2021-10-25, 18:58
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
"Goda möjligheter", känns lite överdrivet. Såg man inte bilderna på SE i dagstidningarna dagen de publicerades, var det nog rätt svårt att få se en bild på SE. Såg man inte Rapport-inslaget kvällen det sändes, så missade man ju det (tvivlar på att inslaget repriserades av SVT en enda gång). Och det var ju bara en promille av svenskarna som läste tidningarna Proletären och Skydd & Säkerhet i början på 1990-talet. När klippet dök upp på Youtube vet jag inte exakt. Men endast "intresserade" letade ju upp klippet på nätet före LLs bok, och Filters utpekande åren efter. Så SE's berättelser och bilderna på honom, gick ju under de allra flestas radar. Och det fanns ju (tydligen) inte på Ölvebros karta, att visa reportagen för LP eller sönerna, osv. Förmodligen var SE bara en stolle för Ölvebro, en av många som försökte förvirra och "vara med". Och enligt en av OP's söner, så lusläste man inte om MOP inom familjen vid tidpunkten. Detsamma gällde exempelvis även vittnet LJ, enligt honom själv.

Frågan är väl också, vad personerna du nämner (eller övriga vittnen) skulle ha sagt/tänkt om de sett ett foto i tidningen av SE? Från deras vy (eftersom de inte sett GMs ansikte) var SE en person som bestämt hävdade att han var på mp, "hjälpte till" och "sprang efter polisen". Det mest sannolika, är ju att de verkligt varande på platsens kärna tänkte: "Jag känner inte igen den där farbrorn från platsen, kan det vara möjligt att han ljuger, ja, men varför? Men sådant ljuger man väl inte om, hur törs han, det är säkert jag som minns fel, eller så är han bara en knäppgök, säkert en knäppgök".

Du menar att mordplatsvittnena inte läste de största tidningarna efter mordet?

Det är ett minst sagt udda tankeexperiment.
Citera
2021-10-25, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag återgav bara vad jag har läst om bytesdagar i fjällen. Kan du länka till ex-fruns förhör?

Om vi inte sporrar varandra utan bara angriper varandra kan säkert tonen i tråden sänkas avsevärt. Men du kvalar inte in där riktigt med en del andra på ett ärbart sätt som jag uppfattar det hela!

Håller med om tonen. Den borde bli bättre, bland många, något för flera i tråden att tänka på kanske (säkert även mig). Och som sagt, det står dig fritt att tycka, tolka och tänka vad du önskar. Jag anser inte att du är en idiot för det.

Jag har inte memorerat alla exfruns förhör. Men de finns ju i MOP-arkivet, gissningsvis tillfrågas hon om hemkomsten från fjällen redan i något av de första förhören. Om jag inte är helt ute och cyklar, nämns dagen även i TPs bok.

Till skillnad från dig, så tycker jag faktiskt att det blivit mer och mer uppenbart, sedan MOP-arkivet fyllts på förra sommaren, att SE inte befann sig i händelsernas centrum, att han ljuger. Men det är min uppfattning. Och som sagt, det gör honom inte per automatik till GM eller ens inblandad. Men något är ju fel på honom, stämmer inte, han finns inte på platsen (oavsett hur mycket jag letar), hans berättelse håller inte. Men från min horisont kan det likväl berätta att han ville vara på platsen, ville hjälpa till, ville vara hjälte, osv. Han kan ha fått ett hjärnsläpp, gått bananer när han begrep vem offret var. Fick en hang-up. Fick smak på att synas i media, känns sig behövd under en handfull år. Kunde inte ta tillbaka allt, erkänna att han överdrivit, etcetera.

Även om exempelvis förhöret med Östling är från 1993, så (tycker jag) att det bekräftar, att SE ljuger (eller så ljuger Östling eller minns - även han - uppåt väggarna fel till SEs nackdel), SE önskar att han var den person han utger sig för att vara. Det blir ju lite som vissa hävdar ang LP. Ska hennes berättelse och iakttager om förloppet innan skotten gå ihop, så måste (typ) några av de mest centrala vittnena sett och mints helt fel. Detsamma tycker jag man kan säga säga SE.
Citera
2021-10-25, 19:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Han ljuger om att han varit inne på Skandia hela kvällen.

Många gissningar blir det

Just detta exempel är väl den enda belagda lögnen. Men den kan ju enkelt förklaras.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-25 kl. 19:04.
Citera
2021-10-25, 19:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen

Papperslapp2021 är lite inne på att ingen överhuvud taget läste tidningar 1986. Det finns det belägg för i tråden.

Jag har noterat att vittnena till MOP nästan kunde delas in i två grupper. De som slukade allt i media och de som undvek ämnet. Det verkar inte funnits någon mellangrupp här.

Ålandskvinnan var inte bara intresserad av olika mordhistorier i allmänhet utan frossade i MOP enligt hennes man. Så intresset varierar är min uppfattning.

Sedan är det väl bara fantasin som sätter gränser både här i tråden och på Åland!
Citera
2021-10-25, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen

Jag menar att samtliga mordplatsvittnen (förmodligen) inte läste samtliga tidningar dagligen under veckor och månader, samt såg alla tevenyheter och radioprogram i ämnet. Att familjen P skulle ha gjort det, känns än mindre troligt. Men jag kan så klart vara världsfrånvänd.
Citera
2021-10-25, 19:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Om du läser mitt inlägg lite längre upp så har du länken.

Tack.

Tänk att det var så svårt!

TLDR:

Jag fick andnöd redan här:
Min avsikt är inte att göra en fullständig genomgång av Lampers argumentation, snarare att ge några generella synpunkter på en metodiskt välskolad och väl researchad bok som framförallt koncentrerar sig på vad som hände på brottsplatsen.
Att TPs bok är allt annat än väl researchad när han utelämnar Ålandskvinnan är väl helt uppenbart? TP vet inte vad grävande journalistik är.

Dessutom tycks inte Filterformuleringen: "ge några generella synpunkter på en metodiskt välskolad och väl researchad bok" ge något hopp i helvete att TP ska komma med ett enda argument som är 100% verifierbart att SE är GM.

TP är en tomte som skrivit av Ålandskvinnan. Finns det någon i tråden som kan sammanfatta vad TP listar som 100% vad vi vet om SE som GM?

TLDR som sagt!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-25 kl. 19:15.
Citera
2021-10-25, 19:09
Bannlyst
Citat:
Papperslapp2021 är lite inne på att ingen överhuvud taget läste tidningar 1986. Det finns det belägg för i tråden.

Jag har noterat att vittnena till MOP nästan kunde delas in i två grupper. De som slukade allt i media och de som undvek ämnet. Det verkar inte funnits någon mellangrupp här.

Ålandskvinnan var inte bara intresserad av olika mordhistorier i allmänhet utan frossade i MOP enligt hennes man. Så intresset varierar är min uppfattning.

Sedan är det väl bara fantasin som sätter gränser både här i tråden och på Åland!

Nu ljuger du...
Citera
2021-10-25, 19:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nu ljuger du...

Jag har noterat att vittnen i MOP antingen är väldigt intresserade när de förhörs efter flera år eller spontant säger att de undviker ämnet.

Ålandskvinnans man säger i ett förhör att hon är väldigt intresserad av mord. Hon är väl som någon som tittar för mycket på "true crime" idag eller mordintresserades motsvarighet till MÖP.

Vad anser du att jag ljuger om?
Citera
2021-10-25, 19:22
Bannlyst
Citat:
Jag har noterat att vittnen i MOP antingen är väldigt intresserade när de förhörs efter flera år eller spontant säger att de undviker ämnet.

Ålandskvinnans man säger i ett förhör att hon är väldigt intresserad av mord. Hon är väl som någon som tittar för mycket på "true crime" idag eller mordintresserades motsvarighet till MÖP.

Vad anser du att jag ljuger om?

Se det jag fetade...
Citera
2021-10-25, 19:26
Medlem
Citat:
Det var inte mitt förslag att göra listan. Det kom ifrån en ivrig påhejare för teorin att SE är GM. Min lista var ett snabbt ihopkastat svar. Jag trodde att jag skulle få en annan lista till svar som mer pekade på SEs skuld än min lista helt objektivt kanske inte gjorde.
Jag väntar fortfarande på en lista på saker vi är 100% säkra på om SE är GM.

Än så länge innehåller den listan noll punkter. Jag har läst hela TPs bok och hittar inte en enda punkt som är 100% säker. Jag har också läst hela Ålandskvinnans Evangelium och inte heller där hittat en punkt som är 100% säker. Listan blir extremt kort.

Så värdet av listan kanske var att just visa att det inte finns en enda detalj vi till 100% kan säga stämmer för att peka ut SE som GM. Allt är bara lösa spekulationer och fria fantasier.

Annars skulle vi väl redan sett en liknande lista i tråden?

Jag tycker att du generellt har en ganska raljant och trollig stil. Det hade väl räckt med en punkt som visar att SE är GM och som vi är helt 100 på, så hade vi haft en GM och alla diskussioner hade varit överflödiga. Att det inte finns några säkra bevis är ju själva grundförutsättningen till varför vi sitter här och spekulerar i olika riktningar.

Man kan säga saker som vi är nära 100% säkra på, men vad ger det egentligen. Beroende på hur man formulerar sig låter det olika. Ex: "YN har aldrig pekat ut SE". Ex2: "YN ger ett signalement som till stora delar överensstämmer med hur SE uppger sig vara klädd". Båda dessa påståenden stämmer. Men inget kan anses ha någon avgörande betydning, för då hade vi ju inte suttit här och spekulerat.

Jag tar två exempel till: "SE samtalar med väktarna, HO uppger samtalets längd till några minuter". "SE stämplar ut och anländer till mordplatsen i tidsmässigt närhet till mordet". Båda dessa påståenden stämmer också. Att SE stämplar ut någon minut före mordet anser förnekare vara en svaghet i teorin. Förespråkare anser istället detta vara en styrka. Vilken annan potentiell GM har belagd närvaro på mordplatsen så nära mordet I tid.

Hoppas du förstår min poäng och mitt ointresse för vagt formulerade listor.

Hade gärna sett en lista med de starkaste argumenten för och emot SE som GM. En lista med fakta (utan egentlig avgörande betydelse( blandat med argument, ser jag inget värde I åt något håll.
Citera
2021-10-25, 19:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Håller med om tonen. Den borde bli bättre, bland många, något för flera i tråden att tänka på kanske (säkert även mig). Och som sagt, det står dig fritt att tycka, tolka och tänka vad du önskar. Jag anser inte att du är en idiot för det.

Jag har inte memorerat alla exfruns förhör. Men de finns ju i MOP-arkivet, gissningsvis tillfrågas hon om hemkomsten från fjällen redan i något av de första förhören. Om jag inte är helt ute och cyklar, nämns dagen även i TPs bok.

Till skillnad från dig, så tycker jag faktiskt att det blivit mer och mer uppenbart, sedan MOP-arkivet fyllts på förra sommaren, att SE inte befann sig i händelsernas centrum, att han ljuger. Men det är min uppfattning. Och som sagt, det gör honom inte per automatik till GM eller ens inblandad. Men något är ju fel på honom, stämmer inte, han finns inte på platsen (oavsett hur mycket jag letar), hans berättelse håller inte. Men från min horisont kan det likväl berätta att han ville vara på platsen, ville hjälpa till, ville vara hjälte, osv. Han kan ha fått ett hjärnsläpp, gått bananer när han begrep vem offret var. Fick en hang-up. Fick smak på att synas i media, känns sig behövd under en handfull år. Kunde inte ta tillbaka allt, erkänna att han överdrivit, etcetera.

Även om exempelvis förhöret med Östling är från 1993, så (tycker jag) att det bekräftar, att SE ljuger (eller så ljuger Östling eller minns - även han - uppåt väggarna fel till SEs nackdel), SE önskar att han var den person han utger sig för att vara. Det blir ju lite som vissa hävdar ang LP. Ska hennes berättelse och iakttager om förloppet innan skotten gå ihop, så måste (typ) några av de mest centrala vittnena sett och mints helt fel. Detsamma tycker jag man kan säga säga SE.

Har du en länk till förhöret med Östling? Att SE slirar på sanningen och gärna försöker gravitera mot centrum, är väl den slutsats jag har dragit. Jag känner flera människor som har denna typ av personlighet, men ingen av de jag känner är dömda för mord. Även om det är helt anekdotisk bevisföring!
Citera
2021-10-25, 19:29
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Torsdag 13 mars -fredag 14 mars. SE var tillbaka på jobbet den 10 mars enligt samstämmiga uppgifter. SE kanske flög helikopter till Åland på lunchrasten 13 mars? Han visste ju hur man kunde slinka in och ut på baksidan av huset utan att registreras för en långlunch.

Kanske väktarna hjälpte SE att fuska med stämplingstiderna även 13 mars enligt Ålandskvinnans teorier?

Eller så var SE helt enkelt aldrig i Ålandskvinnans butik. Ofta är den enklaste lösningen också den bästa.

Ok, så SE var på sin arbetsplats - instämplad, glad och pratsam som vanligt - samtidigt som Ålandskvinnan träffade honom i sin butik?

Att Ålands-SE:s fru var en inte särskilt lik stad-in (skilde det 30 kilo?) och ”dottern” inlånad från Glada Hudik är inte det underligaste här faktiskt.

Det sjukaste är såklart att KP valde att opta out på en så sjukt fars utan att ens bry dig!

KP gjorde någon slags karriärmässig seppuku inför en förvånad värld den 10 juni 2010.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in