Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-20, 22:09
  #3805
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har också uppfattat förseningar liksom wwr har gjort, att första nästan orbitalflighten är senarelagd till mars nästa år. Jag har inte helt förstått anledningen till detta.

Det där tror jag är ett missförstånd. NASA-postern som Teslarati hänvisar till finns här:

https://ntrs.nasa.gov/citations/20210020835

Där talas det om att NASA ska filma ett Starship reentry från ett högtflygande flygplan, men inte specifikt SN20. Det kan alltså handla om en senare flygning.
Citera
2021-10-20, 23:37
  #3806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Intressant frågeställning. Jag tror det vanligast givna svaret på frågan varför 3 stolar togs bort var att "astronauterna kunde därefter sitta i en position bättre lämpad att motstå g-krafter". Man kunde dock fråga sig om kapseln egentligen hade blivit för tung med fler astronauter och den serviceutrustning dessa kräver. Vikt var ju kritisk även vid landningen eftersom man fick montera en fallskärm till.

Intressant ja. Jag har inte kunnat tränga in i turerna kring detta. Det var NASA som krävde 4 fallskärmar. Den gamla Apollo som var rejält tung, hade bara tre om jag minns rätt.

Jag tycker det är tråkigt att dom bara sänder upp 4 åt gången, den gamla rymdfärjan sände ju upp 7 minst.
Självklart har man gjort viktberäkningar. Stolarna, livsuppehållande system, rymddräkter och astronaternas vikt själva. Men dom medför ofta material till ISS trots att man har det vanliga transportskeppet Dragon till förfogande.
Citera
2021-10-20, 23:42
  #3807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det där tror jag är ett missförstånd. NASA-postern som Teslarati hänvisar till finns här:

https://ntrs.nasa.gov/citations/20210020835

Där talas det om att NASA ska filma ett Starship reentry från ett högtflygande flygplan, men inte specifikt SN20. Det kan alltså handla om en senare flygning.

Det var bra du snappade upp detta. Det har jag helt missat. Idag har jag inte alls följt vad som händer vid Boca Chica Starbase.

Men jag är hela tiden optimistisk även om inte tidsplanerna håller så perfekt.
Citera
2021-10-21, 00:37
  #3808
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det var bra du snappade upp detta. Det har jag helt missat. Idag har jag inte alls följt vad som händer vid Boca Chica Starbase.

Men jag är hela tiden optimistisk även om inte tidsplanerna håller så perfekt.

Det som fortfarande kan sätta pinnar i hjulet för SpaceX är FAA:s miljöcertifiering. De har hållit public hearings de senaste två dagarna.
Citera
2021-10-21, 09:05
  #3809
Avstängd
wwrs avatar
Vad som helst verkar kunna hända. Nu ryktas att Senaten vill att NASA sponsrar två månlandare.
Citat:
Senate directs NASA to choose another company to build a lunar lander: report
https://www.space.com/senate-nasa-se...ander-contract

Nog får man en känsla att Elon Musk kanske kan ha misslyckats med Starship. Enligt senaste rapporten blir ju inte nästa uppskjutning förrän i mars. Men som Regulus påpekar vet vi inte säkert. Problemet är att det privata SpaceX inte redogör för sina planer.

För ett tag sedan kollade jag Reddit som ju fungerar som ett SpaceX informations-center men officiellt inte är det. Då skrevs det inte lika mycket om Starship som tidigare och jag tror Starship hade flyttats till en egen tråd.

Försöker Musk nu dra ut de sista pengarna med privata uppskjutningar: Inspiration4 och Ax 1-4 (tveksamt om SpaceX har kapacitet för japanen och 7 till runt månen) ?

Lite får man känslan att Musks stjärna kanske dalar. Men han har mycket mäktiga backare. "Närmaste månaderna blir avgörande" som det brukar heta (men inte alltid stämma).
Citera
2021-10-21, 11:10
  #3810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad som helst verkar kunna hända. Nu ryktas att Senaten vill att NASA sponsrar två månlandare.

https://www.space.com/senate-nasa-se...ander-contract

Nog får man en känsla att Elon Musk kanske kan ha misslyckats med Starship. Enligt senaste rapporten blir ju inte nästa uppskjutning förrän i mars. Men som Regulus påpekar vet vi inte säkert. Problemet är att det privata SpaceX inte redogör för sina planer.

För ett tag sedan kollade jag Reddit som ju fungerar som ett SpaceX informations-center men officiellt inte är det. Då skrevs det inte lika mycket om Starship som tidigare och jag tror Starship hade flyttats till en egen tråd.

Försöker Musk nu dra ut de sista pengarna med privata uppskjutningar: Inspiration4 och Ax 1-4 (tveksamt om SpaceX har kapacitet för japanen och 7 till runt månen) ?

Lite får man känslan att Musks stjärna kanske dalar. Men han har mycket mäktiga backare. "månaderna blir avgörande" som det brukar heta (men inte alltid stämma).

Just nu är det dock så att det bara är SpaceX som från amerikansk sida kan forsla upp astronauter till ISS. För Boeings del tycks det dröja ett år minst innan Starliner forslar astronauter. Och man har också många beställningar på uppskjutningar så nog strömmar pengar in. Man har beställningar även på uppskjutningar med Falcon Heavy.

Jag ser personligen inget negativt i om NASA satsar på två olika landningssystem för månen. Ett för enklare uppdrag och ett som sköts av Lunar Starship där mer personal och material skall forslas till månytan.

Färden runt månen med biljonären samt hans kompisar är nog otroligt viktig. Den vore det stora genombrottet för SpaceX och skulle öppna för många fler sådana beställningar. Men färden är lång och svårigheterna många. Man skulle kanske döpa om projektet till "the long march"... ...
Citera
2021-10-21, 18:52
  #3811
Medlem
Gamlings avatar
Det verkar snarast som "förseningarna" med starship har mest att göra med FAA! Jag har för mig att det senaste datum för att kommentera miljöutredningen var den 19'e. Nu ska de förmodligen ha flera månader på sig innan de kan ge SpaceX ett besked om de överhuvudtaget får använda anläggningen i Boca Chica!

Framsynt av Elon att skaffa de båda oljeriggarna!
Citera
2021-10-21, 18:53
  #3812
Medlem
Gamlings avatar
Nu är iaf "chopsticks" monterade på OLT! Det ska bli kul att se lite provköningar upp och ner och sånt...
Citera
2021-10-21, 19:52
  #3813
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Det verkar snarast som "förseningarna" med starship har mest att göra med FAA! Jag har för mig att det senaste datum för att kommentera miljöutredningen var den 19'e. Nu ska de förmodligen ha flera månader på sig innan de kan ge SpaceX ett besked om de överhuvudtaget får använda anläggningen i Boca Chica!

Miljöcertifieringen. USA:s svar på Cementacirkusen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Framsynt av Elon att skaffa de båda oljeriggarna!

Ja, men de kommer inte att vara klara på länge. Tanken var väl att använda dem när antalet flygningar skalas upp till flera om dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Nu är iaf "chopsticks" monterade på OLT! Det ska bli kul att se lite provköningar upp och ner och sånt...

Citera
2021-10-21, 20:47
  #3814
Medlem
Uppskjutningen av crew 3 med Falcon 9/Crew Dragon har slipped en dag från 30 oktober till den 31 oktober. 4 astronauter skjuts upp och skall vistas 6 månader på rymdstationen.

SpaceX skall också skjuta upp transportskeppet Dragon till rymdstationen beräknat den 21 december.

Från Cape kommer nyheter om att upphissningen av Orionkomplexet, som väger 33,5 ton, gick smärtfritt och tekniker arbetade hela natten med att ansluta komplexet till Orion Stage Adapter, överst på SLS. Det gick åt 360 bultar.

I slutet av december gör man en "dress rehersal" och kör ut hela skapelsen till startplattan. Efter dress rehersal åter till Vehicle Assembly Building och man siktar nu på att göra den slutliga utrullningen i början på nästa år. Tråkigt att det försenas.

Men jag har länge trott på att det blir i februari nästa år som färden runt månen genomföres enligt Artemis I. Väldigt mycket står på spel. Huvuden kommer att rulla om det blir ett misslyckande. Knivarna slipas.... ....

Jag noterar också att SpaceX har åtskilliga beställningar för privata företag och det gäller uppskjutningar med Falcon 9 senare i höst.
Citera
2021-10-21, 21:09
  #3815
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag noterar också att SpaceX har åtskilliga beställningar för privata företag och det gäller uppskjutningar med Falcon 9 senare i höst.
Nej, när miljardärerna eller företagens utrustning skall skjutas upp, då har Musk plötsligt inga problem med myndigheterna som när det gäller utvecklingsprojekt som mån eller Marsresor.

Är det fler rymdturister än Axiom 1-4 som skall skickas upp? Eller är det obemannat?
Citera
2021-10-21, 21:27
  #3816
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej, när miljardärerna eller företagens utrustning skall skjutas upp, då har Musk plötsligt inga problem med myndigheterna som när det gäller utvecklingsprojekt som mån eller Marsresor.

Falcon9 är ju certifierad sedan länge. Uppskjutningarna sker dessutom på betryggande avstånd från sköldpaddorna i den Mexikanska gulfen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback