2021-11-07, 08:08
Medlem
Europes avatar
Svårt att seriöst diskutera en floskel. Det första problemet med floskler är användandet av vida begrepp som t.ex. "starka" utan att definiera dem. Jag antar att man inte i regel menar kvinnor som är fysiskt starka? Jag tvivlar dock på att de flesta män generellt är rädda för kvinnor, om inte "starka" är en omskrivning för "bat shit crazy" och "rädd" snarare innebär "avvisande/ointresserad".
Citera
2021-11-07, 08:18
Medlem
Ta bort pappa staten med alla bidrag och privilegium så får ni se hur starka kvinnor är.
Det är endast btacuckar som är rädda för kvinnor.
Citera
2021-11-07, 08:19
Medlem
"Starka" i denna mening betyder ungefär: självständiga dvs med egenmakt och resursstarka, och då avses inte ekonomiska resurser utan mentala och/ eller sociala.
Citera
2021-11-07, 08:21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Rubrikens citat, eller varianter av densamma, används ofta i hånfulla sammanhang för att beskriva män som hyser en ynklig rädsla inför kvinnor med högt självförtroende och välbetalda jobb o.s.v..

Det jag vill diskutera/fråga er är om denna rädsla dock är högst rationell?
Vad jag menar är inte att de ytliga aspekterna är rationella och att män ska vara rädda för kvinnor bara för att de är starka.
Vad jag däremot iakttagit är att kvinnor, till skillnad från män, i regel inte verkar vara benägna att kunna älska en man som är svagare än henne.
^ detta är en aspekt som man ofta glömmer bort när det diskuteras att män bör "flytta på sig och dela med sig av sin makt"; det handlar inte bara om minskad materiell och ekonomisk makt, utan att maktlösheten också leder till ett minskat existentiellt värde.

Nu spekulerar jag bara, men jag tror att exempelvis en framgångsrik börsmäklare, medvetet eller undermedvetet, inser att hans höga värde som man är intimt förknippad med hans höga materiella och ekonomiska värdetillgångar.

Bör män sluta vara passivt aggressiva i sin "rädsla för starka kvinnor" och istället vara öppna med att de fruktar den brist på kärlek från kvinnor som ökar i sannolikhet desto svagare männen är rent materiellt och ekonomiskt?

Enligt min mening en myt som skapats av kvinnor.
Det handlar snarare om att många män inte är intresserade av karriärskvinnor som lägger mer tid på sin karriär och sin egna powertrip än på sitt hem och partner. De flesta män söker en partner som de kan leva med på lika villkor och där partnern inte viger hela sitt liv åt arbete och egenmakt/själförverkligande. Lika lite som att kvionnor vill ha en sådan man (annat än för pengarnas skull och statusen då).

Då denna typ av kvinnor blir "nobbade" så är de så pass självupptagna att de tror i sin enfald att det är "starka kvinnor" mannen är rädd för. Men nej. Mannen har identifierat henne som en olämplig och självupptagen partner som skulle innebära en känslomässig återvändsgränd i ett förhållande.

Man ser detta ganska tydligt i par där framgångsrika (starka) kvinnor lever i.. De lever oftast ihop med en lika upptagen och egotrippad man och de träffas sällan och har ett väldigt ytligt förhållande till varandra. Båda är lika upptagna av sina egna liv och lägger minimalt med tid på respektive partner..
Inte vad de flesta män söker med andra ord.
Citera
2021-11-07, 08:38
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag har aldrig träffat eller sett en stark kvinna, tror jag.

Däremot har jag sett kvinnor backade av en lång rad män, och kvinnor som får uppmärksamhet för saker som är relativt normala för okända ohörda osedda kvinnor.

Om någon plockar upp mig från skrapet, och sätter mig i chefsstolen, är jag starkare än er då?
Det låter nästan som när den mobbade går och köper sig en pistol, titta på mig nu är det jag som bestämmer!
Citera
2021-11-07, 08:54
Medlem
mvpys avatar
Detta är väl det klassiska försvaret när en otrevlig kärring blir dissad av en man. Då säger väninnorna att ”han är bara rädd för starka kvinnor”. Och det är jätteskönt, för då kan man gå igenom livet utan att någonsin ta ansvar för hur man blir behandlad och istället skylla på andra.

Att inte ta ansvar är en grundpelare inom feminismen.
Citera
2021-11-07, 10:00
Medlem
Det skulle vara hennarna i så fall som är rädda för starka kvinnor.
Citera
2021-11-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Kvinnor saknar stor logisk förmåga. De kan inte argumentera med män och se bra ut. Därför använder kvinnor shaming och manipulation för att få det att framstå som om de är vinnare.

Kritisera kvinnor i någon grad = Incel eller kvinnohatare.

Kritisera kvinnors sexuella åtaganden i någon form = Du får inte ligga HAHA.

De beter sig precis som barn. Finns en anledning till varför de inte ska ha rösträtt till att börja med. Men detta kommer aldrig ske tills civilisationen faller, för män vill ligga med kvinnor och vill göra de till lags och en del män har fått för sig att deras "rättigheter" är rätt strid att dö för.

Du är en klok man. Detta är varför bibeln och de 10,000 år gamla vediska indiska skrifterna förbjöd kvinnor att ha mycket makt, även fast de också respekterar kvinnors natur så länge de håller sig kvar på sin nivå.
Citera
2021-11-07, 10:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Den klyschan används väl främst av kvinnor som gömmer sig bakom karriären för att de inte klarar av att hitta en man som står ut med dom.
Citera
2021-11-07, 10:33
Medlem
anvadreren2323s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Du är en klok man. Detta är varför bibeln och de 10,000 år gamla vediska indiska skrifterna förbjöd kvinnor att ha mycket makt, även fast de också respekterar kvinnors natur så länge de håller sig kvar på sin nivå.

Jämställ kvinnor med barn rättsligt så faller allt på sin plats i 999 fall av 1000.
Citera
2021-11-07, 10:35
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag tror det är vassa kvinnor som man kan tycka är lite jobbiga.

Att en kvinna klarar av saker är attraktivt men hon skall givetvis vara varm också. Inte vass i sitt sätt.
Vass kan ju även betyda att man klarar av saker förvisso men jag syftar på vass som kantig och osmidig.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-11-07 kl. 10:39.
Citera
2021-11-07, 10:36
Medlem
Ok. Vad är definitionen på "stark" och "rädd" här?

Resonemanget låter som att kvinnor projicerar sina negativa sidor på män och skambelägger män för det.

Klart män är rädda för ondskefulla kvinnor som manipulerar, utnyttjar, bedrar, misshandlar, avsaknad av empati, sympati (eg psykopatiska drag) - fast dessa kvinnor (feminism) verkar beskriva dessa egenskaper som att vara stark.

Alla är rädda för våldsverkare, särskilt när du befinner dig i underläge mot en våldsverkare. Varför får inte män ta avstånd från ondska? Varför ska män skambeläggas för att de inte vill belöna ondska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in