Citat:
Off Topic,
Om jag vet att det att en buss i snitt kommer till en hållplats vart 10 minut i snitt sista 365 dagarna, och det inte är något konstigt kallt väder som kan orsaka blixthalka utan vanlig dag och jag inte fått några sms från kollegor eller kamrater om att det är "knökat" på fordon i kollektivtrafiken så kan jag göra antagandet att det är hög sannolikhet att bussen jag står och väntar på bör komma inom 10 minuter - tiden jag redan stått där.
Då har jag genom flera parametrar: info om tidigare data ( 10 min i snitt, vädret har ingen konkret påverkan på väglag, ingen info från kamrater eller info från kollegor, gjort ett antagande.
Om jag har med mig en släkting som inte vet ett piss om all min kunskap så kan den personen bara komma med gissningar som inte baseras på någonting.
i snitt så kommer mina så kallade "gissningar" vara som det faktiskt blir, om inte hade jag inte haft mitt jobb och lön. Sedan så är det såklart att när jag står och berättar om eventuellt utfall så är det fortsatt så att okända parametrat som "covid in your face" är svåra att förutspå. Hence: Ceteris paribus
Att du skriver " prognosavvikelese låter som att du har ett slags inre agg mot analytiker folk, likt många andra,
Om jag har lagt in data för hur mycket bagaren X köpt mjöl för sista året och jag vet att det behövs Y antall kilo mjöl för att baka XX antall bröd och de får intäkter på XXXkr per mjöl så kan jag kombinera detta med deras kostnader de haft sista åren som varit i linje med ökade produktionen mjöl. Nu har jag ett väldigt bra estimat på hur mycket de kommer sälja bröd för nästa kvartal.
Tar jag sedan in data för hur priset för mjöl gått upp och ned sista 50 åren så kan jag ha ett bra estimat på prisintervall deras kostnader kan variera mellan och helvete vad data man har nu va.
sedan kan man göra så på alla kostnadskomponenter i deras produktion och jesus vad mycket vi vet nu.
sedan så kan man göra det ännu roligare och se på konkurrenter. väldigt kul då alla företagen inte ens rapporterar samtidigt. och man kan ta in data för hur mycket de olika bagarna i snitt skiljer sig åt från varandra.
Plötsligt så kommer jag kunna göra en superduper gissning på hur det går för Bagaren X.
och på något sätt så kan man tänka att all detta jobb leder till att jag kan göra bättre gissningar än Svensson som skriver "60k" i ett forum.
Vill du kalla mina grundliga antaganden som är ren data + statistiska verktyg för "gissningar" fine, so be it. men det är inte gissningar, det är estimat. men kalla dem gärna gissningar, inte du som betalar mig lön för att jag gör det så bra som jag gör det.
sorry för wall of text, låter säker som att jag blev kränkt men vad gör det, du kanske har fått lite mera insikt i vad en del av analytiker kåren gör där ute. Sedan finns det väldigt mycket media som väljer att plocka fel data när de gör rubriker, de gör det oftare än vad de väljer rätt IMO. Företags marginaler är exempelvis mycket mera intressantare än intäkter/antal ordrar.
"vi" använder statistiska metoder för att räkna ut sannolikheter för att saker skall hända, de är vetenskapliga.
Så dum är du inte att du inte förstår det.
Allt jag har med i en excelmodell kan backtrackas till datan jag lagt in och metoden till rena statistiska metoder.