Citat:
"Goda möjligheter", känns lite överdrivet. Såg man inte bilderna på SE i dagstidningarna dagen de publicerades, var det nog rätt svårt att få se en bild på SE. Såg man inte Rapport-inslaget kvällen det sändes, så missade man ju det (tvivlar på att inslaget repriserades av SVT en enda gång). Och det var ju bara en promille av svenskarna som läste tidningarna Proletären och Skydd & Säkerhet i början på 1990-talet. När klippet dök upp på Youtube vet jag inte exakt. Men endast "intresserade" letade ju upp klippet på nätet före LLs bok, och Filters utpekande åren efter. Så SE's berättelser och bilderna på honom, gick ju under de allra flestas radar. Och det fanns ju (tydligen) inte på Ölvebros karta, att visa reportagen för LP eller sönerna, osv. Förmodligen var SE bara en stolle för Ölvebro, en av många som försökte förvirra och "vara med". Och enligt en av OP's söner, så lusläste man inte om MOP inom familjen vid tidpunkten. Detsamma gällde exempelvis även vittnet LJ, enligt honom själv.
Frågan är väl också, vad personerna du nämner (eller övriga vittnen) skulle ha sagt/tänkt om de sett ett foto i tidningen av SE? Från deras vy (eftersom de inte sett GMs ansikte) var SE en person som bestämt hävdade att han var på mp, "hjälpte till" och "sprang efter polisen". Det mest sannolika, är ju att de verkligt varande på platsens kärna tänkte: "Jag känner inte igen den där farbrorn från platsen, kan det vara möjligt att han ljuger, ja, men varför? Men sådant ljuger man väl inte om, hur törs han, det är säkert jag som minns fel, eller så är han bara en knäppgök, säkert en knäppgök".
Frågan är väl också, vad personerna du nämner (eller övriga vittnen) skulle ha sagt/tänkt om de sett ett foto i tidningen av SE? Från deras vy (eftersom de inte sett GMs ansikte) var SE en person som bestämt hävdade att han var på mp, "hjälpte till" och "sprang efter polisen". Det mest sannolika, är ju att de verkligt varande på platsens kärna tänkte: "Jag känner inte igen den där farbrorn från platsen, kan det vara möjligt att han ljuger, ja, men varför? Men sådant ljuger man väl inte om, hur törs han, det är säkert jag som minns fel, eller så är han bara en knäppgök, säkert en knäppgök".
Du menar att mordplatsvittnena inte läste de största tidningarna efter mordet?
Det är ett minst sagt udda tankeexperiment.