2021-08-29, 06:31
Medlem
Krappfiskarns avatar

Tror du skulle må bra av lite kolhydrater i kosten, det är bra för det kognitiva.
Citera
2021-11-06, 04:33
Avslutad
Intressant video från More plates More dates: calories don't matter on a carnivore diet

Det är en kritisk diskussion angående carnivore och dess negativa långsiktiga effekter. Paul Saladino är med i videon och förklarar sina synpunkter. Dåligt för "free testosterone" - ett uttryck jag inte hört tidigare.
Citera
2021-11-06, 04:36
Medlem
Mobscenes avatar
Mycket ska man få höra. Om vi får se studier på att man går ner i vikt av kött från era efterblivna bönder. Prova frukt och grönsaker så kommer ni får se på bättre resultat på alla fronter.
Citera
2021-11-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Anti oxidanter är i sig inte något giftigt. Kroppen är i behov av anti oxidanter för att bekämpa fria radikaler, Det är mer en fråga om mängd. Både fria radikaler och anti oxidanter är onyttigt om det finns för mycket av det ena eller det andra.

I den här kontexten så syftar du på anti oxidanten sulforafan som finns i grönsaker.
Men anti oxidanter i sig är inte något giftigt utan det är något vi behöver, C vitamin är ett exempel på en annan typ av anti oxidant...
Men absolut grönsaker är giftiga det har du helt rätt i och egentligen är det ingen nyhet.
Äter du bara samma grönsaker så kommer du till slut bli väldigt sjuk och dö om man håller på tillräckligt länge.

BBC har skrivit en intessant artikel om plant baserad kost och dess inverkan på hjärnan..
Har inte fakta granskat den själv, men enligt BBC så påverkar vegan kost vår intelligens negativt och ökar risken för alzheimers och diabetes. Om det stämmer så är väl det tillräckligt för att fråga sig hur bra egentligen vegan kosten är?
Eller faktumet att man inte ska äta vegan kost under graviditeten eftersom det är rätt stor sannolikhet att barnet kommer få missbildningar och hjärnskador..
Är det inte så tillochmed att vegankost upp till visst år räknas som misshandel? Osäker om de stämmer. Kan ha helt fel.

Så att vara skeptisk till vegankost känns väldigt rimligt som jag ser det.
Här är artikeln från BBC för den som vill läsa
https://www.bbc.com/future/article/20200127-how-a-vegan-diet-could-affect-your-intelligence

Hur som helst så finns det två sidor av myntet.
Jag tror inte Carnivore dieten är nån slags optimal diet form och tror inte det finns någon one size fits all, utan jag har en väldigt stark tro på att kosten ska skräddarsys efter våra gener.
För som du säger du kan dricka mjölk men det är unikt för oss här i norden.
På samma sätt tror jag att en del folkgrupper kan och behöver mer kolhydrater än andra osv.
Vi är olika helt enkelt. Sen är jag ingen expert på carnivore utan som nämnt i ts är detta något nytt för mig.. Dock är keto något jag är bekant med sedan många år tillbaka.

Fö så tror jag inte ett dugg på vad grottmänniskan åt resonemanget. Grottmänniskan åt olika beroende på vart i världen han befann sig.
Även innuiterna äter mat från diverse plantor under sommaren.. Dvs ingen strikt keto året runt.
Att säga att grönsaker är onyttigt per definition känns inte helt riktigt.
Eller att bara för man mår kanon när man äter viss typ av kost så betyder inte det att något åt nyttigt. En tumör känner man inte växa i kroppen. Att de känns bra är bara en anekdot och tycker inte den hör hemma i just den här kontexten.. Vi ska lyssna på hur det känns på ett personligt plan men som allmän rekommendation, nej! Det är en känsla bara, säger varken bu eller bä. Fakta krävs.

Såå jaa jag är inte 100% såld över carnivore..
För mycket av allt är onyttigt.
Keto är en tröttsam diet i längden och inget iallafall jag orkar vara strikt med.

Det positiva med carnivore är dock att många går ner i vikt vilket vi vet är bra för hälsan.
Och den största läxan tycker jag är att den svarar på frågan "är kött, specifikt rött kött onyttigt?" nej verkligen inte nånstans. Vi har kött tänder och är därför köttätare. Kött är nyttigt! Men som allt annat så bör man nog göra allt med motta.
Vill man gå ner i vikt dock, så bör man köra strikt carnivore keto diet full on..

Jag äter också godis chips dricker bärs feströker party knarkar nån gång ibland, lever osunt. Men för det mesta är jag noga med min hälsa och det är inte så noga vad man gör ibland utan vad man gör oftast som spelar roll.
Folk krånglar till det i onödan.
Det handlar i grunden primärt om att vi inte kan klara oss utan fett och protein.
Det betyder inte att kolhydrater och socker per automatik är dåligt.
Det finns helt enkelt olika bra råvaror.
Finns massor av väldigt nyttiga frukter och grönsaker som kan kombineras med med kött fisk, fågel, skaldjur mm.
Idioti att utesluta en kategori av råvaror när man kan plocka ut det bästa ur alla kategorier och kombinera.
Citera
2021-11-06, 23:21
Medlem
MuscleSharks avatar
Finns fall där vissa personer endast kan äta kött pga sjukdom.
Kan säkert funka bra i desperata stunder när man inte får hjälp av sjukvården.
Citera
2021-11-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Mycket ska man få höra. Om vi får se studier på att man går ner i vikt av kött från era efterblivna bönder. Prova frukt och grönsaker så kommer ni får se på bättre resultat på alla fronter.

Om man bara äter frukt och grönt så kommer man bli undernärd.
Citera
2021-11-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Folk krånglar till det i onödan.
Det handlar i grunden primärt om att vi inte kan klara oss utan fett och protein.
Det betyder inte att kolhydrater och socker per automatik är dåligt.
Det finns helt enkelt olika bra råvaror.
Finns massor av väldigt nyttiga frukter och grönsaker som kan kombineras med med kött fisk, fågel, skaldjur mm.
Idioti att utesluta en kategori av råvaror när man kan plocka ut det bästa ur alla kategorier och kombinera.

Finns många problem med kolhydrater. Finns inte så mycket forskning på det nu men du kan läsa om SCD dieten, fodmaps, autoimmuna sjukdomar etc.

Kolhydrater är icke-essentiella, framförallt protein och fett som kroppen behöver.

Om man inte behöver så är det onödigt tycker jag också att utesluta en massa.
Citera
2021-11-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Finns många problem med kolhydrater. Finns inte så mycket forskning på det nu men du kan läsa om SCD dieten, fodmaps, autoimmuna sjukdomar etc.

Kolhydrater är icke-essentiella, framförallt protein och fett som kroppen behöver.

Om man inte behöver så är det onödigt tycker jag också att utesluta en massa.
Fast diverse problem kommer med i vilken råvara de kommer med primärt.

Det är skillnad på om du äter blåbär, hallon, apelsiner, granatäpple etc mot vit bröd, pasta, chips osv.
Det lustiga är att råvarorna med högt näringsvärde med kolhydrater är de med minst kcal eller kolhydrater.

Precis som att alla fetter inte är speciellt bra som olivolja som hetas upp för mycket.
Eller säg processat kött som chark produkter.

Du kan ha en hög andel fett och protein samtidigt som du får i dig kolhydrater från näringstäta råvaror, som sin tur i regel har låg energitäthet
Citera
2021-11-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fast diverse problem kommer med i vilken råvara de kommer med primärt.

Det är skillnad på om du äter blåbär, hallon, apelsiner, granatäpple etc mot vit bröd, pasta, chips osv.
Det lustiga är att råvarorna med högt näringsvärde med kolhydrater är de med minst kcal eller kolhydrater.

Precis som att alla fetter inte är speciellt bra som olivolja som hetas upp för mycket.
Eller säg processat kött som chark produkter.

Du kan ha en hög andel fett och protein samtidigt som du får i dig kolhydrater från näringstäta råvaror, som sin tur i regel har låg energitäthet

Om du tittar på fodmaps exempelvis så ser du att blåbär, hallon, vitt bröd och pasta alla innehåller höga halter av kolhydrater som fermenterar i magen. Så för en person med extrema magproblem (typ IBS) så är det oftast samma skrot och korn och orsakar problem. Kan även handla om mängderna.

Vi pratar inte om en allergi här. FODMAPS är enormt brett begrepp där problemet är kolhydrater som fermenterar och där för stora portioner av dessa skapar problem.

Processat kött har en överdrivet negativ porträttering. Visst, kanske inte det nyttigaste, men slår du ut rimlig konsumtion över en livstid så innebär det enormt låg sannolikhet att få exempelvis cancer pga. det.

Det finns anekdoter om folk som mår väldigt bra av att äta extremt små mängder kolhydrater (nära 0). Jag har svårt att tro att dessa ljuger, helt ärligt.
Citera
2021-11-07, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Om du tittar på fodmaps exempelvis så ser du att blåbär, hallon, vitt bröd och pasta alla innehåller höga halter av kolhydrater som fermenterar i magen. Så för en person med extrema magproblem (typ IBS) så är det oftast samma skrot och korn och orsakar problem. Kan även handla om mängderna.

Vi pratar inte om en allergi här. FODMAPS är enormt brett begrepp där problemet är kolhydrater som fermenterar och där för stora portioner av dessa skapar problem.

Processat kött har en överdrivet negativ porträttering. Visst, kanske inte det nyttigaste, men slår du ut rimlig konsumtion över en livstid så innebär det enormt låg sannolikhet att få exempelvis cancer pga. det.

Det finns anekdoter om folk som mår väldigt bra av att äta extremt små mängder kolhydrater (nära 0). Jag har svårt att tro att dessa ljuger, helt ärligt.
Så vad menar du är problemet med att kolhydrater fermenterar för folk med vanliga magar?
Kan du utveckla rent konkret vad som är dåligt med blåbär i resonabla mängder?

Ta bara yoghurt där detta har skett, snarare är det väl känt att det är bra för magen och ger bra bakterier näring så att tarmarna funkar bättre?

Problemet är skiten som kommer med köttet som salt, socker mm.
Det är inte så för alla produkter, men många.

Vilket inte är så konstigt då vi alla är individer.
En del tål ju inte laktos eller gluten som exempel.
Men kan man äta bra råvaror så är det dumt att bara skita i det för att man snöat in sig på lchf.
Att äta en äggröra med säg advocado och sedan paprika eller någon frukt på det som apelsin med högt näringsvärde skadar knappast.
Snarare så kompletterar det sammansättningen av näringen i måltiden.
Citera
2021-11-07, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Eskimåer hade någon liknade diet. De åldrades och dog i förtid. Anledning ska ha varit fosforförgiftning. Kroppen behöver ha en balans mellan kalcium och fosfor. Kött har extrema mängder fosfor och en dålig ratio. 20:1 F till C - när det bör vara närmare 1:1.

Den forskningen gjordes på eskimåer som hade flyttat till städer och börjat äta samma skit vi äter

Sanna eskimåer som äter som dom alltid har gjort har utmärkt hälsa. Förutom att vi fyllt havet med gifter som sedan fiskarna tar upp. Men det är inte dietens fel. Det är människans enfald
Citera
2021-11-07, 13:12
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Finns fall där vissa personer endast kan äta kött pga sjukdom.
Kan säkert funka bra i desperata stunder när man inte får hjälp av sjukvården.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Sluta upp och hitta på saker som jag inte ens sagt.

Det där har du hittat på och det låter som ett rop på hjälp från din sida.

Vilka personer var det och vad rör det sig om för hemsk sjukdom där man endast kan äta kött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in