• 1
  • 2
2021-10-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
https://www.bygghemma.se/tradgard-oc...29-m2/p-908204

44k / kvm.... tänk dig en yta på 50kvm (liten villa då) 2,2 miljoner

Men detta är ju också rolls roycen. Jag var med om en familj som köpt sånt här tak och lagt, han sa att det skulle vara underhållsfritt i 200 år enligt tillverkaren. Du behöver inte bry dig ett jävla skit om du har detta men det kostar..
44179:- för 29 m2 blir i runda slängar 1523:-/m2. Hur får du ihop det till 2,2 miljoner för 50 m2?
Citera
2021-10-28, 21:34
Medlem
Kan rekommendera dom finska Ruukki och JanLa för plåttakprodukter.. båda har riktiga kvalitetsgrejer med lång garanti.. jag har Ruukki tak i mitt hus och är nöjd.. deras produkter finns att köpa i Sverige har jag för mig och om man köper från JanLa för export till Sverige så får man dra av finska momsen på priset..
Citera
2021-10-28, 21:44
Medlem
Det här systemet kan jag rekommendera, mycket lätt att lägga själv och ser ut som ett falsat plåttak.
https://www.armat.se/produkter/takpl...galant-510/pid
Citera
2021-11-02, 20:20
Medlem
Citat:
En intressant betraktelse är att Arga Snickaren ANders Öfvergård bor i en väldigt stor och dyr villa med havsutsikt (eller vatten åtminstone). 500 kvm kanske och egen designat. Hela hans tak är dubbelfalsad plåt = Hans tak kostar mer än en villa. Men å andra sidan är han ju snickare med byggbolag och har väl säkert köpt lite extra i en batch när någon kund beställt och sedan lagt det själv. =)

Om jag minns rätt så är det taket Anders har ett klicktak ifrån lindab, ser liknande ut som ett dubbelfalsat tak och mycket lättare och snabbare att lägga, det som drar iväg på ett dubbelfalsat tak är arbetet, tror även att det var samarbete med lindab och deras solpaneler ihop med taket
Citera
2024-08-02, 13:18
Medlem
TingsrydPilsner2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Kostar det så satans mycket att köpa "råmaterialet" av denna plåt? Nehe, det gjorde det visst inte. Varför skulle det kosta mer att ha dubbelfalsad plåt än vanligt plåttak om man är i goda vänners lag?
Plåten är naturligtvis inte dyrare men om man skall ha sitt tak dubbelfalsat vilket är krav enligt AMA så krävs det utbildad arbetskraft dvs plåtslagare. Inget som någon snickare eller ännu värre goda vänners lag gör!
Citera
2024-08-17, 00:59
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TingsrydPilsner2.8
Plåten är naturligtvis inte dyrare men om man skall ha sitt tak dubbelfalsat vilket är krav enligt AMA så krävs det utbildad arbetskraft dvs plåtslagare. Inget som någon snickare eller ännu värre goda vänners lag gör!
Det landade i att det inte alls var så satans jävla dyrt som skribenten först påstod.
Citera
2024-08-17, 13:41
Medlem
Vännäs plåt har allehanda takplåtar, exempelvis:
https://vannasplat.se/exklusiv/
Citera
2024-08-19, 08:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
plåttak är ofta dyrt och därför köper inte folk det.
Priserna på plåttak har ökat sjukt mycket sista åren. Tydligen kopplat till kriget i Ukraina då mycket stålproduktion finns där. När jag lade tak 2020 köpte jag en extra tjock och tålig modell med tegelprofil och då betalade jag cirka 65 kronor per kvadratmeter. Kollar vi på Plåtgrossisten.se som någon länkade till så kostar samma takplåt idag 245 kronor per kvadratmeter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in