Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-02, 13:48
  #36313
Medlem
FFL88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag såg det här klippet i morse innan jag stack iväg. Av någon anledning så sitter jag nu och småskrattar åt eländet.

https://www.svtplay.se/klipp/3306607...er-bla-bla-bla
Suck, ja vad säger man, High Priestess Greta hetsar sina villiga undersåtar med ett rungande "No More Bla Bla Bla" som får världens ledare att skaka av rädsla.
2021-11-02, 13:54
  #36314
Avstängd
wwrs avatar
Maos lilla general

Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det är verkligen inte Gretas ansvar vad Biden har sagt och inte har sagt. Det är inte Gretas fel att USA har en 78-årig president. Han fyller 79 år 20 november. Makabert.
Det här med att elen skulle vara så dyr i Sverige är ju bara trams. Vi klarar dubbelt så höga elräkningar.
Greta ser ut att må bra och behöver knappast tänka på blodtrycket så smal som hon är. Hon har en mycket hälsosam kropp.
Det är intressant det du tar upp.

Som jag skrivit tidigare så anser jag att Greta diskriminerar på flera sätt. Hon kallar bl.a sin rörelse för "Skolstrejk" vilket utestänger äldre. Sedan utses hon till Nobelpriskandidat, Årets Person i världen. När hon åker till Glasgow betraktas hon närmast som en representant för alla klimataktivister. Men i Stockholmsdemonstrationen nyligen gick 6 unga tjejer i täten.

Jag anser att hon bl.a diskriminerar m.a.p. kön och ålder. Hon borde vidta åtgärder för att utjämna ålders och könsfördelning.

Och nu har alltså USA tillsatt en gammal gubbe som president. Han är eller spelar senil. Jag tror ju detta är avsiktligt. Vi skall lära oss att äldre är odugliga. De globala nätverken manipulerar unga människor för att försöka ta över världen, ungefär som under den katastrofala kulturrevolutionen i Kina.

https://theguardian.com/world/2016/m...ral-revolution

Tjejen på bilden är inte helt olik Greta ...

Kanske får vi se ett möte mellan Greta och Biden i Glasgow där hon gör som i talet i Milano och hånfullt härmar Biden och säger "Build back better! Blah, blah, blah!"

Gretas insats blir intressant.

...

Greta har helt enkelt blivit en av
"Maos små generaler"

Citat:
Fifty years on, one of Mao’s ‘little generals’ exposes horror of the Cultural Revolution

1966 and Mao’s Great Proletarian Cultural Revolution – a catastrophic political convulsion that would catapult China into a decade of heartbreak, humiliation and deadly violence – was under way.

“When we saw Mao Zedong wave his hand, we all went berserk,” recalled Yu Xiangzhen, then a 13-year-old schoolgirl whose bright red armband marked her out as one of millions of loyal Red Guards. “We shouted and screamed until we had no voices left.”

Fifty years after the start of the Cultural Revolution, in May 1966, Yu, who is now 64, has been blogging her memories of the period in a bid to prevent history repeating itself.

Even half a century on, Yu, a retired journalist, says she is still trying to fathom the horrors she witnessed that summer and to understand how she was radicalised into becoming one of Mao’s “little generals”.

“We became Red Guards [because] we all shared the belief that we would die to protect Chairman Mao,” she says over a cup of tea in a Beijing cafe. “Even though it might be dangerous, that was absolutely what we had to do. Everything I had been taught told me that Chairman Mao was closer to us than our mums and dads. Without Chairman Mao, we would have nothing.”

Subsequent posts chronicle Yu’s journeys through a world that was at once exhilarating, bewildering, comic and horrifying. She remembers the vicious persecution of her teachers, the lynching of suspected class enemies, the hysterical mass rallies, and how Red Guards roamed Beijing, setting upon those with supposedly counter-revolutionary footwear, clothing or hair.

Red Guards marauded across the city, ransacking and looting homes and staging public “struggle sessions” in which victims were savagely beaten, tortured and sometimes killed. At least 1,772 people are known to have been murdered in Beijing alone. Some targets committed suicide to escape the relentless persecution.

Yu said memories of the period were now fading as many of those with first-hand knowledge of its turmoil entered their final years: “Telling the truth is the right thing to do. Only when people find the truth can they find the solution,” she said. “This has happened in other countries. Why can’t we do it here?”
https://www.theguardian.com/world/20...ral-revolution

Kort sagt är nätverken tillbaka. Gen Z som hyllas i medierna såg aldrig Sovjetunionen (EU) eller Kulturrevolutionen (klimataktivisterna) och kan ledas in i fällan. Greta är deras anförare.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-02 kl. 14:18.
2021-11-02, 14:15
  #36315
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det är verkligen inte Gretas ansvar vad Biden har sagt och inte har sagt. Det är inte Gretas fel att USA har en 78-årig president. Han fyller 79 år 20 november. Makabert.
Det här med att elen skulle vara så dyr i Sverige är ju bara trams. Vi klarar dubbelt så höga elräkningar.
Greta ser ut att må bra och behöver knappast tänka på blodtrycket så smal som hon är. Hon har en mycket hälsosam kropp.

Jag gissar på att du bor rätt skyddat på ett LSS-boende eller liknande och är helt ovetande om elpriser.
Det är rätt många ute i landet som redan nu har det kämpigt med elräkningarna.
__________________________________________________ _

Hur gick det med talet Greta skulle hålla, var alla journalister inne på det riktiga mötet, eller vad hände?
2021-11-02, 14:34
  #36316
Medlem
Det oroväckande med Greta och liksinnade är att de ingenting gör åt klimatet. Det är bara stormöten på torg, strejk utanför någon officiell byggnad och blablabla i all oändlighet. De sitter med armarna i kors allt medan klimatet förändras.

Varför i himmelens namn utbildar de sig inte till ex. kompetenta ingenjörer som i marknadskonkurrens utvecklar miljöbefrämjande produkter?

Inte då...det är bara trista blablabla...och det i all oändlighet. Mycket snack och obefintlig verkstad.
2021-11-02, 14:34
  #36317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag såg det här klippet i morse innan jag stack iväg. Av någon anledning så sitter jag nu och småskrattar åt eländet.

https://www.svtplay.se/klipp/3306607...er-bla-bla-bla

Haha, har fotograferna glömt sina vidvinkelobjektiv på kontoret?

Jag hittade ett klipp där man ser hur patetiskt lite folk det var där, precis innan fotografen zoomar in Greta.

https://www.youtube.com/watch?v=HHvyWACMnnU
2021-11-02, 14:53
  #36318
Medlem
Kommer Greta ha en pojkvän, tror ni? Vad kommer det vara för typ?

Tror ni hon har varit kär?
2021-11-02, 14:58
  #36319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
För mig tycks Greta vara ovanligt intelligent och mogen. Man hör aldrig några smädelser eller andra tecken på dumhet från henne. Många meriterade klimatforskare står bakom vad hon uttalar om klimatforskningen, så jag utgår ifrån alla tokcitat och fakemix från hennes motståndare (vilka alla tycks ha ett riktigt klent förstånd) är grovt felaktiga. Hennes tal finns nedskrivna och det är bara att hänvisa till seriösa källor.

Man ska inte behöva se och värdera diverse YT-klipp för att få källor.

Jaa du, det går jättebra att länka till de här ”välmeriterade klimatforskarna”. Vi väntar tålmodigt. Har du förresten haft tid att läsa de 8 forskarna i DN som inte alls håller med henne? Du är väl inte selektiv i din läsning?

Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det är verkligen inte Gretas ansvar vad Biden har sagt och inte har sagt. Det är inte Gretas fel att USA har en 78-årig president. Han fyller 79 år 20 november. Makabert.
Det här med att elen skulle vara så dyr i Sverige är ju bara trams. Vi klarar dubbelt så höga elräkningar.
Greta ser ut att må bra och behöver knappast tänka på blodtrycket så smal som hon är. Hon har en mycket hälsosam kropp.

Vem har påstått att det är Gretas ansvar vad Biden säger? Väldigt låg nivå på Greta-kramarnas läsförståelse, måste jag säga.

Däremot så uppmuntrade Greta själv amerikanarna att rösta på 78-åringen i sitt Twitterkonto. Makabert, ja …

Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Jag gissar på att du bor rätt skyddat på ett LSS-boende eller liknande och är helt ovetande om elpriser.
Det är rätt många ute i landet som redan nu har det kämpigt med elräkningarna.
__________________________________________________ _

Hur gick det med talet Greta skulle hålla, var alla journalister inne på det riktiga mötet, eller vad hände?

Grevinnan af-von-de har lite otur när hen tänker. Häromveckan var det årets värmebölja i Kalifornien som ”bevis” på att vänsterikonen Greta hade rätt. Baronen har nog aldrig hört talas om the Dust Bowl och 1930-talets rekordtemperaturer.

Det där med historielöshet är ingen höjdare. Om man sen aldrig har hört talas om att folk inte bara kan punga ut kanske flera tusen extra i månaden för att värma sina bostäder, då är man nog inte så insatt i nutidshändelser heller.

Men kanske kan hen böla ut i Svantes famn när de inte får ladda sina elbilar längre pga ransonering.

Citat:
Ursprungligen postat av FFL88
Suck, ja vad säger man, High Priestess Greta hetsar sina villiga undersåtar med ett rungande "No More Bla Bla Bla" som får världens ledare att skaka av rädsla.

Hennes språk blir bara värre och värre. Här slängde hon in ett ”Fuck”, en intervju med BBC som hon la upp på Twitter avbröts abrupt när hon sa att folk var ”pissed” (kanske samma som Expressen översatte med ”jävla” någonting). Vad tycker hennes bibelviftande vänner om det?

Från att vara en liten förkrympt och olycklig stackars tös som bara ville rädda världen har hon allt mer kommit att framstå som en fräck och stöddig skitunge med uttalade vänstersympatier. Ingen bra väg att gå om man vill få uppskattning i breda lager.

Hon målar in sig alltmer i sitt hörn. Ju fortare glorian halkar av henne, desto bättre.
2021-11-02, 14:58
  #36320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalStein
Haha, har fotograferna glömt sina vidvinkelobjektiv på kontoret?

Jag hittade ett klipp där man ser hur patetiskt lite folk det var där, precis innan fotografen zoomar in Greta.

https://www.youtube.com/watch?v=HHvyWACMnnU

Här plockade fotograferna fram sina vidvinkelobjektiv. Tar man bort alla fotografer och poliser, så blir det inte så många kvar.

Greta Thunberg mobbed by activists as she arrives in Glasgow for Cop26
2021-11-02, 14:58
  #36321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalStein
Haha, har fotograferna glömt sina vidvinkelobjektiv på kontoret?

Jag hittade ett klipp där man ser hur patetiskt lite folk det var där, precis innan fotografen zoomar in Greta.

https://www.youtube.com/watch?v=HHvyWACMnnU
Det var verkligen en mager skara. Max 100 personer som tyckte att Greta™ var intressant nog. Och det i en region med drygt 1,8 miljoner invånare. Greta™ är bara världsberömd i media, vanliga människor rycker på axlarna åt henne. Det gäller även klimatjournalisterna, endast en av fyra svenskar litar på journalister när det gäller klimatrapporteringen.
https://demoskop.se/news/media-missl...-klimatkrisen/

Journalisterna och Greta™ lever i en bubbla, väl isolerad från verkligheten.
2021-11-02, 15:05
  #36322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det var verkligen en mager skara. Max 100 personer som tyckte att Greta™ var intressant nog. Och det i en region med drygt 1,8 miljoner invånare. Greta™ är bara världsberömd i media, vanliga människor rycker på axlarna åt henne. Det gäller även klimatjournalisterna, endast en av fyra svenskar litar på journalister när det gäller klimatrapporteringen.
https://demoskop.se/news/media-missl...-klimatkrisen/

Journalisterna och Greta™ lever i en bubbla, väl isolerad från verkligheten.

Ja, och tummarna ner på YT-klippet och de kritiska kommentarerna talar väl sitt tydliga språk.

Nyhetens behag är över. Nu börjar vanligt folk att tröttna på alarmisterna.

Tack för Demoskop-texten Btw.
2021-11-02, 15:12
  #36323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Här plockade fotograferna fram sina vidvinkelobjektiv. Tar man bort alla fotografer och poliser, så blir det inte så många kvar.

Greta Thunberg mobbed by activists as she arrives in Glasgow for Cop26

Jäklar vad många poliser som eskorterar klimat-jesus. Behöver hon så mycket personskydd?
2021-11-02, 15:13
  #36324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalStein
Haha, har fotograferna glömt sina vidvinkelobjektiv på kontoret?

Jag hittade ett klipp där man ser hur patetiskt lite folk det var där, precis innan fotografen zoomar in Greta.

https://www.youtube.com/watch?v=HHvyWACMnnU


Ingen bryr sig. Live-rapporeringar från GOP 26 på youtube har några hundra tittare trots flera miljoner prenumeranter.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback