2021-10-25, 10:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag var med vid tidpunkten (vilket du sannolikt inte var), och alla läste så klart inte alla tidningar. Hade du varit mer insatt, hade du vetat, att detta även var en tid då folk (på sin höjd) läste EN dagstidning, mest av politiska orsaker och föreställningar. Antingen läste man Aftonbladet eller Expressen (sällan eller aldrig båda, de flesta sossar läste bara AB, och skydde Expressen, DN och SvD), och folk köpte som regel endast en tidning om dagen. SvD och DN läste i princip bara medel- och överklassen (eller de som bodde i Sthlm/Gbg). Ute i landet läste folk vanligen (och stöttade) sina lokaltidningar i stället, den gemene arbetaren hade inte råd med flera tidningar. Vissa läste enbart tidningar på jobbet eller bibliotek. Så, folk missade så klart väldigt många artiklar. Och tidningarna Proletären och (inte minst) Skydd och Säkerhet, var blaskor gemene man inte hade en susning om att de ens existerade. Innerst inne tror jag att du vet allt detta, men dina avsikter i tråden verkar som sagt inte vara de mest seriösa. Trist.

Var SEs plan att exponera sig i media så smart då egentligen, då nästan ingen oavsett samhällsklass kunde läsa artiklarna enligt dig? Det är skönt papperslapp2021 att du i alla fall inte driver en agenda i tråden.

Jag noterar att Ålandskvinna som var en av de fåtaliga som faktiskt "lyckats" se SE i tidningen alltså hade fel i sin teori att SE exponerade sig i media för att förvirra polisen enligt dig? Ingen annan än Ålandskvinnan kunde ju se SEs bild i tidningen tydligen om man får tro ditt inlägg.
Citera
2021-10-25, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja du har rätt.... "en vanlig dag", men..
Nu var det ju så att statsministern hade skjutits vilket gjorde att åtminstone vi köpte både Aftonbladet och Expressen, denna tid. Tror inte vi var ensamma om detta.

Du har så klart rätt, dagarna och några veckor efter mordet så köpte många flera tidningar. Men det tickade ju av relativt snabbt (är min erfarenhet av folk vid tiden), sen fanns så klart de som lusläste allt (men skulle inte vilja hävda att dessa var i majoritet), kanske mest beroende på att polisen inte visade resultat, och många gjorde ju precis som SE, hånade polisen att de inte grep GM. Därför missade ju vanligt folk många artiklar redan i april. Kikar man igenom digitala arkiv och rotar hos KB, så skrevs det ju även markant mindre om mordet bara veckor efter händelsen. Tidningarna rapporterade ju förvånande lite redan i april-maj, å andra sidan fanns det ju inte så mycket nytt att skriva om. Minns även att många (faktiskt) blev less på rapporteringen, både i teve och tidningar efter ett tag, de bläddrade förbi sidorna om MOP, eller köpte inte tidningarna "eftersom det bara står om MOP".
Citera
2021-10-25, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Var SEs plan att exponera sig i media så smart då egentligen, då nästan ingen oavsett samhällsklass kunde läsa artiklarna enligt dig? Det är skönt papperslapp2021 att du i alla fall inte driver en agenda i tråden.

Jag noterar att Ålandskvinna som var en av de fåtaliga som faktiskt "lyckats" se SE i tidningen alltså hade fel i sin teori att SE exponerade sig i media för att förvirra polisen enligt dig? Ingen annan än Ålandskvinnan kunde ju se SEs bild i tidningen tydligen om man får tro ditt inlägg.

Jag vet inte vilken tidning du syftar på. Jag vet inte heller hur smart det var av SE att exponera sig (eller att tidningarna lät honom göra det), oavsett om han var GM eller vittne, han har ju uppenbart bidragit tillförvirring iom sina överdrifter och/eller rena lögner. Som oskyldig, kan hans agenda givetvis ha varit att "göra gott" i grunden, i kombination med sökandet efter rampljus. Kanske blev han bara förnärmad över att polisen visade honom ointresse, därför la han till detaljer eller tog på sig insatser han egentligen inte gjort, just för att försöka få uppmärksamhet. Lite som vapensamlarens ena dotter sa, han satte en boll i rullning, fick en (delvis naturlig) hang-up på MOP. Han kan lika gärna vara oskyldig som skyldig enligt mig.
Citera
2021-10-25, 11:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag vet inte vilken tidning du syftar på. Jag vet inte heller hur smart det var av SE att exponera sig (eller att tidningarna lät honom göra det), oavsett om han var GM eller vittne, han har ju uppenbart bidragit tillförvirring iom sina överdrifter och/eller rena lögner. Som oskyldig, kan hans agenda givetvis ha varit att "göra gott" i grunden, i kombination med sökandet efter rampljus. Kanske blev han bara förnärmad över att polisen visade honom ointresse, därför la han till detaljer eller tog på sig insatser han egentligen inte gjort, just för att försöka få uppmärksamhet. Lite som vapensamlarens ena dotter sa, han satte en boll i rullning, fick en (delvis naturlig) hang-up på MOP. Han kan lika gärna vara oskyldig som skyldig enligt mig.

Jag hittar nog inga rena lögner i SEs vittnesmål. Det är något som den Ålandsblinde TP har hittat på i sin dåligt researchade bok och försöker hamra in utan att ha ett enda exempel på en ren lögn från SEs sida. Någon större förvirring förutom hos Ålandskvinnan och radarparet Nils Linder och Per Häggström tycks heller inte SE gett upphov till.

Hade inte TP gått på Ålandskvinnans fantasier och på något sätt lyckats övertala KP så hade vi sluppit den här ovärdiga cirkusen.

Edit: Hade du läst Ålandskvinnans evangelium så hade du vetat att hennes husorgan var Expressen.
https://drive.google.com/file/d/1N1hYpN3DTRwGbXpclgcrolMqUKVJfSuT/view
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-25 kl. 11:43.
Citera
2021-10-25, 12:18
Medlem
reinvests avatar
Citat:
I verkliga världen går det ju inte så klart. KP tyckte dock att det nådde upp till att anklaga SE efter hans död.

Det är skillnad på att inte kunna peka ut GM när man som vittne inte sett nåt ansikte och att peka ut någon pga omständigheter som gör SE misstänkt.
Citera
2021-10-25, 12:19
Bannlyst
Citat:
Jag hittar nog inga rena lögner i SEs vittnesmål. Det är något som den Ålandsblinde TP har hittat på i sin dåligt researchade bok och försöker hamra in utan att ha ett enda exempel på en ren lögn från SEs sida. Någon större förvirring förutom hos Ålandskvinnan och radarparet Nils Linder och Per Häggström tycks heller inte SE gett upphov till.

Hade inte TP gått på Ålandskvinnans fantasier och på något sätt lyckats övertala KP så hade vi sluppit den här ovärdiga cirkusen.

Edit: Hade du läst Ålandskvinnans evangelium så hade du vetat att hennes husorgan var Expressen.

Tack, har läst Ålandskvinnan flera ggr. Dock lägger jag inte överdriven vikt vid henne (det gjorde mig veterligen inte TP/Filter eller PU heller, och Lampers nämner henne inte ens), till skillnad från visa andra i tråden. Intressant, att du så in i vassen som en av ytterst få (oavsett om de tror på SE som GM eller vittne), vidhåller att SE inte vid ett enda tillfälle överdriver, skarvar och/eller ljuger under något av förhören (eller vid rättegångarna) och far med rätt väsensskilda uppgifter till anhöriga, bekanta och kollegor. SE kan som sagt ha gjort detta, både i rollen vittne, varande och GM. Inget är hugget i sten. Jag kanske är naiv, men att TP övertalat KP tvivlar jag på (det vore ju en mindre skandal i sig), dock tänker jag (och utgår i från) att han och de övriga i PU var läskunniga. Att PU misstänker SE som GM står dem fritt (och är heller inte särskilt konstigt). Dock var det ett klavertramp av PU att namnge honom, kan även tycka att det var fel av Filter.
Citera
2021-10-25, 12:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Förhören 10/3 och 11/3 är väl telefonförhör, så det säger ju i så fall ingenting om var SE befinner sig just då. Det där med Åland 13/3 el. 14/3 blir alltså under vecka 11, vet inte om han var på jobbet då eller om han kanske fortfarande hade semester. Det finns lite tjänstgöringstider uppskrivna på sid 8 i ett av Häggströms PM här, men dessvärre bara för veckorna 6 - 10:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PH-PM-5-juni-86.pdf
Tidningarnas Telegrambyrå 1986-04-06 15:57

STOCKHOLM: Jag tror att polisen kan ha lämnat fel signalement på Olof Palmes mördare. Deras signalement stämmer in på mig. Det säger reklamkonsulenten Stig Engström från Täby. Han var en av de allra första som kom fram till mordplatsen, bara några sekunder efter att Palme skjutits. - Det signalement som polisen lämnat på mördarens klädsel, mörk trekvartslång rock, keps, stålbågade glasögon,
...stämmer exakt med vad jag hade på mig vid tillfället, säger han. Han säger också att Lisbet Palme sagt ''blå täckjacka'' till honom och pekat in i gränden där mördaren försvann. Mördaren kan alltså i stället ha burit en sådan jacka. .

Enligt polisen är det dock uteslutet att man förväxlat signalementen på mördaren och Stig Engström. Man säger också att man inte har något behov av att höra Engström igen.

Stig Engström berättar för TT om mordkvällen: - Jag hade jobbat över på mitt arbete på Skandia. Klockan 23.20 stämplade jag ut och gick snabbt mot Kungsgatan för att hinna med en tunnelbana. - Jag hade bara gått en kort bit när jag hörde smällar. Jag var då bara cirka 20 meter från mordplatsen. Tyvärr tittade jag på klockan just då så jag så aldrig mördaren(...).

Stig Engström och några andra personer rusade fram till den skjutne. De visste då inte att det var Palme. - Mannen blödde kraftigt. En flicka började med upplivningsförsök. Efter några minuter kom polis och ambulans. Några poliser började springa efter mördaren. - Efter ett tag kom jag på att Lisbet Palme sagt ''blå täckjacka'' till mig och pekat in i gränden. Jag försökte springa ifatt poliserna för att tala om det för dem.

Stig Engström hann dock inte ikapp poliserna(...). I stället gick han tillbaka till mordplatsen. Då stod ett vittne och beskrev mördarens klädsel. Men alltihopa stämde in på mig, rocken, kepsen, glasögonen. Jag försökte göra polisen uppmärksam på detta, men han verkade inte intresserad, trots att jag stod klädd just så mitt framför honom.

På lördagen kom signalementet ut till allmänheten. Stig Engström kände åter igen sig själv. - Då ringde jag polisen och berättade om detta. Jag tyckte de skulle ta bort det felaktiga signalementet.

Sedan åkte Engström på en veckas semester. När han kommit hem blev han samma dag uppringd av sex olika poliser som ville ha hans uppgifter(...). Han fick dra alltihop om och om igen. - Den sjätte som ringde sade att han inte kunde tyda de föregåendes anteckningar så han ville spela in samtalet på band.

Trots Stig Engströms uppgifter hävdar polisen fortfarande att det givna signalementet gäller. Enligt polisen har man fått detta signalement från ett vittne på en plats då David Bagares gata, där Engström aldrig befann sig(...). Engström har inte heller fått delta i den rekonstruktion av mordet på Palme som polisen utfört på lördags- och söndagsmorgonen. - Det tycker jag är lite märkligt. Jag var trots allt bland de första på mordplatsen. - Polisen säger att den lägger pussel. Men om man tar bort pusselbitar tycker jag att polisen är dålig på att lägga pussel."
Jag tolkade det som att SEs semester var en vecka.

Tydligen har polisen till SE eller TT sagt att signalementet på mördaren är identiskt med YNs signalement.

Det kan kanske finnas ett band med förhör av Stig.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-25 kl. 12:34.
Citera
2021-10-25, 12:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tidningarnas Telegrambyrå 1986-04-06 15:57

STOCKHOLM: Jag tror att polisen kan ha lämnat fel signalement på Olof Palmes mördare. Deras signalement stämmer in på mig. Det säger reklamkonsulenten Stig Engström från Täby. Han var en av de allra första som kom fram till mordplatsen, bara några sekunder efter att Palme skjutits. - Det signalement som polisen lämnat på mördarens klädsel, mörk trekvartslång rock, keps, stålbågade glasögon,
...stämmer exakt med vad jag hade på mig vid tillfället, säger han. Han säger också att Lisbet Palme sagt ''blå täckjacka'' till honom och pekat in i gränden där mördaren försvann. Mördaren kan alltså i stället ha burit en sådan jacka. .

Enligt polisen är det dock uteslutet att man förväxlat signalementen på mördaren och Stig Engström. Man säger också att man inte har något behov av att höra Engström igen.

Stig Engström berättar för TT om mordkvällen: - Jag hade jobbat över på mitt arbete på Skandia. Klockan 23.20 stämplade jag ut och gick snabbt mot Kungsgatan för att hinna med en tunnelbana. - Jag hade bara gått en kort bit när jag hörde smällar. Jag var då bara cirka 20 meter från mordplatsen. Tyvärr tittade jag på klockan just då så jag så aldrig mördaren(...).

Stig Engström och några andra personer rusade fram till den skjutne. De visste då inte att det var Palme. - Mannen blödde kraftigt. En flicka började med upplivningsförsök. Efter några minuter kom polis och ambulans. Några poliser började springa efter mördaren. - Efter ett tag kom jag på att Lisbet Palme sagt ''blå täckjacka'' till mig och pekat in i gränden. Jag försökte springa ifatt poliserna för att tala om det för dem.

Stig Engström hann dock inte ikapp poliserna(...). I stället gick han tillbaka till mordplatsen. Då stod ett vittne och beskrev mördarens klädsel. Men alltihopa stämde in på mig, rocken, kepsen, glasögonen. Jag försökte göra polisen uppmärksam på detta, men han verkade inte intresserad, trots att jag stod klädd just så mitt framför honom.

På lördagen kom signalementet ut till allmänheten. Stig Engström kände åter igen sig själv. - Då ringde jag polisen och berättade om detta. Jag tyckte de skulle ta bort det felaktiga signalementet.

Sedan åkte Engström på en veckas semester. När han kommit hem blev han samma dag uppringd av sex olika poliser som ville ha hans uppgifter(...). Han fick dra alltihop om och om igen. - Den sjätte som ringde sade att han inte kunde tyda de föregåendes anteckningar så han ville spela in samtalet på band.

Trots Stig Engströms uppgifter hävdar polisen fortfarande att det givna signalementet gäller. Enligt polisen har man fått detta signalement från ett vittne på en plats då David Bagares gata, där Engström aldrig befann sig(...). Engström har inte heller fått delta i den rekonstruktion av mordet på Palme som polisen utfört på lördags- och söndagsmorgonen. - Det tycker jag är lite märkligt. Jag var trots allt bland de första på mordplatsen. - Polisen säger att den lägger pussel. Men om man tar bort pusselbitar tycker jag att polisen är dålig på att lägga pussel."
Jag tolkade det som att SEs semester var en vecka.

Tydligen har polisen till SE eller TT sagt att signalementet på mördaren är identiskt med YNs signalement.

Det kan kanske finnas ett band med förhör av Stig.

Tack för TT-artikeln! Ny för mig..

Angående vecka 11 så har vi ju praktikanten Fredrik T. som vittnar om att SE var på plats (åtminstone måndagen den 10:e då det var tyst minut/minnesstund)
Vi har sedan inga uppgifter från praktikanten om att SE skulle ha farit iväg på nytt, så Åland med SE är fortfarande mer fantasi än verklighet.
Citera
2021-10-25, 12:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag var med vid tidpunkten (vilket du sannolikt inte var), och alla läste så klart inte alla tidningar. Hade du varit mer insatt, hade du vetat, att detta även var en tid då folk (på sin höjd) läste EN dagstidning, mest av politiska orsaker och föreställningar. Antingen läste man Aftonbladet eller Expressen (sällan eller aldrig båda, de flesta sossar läste bara AB, och skydde Expressen, DN och SvD), och folk köpte som regel endast en tidning om dagen. SvD och DN läste i princip bara medel- och överklassen (eller de som bodde i Sthlm/Gbg). Ute i landet läste folk vanligen (och stöttade) sina lokaltidningar i stället, den gemene arbetaren hade inte råd med flera tidningar. Vissa läste enbart tidningar på jobbet eller bibliotek. Så, folk missade så klart väldigt många artiklar. Och tidningarna Proletären och (inte minst) Skydd och Säkerhet, var blaskor gemene man inte hade en susning om att de ens existerade. Innerst inne tror jag att du vet allt detta, men dina avsikter i tråden verkar som sagt inte vara de mest seriösa. Trist.
Jag läste DN och Aftonbladet vid den här tiden och det enda jag kommer ihåg om det som hade anknytning till SE var att signalementet om "mörk rock" kan ha varit felaktigt då ett vittne iklädd en sådan hade sprungit efter gärningsmannen, nu sökte man en man i blå jacka i stället.Det stod i tidningen den 3 mars, första gången jag såg Rapportinslaget var efter presskonferensen i juni förra året.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-25 kl. 12:50.
Citera
2021-10-25, 12:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tänk dig att han säger så här till polisen i stället, så kanske det blir lättare att förstå vad SE menar med förväxlingen:
"Det har kommit till min kännedom att det har gjorts vittnesiakttagelser av en misstänkt gärningsman, och att vissa av de uppgifter som har lämnats till polisen om hur gärningsmannen såg ut stämmer väldigt bra in på mig själv. Troligen har det här sin förklaring i att jag, precis som gärningsmannen, sprang från den liggande kroppen och in i gränden, och att jag därigenom kan ha misstagits för att själv vara gärningsmannen. Jag är dock bara ett vanligt vittne som sprang in i gränden av en helt annan anledning än att fly från platsen, och dessutom sprang jag in i där en stund senare än gärningsmannen."
Och då sager Håkan Ström: Tack Stig! Då tar vi bort det (onödiga) signalementet.

Se också inlägget ovan.
Citera
2021-10-25, 13:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tack, har läst Ålandskvinnan flera ggr. Dock lägger jag inte överdriven vikt vid henne (det gjorde mig veterligen inte TP/Filter eller PU heller, och Lampers nämner henne inte ens), till skillnad från visa andra i tråden. Intressant, att du så in i vassen som en av ytterst få (oavsett om de tror på SE som GM eller vittne), vidhåller att SE inte vid ett enda tillfälle överdriver, skarvar och/eller ljuger under något av förhören (eller vid rättegångarna) och far med rätt väsensskilda uppgifter till anhöriga, bekanta och kollegor. SE kan som sagt ha gjort detta, både i rollen vittne, varande och GM. Inget är hugget i sten. Jag kanske är naiv, men att TP övertalat KP tvivlar jag på (det vore ju en mindre skandal i sig), dock tänker jag (och utgår i från) att han och de övriga i PU var läskunniga. Att PU misstänker SE som GM står dem fritt (och är heller inte särskilt konstigt). Dock var det ett klavertramp av PU att namnge honom, kan även tycka att det var fel av Filter.

TP har skrivit att han använder Minell, Anér och Per Häggström på Skandia som källor i sin bok.

Man måste väldigt naiv om man inte ser att Minell och Anér kalkerar av PHs PM. Att PH har grupparbetat med Nils Linder med uppgifterna från Ålandskvinnan borde vem som helst kunna se efter att ha läst NLs dokument och Ålandskvinnans fantasier.

Det finns ingen annan källa till TPs bok än Ålandskvinnans hittepå. Läs dokumenten så fattar du nog också hur det hänger ihop och har gått till:

Ålandskvinnan:

Nils Linder:
https://drive.google.com/file/d/1vqiWHuIHN3SfrUwb4vBKZhKEBTG7Ve3e/view

Per Häggström
https://drive.google.com/file/d/1CDYLvXgWRwDDTfPKvFMfEe6dh8_pWIuH/view
https://drive.google.com/file/d/1dw9CkpQxa48rb6IaLUj3wsDkgmlqjYEl/view

Per Häggström refererar till Ålandskvinnan i detta förhör:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Per-H%C3%A4ggstr%C3%B6m.pdf

Det är inte svårt att se hur detta hänger ihop om man läser dokumenten. TP har ju bara skrivit av gammal skåpmat som bygger på Ålandskvinnans fantasier. Grävande journalism när den är som sämst.

Hur TP lyckades dupera KP är en gåta, men på något sätt gick det. Undrar hur KP kommer att känna det då om han inser att han är grundlurad av TP? SE är oskyldigt utpekad som på sagolika skäl misstänkt för mordet på Olof Palme av Ålandskvinnan och KP!

Edit: Att SE skarvar, missuppfattar saker och glider på sanningen är inte det samma som att han ljuger. SE ljuger aldrig är det jag säger.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-25 kl. 13:21.
Citera
2021-10-25, 13:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och då sager Håkan Ström: Tack Stig! Då tar vi bort det (onödiga) signalementet.

Se också inlägget ovan.

SEs klädsel var så generisk 1986 så SE kunde faktiskt inte utgå ifrån att GM inte kunde varit klädd på liknande sätt också. Men eftersom SE hört LP säga att GM hade blå täckjacka så fanns det bara SE kvar runt mordplatsen med det signalementet resonerade han sig fram till och "Förväxlingsteorin" var född.

Detta tyder på att SE var på mordplatsen och hörde LP säga blå täckjacka. Att SE dessutom höll fast vid denna berättelse konsekvent styrker hans trovärdighet som vittne i min bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in