Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-24, 22:27
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag testade det dr en gng, att kpa och slja. Det gick t helvete 😅
Nu r jag bara lngsiktig. Hller du fortfarande alla dina eller sljer du av lite d och d?

Har kanske 60% av antal aktier som jag haft som mest just nu. Vill inte jinxa men har lyckats ett par gnger ofta i samband med lanseringar och cykeltid p ca 3-6mn utan aktier.
Slja r svrt men kpa har jag historiskt sett gjort efter ett par mnaders dliga nyheter typ 20-50% nersida frn topp.

Tror dock det fungerar smre nu nr hot om konkurs inte r lika nrvarande ^^

Edit slde hela innehavet i nedgngen i vras. Kpte tillbaka samma mngd igen lite senare.
Senast redigerad av Humerus 2021-10-24 kl. 22:36.
Citera
2021-10-24, 22:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Har man ambitisa planer att bygga en bilfabrik i Europa s vet alla iblandade att risk fr frseningar finns, det r snarare regel n undantag.
Nu r ju stora delar av sjlva bygget faktiskt frdiga s ska man uttrycka oro fr ngot reellt r det snarare nya produktions tekniker, batterier mm.
Kan vara frdande att integrera batterier i brande strukturer, dessutom ny typ av batterier.

Dr har du ngot att oroa dig ver p riktigt!
Det snackas om Giga-pressar som skall spruta ut nya karosser var 90:e sekund. Men nr det hela kommer till kritan blir det bara Giga-bortfrklaringar. P det stt Musk och hans supportrar ser fram urskter tappar Tesla mycken trovrdighet. Frgan r nr det kommer bilar ur fabriken. Det skulle det ha gjort i juli men det verkar inte bli ngot i r och nr det brjar ske produktion har Musk redan sagt att det kommer att ta lngre tid att f upp volym p produktionen n att bygga fabriken.

Det r ett misslyckande. F se om fabriken alls kommer upp i volym. Hr handlar det om mycket snack i liten verkstad.
Citera
2021-10-24, 22:34
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det snackas om Giga-pressar som skall spruta ut nya karosser var 90:e sekund. Men nr det hela kommer till kritan blir det bara Giga-bortfrklaringar. P det stt Musk och hans supportrar ser fram urskter tappar Tesla mycken trovrdighet. Frgan rnr det kommer bilar ur fabriken. Det skulle det ha gjort i juli men det verkar inte bli ngot i r och nr det brjar ske produktion har Musk redan sagt att det kommer att ta lngre tid att f upp volym p produktionen n att bygga fabriken.

Det r ett misslyckande. F se om fabriken alls kommer upp i volym.

Kom igen nu fretaget har redan bevisat att det gr med fabriken i Shanghai. Modem Y anvnder det i framvagn och bakvagn. Vill du inte erknna det r du i samma kategori som FlatEarthers 😅
Citera
2021-10-24, 22:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Kom igen nu fretaget har redan bevisat att det gr med fabriken i Shanghai. Modem Y anvnder det i framvagn och bakvagn. Vill du inte erknna det r du i samma kategori som FlatEarthers 😅
Det dr r andra saker. Musk verkar jobba bst i diktaturstater. Han hatar fackfreningar och demokratiskt utsedda myndigheter. Jobbarna fr skriva p frskran att aldrig stmma fretaget. Men jag talar om Berlinfabriken, den r en flopp med sina frseningar. F se om den alls kommer upp i volym.
Citera
2021-10-24, 22:44
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Det dr r andra saker. Musk verkar jobba bst i diktaturstater. Han hatar fackfreningar och demokratiskt utsedda myndigheter. Jobbarna fr skriva p frskran att aldrig stmma fretaget. Men jag talar om Berlinfabriken, den r en flopp med sina frseningar. F se om den alls kommer upp i volym.

Jo men Italienska IDRA levererar pressen.
Volvo har bestllt en liknande och skert mnga fler s just den delen ska nog funka. Vet inte dock hur det funkar med sjlva receptet p aluminiumlegeringen, oklart om den r Tesla eller IDRA som tillhandahller, konceptet r tydligen inget nytt men tidigare legeringar har krvt vrmebehandling.
Om Berlinfabriken r en flopp fr tiden utvisa, om ett r har vi svaret, citera mig grna d.
Citera
2021-10-24, 22:49
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Har kanske 60% av antal aktier som jag haft som mest just nu. Vill inte jinxa men har lyckats ett par gnger ofta i samband med lanseringar och cykeltid p ca 3-6mn utan aktier.
Slja r svrt men kpa har jag historiskt sett gjort efter ett par mnaders dliga nyheter typ 20-50% nersida frn topp.

Tror dock det fungerar smre nu nr hot om konkurs inte r lika nrvarande ^^

Edit slde hela innehavet i nedgngen i vras. Kpte tillbaka samma mngd igen lite senare.
Grymt tajmat! Grattis 👏
Det knns som att Tesla inte r lika vild lngre. Den verkar vara mer stabil. I vras nr den kraschade med typ 40% s var den vldigt vervrderad. $900 i februari och dom gjorde inte ens vinst utan miljkrediterna. Nu har vinsten kat med 1000% och vi ligger fortfarande p $900. Vinsten tror jag kommer ka snabbare n vrderingen hdanefter. Drfr tror jag inte det kommer en till sdan krasch (om inte hela brsen krashar d menar jag)
Eller vad tror du? Jag hade grna kpt mer p rea
Citera
2021-10-24, 22:54
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Man kan vll knappast skylla tysk byrokrati p Elon Musk? Hur r det hans fel att det blir frseningar?
I Shanghai tog det ocks lngre tid att rampa upp n att bygga fabriken. Den byggdes p 11 mnader men tog ver ett r att n volymproduktion (500k)
Du greppar efter halmstrn.
Citera
2021-10-24, 22:55
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Grymt tajmat! Grattis 👏
Det knns som att Tesla inte r lika vild lngre. Den verkar vara mer stabil. I vras nr den kraschade med typ 40% s var den vldigt vervrderad. $900 i februari och dom gjorde inte ens vinst utan miljkrediterna. Nu har vinsten kat med 1000% och vi ligger fortfarande p $900. Vinsten tror jag kommer ka snabbare n vrderingen hdanefter. Drfr tror jag inte det kommer en till sdan krasch (om inte hela brsen krashar d menar jag)
Eller vad tror du? Jag hade grna kpt mer p rea

Skulle ett decenniums rntelge ndra sig
Nya batterier inte funka initialt
Om FSD fr rejlt krngel med myndigheter
Nr man tror att allt bara kan g upp
Men chansen r ocks att det eller ngot annat negativt inte hnder i nrtid.

Tror dock som sagt att det tuggar p i nrtid. Efterfrgan r ju helt klart enorm iaf, det r hrligt : )
Citera
2021-10-24, 23:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Man kan vll knappast skylla tysk byrokrati p Elon Musk? Hur r det hans fel att det blir frseningar?
I Shanghai tog det ocks lngre tid att rampa upp n att bygga fabriken. Den byggdes p 11 mnader men tog ver ett r att n volymproduktion (500k)
Du greppar efter halmstrn.
Men det r ju alltid samma visa med Musk. Han har alltid problem med myndigheter. Jag tror inte det freligger en komplott mot Musk mellan tyska miljmyndigheter, amerikanska FAA, NASA, SEC, kaliforniska myndigheter som han flyttar ifrn, fackfreningar som han hatar. I SolarCityrttegngen hvdar aktiegarna att han kontrollerade hela styrelsen nr Tesla kpte ett ruffretag av hans kusiner fr 25 miljarder kronor.

Smidig r nog inte hans knnetecken.

Han r ju knd fr frseningar. Se p Starship och Starlink och FSD med robottaxis. Han r inte ens i nrheten av vad som skulle ha fungerat redan frra ret.
Senast redigerad av wwr 2021-10-24 kl. 23:17.
Citera
2021-10-24, 23:17
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Men det r ju alltid samma visa med Musk. Han har alltid problem med myndigheter. Jag tror inte det freligger en komplott mot Musk mellan tyska miljmyndigheter, amerikanska FAA, NASA, SEC, kaliforniska myndigheter som han flyttar ifrn, fackfreningar som han hatar. I SolarCityrttegngen hvdar aktiegarna att han kontrollerade hela styrelsen nr Tesla kpte ett ruffretag av hans kusiner fr 25 miljarder kronor.

Men nu pratade vi om Berlinfabriken. Hur r det hans fel att det blivit frsenat? Fabriken r ju redo att tillverka bilar. Dom vntar bara p det slutgiltiga tillstndet. Det ligger inte i Musks hnder.
Sen har jag inget minne att att han haft problem med NASA eller FAA. Det r vll bara SEC och solarcity grejen?
Citera
2021-10-24, 23:20
Medlem
illuminas avatar
Citat:

Han r ju knd fr frseningar. Se p Starship och Starlink och FSD med robottaxis. Han r inte ens i nrheten av vad som skulle ha fungerat redan frra ret.
P vilket stt r starship och starlink frsenat? Han har vll inte satt ngra datum p dom? Starlink har ju fr vrigt ver 100.000 njda kunder och har nyligen lanserats i Tyskland.
Citera
2021-10-24, 23:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
P vilket stt r starship och starlink frsenat? Han har vll inte satt ngra datum p dom? Starlink har ju fr vrigt ver 100.000 njda kunder och har nyligen lanserats i Tyskland.
Det kan vi inte diskutera i denna trd. Men det finns 1740 Starlinksatelliter uppe och det gr fortfarande inte att g in och kpa i en affr. (Det skulle ha haft funktion inom begrnsade omrden med 400 satelliter.) Det anses bara vara distribuerat till vissa personer som utsetts att prova systemet. I det fallet kan man inte lita p tidningsrubriker. Starship str nedan. Han har alltid problem med FAA. Nu klagar han p att han mste skjuta upp frn andra platser n han planerat, p havet.

Citat:
Men nu pratade vi om Berlinfabriken. Hur r det hans fel att det blivit frsenat? Fabriken r ju redo att tillverka bilar. Dom vntar bara p det slutgiltiga tillstndet. Det ligger inte i Musks hnder.
Sen har jag inget minne att att han haft problem med NASA eller FAA. Det r vll bara SEC och solarcity grejen?
Han r knd fr frseningar.
Han skyllde p NASA nr han inte lyckades bygga en rymdkapsel som landade med raketer.Hela systemet fick byggas om till fallskrmar och 3 av stolarna plockas bort.
FAA har han alltid problem med. Just nu str Starship och vntar p ngon miljgranskning psts det och kan inte skjutas upp frrn i mars, tror man.

Han flyttade frn kalifornien efter myndighetsproblem.

Han "jagas" ven fr ett olagligt Tweet dr han hotar fackfreningsanslutna medlemmar med lneavdrag.

Musks verksamhet r en serie av myndighetsproblem. Han klarar inte av verksamheten.

Och han r ju legendarisk fr frseningar.

Han lovade Teslagarna att deras bilar skulle tjna pengar t dem genom att sjlva kra taxikunder! DEt skulle ha funkat frra ret. Det kommer inte att fungera p 10 r.

Han lever helt i det bl med sina prognoser. Han bedrar folk med sina vilda prognoser. Det kommer att komma ifatt bde honom och Tesla till slut, tror jag i alla fall. Han frontar Tesla.
Senast redigerad av wwr 2021-10-24 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in