2021-10-26, 17:12
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Vad är paret för ena människor - med tanke på att kvinnan hade en pistol?...

Jag tror inte hon hade nån pistol, det spekulerades om en grytpistol tidigt i tråden, men det verkar inte ha funnits nån sån, endast jaktgevär
2021-10-26, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En skribent har tidigare uppgett sig haft förtroligt samtal med E och L, på Es initiativ, då E hotat ta sitt liv med sitt vapen i fyllan. Jag förstod att skribenten var en förtroendeperson delaktig i Es missbruks(beroende)behandling.
Ok, tack för viktig och relevant information!
Vapeninnehav plus missbruksproblematik är verkligen ingen bra kombo!
Ett utfall av den kombon ser vi här, i denna tråd..
2021-10-26, 17:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Psykfall som detta borde åtminstone inte få ha vapen. Lägger in sig på psykakuten för att vila upp sig borde bara det räcka för att grejerna ska ryka. Men psykfall finns ju inte längre sen vi stängde ner mentalsjukhus.

Ja, men det kan bero på att hon (i psykvårdens ögon) har sjukdomsinsikt, lägger in sig frivilligt, inte genom tvång.

Han i Lycksele, som nästan slagit ihjäl sin mamma och sina två små barn med kofot, förlorade sina vapenlicenser och vapen pga att han lades in för psykisk tvångsvård.

Men jag är ingen expert på området.
2021-10-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Vad är paret för ena människor - med tanke på att kvinnan hade en pistol?...

Båda hade jägarexamen, jaktvapen och vapenskåp.
2021-10-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Om du läser hela tråden , så har jag både saxat och hänvisat till FUP , Lagrum och andra fakta, Du verkar ha problem med mej, du kan komma med dina straw man teser bäst du vill, nu syftade jag inte på Remark när jag skrev kvasiteori, om något av inläggen du citerar är påhopp så anmäl, du verkar mest förbannad i allmänhet, tycker du att brädgårdsindianens insutationer om yngre kvinnor är ok så fine
Du verkar nyss ha kommit på uttrycket gripa efter halmstrån, fast på Engelska. Men nåväl du är väl ilsk av dej. Jag tycker definitivt att nån borde ha reagerat på både L & E:s vapeninnehav. du är heller inte så trevlig i tonen i alla dina inlägg, vill du att jag fortsätter tjafsa

Du har skrivit 140 inlägg i tråden. Hur många av dom har varit saxat från FUP? Och hur många har varit i stil med dom jag just citerade? Det är alltså exempel på när du medvetet misstolkar andra, ägnar dej åt personliga påhopp och dräller teorier kring dej. Alltså inte så att jag håller med någon av dom du ifrågasatte. Det är ett bra exempel på det du pratar om "halmstrån", när jag menar straw man, som i det välkända och vanligt förekommande argumentationsfelet https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man där man misstolkar någons argument och sedan argumenterar mot sin egen misstolkning.

Gällande polarisering har du en handfull inlägg i den här stilen:
"För en del av oss är det högst relevant att se längre ett par månader bakåt i tiden, men för andra som knappt kan ta in FUP objektivt och analysera så är det ointressant, så då ska dom patronisera, bessewissra å leka allsmäktiga, nej jag håller med dej denna människa är en osäkrad handgranat, å till sist kom explosionen, hade det kunnat undvikas, troligen inte, kommer hon att få sitt straff , ja det tror jag iaf, sen får skyddskåren med marietourette, lassekongo , dröm jönsen, kommoisarie mer å bokmärket tro vad dom vill å babbla i tomma, inget att bry sej om"

Polarisering är alltså att hävda ett vi och dom. Dom i det här fallet babblar i det tomma och beläggs med öknamn. Medans du(vi) håller dej(er) till fakta och den rätta teorin. Vad du(ni) gör är relevant och dom andra kan knappt läsa en FUP. Du är korrekt och sansad. Dom leker allsmäktiga.
2021-10-26, 17:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Du har skrivit 140 inlägg i tråden. Hur många av dom har varit saxat från FUP? Och hur många har varit i stil med dom jag just citerade? Det är alltså exempel på när du medvetet misstolkar andra, ägnar dej åt personliga påhopp och dräller teorier kring dej. Alltså inte så att jag håller med någon av dom du ifrågasatte. Det är ett bra exempel på det du pratar om "halmstrån", när jag menar straw man, som i det välkända och vanligt förekommande argumentationsfelet https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man där man misstolkar någons argument och sedan argumenterar mot sin egen misstolkning.

"För en del av oss är det högst relevant att se längre ett par månader bakåt i tiden, men för andra som knappt kan ta in FUP objektivt och analysera så är det ointressant, så då ska dom patronisera, bessewissra å leka allsmäktiga, nej jag håller med dej denna människa är en osäkrad handgranat, å till sist kom explosionen, hade det kunnat undvikas, troligen inte, kommer hon att få sitt straff , ja det tror jag iaf, sen får skyddskåren med marietourette, lassekongo , dröm jönsen, kommoisarie mer å bokmärket tro vad dom vill å babbla i tomma, inget att bry sej om"

Polarisering är alltså att hävda ett vi och dom. Dom i det här fallet babblar i det tomma och beläggs med öknamn. Medans du(vi) håller dej(er) till fakta och den rätta teorin. Vad du(ni) gör är relevant och dom andra kan knappt läsa en FUP. Du är korrekt och sansad. Dom leker allsmäktiga.

Jaa, den svenska skolan är inte vad den brukade vara .

Stackars barn

Och L gick ju också i en riktig flumskola, som barn. Kanske därför som hon uttrycker sig som hon gör i förhören.
2021-10-26, 17:28
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen

Med risk för att bli OT så kan jag citera dej när du anklagar folk för att vara påverkade när dom skriver inlägg som inte passar dej, så som du skrev till mumsbulle, att folk bara tjafsar och har nollkoll när dom inte köper dina argument, så om jag vore dej så skulle jag nog fundera både en och två gånger innan jag dömer andra. Men det kan du troligen inte för detta handlar inte om mordet i Bålsta för dej utan att du ska bevisa att du är klipskast i klassen. Återigen du har problem med mej

On topic: Vad är din teori om varför L sköt då ?
2021-10-26, 17:54
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ursäkta, har jag bara drömt att det skulle finnas en film där E filmar LB och där hon hämtar ett vapen?

För om E filmar LB när hon lämnar rummet för att strax därefter återkomma med hagelgeväret (hennes!), så.är det knappast frågan om "en gemensam grej"..

Eller du menar att jag har drömt?

Och varför lyfte inte E på sin feta alkoholist röv och stack därifrån när han såg L komma gående med ett vapen i händerna, eftersom han filmade så måste han bevisligen ha sett att hon hade ett vapen med sej tillbaka, eller var hjärnan så marinerad av alkohol att han trodde att det var dammsugarröret hon kom med.
2021-10-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Och varför lyfte inte E på sin feta alkoholist röv och stack därifrån när han såg L komma gående med ett vapen i händerna, eftersom han filmade så måste han bevisligen ha sett att hon hade ett vapen med sej tillbaka, eller var hjärnan så marinerad av alkohol att han trodde att det var dammsugarröret hon kom med.

Han kanske "lekt den leken förut" och L har backat (eller aldrig hämtat vapen)?
Spekulation.
2021-10-26, 18:04
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han kanske "lekt den leken förut" och L har backat (eller aldrig hämtat vapen)?
Spekulation.

Så kan det vara, det hade hänt förut, hon kan bara ha hotat, hon kan ha viftat med bössan, men sen backat, så han tog det inte på allvar riktigt. Det skulle förklara varför han tar det så lungt
2021-10-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
L ville väl inte bli filmad i bara trosorna av E, och han vägrade att sluta filma.......

Lite respektlöst kan jag tycka, och L visste väl inte om E kanske la ut det live på något socialt media......

L säger väl "sluta filma"?

Men släpp det där!! Han filmar ju för att hon har vapen med sig.
Får väl för fan klä på sig som alla. Vem
Går ut på altanen i bara trosor dessutom ?
Och med ett vapen.
Vem fan lyfter ett laddat vapen emot en annan människa.
Och du fortsätter försöka hitta förmildrande omständigheter för en mördare .
2021-10-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Med risk för att bli OT så kan jag citera dej när du anklagar folk för att vara påverkade när dom skriver inlägg som inte passar dej, så som du skrev till mumsbulle, att folk bara tjafsar och har nollkoll när dom inte köper dina argument, så om jag vore dej så skulle jag nog fundera både en och två gånger innan jag dömer andra. Men det kan du troligen inte för detta handlar inte om mordet i Bålsta för dej utan att du ska bevisa att du är klipskast i klassen. Återigen du har problem med mej

On topic: Vad är din teori om varför L sköt då ?

Ha ha ha ha. Om jag ville visa mej klipsk eller på styva linan skulle jag inte dras med i dina argumentationsfel. Då skulle jag argumentera med den som var näst klipskast och inte dej?

Jag har erfarenhet av personer med diagnoser, beroendepersonligheter, psykiatrin och medicinering. Det är också det de flesta av mina inlägg i tråden rör sej kring. Och vad som egentligen har med brottet att göra och inte i denna ödesmättade livshistoria. IMHO, såklart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in