2021-10-28, 20:36
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läs dokumentet.

Nej. Jag har postat ljudet flera gånger. Man måste vara okunnig för att inte förstå att det är en ubåt.

Ingenting annat än vittnesmål hade kunnat belägga det du skrev.

Du är den som ljuger i den här tråden.

Men den ubåtsutredningen som du själv länkar till gör ju det: https://lagen.nu/sou/1995:135

Det här är speciellt intressant i sammanhanget eftersom det är det här partiet som du tycker är så jävla trovärdigt:

Hur många ställen på internationellt vatten på Östersjön kan du hitta där det är 7 meter djupt?
Det finns ingen anledning till att misstro Sovjets förklaring att U-137 var en felnavigering och att övriga ubåtsjakter var en svensk desinformationskampanj.
Det stämmer tvärtemot med vad ambassadör Mossberg beskriver i boken "I mörka vatten : hur svenska folket fördes bakom ljuset i ubåtsfrågan" , den finns på adlibris för 59kr så det finns ingen ursäkt till att inte va påläst.
Även ljudet från Amalia nämns i boken, något du gång på gång låtsas vara ljudet från en ubåt.
Desinformatör!
Citera
2021-10-28, 20:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko
Om det är något du vill peka på så gör det tydligt tack. Som sagt, det som hittades 1982 och som sedan användes vid de svensk-ryska samtalen i början av 90-talet var enbart inspelningen av Amalia.

Nej, det du som lekman påstår är Amalia och den faktiska utbildade sonaroperatören i videon påstår är en ubåt.

Citat:
Det får du förstås tro och det kan till och med stämma, vem vet. Däremot så vet vi att några andra ljud än Amalia-inspelningen inte ansågs visa något betydelsefullt (d.v.s. tyda på sovjetisk ubåt).

Vilka är "vi"? Du och SVT antar jag? (edit: kommunistkramarna på SVT menar jag givetvis).

Citat:
Fast det var ju inte det du skrev. Du skrev att jag sade att det fanns vittnesmål. Det är inte sant och du är en lögnare.

Jag skrev att du insinuerade att det fanns vittnesmål eftersom du hävdade med bestämdhet att det var som du påstod. D.v.s eisegesis, vilket är en typ av lögn. Eisegesis är en lögn.
Senast redigerad av Melange5738 2021-10-28 kl. 20:52.
Citera
2021-10-28, 20:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Desinformatör!

Dito.
Citera
2021-10-28, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan säkert vara rimligt. Nu är ju snarare frågan om ifall man bryr sig (eller inte) om nationella gränser, internationellt luftrum eller om man är en j-a buse som gör som man själv vill i sitt närområde. Att veta när DC-3 skulle göra sitt svep var inte det viktiga.

Vänsterpartiet har alltid förrått Sverige. Först DC3 och Cataline affärerna, sedan fick Lars Werner stora mängder sprid av Östtyskland för att fira Sovjets invasion av Sverige i samband med u137.

Vänsterpartiet 100% ren jävla ondska som hatar oss Svenskar.
Citera
2021-10-28, 21:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det finns ingen anledning till att misstro Sovjets förklaring att U-137 var en felnavigering och att övriga ubåtsjakter var en svensk desinformationskampanj.

Nu när jag kollat igenom din posthistorik så börjar det bli lite pinsamt med ryssvänligheter som sträcker sig över både Putintiden och kommunisttiden. Om inte annat så antar jag att FRA har koll på dina internetaktiviteter.
Citera
2021-10-28, 21:00
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Nej, det du som lekman påstår är Amalia och den faktiska utbildade sonaroperatören i videon påstår är en ubåt.

Att 3.47-inspelningen är den civila båten Amalia klarlades av FOI år 2008.

Citat:
Vilka är "vi"? Du och SVT antar jag? (edit: kommunistkramarna på SVT menar jag givetvis).

Vi vet det, därför att det är redogjort i en mängd källor. Alltifrån det som blev ubåtsskyddskommissionens slutsats 1983, till Marina Analysgruppens årslånga förhandlingar med Ryssland tidigt 90-tal, till de olika statliga utredningar som gjorts. Det enda "sovjetiska" på de banden var 3.47-partiet, vilket alltså var Amalia.

Citat:
Jag skrev att du insinuerade att det fanns vittnesmål

Haha! Nej, det var inte det du skrev. Varför ljuger du igen?

Citat:
eftersom du hävdade med bestämdhet att det var som du påstod. D.v.s eisegesis, vilket är en typ av lögn. Eisegesis är en lögn.

Ett seriöst tips, om man är så pass både knäpp och klumpig lögnare som du är skulle jag hålla nere på "analyserna" av andra. Det gör det liksom inte bättre.
Citera
2021-10-28, 21:09
Medlem
Citat:
Det stämmer tvärtemot med vad ambassadör Mossberg beskriver i boken "I mörka vatten : hur svenska folket fördes bakom ljuset i ubåtsfrågan" , den finns på adlibris för 59kr så det finns ingen ursäkt till att inte va påläst.
Även ljudet från Amalia nämns i boken, något du gång på gång låtsas vara ljudet från en ubåt.
Desinformatör!
Jag tror inte att det var desinformation, marinen trodde att det fanns miniubåtar och att U137 spionerade.
Att Sovjet spionerade på bl.a. Sverige och att det var en diktaturstat som ockuperade halva Europa är ett faktum, det fanns all anledning vara skeptisk och ha ett vakande öga på Sovjet.
Citera
2021-10-28, 21:10
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Nu när jag kollat igenom din posthistorik så börjar det bli lite pinsamt med ryssvänligheter som sträcker sig över både Putintiden och kommunisttiden. Om inte annat så antar jag att FRA har koll på dina internetaktiviteter.
Ja om man håller sig till sanningen får man räkna med att bli stämplad som rysstroll.
Det gör mig dock mer motiverad till att argumentera med diverse förrädare som går Natos ärenden. Inbilla dig inte att det är patriotiskt att svälja desinformation.
Citera
2021-10-28, 21:13
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag tror inte att det var desinformation, marinen trodde att det fanns miniubåtar och att U137 spionerade.
Att Sovjet spionerade på bl.a. Sverige och att det var en diktaturstat som ockuperade halva Europa är ett faktum, det fanns all anledning vara skeptisk och ha ett vakande öga på Sovjet.
Ja men faktum är även att om det var någon som visste att det inte var sovjetiska ubåtar i skärgården så var det sovjet.
Signalen som skickades till sovjet var alltså inte "titta vi har koll på ubåtar" utan "titta vad vi kan dra folket bakom flötet med diverse skuggspel".
Citera
2021-10-28, 21:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Att 3.47-inspelningen är den civila båten Amalia klarlades av FOI år 2008.

Nej, nu ljuger du igen. FOI fastställde aldrig att det var Amalia. De kom fram till att det troligtvis var Amalia baserat på den kunskap de hade. Det är inte samma sak som att det var "klarlagt".

Citat:
Haha! Nej, det var inte det du skrev. Varför ljuger du igen?

Se ovan.
Citera
2021-10-28, 21:33
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Nej, nu ljuger du igen. FOI fastställde aldrig att det var Amalia. De kom fram till att det troligtvis var Amalia baserat på den kunskap de hade. Det är inte samma sak som att det var "klarlagt".

Det är klart man man klyva hår om man vill. Läste du FOI:s utredning när den kom 2008? Såsom en vetenskaplig utredning kommer den inte formellt "fastslå" något, då det alltid kan finnas en liten osäkerhet kring något. Utredningen pekade mycket övertygande på att bandet innehåller just Amalia, bland annat en viss unik egenhet i dess motor som kunde kontrolleras mellan bandet och den riktiga båten.
Detta kompletteras med Amalias loggbok som visar att hon var i det aktuella området vid den dagen och tiden, plus förklaringen varför inspelningen avbryts mitt i, d.v.s. då utkiken får se taxibåten.

Om man dessutom adderar att man på nästan fyrtio år inte hittat något ubåtsljud som matchar med propellerljudet på bandet så ökar det uppenbara ytterligare. Inom NATO fanns typljud inspelade på alla sovjetiska ubåtsmodeller som existerade, men ingen gav träff.

Men visst, för att ge dig lite slack, det är kanske bara 99,9 % sannolikhet att det är Amelia på bandet.

Citat:
Se ovan.

Suck. Alltså jag fattar ju att du ljuger hejvilt för att du inser att du saknar basala kunskaper, men det kan väl ändå inte kännas helt bra?
Citera
2021-10-28, 21:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är klart man man klyva hår om man vill. Läste du FOI:s utredning när den kom 2008? Såsom en vetenskaplig utredning kommer den inte formellt "fastslå" något, då det alltid kan finnas en liten osäkerhet kring något. Utredningen pekade mycket övertygande på att bandet innehåller just Amalia, bland annat en viss unik egenhet i dess motor som kunde kontrolleras mellan bandet och den riktiga båten.

Ja. Samtidigt som flera andra propellrar hördes. Lyssnade du ens på ljudet?

Citat:
Inom NATO fanns typljud inspelade på alla sovjetiska ubåtsmodeller som existerade, men ingen gav träff.

Wow. Var har du läst att Nato hade inspelade ljud från alla sovjetiska ubåtsmodeller? Det har jag aldrig hört ens en jänkare påstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in