2021-10-25, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Har du en länk till förhöret med Östling? Att SE slirar på sanningen och gärna försöker gravitera mot centrum, är väl den slutsats jag har dragit. Jag känner flera människor som har denna typ av personlighet, men ingen av de jag känner är dömda för mord. Även om det är helt anekdotisk bevisföring!

Men för bövelen, var det inte du själv som länkade till förhöret med Östling relativt nyligen?

Edit: om inte, läs detta, skriv ner en seriös sammanfattning, fem sex rader eller ett gäng stolpar räcker.
https://drive.google.com/file/d/1aZtekmiK5DkCzMG2Zj8oJKzpgRcsakGh/view
Senast redigerad av papperslapp2021 2021-10-25 kl. 19:32.
Citera
2021-10-25, 19:31
Medlem
Vad säger ni om Thomas Pettersson svar till Lampers?
Citera
2021-10-25, 19:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag tycker att du generellt har en ganska raljant och trollig stil. Det hade väl räckt med en punkt som visar att SE är GM och som vi är helt 100 på, så hade vi haft en GM och alla diskussioner hade varit överflödiga. Att det inte finns några säkra bevis är ju själva grundförutsättningen till varför vi sitter här och spekulerar i olika riktningar.

Man kan säga saker som vi är nära 100% säkra på, men vad ger det egentligen. Beroende på hur man formulerar sig låter det olika. Ex: "YN har aldrig pekat ut SE". Ex2: "YN ger ett signalement som till stora delar överensstämmer med hur SE uppger sig vara klädd". Båda dessa påståenden stämmer. Men inget kan anses ha någon avgörande betydning, för då hade vi ju inte suttit här och spekulerat.

Jag tar två exempel till: "SE samtalar med väktarna, HO uppger samtalets längd till några minuter". "SE stämplar ut och anländer till mordplatsen i tidsmässigt närhet till mordet". Båda dessa påståenden stämmer också. Att SE stämplar ut någon minut före mordet anser förnekare vara en svaghet i teorin. Förespråkare anser istället detta vara en styrka. Vilken annan potentiell GM har belagd närvaro på mordplatsen så nära mordet I tid.

Hoppas du förstår min poäng och mitt ointresse för vagt formulerade listor.

Hade gärna sett en lista med de starkaste argumenten för och emot SE som GM. En lista med fakta (utan egentlig avgörande betydelse( blandat med argument, ser jag inget värde I åt något håll.

Det enda som är lite gränssättande för de som hävdar att SE är skyldig är väl tillgången till mordvapnet 1986-02-28. Saknas den biten räcker inget trollande i världen för att peka ut SE som mördare.

Både LP och AB har pekats ut som GM. De är då enligt ditt sätt att resonera mer troliga eftersom de var närmare brottsplatsen?

Hur var det med mordvapnet?
Citera
2021-10-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tillåt mig peka på LP!

Yes. Då har vi LP. Något oklart om hon registrerar GMs ansikte. Och mycket tyder på att hon blandar och rör ihop GM med andra personer på platsen (och ev. personer hon sett i gamla stan tidigare). Men jag personligen tror att hon har sett GMs ansikte under några sekunder. Kan vi fastslå om hon har sett SE I media eller inte? MP har väl bl.a. sagt att han aldrig sett SEs mediaframträdanden.

Sen är frågan om hon måste göra kopplingen om hon har sett GM och sedan ser en svartvit bild i expressen? Hon kanske borde ha sett SE och gjort kopplingen? Men frågan är hur stor sannolikheten för detta är givet att SE är GM?

I övrigt har vi väl inga vittnen som sett GMs ansikte.
Citera
2021-10-25, 19:35
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja du missade det, här

(FB) Skandiamannen

Eftersom hon kände igen honom från Expressens bilder så behövdes självklart inte tejpen. Intressant för övrigt med hans humörsvängning inne i butiken, det kanske inte behövdes så mycket för att få "vagnen att stjälpa" (KP-ord på presskonf) den där fredagskvällen.

Fast nu var ju SE på jobbet när Ålandskvinnan fick sin vision.
Citera
2021-10-25, 19:37
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vad säger ni om Thomas Pettersson svar till Lampers?

Mycket bra. Så jävla tydlig strategi från SE att befästa sig som vittne.
Citera
2021-10-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest

Det är detta som är det svåra med Palmemordet. TP ger bra svar och är övertygande men på samma sätt kan man hitta någon på andra sidan. Sedan står man där som åsnan mellan hötapparna...
Citera
2021-10-25, 19:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Ok, så SE var på sin arbetsplats - instämplad, glad och pratsam som vanligt - samtidigt som Ålandskvinnan träffade honom i sin butik?

Att Ålands-SE:s fru var en inte särskilt lik stad-in (skilde det 30 kilo?) och ”dottern” inlånad från Glada Hudik är inte det underligaste här faktiskt.

Det sjukaste är såklart att KP valde att opta out på en så sjukt fars utan att ens bry dig!

KP gjorde någon slags karriärmässig seppuku inför en förvånad värld den 10 juni 2010.

Om det ens är tillåtet att skratta högt när man läser ett inlägg här på FB så tog jag mig just friheten.
Glöm inte att XL-kvinnan med burriga håret som köpte gula mysbyxor med svart tryck på misslyckades med "rätt tonläge" då hon hoppades att OPs mördare skulle hittas. Det var vad som satte Ålandskvinnan på spåret ordentligt... Att den något trivselkorpulenta kvinnan inte hade samma frisyr eller kroppshydda som SEs fru gör det hela ännu mer löjeväckande för KPs del.
Citera
2021-10-25, 19:42
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Angående punkt 1, 3, 4, 6 och 10 ska sägas att ingen av dem fick möjlighet att peka ut SE I foto-/vittneskonfrontation. Punkterna gäller alla potentiella GMs (utom CP). Och kan enligt mig inte utgöra ett särskilt starkt argument mot SE-teorin.

Angående punkt 7 vänder jag mig mot formuleringen: "...YN ser en väska som hon uppfattar som ett hårt fodral..." Det som står i förhöret är: "Hon fick uppfattningen att väskan var stabil - hård i sin form." Det är en markant skillnad.

Angående punkt 8 är det väl bara förnekare som ställer kravet att revolvern måste få plats i väskan.

Angående punkt 9 så vet vi inte med säkerhet hur SE var klädd. Oavsett vilken GM vi undersöker vet vi inte hur denne var klädd. Och det kommer oavsett vilken klädsel vi utgår från finnas motstridiga vittnesmål vi måste bortse från.

I övrigt är det väl just vapenpunkterna som är starka i listan. Det är möjligen den största svagheten i teorin och det stora skälet till varför någon som CA framstår som mer trolig.

Att LP aldrig såg SE är omöjligt.

Det fetade: har du gett upp helt och hållet?
Citera
2021-10-25, 19:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Fast nu var ju SE på jobbet när Ålandskvinnan fick sin vision.
Jasså, kan du länka så skruvar jag ner SE-sannolikheten tillbaka till 93, från 96.

Läs gärna även vad landets främste SE-expert skriver, vi är alla amatörer jämfört med TP i ämnet SE.

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/10/25/pettersson-om-lampers-bok-garningsman-eller-vittne-en-sekundstrid-utan-slut/
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-25 kl. 19:57.
Citera
2021-10-25, 19:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Men för bövelen, var det inte du själv som länkade till förhöret med Östling relativt nyligen?

Edit: om inte, läs detta, skriv ner en seriös sammanfattning, fem sex rader eller ett gäng stolpar räcker.
https://drive.google.com/file/d/1aZtekmiK5DkCzMG2Zj8oJKzpgRcsakGh/view

Hehe. Om du läser förhören med poliserna från samma datum så berättar de inte samma sak även om de varit på mordplatsen samtidigt. Då kan någon av dem vara OPs mördare. (Någon ljuger.)

Läser man PM och förhör med samma polis över tiden så ändrar de sig ännu mer. Då kan nästan alla poliser vara OPs mördare. (Någon ljuger.)

Jag har redan i ett tidigare inlägg efterlyst någon som kan lägga in detta i ett Exelark. Då kan vi efter det sitta och bevisa vad vi vill, så länge det inte krävs tillgång till ett mordvapen för att släcka Palme.

Så ligger landet dessvärre! Om vi tillämpar Lars-Larsson-metoden och löser MOP med hjälp av Excel kan vi helt klart veva hem polisspåret på ett och samma ark!

Allt spretar lite, men SE är den enda som faktiskt sköt palme för han hade ett vapen i handen, eftersom KP säger så! Frågor på det?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-25 kl. 19:57.
Citera
2021-10-25, 20:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest

Tror du slår huvudet på spiken där.
Blir lite väl uppenbart att det hela är en konstruktion av en duktig författare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in