Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-11-02, 18:01
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Annika Schleu ledde moderna femkampen i Tokyo inför ridningen. Hon lottades på en omöjlig häst och blev diskad på 4 vägran. Tränaren Kim Reisner slog hästen en gång med knytnäven och blev avstängd. Stora rubriker i tidningarna.

https://youtu.be/oPo6XqrF608

https://streamable.com/eoq7p3

Nu har det i alla fall detta knytnävsslag lett till att hela ridmomentet i femkampen kommer att bytas ut mot cykling. Internationella förbundet har haft möten i hemlighet.

De simmar och löper så kondis har de men nog verkar detta vara en överreaktion från förbundet även om tränaren skall bestraffas.

Att diskutera:

Är det rätt att ändra en "klassisk" sport efter denna händelse? Finns det andra orsaker till bytet?

Citat:
Modern pentathlon votes to ditch horse riding after Tokyo Olympic turmoil

Riding set to be replaced by cycling to preserve Olympic status

Sport in spotlight after German coach punched horse in Tokyo


Modern pentathlon’s governing body has secretly voted to remove horse riding from the sport and replace it with cycling, multiple sources have told the Guardian.
https://www.theguardian.com/sport/20...lympic-turmoil

...
Förvånansvärt att en så omöjlig häst fick vara med. Jag tycker också ryttaren agerar tveksamt när hon låter hästen rygga (bakåt) många meter utan att driva med spöt. Märklig händelse.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-02 kl. 18:17.
Citera
2021-11-02, 18:07
  #2
Medlem
Svårt att tro att det bara är för att hon slog hästen. Däremot var grenen redan tveksam då väldigt mycket avgjordes vilken häst man fick. Kunde lika gärna struntat att lägga till cyklingen och gjort om det till trekamp istället för att ha fyra grenar som man kallar femkamp.
Citera
2021-11-02, 18:09
  #3
Medlem
Helt rätt att ändra. För min del kan de ta bort alla "hästgrenar" från OS.
Citera
2021-11-02, 18:14
  #4
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Helt rätt att ändra. För min del kan de ta bort alla "hästgrenar" från OS.
Men då vill du ändra eftersom du inte gillar ridning, inte pga slaget.
Citera
2021-11-02, 18:21
  #5
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Svårt att tro att det bara är för att hon slog hästen. Däremot var grenen redan tveksam då väldigt mycket avgjordes vilken häst man fick. Kunde lika gärna struntat att lägga till cyklingen och gjort om det till trekamp istället för att ha fyra grenar som man kallar femkamp.
Vilken gren förutom ridningen räknar du bort för att få tre?
Citera
2021-11-02, 20:15
  #6
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vilken gren förutom ridningen räknar du bort för att få tre?
Det är bara fyra grenar i modern femkamp. Fånigt att starta en tråd om en sport man inte kan något om
Citera
2021-11-02, 20:20
  #7
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det är bara fyra grenar i modern femkamp. Fånigt att starta en tråd om en sport man inte kan något om
Men ridning som det handlar om, vet jag lite om. Jag tycker det ser konstigt ut att hon inte använder spöt när hästen ryggar (backar). Undrar varför, kanske finns någon orsak.

Även den kvinnliga kommentator på Eurosport verkade tveksam inför ryttarens agerande under tävlingsrundan.

När ni säger att femkamp innehåller fyra grenar så kanske ni kan förklara för den som inte visste det. Jag tycker ni tar upp onödig plats i forumet med kryptiska kommentarer.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-02 kl. 20:39.
Citera
2021-11-02, 22:49
  #8
Medlem
Tycker det säger sig självt lite här.
Hästen är "omöjlig" och blir slagen pga det
Förmodligen blivit misshandlad tidigare, därav så jävla "omöjlig".
Människor är fan vidriga.
Bra att grenen togs bort. Djur ska inte användas i sport öht.
Citera
2021-11-02, 23:01
  #9
Avstängd
wwrs avatar
Visst är det OK att diskutera om ridsport överhuvudtaget skall finnas. Det är en diskussion.

Men vad gäller denna händelse tycker jag den ser märklig ut. När hästen ryggar (backar) tar inte ryttaren tag i situationen och driver hästen utan sitter bara och åker med bakåt. Femkampare är säkert duktiga ryttare. Jag tycker hon borde vända på spöt som en jockey och lappa till hästen. Det ser inte så snyggt ut och alla här som inte hållit på med hästar klagar förstås. Men det är så man måste göra eftersom hästen är mycket starkare än människan. Hon kommer att få åka baklänges så länge hästen vill. Hon håller spöt som ett dressyrspö och viftar på ett konstigt sätt.

Och tränaren måste ju också vara extremt hästvan. Hon ger en knytnäve! Och en fotograf står bredvid.

Det hela ser skumt ut.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-02 kl. 23:53.
Citera
2021-11-03, 01:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vilken gren förutom ridningen räknar du bort för att få tre?
De slog ihop löpning och skytte till en gren för något år sedan.
Citera
2021-11-18, 19:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Visst är det OK att diskutera om ridsport överhuvudtaget skall finnas. Det är en diskussion.

Men vad gäller denna händelse tycker jag den ser märklig ut. När hästen ryggar (backar) tar inte ryttaren tag i situationen och driver hästen utan sitter bara och åker med bakåt. Femkampare är säkert duktiga ryttare. Jag tycker hon borde vända på spöt som en jockey och lappa till hästen. Det ser inte så snyggt ut och alla här som inte hållit på med hästar klagar förstås. Men det är så man måste göra eftersom hästen är mycket starkare än människan. Hon kommer att få åka baklänges så länge hästen vill. Hon håller spöt som ett dressyrspö och viftar på ett konstigt sätt.

Och tränaren måste ju också vara extremt hästvan. Hon ger en knytnäve! Och en fotograf står bredvid.

Det hela ser skumt ut.

Om du läser TR... tror du det är tillåtet då? Inte ens inom travet får man köra enhandsfattning å slå...
Citera
2021-11-18, 19:31
  #12
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wave92
Om du läser TR... tror du det är tillåtet då? Inte ens inom travet får man köra enhandsfattning å slå...
Trav är annorlunda med långa spön.

Men det ser extremt märkligt ut det hon gör. Hon tar inte kommando över hästen. Jag kan inte reglerna så i detalj. Men får man alltså inte vända på spöt om man behåller tyglarna i handen, under framridning?
Hon kunde snärta till mycket mer med spöt. Och det skall inte behövas på den nivån.
Det ser helskumt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback