Finland.

Med det sagt så var det ju faktiskt en flashbackare som försökte bygga en reaktor. Han stoppades av SSI, om jag minns rätt.
Citera
2021-11-07, 10:16
  #1335
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det starkaste tycker jag är att elintensiva SSAB inte verkar betala enligt det jag citerade tidigare.
Om SSAB är elintensivt som du säger så har dom kanske knapp någon egna utsläpp av CO2. Och då behöver dom inga utsläppsrätter.

Om SSAB istället hade bränt stora mängder olja, kol, naturgas, då hade dom behövt köpa utsläppsrätter. Eller hur?

-------------
En del av det du skriver skulle kunna tolkas som att du tror att el-användaren behöver köpa utsläppsrätter. Det behöver dom inte.
Det är den som bränner stora mängder olja, kol, naturgas som måste göra det. Dvs kraftbolag och en del industrier som har stora egna utsläpp.
Citera
2021-11-07, 10:25
  #1336
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om SSAB är elintensivt som du säger så har dom kanske knapp någon egna utsläpp av CO2. Och då behöver dom inga utsläppsrätter.

Om SSAB istället hade bränt stora mängder olja, kol, naturgas, då hade dom behövt köpa utsläppsrätter. Eller hur?

-------------
En del av det du skriver skulle kunna tolkas som att du tror att el-användaren behöver köpa utsläppsrätter. Det behöver dom inte.
Det är den som bränner stora mängder olja, kol, naturgas som måste göra det. Dvs kraftbolag och en del industrier som har stora egna utsläpp.
Jag kan inte området i detalj. Men jag tycker det låter underligt.

Det är ju t.ex stålproduktionen som tas upp när man diskuterar CO2-utsläpp. Man anger hur många ton CO2 som avges per ton stål som framställs. Det är ju t.ex de utsläppen som skall jämföras mellan Europa och Kina när EU försöker dra upp tullar mot Kina.

Så utsläppen från energi skulle inte vara inräknade i t.ex SSAB:s utsläpp?

Som du beskriver så skulle kraftbolagen betala avgörande avgifter och sedan slå ut det på alla användare. Ju mer el SSAB gör av med, ju högre elräkning skulle vi få.

Det låter märkligt.

Men just nu så tror jag alltså inte att någon betalar utsläppsrätter i någon betydande omfattning. Jag tror inte systemet med utsläppsrätter bidrar till det höga elpriset.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-07 kl. 10:51.
Citera
2021-11-07, 10:31
  #1337
Medlem
anvadreren2323s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Alla som ser kärnkraft som en lösning bör ju genast sätta igång och bygga reaktorer.
Varför gör ni inte det?

Du inser inte att det kräver decennier av planering och bygge innan det blir av? Då räknar vi inte ens på de hundratals miljoner som krävs. Då har jag inte heller räknat med att miljömuppar har gett sig fan på att avveckla kärnkraften.

Jävla turbomongo.
Citera
2021-11-07, 11:02
  #1338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Det här jävla elpriset är obegripligt för mig. Idag hade vi ett lägsta elpris på 1,81 öre/kWh och ett högsta på 74,48 öre/kWh i Stockholm. Just nu ligger elpriset på 11,79 öre/kWh.

Hur fan fungerar det med debiteringen? Mäter elmätaren elförbrukningen på sekundbasis hos vanliga konsumenter, eller är det "dagspriset" som avgör hur mycket man ska pröjsa? Om jag sitter och uppdaterar elbruk.se och ser att priset plötsligt droppar till 1,81 öre och då passar på att koka kaffe, steka ankan i ugnen och svetsa ihop en cykelram, och sedan avbryter allt när priset rusar uppåt igen, sparar jag då några pengar?

Jag ser ingen skillnad på elräkningen mellan månaderna, förutom några procent mer eller mindre hit och dit. Detta trots att jag har ganska ojämn elförbrukning, beroende på årstid. Om nu elpriset fluktuerar mellan i princip gratis och astronomiska siffror så borde jag se en större skillnad.

Dessutom har jag vänner som bor i gamla sekelskifteslägenheter med elmätare i bakelit från 40-talet, ni vet en sådan som har en snurrande skiva som en elgubbe antingen kommer och läser av (eller man själv får skicka in siffrorna) två gånger om året. Hur fan mäter elbolaget då den korrekta kostnaden när elpriset hoppar upp och ner varje sekund?

Om exemplet du pratar om skall fungera måste du välja timdebitering. Rörligt elpris är ett snittpris över dagen. Elbolagen vet alltså inte riktigt vilket snittpris du kommer att få under den dagen förrän dagen är slut
Citera
2021-11-07, 11:19
  #1339
Avstängd
wwrs avatar
Jag menar nog att det mesta tyder på att t.ex SSAB:s utsläpp orsakade av elkonsumtion räknas in i EU-systemet.

Utsläppen från el kallas "indirekta utsläpp"
Citat:
Indirect CO2 emissions (Scope 2) from energy occur from the generation of purchased electricity and heat.
https://www.ssab.com/company/sustain...co2-efficiency

Som vanligt faller det tillbaka på vanligt folk. Men inte på elräkningen.
Citat:
Financial compensation for indirect emissions
Article 10a(6) of the ETS Directive allows Member States to compensate the most electro-intensive sectors for increases in electricity costs as a result of the EU ETS, through national state aid schemes.
https://ec.europa.eu/clima/eu-action...bon-leakage_en

Men hur mycket av detta som är aktivt idag är tveksamt. EU styrs av företagen som försöker smita undan och dra upp tullar mot Kina så de kan sälja dyrt till oss.

Slutsatsen är fortfarande att utsläppsrätter inte påverkar privatkonsumenternas elpris, menar jag.

...

Notera ironin i EU:s vokabulär
företagsflykt kallas "carbon leakage"
Citat:
Carbon leakage refers to the situation that may occur if, for reasons of costs related to climate policies, businesses were to transfer production to other countries with laxer emission constraints.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-07 kl. 11:34.
Citera
2021-11-07, 11:38
  #1340
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag menar nog att det mesta tyder på att t.ex SSAB:s utsläpp orsakade av elkonsumtion räknas in i EU-systemet.

Utsläppen från el kallas "indirekta utsläpp"

https://www.ssab.com/company/sustain...co2-efficiency

Som vanligt faller det tillbaka på vanligt folk. Men inte på elräkningen.

https://ec.europa.eu/clima/eu-action...bon-leakage_en

Men hur mycket av detta som är aktivt idag är tveksamt. EU styrs av företagen som försöker smita undan och dra upp tullar mot Kina så de kan sälja dyrt till oss.

Slutsatsen är fortfarande att utsläppsrätter inte påverkar privatkonsumenternas elpris, menar jag.
https://www.naturvardsverket.se/amne.../vilka-deltar/
Vilka ingår?
Tillverkande industrier och anläggningar som producerar el och värme omfattas av EU ETS. Även flygtrafik ingår.


Finns någon tröskel?
I vissa fall är det dock bara verksamheter med en produktionskapacitet som överstiger en viss storlek som deltar.


De som har utsläpp måste köpa utsläppsrätter.
Järn- och stålindustri, oljeraffinaderier och cementtillverkning är de industrier som har störst utsläpp i Sverige.


Det är alltså de som orsakar utsläpp som köper utsläppsrätt.
Och för el är det producenten av el.

I SSAB-fallet lär det vara koksanvändningen som skapar utsläppen.

För elproducenterna leder förbränning av naturgas till att dom måste köpa utsläppsrätter. Och den kostnaden hamnar på elpriset.
Citera
2021-11-07, 11:46
  #1341
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Du inser inte att det kräver decennier av planering och bygge innan det blir av?
Nej, så lång tid behöver man inte planera. Du kan inte utgå från dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Då räknar vi inte ens på de hundratals miljoner som krävs.
Vad är problemet?
Du och alla som gillar kärnkraft öppnar era plånböcker och kapitaliserar ert kärnkraftsbolag.

Eller är du kommunist och menar att någon annan skall öppna sina plånböcker?

Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Då har jag inte heller räknat med att miljömuppar har gett sig fan på att avveckla kärnkraften.
??
2009 tog Reinfeldt bort hindren för att bygga nya kärnreaktorer.
På 11 år har alltså inga sk miljömuppar hindrat något kärnkraftsbyggande.
Istället har effektskatten tagits bort.
Verkligheten är precis motsatt mot det du yrar om.

Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Jävla turbomongo.
Sa han som stod med byxorna nere vid fotknölarna.
Citera
2021-11-07, 11:56
  #1342
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan inte området i detalj. Men jag tycker det låter underligt.

Det är ju t.ex stålproduktionen som tas upp när man diskuterar CO2-utsläpp. Man anger hur många ton CO2 som avges per ton stål som framställs. Det är ju t.ex de utsläppen som skall jämföras mellan Europa och Kina när EU försöker dra upp tullar mot Kina.

Så utsläppen från energi skulle inte vara inräknade i t.ex SSAB:s utsläpp?

Som du beskriver så skulle kraftbolagen betala avgörande avgifter och sedan slå ut det på alla användare. Ju mer el SSAB gör av med, ju högre elräkning skulle vi få.

Det låter märkligt.
https://www.ssab.se/ssab-koncern/om-...lulea/om-lulea
Till hamnen i Luleå kommer kol från Australien och USA till vårt koksverk, där hettar vi upp kolen i ett batteri av täta ugnar och omvandlar den till gas och koks. Gasen blir energi och koksen går till masugnen där den reducerar syre från järnmalmen så flytande råjärn bildas. Masugnen matas kontinuerligt med järnmalmspellets, koks, kalk och tillsatsämnen.

Kolen leder till utsläpp av CO2.
Och det ingår i processen att tillverka råjärn. Och därmed stål.

Så det är klart att det är CO2 utsläpp involverat i (dagens) tillverkning av stål.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men just nu så tror jag alltså inte att någon betalar utsläppsrätter i någon betydande omfattning. Jag tror inte systemet med utsläppsrätter bidrar till det höga elpriset.
Vem betalar kraftbolagens kostnader för utsläppsrätter som de behöver för att bränna naturgas och producera el?

Vem, om inte elkunderna?
Citera
2021-11-07, 11:57
  #1343
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.naturvardsverket.se/amne.../vilka-deltar/
Vilka ingår?
Tillverkande industrier och anläggningar som producerar el och värme omfattas av EU ETS. Även flygtrafik ingår.


Finns någon tröskel?
I vissa fall är det dock bara verksamheter med en produktionskapacitet som överstiger en viss storlek som deltar.


De som har utsläpp måste köpa utsläppsrätter.
Järn- och stålindustri, oljeraffinaderier och cementtillverkning är de industrier som har störst utsläpp i Sverige.


Det är alltså de som orsakar utsläpp som köper utsläppsrätt.
Och för el är det producenten av el.

I SSAB-fallet lär det vara koksanvändningen som skapar utsläppen.

För elproducenterna leder förbränning av naturgas till att dom måste köpa utsläppsrätter. Och den kostnaden hamnar på elpriset.
Men EU:s egen sida talar ju om ökade elkostnader för elintensiv industri pga ETS.
Citat:
compensate the most electro-intensive sectors for increases in electricity costs as a result of the EU ETS, through national state aid schemes.
https://ec.europa.eu/clima/eu-action...bon-leakage_en

Betyder detta alltså att elintensiv industri drar upp priset på all el så att vanligt folk får betala mer men sedan kompenserar staten industrin så att den får billigare el?
Citera
2021-11-07, 12:04
  #1344
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Det här är som när Marie Antoinette lär ska ha frågat varför folket, om de nu hade slut på bröd, inte äter bakelser istället.
Du kan få förklara hur det blev relevant här.
Det lär du få mycket svårt med.

Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Om vi inte ens har tillåtelse till småskalig vattenkraft, hur ska vi få tillstånd att bygga reaktorer?
2009 tog Reinfeldt bort hindren för att bygga nya kärnreaktorer.

Det är 11 år sedan.
Vilka hinder är det du menar skulle ha hindrat dig under dessa 11 år?

Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Har en genomsnittlig knegare råd att bygga en egen reaktor?
Är väl inga problem. 3 miljoner knegare kapitaliserar ett kärnkraftsbolag. Resten löser man med lån och riskkapital.
Vad är problemet?

Du hittar ju bara på irrationella invändningar. Om alla gjort som du skulle vi vara kvar på stenåldern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback