Anti oxidanter är i sig inte något giftigt. Kroppen är i behov av anti oxidanter för att bekämpa fria radikaler, Det är mer en fråga om mängd. Både fria radikaler och anti oxidanter är onyttigt om det finns för mycket av det ena eller det andra.
I den här kontexten så syftar du på anti oxidanten sulforafan som finns i grönsaker.
Men anti oxidanter i sig är inte något giftigt utan det är något vi behöver, C vitamin är ett exempel på en annan typ av anti oxidant...
Men absolut grönsaker är giftiga det har du helt rätt i och egentligen är det ingen nyhet.
Äter du bara samma grönsaker så kommer du till slut bli väldigt sjuk och dö om man håller på tillräckligt länge.
BBC har skrivit en intessant artikel om plant baserad kost och dess inverkan på hjärnan..
Har inte fakta granskat den själv, men enligt BBC så påverkar vegan kost vår intelligens negativt och ökar risken för alzheimers och diabetes. Om det stämmer så är väl det tillräckligt för att fråga sig hur bra egentligen vegan kosten är?
Eller faktumet att man inte ska äta vegan kost under graviditeten eftersom det är rätt stor sannolikhet att barnet kommer få missbildningar och hjärnskador..
Är det inte så tillochmed att vegankost upp till visst år räknas som misshandel? Osäker om de stämmer. Kan ha helt fel.
Så att vara skeptisk till vegankost känns väldigt rimligt som jag ser det.
Här är artikeln från BBC för den som vill läsa
https://www.bbc.com/future/article/20200127-how-a-vegan-diet-could-affect-your-intelligence
Hur som helst så finns det två sidor av myntet.
Jag tror inte Carnivore dieten är nån slags optimal diet form och tror inte det finns någon one size fits all, utan jag har en väldigt stark tro på att kosten ska skräddarsys efter våra gener.
För som du säger du kan dricka mjölk men det är unikt för oss här i norden.
På samma sätt tror jag att en del folkgrupper kan och behöver mer kolhydrater än andra osv.
Vi är olika helt enkelt. Sen är jag ingen expert på carnivore utan som nämnt i ts är detta något nytt för mig.. Dock är keto något jag är bekant med sedan många år tillbaka.
Fö så tror jag inte ett dugg på vad grottmänniskan åt resonemanget. Grottmänniskan åt olika beroende på vart i världen han befann sig.
Även innuiterna äter mat från diverse plantor under sommaren.. Dvs ingen strikt keto året runt.
Att säga att grönsaker är onyttigt per definition känns inte helt riktigt.
Eller att bara för man mår kanon när man äter viss typ av kost så betyder inte det att något åt nyttigt. En tumör känner man inte växa i kroppen. Att de känns bra är bara en anekdot och tycker inte den hör hemma i just den här kontexten.. Vi ska lyssna på hur det känns på ett personligt plan men som allmän rekommendation, nej! Det är en känsla bara, säger varken bu eller bä. Fakta krävs.
Såå jaa jag är inte 100% såld över carnivore..
För mycket av allt är onyttigt.
Keto är en tröttsam diet i längden och inget iallafall jag orkar vara strikt med.
Det positiva med carnivore är dock att många går ner i vikt vilket vi vet är bra för hälsan.
Och den största läxan tycker jag är att den svarar på frågan "är kött, specifikt rött kött onyttigt?" nej verkligen inte nånstans. Vi har kött tänder och är därför köttätare. Kött är nyttigt! Men som allt annat så bör man nog göra allt med motta.
Vill man gå ner i vikt dock, så bör man köra strikt carnivore keto diet full on..
Jag äter också godis chips dricker bärs feströker party knarkar nån gång ibland, lever osunt. Men för det mesta är jag noga med min hälsa och det är inte så noga vad man gör ibland utan vad man gör oftast som spelar roll.