Citat:
Ursprungligen postat av
Romanche92
Notera att plagiat inom Creepypasta berättelser är väldigt annorlunda. Många läsare på Youtube tar berättelser som är skrivna på Creepypasta's egna Wiki eller hemsida och sedan läser upp dem på sin egna kanal utan ha frågat om lov.
Däremot att Rask tog berättelserna från början utan att ha lämnat (Credit) åt skaparna via Spotify är en helt annan femma. Jag vet inte riktigt hur det fungerar inom Spotify branschen. Men om man ska kopiera någons arbete inom dessa typer av Berättelser lämnar man alltid ut sig av källa.Vilket BB inte gjorde tills någon ifrågasatte honom att han inte alls hade gjort allt arbete själv
Tror du fått lite om bakfoten. Ja, man ska lämna credit till skaparen. Men det innebär inte att det inte är OK bara för att man gör det. Läs domen om ”Mordpodden”. I ett avsnitt så hade man använt sig av en bok om ett mord på 60-talet som källa. Det är helt ok att använda källa. Men man hade även använt författarens upplägg på texten. Saken är att man hade gjort stora arbeten på att ändra i texten, men domstolen kom fram till att det ändå var ett plagiat. Man hade även källhänvisat i slutet av avsnittet. Det blev dryga böter för en av skaparna till Mordpodden. I Rasks fall kommer det inte bli dryga böter, för han har väldigt låga inkomster. Skadeståndet som utgick avgjordes inte samtidigt. Man kan räkna med att även det landade på en ganska saftig summa.
Så nej, man får absolut inte plagiera ens om man källhänvisar. Men till saken hör att det inte är ett brott som alla andra. Det krävs att upphovsmannen väljer att stämma för att det ska bli en polissak.
Vad som övergår mitt förstånd är dock mest att Rask verkligen känner sig hedrad av att hans podd läggs till på listor och att folk hyllar honom för den. Jag förstår att en kreatör som gjort något själv och får uppskattning för det känner sig stolt över det. Men att inte gjort annat än att googla fram lämplig text och kört den i Google translate och ändå få någon kick av att få recognition, det går över mitt huvud.
Jag antar att jag är lite för lite narcissist för att förstå grejen.