Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-02, 20:57
  #36337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den där sammankomsten verkar ha varit nån slags manifestation/demonstration av runt hundra personer från FFF och Extinction Rebellion, riktat mot de politiker som deltar i COP26-konferensen. Platsen var precis utanför konferensområdet. Ett antal journalister var på plats för att dokumentera det som hände:



De riktiga demonstrationerna i Glasgow väntas nu till helgen. Både på fredag och lördag. Det blir två demonstrationer (5 och 6 november).



Det är de riktiga värdemätarna på intresset. Vi får se efter helgen, hur det gått.

(Jag får annars lite deja vu från början av Gretas amerikaresa. Då vart hon också hånad i denna tråd för få deltagare... Men sen vart det andra bullar... Som ni alla kommer ihåg... (som exempel)... Jag kan dock hålla med om att det inte är samma intresse nu som år 2019 (just nu iaf) men det här att "blanda ihop" lokala manifestationer med stora demonstrationer, det är något jag känner igen...)




Kan hålla med om att hennes språkbruk inte varit så bra de senaste dagarna. Undrar om hon börjat umgås med Extinction Rebellion-folk och de påverkat hennes språkbruk?

(Sedan undrar jag vad Inspiratören hade sagt om detta? Synd att han är på "ofrivillig semester" just nu.)




Undersökningen är väl intressant i sig, men presentationen är lite rörig. Detta står också i rapporten:

"20 procent av svenskarna säger att media rapporterar falskt om klimatförändringarna."

"1% tror att klimatförändringarna endast har naturliga orsaker och 8 % att klimatförändringarna i huvudsak beror på naturliga orsaker."

"Var tredje svensk säger att det rapporteras för lite om klimatförändringarna."


"Tycker du att medierna generellt rapporterar korrekt eller felaktigt om klimatförändringarna? Medierna rapporterar:
Helt korrekt: 3%
I stort sett korrekt: 55%
I stort sett felaktigt: 15%
Helt felaktigt: 5%
Tveksam / Vet ej: 22%"

Hej -Info-, ja vi är nog många som saknar Inspiratoeren och hans långa, utförliga inlägg och lite insidesinfo från F4F

Jag tror inte att Extinction Rebellion är det bästa sällskapet för Greta (inte BLM heller, för den delen). Även om hon försöker släta över deras handgripliga protestaktioner med att det är okej så länge ingen blir skadad.

Men de ger däremot människor som bara vill ta sig till sitt arbete eller skola (med kollektivtrafik, som i London) stora problem. Det påstods även att ett ambulansflygplan eller liknande blev försenat under söndagens flygplatsincidenter här i Sverige. Vet inte om det är sant, men det hade ju kunnat vara det. En expert som intervjuades menade att det var mycket allvarliga händelser som hade kunnat leda till olyckstillbud.

Men vad bryr sig Greta om experter ..?

Enligt Inspiratoeren är f.ö Greta möjligen kritisk även mot ambulansflyg. Nöjesresor med dieseldrivna båtar och tåg går däremot alldeles utmärkt. Det är inte bara dubbelmoral- det är både obegåvat och ologiskt.

Det vore ju stor humor om någon kedjar fast sig på marken när Svante ska köra Greta i Teslan till hennes tre terapihästar och hindrar dem från att komma fram. Djurrättsaktivister är inte överdrivet förtjusta i nöjesridning (inte i hundar som husdjur heller, for den delen), och vänstergrupper har ju en lång tradition av inbördes konflikter och käbbel. Rimligen finns det också många miljöaktivister som (med rätta) är kritiska mot utvinningen av batterimetaller.

Men Greta tycks inte förstå sådana resonemang. Hon tror att hon är ”entitled” att göra precis vad hon vill och att de enda som möjligen är emot henne är ”klimatförnekarna” (som man ändå inte behöver bry sig om). Hon förstår inte heller att det är (tror iaf jag) en återvändsgränd att liera sig med utomparlamentariska grupper på vänsterkanten. Hon stöter bort desto fler människor- och det är knappast ett framgångsrecept för den som vill Rädda Planeten.
2021-11-02, 21:01
  #36338
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. En av tårtbitarna i cirkeldiagrammet hade den texten:

https://twitter.com/gretathunberg/st...44465836433439

Även om diagrammet är påhittat, så kan man alltid försvara det med att det ska efterlikna vad vissa tjejer tänker. Om man vill gå på det spåret.


Däremot finns det inte så mycket liknande att hänvisa till när det gäller till exempel hennes sång "You can shove your climate crisis up your arse":

https://twitter.com/petercassidy20/s...01968432029710

eller frasen "No more whatever the f*** they are doing inside there".

Eller är det något typiskt skotskt?
Hedersdoktor Greta Thunberg FRSGS har kanske börjat dricka scotch whiskey? Undrar vad de tänker nu på Royal Scottish Geographical Society? Är hon fortfarande välkommen i salongerna?
2021-11-02, 21:09
  #36339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag förstår inte heller vad Greta förväntar sig av dessa vuxna politiker? Att de ska åka tillbaka till sina länder och säga:

"Vi offrade er välfärd för att dagens ungdom om möjligt ska kunna hoppas på en framtid. För vi måste ju göra någonting , åtminstone ett försök att visa att Keelingkurvan inte leder raka spåret till slutstationen för mänskligheten."

https://www.dropbox.com/s/75pwm1ml5v...eelog.png?dl=0

Då skulle de ju få sparken och förlora alla sina fantastiska förmåner. Greta har mycket att lära om realismen.

Vem har sagt att just Greta och andra barn ska ha en framtid?

Inte ens Greta brukar tjata om Keelingkurvan längre. Den nämns knappast i seriösa klimatdiskussioner.

Där påpekas det istället att temperaturutveckligen och CO2-ökningen inte korrelerar mer än delvis.

Greta själv pratar hellre om intersektionalitet, climate justice, samer, kanske kvinnors rätt till abort. Hon sjunger och dansar hellre än att älta Keelingkurvan.

Jag tror ta mig tusan att hon oftare vräker ur sig svordomar än att hon tjatar om Keelingkurvan.
2021-11-02, 21:16
  #36340
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Inte ens Greta brukar tjata om Keelingkurvan längre. Den nämns knappast i seriösa klimatdiskussioner.

Där påpekas det istället att temperaturutveckligen och CO2-ökningen inte korrelerar mer än delvis.

Greta själv pratar hellre om intersektionalitet, climate justice, samer, kanske kvinnors rätt till abort. Hon sjunger och dansar hellre än att älta Keelingkurvan.

Jag tror ta mig tusan att hon oftare vräker ur sig svordomar än att hon tjatar om Keelingkurvan.
Ja. Hon verkar vara en flicka på glid. Märkligt. Men USA:s president är helt väck.

Otäck utveckling.
2021-11-02, 21:22
  #36341
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Inte ens Greta brukar tjata om Keelingkurvan längre. Den nämns knappast i seriösa klimatdiskussioner.

Där påpekas det istället att temperaturutveckligen och CO2-ökningen inte korrelerar mer än delvis.

Greta själv pratar hellre om intersektionalitet, climate justice, samer, kanske kvinnors rätt till abort. Hon sjunger och dansar hellre än att älta Keelingkurvan.

Jag tror ta mig tusan att hon oftare vräker ur sig svordomar än att hon tjatar om Keelingkurvan.
Ja, det var länge sedan jag hörde Greta nämna Keelingkurvan. Det blir ju lätt lite abstrakt. Men det är trots allt den som visar hur det går med eventuella minskade utsläpp.

Greta mår bra nu och har kommit ur sin jobbiga tid. Vi äldre har den nog framför oss. Man kan ju inte bara ha angenäma känslor. Genom att ta tjuren vid hornen öppnar sig möjligheter och man kan glädja sig åt den dag som är.
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-11-02 kl. 21:28.
2021-11-02, 21:40
  #36342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Däremot finns det inte så mycket liknande att hänvisa till när det gäller till exempel hennes sång "You can shove your climate crisis up your arse":

https://twitter.com/petercassidy20/s...01968432029710

eller frasen "No more whatever the f*** they are doing inside there".

Eller är det något typiskt skotskt?
Nej, det visar bara att Greta™ (eller rättare sagt hennes handlers) är pinsamt dåliga på engelska, i bemärkelsen att veta värdeladdningen av olika ord. De av oss som bott i ett engelskspråkigt land letar febrilt efter en mycket stor skämskudde. Team Greta™ har uppenbarligen ingen aning om hur mycket hon gör bort sig genom att använda ett så grovt vokabulär.
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Inte ens Greta brukar tjata om Keelingkurvan längre. Den nämns knappast i seriösa klimatdiskussioner.

Där påpekas det istället att temperaturutveckligen och CO2-ökningen inte korrelerar mer än delvis.

Greta själv pratar hellre om intersektionalitet, climate justice, samer, kanske kvinnors rätt till abort. Hon sjunger och dansar hellre än att älta Keelingkurvan.

Jag tror ta mig tusan att hon oftare vräker ur sig svordomar än att hon tjatar om Keelingkurvan.
Ja, det börjar bli pinsamt att höra.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Hon verkar vara en flicka på glid. Märkligt. Men USA:s president är helt väck.

Otäck utveckling.
Å andra sidan så tycker Sleepy Joe om att klämma på småflickor och lukta på deras hår. Så ett möte mellan Greta™ och Go Brandon kunde bli intressant.
2021-11-02, 21:47
  #36343
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, det visar bara att Greta™ (eller rättare sagt hennes handlers) är pinsamt dåliga på engelska, i bemärkelsen att veta värdeladdningen av olika ord. De av oss som bott i ett engelskspråkigt land letar febrilt efter en mycket stor skämskudde. Team Greta™ har uppenbarligen ingen aning om hur mycket hon gör bort sig genom att använda ett så grovt vokabulär.

Ja, det börjar bli pinsamt att höra.

Å andra sidan så tycker Sleepy Joe om att klämma på småflickor och lukta på deras hår. Så ett möte mellan Greta™ och Go Brandon kunde bli intressant.
Ja. Det är konstigt att hennes team låter henne tala så grovt. Det handlar verkligen om att skilja upp yngre och äldre. Men jag hade trott att även många yngre reagerade på F-ordet när det kom från en "klimatguru". Men det kanske inte handlar om klimatet längre. Det är bara kaos och revolution kvar i programmet. Se på Go Brandon.

Jag har inte sett Greta använda den nya 1.5-gradershälsningen ännu, något slags klimat-Heil. (annars schyssst målning, liksom den tidigare Greta-muralen i Bristol, kanske inspirerad av den) Under kulturrevolutionen i Kina hälsade man ofta med citat av Mao.

https://www.theguardian.com/environm...ictures#img-11

Alla på en gång nu:

One point five
to stay alive

Det börjar bli otäckt.

Självklart ung, icke vit, flicka i målningen. Klimatagendan är extremt diskriminerande. Som sagt, Gretas demo i Stockholm leddes av 6 unga tjejer, varav 5 etniska (varav en vit same) och en vit gisslan/token.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-02 kl. 22:03.
2021-11-02, 22:01
  #36344
Medlem
Folketstempels avatar
Har hon tappat respekt?
Hon är inte inbjuden som talare i officiella sammanhang och verkar bara vara en belastning för den nya gröna vågen som hyllar kärnkraft?
Innan så sponsrades hon av Rockefeller som är ett oljebolag i grunden.
2021-11-02, 22:34
  #36345
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Har hon tappat respekt?
Hon är inte inbjuden som talare i officiella sammanhang och verkar bara vara en belastning för den nya gröna vågen som hyllar kärnkraft?
Innan så sponsrades hon av Rockefeller som är ett oljebolag i grunden.

Ibland blir det emotionellt svajigt, särskilt 'how dare you' -talet. Ett haveri som inte gick att lappa ihop medialt efteråt, vilket förmodligen gjort det enklare att ignorera henne. Hon är ingen mandela helt enkelt, kan inte förena, utan mest bryta upp och isär, såsom alla aktivister alltid har gjort i alla tider.
2021-11-03, 05:55
  #36346
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, det var länge sedan jag hörde Greta nämna Keelingkurvan. Det blir ju lätt lite abstrakt. Men det är trots allt den som visar hur det går med eventuella minskade utsläpp.

Greta mår bra nu och har kommit ur sin jobbiga tid. Vi äldre har den nog framför oss. Man kan ju inte bara ha angenäma känslor. Genom att ta tjuren vid hornen öppnar sig möjligheter och man kan glädja sig åt den dag som är.

Jag tycker snarare att hon verkar sämre än nånsin, baserat på hennes beteende dom senaste dagarna.
Vad är det vi äldre har framför oss...vår jobbiga tid, eller vad menar du?
2021-11-03, 06:03
  #36347
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Fler oljebilder av Marcus Ohlsson:

https://www.google.com/search?q=%22m...d-samsung-rev2
2021-11-03, 06:18
  #36348
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Jag tycker snarare att hon verkar sämre än nånsin, baserat på hennes beteende dom senaste dagarna.
Vad är det vi äldre har framför oss...vår jobbiga tid, eller vad menar du?
Nej hon verkar må bra trots, eller på grund av, att hon nu bryter med det etablissemang som åker till COP-möten för att ta till vara på de egna ländernas intressen. En helt felaktig hantering av de ständigt ökande utsläpp av koldioxid som all vetenskap förutspår kommer att leda till en allt snabbare höjning av planetens medeltemperatur.

Jag vet inte hur utvecklingen kommer att drabba oss som hoppas att undkomma de här problemen genom vår höga ålder. Men jag föreställer mig att de som blundat drabbas värst. Det är oroväckande att G20 antog ett mål på 1,5 grader som bara kan uppnås om något verkligt drastiskt händer inom fem, tio år. G20 verkar inte bry sig om sitt rykte på längre sikt än så.

Greta tog kampen redan i sin barndom.
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-11-03 kl. 06:30.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback