2021-11-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tycker du då att det är smakfullt av KP att genomföra en modern variant av kadaversynod mot SE inför hela världspressen? JO tyckte att KPs kadaversynod mot SE var förkastlig.

KP hånades i pressen och har vad jag kan bedöma gått under jorden. Inga "segerintervjuer" där inte! Jag anar att inte ens KP trodde på sin egen powerpoint som tycktes gjord av en mellanstadieelev med tanke på hans kroppsspråk under pressträffen.

Länk om en annan kadaversynod:https://sv.wikipedia.org/wiki/Formosus
Jag har flera gånger skrivit att det var diskutabelt att nämna honom vid namn på pressträffen, med tanke på att det inte kunde presenteras några konkreta bevis. KP a främsta misstag var ju att utlova en lösning.

Han kunde ha sagt en person som arbetade nära mordplatsen och lagt fram omständigheterba som gör denna misstänkt.

Förvisso hade de flesta ju ändå förstått vem som åsyftades. I viss mån får väl SE" skylla sig själv då han själv exponerade sig i media och gjorde sitt namn och ansikte känt.
Citera
2021-11-06, 11:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Om det finns någon med kunskaper inom matematik och sannolikhetslära så får han/hon gärna reda ut hur det ligger till med uppgifter om framstupa sidoläge kontra frånvaron av iakttagelser om språngmarsch. Vi pratar ju ofta om sannolikhet så det vore intressant om någon kan bidra inom detta ämne.

Då tycker jag att den i ditt inslag förmenta statistiken också ska bita i godbitarna:

1. Varför inget vittne sett polisen Windén springa in i gränden och "kopiera" mördarens flyktväg.
(Jag inser att de som tror på SE som GM kommer att avfärda det hela med att Windén "kommer ihåg fel". Ordet "ljuger" är nämligen exklusivt avgränsat och får endast användas i meningar där SE också är subjekt.)

2. Varför kan inte ett enda mordplatsvittne, polis eller ambulanspersonal på mordplatsen peka ut det vittne som stoppar "sjukvagnen" så att LP får åka med i ambulansen? Har detta inte heller skett trots att flera vittnen noterat att just detta verkligen skett? Inget av alla dessa vittnen kan peka ut "bilplåtbankaren"! Som tur är har han som bankade på ambulansen själv vittnat om detta, men ljuger säkert om det eftersom ingen såg honom.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-06 kl. 12:13.
Citera
2021-11-06, 11:34
Medlem
johnthedickholmess avatar
Någon som vet vad krogen heter som han satt och drack o käkade på där han brukade se Palme?
Citera
2021-11-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Någon som vet vad krogen heter som han satt och drack o käkade på där han brukade se Palme?

Jag vill också veta det.
Eftersom serien hävdar att Olof Palme frekventerade krogen.
Undrar hur bra research man gjort i TV-serien.
Citera
2021-11-06, 11:39
Medlem
Stig Engström i tingsrätten 1989.

https://www.youtube.com/watch?v=qtH_VRbGS4w
Citera
2021-11-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har flera gånger skrivit att det var diskutabelt att nämna honom vid namn på pressträffen, med tanke på att det inte kunde presenteras några konkreta bevis. KP a främsta misstag var ju att utlova en lösning.

Han kunde ha sagt en person som arbetade nära mordplatsen och lagt fram omständigheterba som gör denna misstänkt.

Förvisso hade de flesta ju ändå förstått vem som åsyftades. I viss mån får väl SE" skylla sig själv då han själv exponerade sig i media och gjorde sitt namn och ansikte känt.

Då om man vill vittna och påpekar att polisen kan man bli falskt anklagad menar du? Eller, jo du har ju rätt i det när jag tänker efter.
Citera
2021-11-06, 11:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vissa av er påstår att SE har alibi, vilket är en lögn. Det kan man absolut inte fastlå utifrån materialet även om HOs vittnesmål kan tyda på det. Man kan inte låsa fast sig vid detta enda vittnesmål , inte minst då HO hördes först efter flera månader. Han visste ju inte att han skulle lägga just detta samtal på minnet, han klockade inte samtalets längd osv.

SE och HO lär ha fortsatt att samtala även efter mordet,SE vilken ju enligt uppgift från bla exfrun ha pratat om mordet med alla han träffade. Det är inte osannolikt att HO kan ha blandat ihop minnena från alla samtal de haft. Fullt rimlig tanke. Så något alibi har han inte. Det var den lögn jag menade att VISSA förnekare ägnar sig åt ja.

I övrigt handlar det inte om lögner utan som jag skrev krystade förklaringar eftersom det är svårt att förklara saker på annat sätt. De rimliga förklaringarna tar slut efter fem sex omständigheter / indicier. Då måste ni hitta på nya för att förklara alla de återstående 19 ( eller hur många de nu är).

Du skrev faktiskt själv att SEs alibi omges av just "lögner".

Det är ju anmärkningsvärt att HO kommer ihåg SEs övertidsarbete just kvällen innan han skulle åka på skidsemester. Det har SE säkert som den "osannolike" grafiker han faktiskt är smugit in lite obemärkt i samtal med HO, så att han inte märkte efteråt att han hängde upp sitt minne på just:

1.SE skulle ha semester.
2.SE hade en del att göra klart och jobbade just på mordnatten.
3. SE skulle åka på skidsemester.
4. HO och kollegan önskar SE trevlig semester innan han något sen kliver ut på Sveavägen. En brådska till tunnelbanan som inte fanns 23.19 då han "stämplade ut" i den av KP helt insiktslöst och felplacerade kortläsaren innanför receptionen på Skandia.

Hur dessa punkter kunde "masseras in" i HOs medvetande genom vardagliga pratstunder fram till HOs förhör är för att svänga oss med ett utrikiskt ord: "Mindboggeling"!

Någon annan "lögn" finns väl inte om HOs vittnesmål som utgör SEs alibi.
Citera
2021-11-06, 11:50
Medlem
Citat:
Skillnaden mot denne 35-åring är ju att han utreddes i närtid till det mordet och man kunde konstatera att man inte hade något på honom. SE utreddes först långt senare långt efter sin död när vittnesmål var förbrukade och SE själv avliden. I Anna Lindh fallet greps ju den skyldiga sedan snabbt. SE avfördes man i stället från utredningen på mycket vaga grunder,trots att hans berättelse inte håller ihop det minsta, att han saknar alibi, befann sig på platsen ungefär vid tiden för mordet, helt osynlig för andra vittnen.

Några år senare kom också en GMP som stämmer relativt bra på honom( liksom på några andra misstänkta). Även på Clarke's profil stämmer SE anmärkningsvärt väl. Fortfarande ingen som kommer på att utreda honom. Han gör märkliga. utspel i media utan att någon reagerar. Jag tror att man hade fått fram viss info om vad SEs familj egentligen trodde om hans roll i mordet mm. Tyvärr kommer vi nog aldrig få svaret och det innebär att ni förnekare kommer fortsätta att leva i förnekelse med era skygglappar.

Du TROR och GISSAR.

Du bygger dessutom din tes på en annan person som TROR OCH GISSAR och även klipper och klistrar och är fullständigt enögd och ägnat sig åt cherrypicking i tio år.

KP har använt sig av denna metod tidigare, byggt sina hypoteser på gissningar och fria fantasier.
Citera
2021-11-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ingen normalt tänkande åklagare hade valt att åtala någon som man inte trott kunnat gå att fälla i domstol, och i fallet MOP så måste det till fler bevis än de som presenterades vid rättegången mot CP 1989 för att få en fällande dom gentemot SE, eftersom den friande domen mot CP 1989 kan användas som prejudikat av försvaret den dag nästa man är på tur att stå på den anklagades bänk.

Vid rättegången mot CP kunde man slå fast att CP befann sig vid biografen, och möjligen att han kunde ha befunnit sig vid mordplatsen (Lisbet Palmes utpekande)
Varför man friade CP var dels eftersom ett konkret motiv saknades, och allra främst eftersom mordvapnet saknades, vilket var, och är, den absolut viktigaste pusselbiten i mordgåtan.

Hade SE levt så måste åklagare KP då ställa följande frågor innan eventuellt åtal: 1. Har vi ett konkret motiv? 2. Har vi ett mordvapen?
Svaret på dessa båda frågor är nej, i sakframställan 2020 kunde KP varken ge ett konkret motiv, och även om det inte hade behövts så hade man oavsett inte funnit mordvapnet i fråga.
Alltså skulle det inte gå att presentera fler bevis än i rättegången gentemot CP, alltså skulle det inte gå att få SE fälld, alltså skulle inte KP åtala SE från början.

Att KP under sakframställan Juni 2020 säger att han skulle valt att åtala SE är en annan sak.
Han vet om att SE är avliden och därför så kommer hans erkännande aldrig att behöva sättas på prov i verkligheten.

I Sverige har vi fri bevisföring och fri bevisprövning. En åklagare kan åberopa vad som helst som bevisning och domstolen gör då en egen bedömning om bevisningen är tillräcklig för en fällande dom.

Om KP t.ex. kunnat koppla SE till ett brev där han erkänner så hade det varit ett synnerligt starkt bevis tillsammans med allt annat vi vet om honom. Om SE hade levt hade åtal troligtvis väckts mot honom även om man inte funnit ett vapen.
Citera
2021-11-06, 11:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Hur tänker du när du skriver att "SE får skylla sig själv"?

Att den "Osannolike grafikern" knappast framträdde som en helt orealistisk mördarkandidat i pressen kan vi väl vara hyfsat eniga om?

På vilket sätt tycker du att SE ska "skylla sig själv"? Kadaversynoder är inte lätta att vinna, det har historien redan visat.
Citera
2021-11-06, 11:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes

Förutom SEs stamlocus bredvid EAPs tryckeri i Mariehamn på Åland så lyser just den krogen med sin frånvaro även i PU faktiskt.

(Edit: Att SE hade ett stamlocus i Mariehamn är min enfaldiga hommage till den Åländska Völvan, men en uppgift helt påhittad av mig själv helt i Völvans anda!)
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-06 kl. 12:17.
Citera
2021-11-06, 11:55
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
SE hade om inget annat funkat för uppmärksamhet erkänt.

Han kände min pappa och det kom aldrig fram mer än ”bittra kommentarer”. Han såg nog sin tid i rampljuset och så blev han driftkucku.

Har svårt att tro honom om någon inblandning. Läckte aldrig på fyllan t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in