Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-24, 22:27
  #6577
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag testade det där en gång, att köpa och sälja. Det gick åt helvete 😅
Nu är jag bara långsiktig. Håller du fortfarande alla dina eller säljer du av lite då och då?

Har kanske 60% av antal aktier som jag haft som mest just nu. Vill inte jinxa men har lyckats ett par gånger ofta i samband med lanseringar och cykeltid på ca 3-6mån utan aktier.
Sälja är svårt men köpa har jag historiskt sett gjort efter ett par månaders dåliga nyheter typ 20-50% nersida från topp.

Tror dock det fungerar sämre nu när hot om konkurs inte är lika närvarande ^^

Edit sålde hela innehavet i nedgången i våras. Köpte tillbaka samma mängd igen lite senare.
__________________
Senast redigerad av Humerus 2021-10-24 kl. 22:36.
Citera
2021-10-24, 22:31
  #6578
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Har man ambitiösa planer att bygga en bilfabrik i Europa så vet alla iblandade att risk för förseningar finns, det är snarare regel än undantag.
Nu är ju stora delar av själva bygget faktiskt färdiga så ska man uttrycka oro för något reellt är det snarare nya produktions tekniker, batterier mm.
Kan vara förödande att integrera batterier i bärande strukturer, dessutom ny typ av batterier.

Där har du något att oroa dig över på riktigt!
Det snackas om Giga-pressar som skall spruta ut nya karosser var 90:e sekund. Men när det hela kommer till kritan blir det bara Giga-bortförklaringar. På det sätt Musk och hans supportrar öser fram ursäkter tappar Tesla mycken trovärdighet. Frågan är när det kommer bilar ur fabriken. Det skulle det ha gjort i juli men det verkar inte bli något i år och när det börjar ske produktion har Musk redan sagt att det kommer att ta längre tid att få upp volym på produktionen än att bygga fabriken.

Det är ett misslyckande. Få se om fabriken alls kommer upp i volym. Här handlar det om mycket snack i liten verkstad.
Citera
2021-10-24, 22:34
  #6579
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det snackas om Giga-pressar som skall spruta ut nya karosser var 90:e sekund. Men när det hela kommer till kritan blir det bara Giga-bortförklaringar. På det sätt Musk och hans supportrar öser fram ursäkter tappar Tesla mycken trovärdighet. Frågan ärnär det kommer bilar ur fabriken. Det skulle det ha gjort i juli men det verkar inte bli något i år och när det börjar ske produktion har Musk redan sagt att det kommer att ta längre tid att få upp volym på produktionen än att bygga fabriken.

Det är ett misslyckande. Få se om fabriken alls kommer upp i volym.

Kom igen nu företaget har redan bevisat att det går med fabriken i Shanghai. Modem Y använder det i framvagn och bakvagn. Vill du inte erkänna det är du i samma kategori som FlatEarth’ers 😅
Citera
2021-10-24, 22:37
  #6580
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Kom igen nu företaget har redan bevisat att det går med fabriken i Shanghai. Modem Y använder det i framvagn och bakvagn. Vill du inte erkänna det är du i samma kategori som FlatEarth’ers 😅
Det där är andra saker. Musk verkar jobba bäst i diktaturstater. Han hatar fackföreningar och demokratiskt utsedda myndigheter. Jobbarna får skriva på försäkran att aldrig stämma företaget. Men jag talar om Berlinfabriken, den är en flopp med sina förseningar. Få se om den alls kommer upp i volym.
Citera
2021-10-24, 22:44
  #6581
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är andra saker. Musk verkar jobba bäst i diktaturstater. Han hatar fackföreningar och demokratiskt utsedda myndigheter. Jobbarna får skriva på försäkran att aldrig stämma företaget. Men jag talar om Berlinfabriken, den är en flopp med sina förseningar. Få se om den alls kommer upp i volym.

Jo men Italienska IDRA levererar pressen.
Volvo har beställt en liknande och säkert många fler så just den delen ska nog funka. Vet inte dock hur det funkar med själva receptet på aluminiumlegeringen, oklart om den är Tesla eller IDRA som tillhandahåller, konceptet är tydligen inget nytt men tidigare legeringar har krävt värmebehandling.
Om Berlinfabriken är en flopp får tiden utvisa, om ett år har vi svaret, citera mig gärna då.
Citera
2021-10-24, 22:49
  #6582
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Har kanske 60% av antal aktier som jag haft som mest just nu. Vill inte jinxa men har lyckats ett par gånger ofta i samband med lanseringar och cykeltid på ca 3-6mån utan aktier.
Sälja är svårt men köpa har jag historiskt sett gjort efter ett par månaders dåliga nyheter typ 20-50% nersida från topp.

Tror dock det fungerar sämre nu när hot om konkurs inte är lika närvarande ^^

Edit sålde hela innehavet i nedgången i våras. Köpte tillbaka samma mängd igen lite senare.
Grymt tajmat! Grattis 👏
Det känns som att Tesla inte är lika vild längre. Den verkar vara mer stabil. I våras när den kraschade med typ 40% så var den väldigt övervärderad. $900 i februari och dom gjorde inte ens vinst utan miljökrediterna. Nu har vinsten ökat med 1000% och vi ligger fortfarande på $900. Vinsten tror jag kommer öka snabbare än värderingen hädanefter. Därför tror jag inte det kommer en till sådan krasch (om inte hela börsen krashar då menar jag)
Eller vad tror du? Jag hade gärna köpt mer på rea
Citera
2021-10-24, 22:54
  #6583
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är andra saker. Musk verkar jobba bäst i diktaturstater. Han hatar fackföreningar och demokratiskt utsedda myndigheter. Jobbarna får skriva på försäkran att aldrig stämma företaget. Men jag talar om Berlinfabriken, den är en flopp med sina förseningar. Få se om den alls kommer upp i volym.
Man kan väll knappast skylla tysk byrokrati på Elon Musk? Hur är det hans fel att det blir förseningar?
I Shanghai tog det också längre tid att rampa upp än att bygga fabriken. Den byggdes på 11 månader men tog över ett år att nå volymproduktion (500k)
Du greppar efter halmstrån.
Citera
2021-10-24, 22:55
  #6584
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Grymt tajmat! Grattis 👏
Det känns som att Tesla inte är lika vild längre. Den verkar vara mer stabil. I våras när den kraschade med typ 40% så var den väldigt övervärderad. $900 i februari och dom gjorde inte ens vinst utan miljökrediterna. Nu har vinsten ökat med 1000% och vi ligger fortfarande på $900. Vinsten tror jag kommer öka snabbare än värderingen hädanefter. Därför tror jag inte det kommer en till sådan krasch (om inte hela börsen krashar då menar jag)
Eller vad tror du? Jag hade gärna köpt mer på rea

Skulle ett decenniums ränteläge ändra sig…
Nya batterier inte funka initialt…
Om FSD får rejält krångel med myndigheter…
När man tror att allt bara kan gå upp…
Men chansen är också att det eller något annat negativt inte händer i närtid.

Tror dock som sagt att det tuggar på i närtid. Efterfrågan är ju helt klart enorm iaf, det är härligt : )
Citera
2021-10-24, 23:08
  #6585
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Man kan väll knappast skylla tysk byrokrati på Elon Musk? Hur är det hans fel att det blir förseningar?
I Shanghai tog det också längre tid att rampa upp än att bygga fabriken. Den byggdes på 11 månader men tog över ett år att nå volymproduktion (500k)
Du greppar efter halmstrån.
Men det är ju alltid samma visa med Musk. Han har alltid problem med myndigheter. Jag tror inte det föreligger en komplott mot Musk mellan tyska miljömyndigheter, amerikanska FAA, NASA, SEC, kaliforniska myndigheter som han flyttar ifrån, fackföreningar som han hatar. I SolarCityrättegången hävdar aktieägarna att han kontrollerade hela styrelsen när Tesla köpte ett rufföretag av hans kusiner för 25 miljarder kronor.

Smidig är nog inte hans kännetecken.

Han är ju känd för förseningar. Se på Starship och Starlink och FSD med robottaxis. Han är inte ens i närheten av vad som skulle ha fungerat redan förra året.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-24 kl. 23:17.
Citera
2021-10-24, 23:17
  #6586
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är ju alltid samma visa med Musk. Han har alltid problem med myndigheter. Jag tror inte det föreligger en komplott mot Musk mellan tyska miljömyndigheter, amerikanska FAA, NASA, SEC, kaliforniska myndigheter som han flyttar ifrån, fackföreningar som han hatar. I SolarCityrättegången hävdar aktieägarna att han kontrollerade hela styrelsen när Tesla köpte ett rufföretag av hans kusiner för 25 miljarder kronor.

Smidig är nog inte hans kännetecken.
Men nu pratade vi om Berlinfabriken. Hur är det hans fel att det blivit försenat? Fabriken är ju redo att tillverka bilar. Dom väntar bara på det slutgiltiga tillståndet. Det ligger inte i Musks händer.
Sen har jag inget minne att att han haft problem med NASA eller FAA. Det är väll bara SEC och solarcity grejen?
Citera
2021-10-24, 23:20
  #6587
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är ju alltid samma visa med Musk. Han har alltid problem med myndigheter. Jag tror inte det föreligger en komplott mot Musk mellan tyska miljömyndigheter, amerikanska FAA, NASA, SEC, kaliforniska myndigheter som han flyttar ifrån, fackföreningar som han hatar. I SolarCityrättegången hävdar aktieägarna att han kontrollerade hela styrelsen när Tesla köpte ett rufföretag av hans kusiner för 25 miljarder kronor.

Smidig är nog inte hans kännetecken.

Han är ju känd för förseningar. Se på Starship och Starlink och FSD med robottaxis. Han är inte ens i närheten av vad som skulle ha fungerat redan förra året.
På vilket sätt är starship och starlink försenat? Han har väll inte satt några datum på dom? Starlink har ju för övrigt över 100.000 nöjda kunder och har nyligen lanserats i Tyskland.
Citera
2021-10-24, 23:27
  #6588
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
På vilket sätt är starship och starlink försenat? Han har väll inte satt några datum på dom? Starlink har ju för övrigt över 100.000 nöjda kunder och har nyligen lanserats i Tyskland.
Det kan vi inte diskutera i denna tråd. Men det finns 1740 Starlinksatelliter uppe och det går fortfarande inte att gå in och köpa i en affär. (Det skulle ha haft funktion inom begränsade områden med 400 satelliter.) Det anses bara vara distribuerat till vissa personer som utsetts att prova systemet. I det fallet kan man inte lita på tidningsrubriker. Starship står nedan. Han har alltid problem med FAA. Nu klagar han på att han måste skjuta upp från andra platser än han planerat, på havet.

Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Men nu pratade vi om Berlinfabriken. Hur är det hans fel att det blivit försenat? Fabriken är ju redo att tillverka bilar. Dom väntar bara på det slutgiltiga tillståndet. Det ligger inte i Musks händer.
Sen har jag inget minne att att han haft problem med NASA eller FAA. Det är väll bara SEC och solarcity grejen?
Han är känd för förseningar.
Han skyllde på NASA när han inte lyckades bygga en rymdkapsel som landade med raketer.Hela systemet fick byggas om till fallskärmar och 3 av stolarna plockas bort.
FAA har han alltid problem med. Just nu står Starship och väntar på någon miljögranskning påstås det och kan inte skjutas upp förrän i mars, tror man.

Han flyttade från kalifornien efter myndighetsproblem.

Han "jagas" även för ett olagligt Tweet där han hotar fackföreningsanslutna medlemmar med löneavdrag.

Musks verksamhet är en serie av myndighetsproblem. Han klarar inte av verksamheten.

Och han är ju legendarisk för förseningar.

Han lovade Teslaägarna att deras bilar skulle tjäna pengar åt dem genom att själva köra taxikunder! DEt skulle ha funkat förra året. Det kommer inte att fungera på 10 år.

Han lever helt i det blå med sina prognoser. Han bedrar folk med sina vilda prognoser. Det kommer att komma ifatt både honom och Tesla till slut, tror jag i alla fall. Han frontar Tesla.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-24 kl. 23:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback