2021-10-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Hon har ju dessutom genom historien som man kan läsa i FUP, ätit och slutat med mediciner hur som helst. Det ser ju rörigt ut i journalerna.
Så jag tror att hon bara säger att E sagt att han inte vill att hon ska ta dom.
Det är många gånger lättare att skylla på andra, än att ta eget ansvar.

Så ser det ut för i princip alla patienter med den typen av mediciner. Och det ÄR rörigt i längre journaler. Det finns ingen kontinuitet i vårdkontakter. Och det finns ingen tid för vårdpersonal att läsa in sej på journalen när den är lite mer omfattande. Det gör det extra rörigt eftersom patienten själv måste få ur sej det som är relevant på en väldigt kort tid. I det tillstånd man befinner sej i när man självmant söker sej till sluten avdelning just för att man inte har grepp om tankar och känslotillstånd. Detta är en oerhörd brist.
Objektivt och med insikt i hanteringen vill jag påstå att hon både tagit ut och strulat väldigt lite med sin medicinering jämförelsevis.

Nu kan man hävda att hon ofta ljuger men varför ljuga om en sån sak? Det behöver ju inte faktamässigt vara så men jag tvivlar inte alls på att hon upplevt att han inte ville att hon skulle ta insomningstabletter. För att ta ett exempel.
2021-10-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
[..]
I ett rejält chocktillstånd är folk inte rationella. Om du någonsin har varit i ex ett epicentrum för en stor naturkatastrof, så är det mycket uppenbart hur irrationellt människor i chock beter sig!
Visst är det vanligt att folk vid plötsligt uppkomna naturkatastrofer kan bete sig irrationellt.

Fast just i det här fallet, så hade "naturkatastrofen" skapats av LB.
Hon bör inte ha varit chockartat överraskad över resultatet av vad en hagelsvärm kan medföra för skador på en människa.
Hon är ju i och med jaktutbildningen, mer än de allra flesta, mycket väl medveten om hur utfallet blir när man på nära håll avlossar ett hagelskott.
Chockad? Njae, knappast.
Nöjd över att ha visat för omvärlden vem som bestämmer var skåpet skall stå? Mer sannolikt.

Med "skåpet" syftar jag inte på vapenskåpet. Det är ett talesätt det där uttrycket gällande "var skåpet skall stå".
2021-10-26, 14:12
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vet inte hur mycket energi jag vill lägga på en diskussion med dig.
Dock!
Även om LB hittills är ostraffad, så finns det enligt min ringa mening några rejäla övertramp hon begått.
I samband med att hon fick licens för jaktvapen förband hon sig, visserligen inte skriftligt men ändå, att vara varsam med vapnet. Där brast LB grovt.

Att LB dessutom väljer att döda E i hans bostad får ses som mycket allvarligt. Vidare har hennes dödande inte skett "i hastigt mod", utan hon har tagit ut ett skjutvapen ur ett låst skåp, laddat det med patron/-er, ställt sig och under en stund med det laddade vapnet siktat på E innan hon tryckte av. Det är lika med mord, det där!

Det finns ett mycket stort mått av hänsynslöshet vid brottets genomförande. Det framgår av förhör att hon inte varit uppriktig mot utredare (e g LB bluffade tills hon fick se filmen) och hon tycks inte ens försöka spela ångerfull, vilket iofs indirekt hedrar henne. Hon kan inte i den delen dömas för hyckleri.
LB är kallhamrad och mycket farlig. Tillsammans med det ovanstående bör påföljden för LB bli livstid. Det börpå sikt också kunna bli bäst för hennes barn.

Ang det där du skriver om att du hoppas att inte domstolen skall döma nån efter hur många karlar/kvinnor man haft, så får jag säga att jag inte bryr mig hur många partners en åtalad haft. Knappast TR heller.
Att jag öht nämnde LB:s jakt på karlar, det var för att jag tyckte jag kunde ironisera över att det var inte för karljakt hon fick jaktvapenlicens.
Sarkasmer kan för en del människor bli svårtolkade.
Uppenbarligen eftersom du inte förstod min 🙈
2021-10-26, 15:00
Medlem
Att det är mord kan vi alla vara överens om.

Dock skiljer våra tankar sig en hel del ang resten. Man kan i denna tråd inte ens få försöka hitta svaret utan att bli påhoppad och att man då försvarar mordet, vilket säger en del om många härinne.

Kanske vill många leva i ett land utan demokrati`? Vad sägs om att leva i ett land där man stenar ihjäl någon direkt? Vad som hänt tidigare spelar ingen roll.

Lydia är ju sjuk. Det fungerar ju illa när man läser journalerna. Känns som förvaring bara. Lite piller hit o dit. Nån läkare hade t.o.m skrivit att patienten (Lydia) Gillar Jakt, motorcyklar och har jaktexamen) Man reagerar inte ens på att hon tidigare försökt avsluta sitt liv.

Något jag reagerar över är när Kimmo men även polisledare berättar om hur Lydia skriker, ett avgrundsvrål säger Kimmo.... Tror ni på fullt allvar att hon ens förstod vad hon gjorde denna kväll? Jag tror inte det. Varför skriker hon så? Är det så att något i hennes hjärna börjar inse vad hon gjort? Vad händer tror ni? Jag tror inte hon vet ens hur det gick till, svaga minnesbilder dyker upp, hon får sedan se filmen, hon är fortfarande i chock vad vissa här än tror. Hon ändrar storyn för hon minns inget tror jag.

Jag vill veta varför hon skriker på detta vis? No som kan den psykiatriska biten kanske kan förklara? Jag tror det är förtvivlan. Sen stänger hon ner, så som många gör för att skydda sig.

Ja, hon är sjuk, hon behöver vård. Hon är skyldig till mord. Men vad hände innan, vad fick henne att tappa allt? Vad händer när man går på alla dessa mediciner? Varför står det varningstexter på dessa mediciner om självmord m.m. Ser man brott på TV har de flesta sökt vård, fått antideppresiva, vad sker sen?

Varför skrek Lydia så de var tvungna att bära hörselkåpor? Kom för fan inte och säg att man gör så här annars.
Försökte Emil också ta sitt liv tidigare, hur många ggr isf? Enligt folk i tråden har han försökt detta. Det finns folk som läser, ni vet svaret. Två människor som är beroende av alkohol, mår psykiskt mkt dåligt.
2021-10-26, 15:06
Medlem
Citat:
Vet inte hur mycket energi jag vill lägga på en diskussion med dig.
Dock!
Även om LB hittills är ostraffad, så finns det enligt min ringa mening några rejäla övertramp hon begått.
I samband med att hon fick licens för jaktvapen förband hon sig, visserligen inte skriftligt men ändå, att vara varsam med vapnet. Där brast LB grovt.

Att LB dessutom väljer att döda E i hans bostad får ses som mycket allvarligt. Vidare har hennes dödande inte skett "i hastigt mod", utan hon har tagit ut ett skjutvapen ur ett låst skåp, laddat det med patron/-er, ställt sig och under en stund med det laddade vapnet siktat på E innan hon tryckte av. Det är lika med mord, det där!

Det finns ett mycket stort mått av hänsynslöshet vid brottets genomförande. Det framgår av förhör att hon inte varit uppriktig mot utredare (e g LB bluffade tills hon fick se filmen) och hon tycks inte ens försöka spela ångerfull, vilket iofs indirekt hedrar henne. Hon kan inte i den delen dömas för hyckleri.
LB är kallhamrad och mycket farlig. Tillsammans med det ovanstående bör påföljden för LB bli livstid. Det börpå sikt också kunna bli bäst för hennes barn.

Ang det där du skriver om att du hoppas att inte domstolen skall döma nån efter hur många karlar/kvinnor man haft, så får jag säga att jag inte bryr mig hur många partners en åtalad haft. Knappast TR heller.
Att jag öht nämnde LB:s jakt på karlar, det var för att jag tyckte jag kunde ironisera över att det var inte för karljakt hon fick jaktvapenlicens.
Sarkasmer kan för en del människor bli svårtolkade.

Hon har fram tills nu hanterat vapnen som sig bör, så vad hände vid detta tillfälle som fick henne att passera gränsen? Det är en intressant fråga jag gärna skulle vilja få svar på, vad hände under kvällen?

Oavsett om E ägde bostaden så bodde de båda gemensamt där sedan flera månader. Han köpte huset i november och dom träffades vid nyår. L hade tillbringat mesta helgerna där från januari tills hon flyttade in i april.

Tidigare på kvällen hade de varit på puben och därefter hade hög musik hörts från bostaden. Men den hade slagits av/tystnat enligt grannarna. Tidigare hade grannarna stört sig på att det spelades högt in på småtimmarna.

Pga värmen hade sovrumsmadrasserna flyttats ut på altanen.

Det var också platsen där skottet avlossades och E sköts.

Vad hände under kvällen som fick L att gå in till sitt rum, låsa upp vapenskåpet, välja ett vapen och gå ut på altanen samt prata med E i 4 minuter innan skott avlossades?
2021-10-26, 15:15
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon har fram tills nu hanterat vapnen som sig bör, så vad hände vid detta tillfälle som fick henne att passera gränsen? Det är en intressant fråga jag gärna skulle vilja få svar på, vad hände under kvällen?

Oavsett om E ägde bostaden så bodde de båda gemensamt där sedan flera månader. Han köpte huset i november och dom träffades vid nyår. L hade tillbringat mesta helgerna där från januari tills hon flyttade in i april.

Tidigare på kvällen hade de varit på puben och därefter hade hög musik hörts från bostaden. Men den hade slagits av/tystnat enligt grannarna. Tidigare hade grannarna stört sig på att det spelades högt in på småtimmarna.

Vad hände under kvällen som fick L att gå in till sitt rum, låsa upp vapenskåpet, välja ett vapen och gå ut på altanen samt prata med E i 4 minuter innan skott avlossades?

Det fetade, hur vet vi att hon inte tagit vapen ur skåpet , vid tidigare tillfällen ?
2021-10-26, 15:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Jag vill nog ha mer kött på benen innan jag sträcker mig till livstid här, så länge vi inte sett filmen eller vet exakt vad som hänt den kvällen anser inte jag att man kan döma. Jag hoppas innerligt att TR inte utdelar straff efter hur många karlar man haft osv 😅 Sedan ska man ha i åtanke att hon är tidigare ostraffad, här i mesiga Sverige får knappt förhärdade återfallsbrottslingar livstid om dom så mördar helt okända folk som kommer i deras väg men som ni går på så kan man tro att L är hela rikets fiende nr 1! För att inte tala om tjatet om denna oskyldiga 4-barnspappa ... skulle straffet halveras om han bara hade två barn? HON har också 4 barn!

Jag håller med dig.

Jag undrar lite varför åklagaren inte har garderat sig i brottsrubriceringen mord med att lägga till dråp.

Men åklagarsidan kanske inte gör så längre?

Kan tingsrätten döma till dråp fast brottsrubriceringen är mord?
2021-10-26, 15:40
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Visst är det vanligt att folk vid plötsligt uppkomna naturkatastrofer kan bete sig irrationellt.

Fast just i det här fallet, så hade "naturkatastrofen" skapats av LB.
Hon bör inte ha varit chockartat överraskad över resultatet av vad en hagelsvärm kan medföra för skador på en människa.
Hon är ju i och med jaktutbildningen, mer än de allra flesta, mycket väl medveten om hur utfallet blir när man på nära håll avlossar ett hagelskott.
Chockad? Njae, knappast.
Nöjd över att ha visat för omvärlden vem som bestämmer var skåpet skall stå? Mer sannolikt.

Med "skåpet" syftar jag inte på vapenskåpet. Det är ett talesätt det där uttrycket gällande "var skåpet skall stå".

Människor i chocktillstånd vid naturkatastrof är ju inte annorlunda ön människor i chocktillstånd över något annat.

Men det är lättare att SE (med sina ögon) att en del går in i ett irrationellt chocktillstånd precis efter ex en större jordbävning. När en 50 personer nästan exakt samtidigt rusar ut ur sina hus på en gata, ser man rätt omgående vilka som är i värre chocktillstånd än andra!

L kanske hade glömt att bössan var laddad......

Jag tror att L själv blev chockad!
2021-10-26, 15:44
Medlem
Citat:

Jag har, på fullaste allvar, föreslagit en brevväxling med LB. Den vägen skulle tråden kunna få ta del av vad LB har att berätta, åtminstone i viss utsträckning.

Förstår inte varför det inte tycks finnas nån enda som tagit brevkontakt med henne.
Sannolikheten är ganska stor för att hon skulle välkomna brev från andra än barnen hon har. Gissar att det trots allt gör lite ont i mammahjärtat när hon får brev med barnens teckningar och frågor om när hon kommer hem (läs: ut -nåt hem har hon ju inte) och hon inte kan svara barnen.
Många barn har väldigt svårt att förstå hur lång tid det är till 2042 och blir det en ännu längre bortovaro, blir det ju ännu mer svårhanterat för dem.
En sån mamma!
Arma barn!
2021-10-26, 15:44
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Det fetade, hur vet vi att hon inte tagit vapen ur skåpet , vid tidigare tillfällen ?

Jaa, det är ju klart att hon har, det gör väl alla som har vapen?
2021-10-26, 15:46
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Människor i chocktillstånd vid naturkatastrof är ju inte annorlunda ön människor i chocktillstånd över något annat.

Men det är lättare att SE (med sina ögon) att en del går in i ett irrationellt chocktillstånd precis efter ex en större jordbävning. När en 50 personer nästan exakt samtidigt rusar ut ur sina hus på en gata, ser man rätt omgående vilka som är i värre chocktillstånd än andra!

L kanske hade glömt att bössan var laddad......

Jag tror att L själv blev chockad!

Nu får du faktiskt ge dej med dina kvasiteorier, hon erkänner ju i förhör att hon laddar bössan, förut skrev du att hon blev i chock efter hon sköt, å nu menar du att hon var i chock innan hon sköt. Seriöst inser du hur dina spekulationer får dej att framstå som förvirrad
2021-10-26, 15:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Jag undrar om hon laddade och osäkrade bössan i sovrummet och sedan i fyllan, villan och ilskan glömde att det var osäkrat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in