Citat:
Ursprungligen postat av
Lantbruk
Rubrikens citat, eller varianter av densamma, används ofta i hånfulla sammanhang för att beskriva män som hyser en ynklig rädsla inför kvinnor med högt självförtroende och välbetalda jobb o.s.v..
Det jag vill diskutera/fråga er är om denna rädsla dock är högst rationell?
Vad jag menar är inte att de ytliga aspekterna är rationella och att män ska vara rädda för kvinnor bara för att de är starka.
Vad jag däremot iakttagit är att kvinnor, till skillnad från män, i regel inte verkar vara benägna att kunna älska en man som är svagare än henne.
^ detta är en aspekt som man ofta glömmer bort när det diskuteras att män bör "flytta på sig och dela med sig av sin makt"; det handlar inte bara om minskad materiell och ekonomisk makt, utan att maktlösheten också leder till ett minskat existentiellt värde.
Nu spekulerar jag bara, men jag tror att exempelvis en framgångsrik börsmäklare, medvetet eller undermedvetet, inser att hans höga värde som man är intimt förknippad med hans höga materiella och ekonomiska värdetillgångar.
Bör män sluta vara passivt aggressiva i sin "rädsla för starka kvinnor" och istället vara öppna med att de fruktar den brist på kärlek från kvinnor som ökar i sannolikhet desto svagare männen är rent materiellt och ekonomiskt?
Enligt min mening en myt som skapats av kvinnor.
Det handlar snarare om att många män inte är intresserade av karriärskvinnor som lägger mer tid på sin karriär och sin egna powertrip än på sitt hem och partner. De flesta män söker en partner som de kan leva med på lika villkor och där partnern inte viger hela sitt liv åt arbete och egenmakt/själförverkligande. Lika lite som att kvionnor vill ha en sådan man (annat än för pengarnas skull och statusen då).
Då denna typ av kvinnor blir "nobbade" så är de så pass självupptagna att de tror i sin enfald att det är "starka kvinnor" mannen är rädd för. Men nej. Mannen har identifierat henne som en olämplig och självupptagen partner som skulle innebära en känslomässig återvändsgränd i ett förhållande.
Man ser detta ganska tydligt i par där framgångsrika (starka) kvinnor lever i.. De lever oftast ihop med en lika upptagen och egotrippad man och de träffas sällan och har ett väldigt ytligt förhållande till varandra. Båda är lika upptagna av sina egna liv och lägger minimalt med tid på respektive partner..
Inte vad de flesta män söker med andra ord.