Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-21, 13:05
  #6529
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Att Teslas vinst stiger mer än omsättningen tolkar jag spontant som att man dragit ner på tillväxt takten.
Intressant synpunkt. Vad är det dom dragit ner på? Deras mål är att öka försäljningen med 50% per år och detta året kommer dom öka med närmare 70%. Jag tolkar det som att dom dragit ner på kostnader. Att omsättningen minskade lite var pga att dom sålde fler billiga bilar, speciellt Model Y SR+ i Kina.
Dom sa själva att snittpriset per bil minskade med 6%. Det är väll ändå imponerande att dom lyckades öka vinsten så mycket trots det?
Citera
2021-10-21, 14:10
  #6530
Avstängd
wwrs avatar
Breaking: Det kommer att bli en försening med Giga Berlin.

Det hade ingen kunnat förvänta!

*ironi slutar här*
Citat:
Tesla CEO Elon Musk said at a visit to the factory site in Gruenheide on Oct. 9 that he hoped to begin production in November, which looks increasingly unlikely as authorities first need to review the latest submissions before deciding whether to grant approval.
https://www.reuters.com/world/europe...ed-2021-10-21/

Pajas-Musks stjärna verkar vara i dalande. Jag skulle nog säga SÄLJ TSLA. Men hans politiska backare är extremt mäktiga och det kommer att bli intressant att följa vad som sker det närmaste halvåret.

Fler förseningar än Musk lär dock ingen annan entreprenör ha varit med om.

__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-21 kl. 15:07.
Citera
2021-10-21, 16:06
  #6531
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Breaking: Det kommer att bli en försening med Giga Berlin.

Det hade ingen kunnat förvänta!

*ironi slutar här*

https://www.reuters.com/world/europe...ed-2021-10-21/

Pajas-Musks stjärna verkar vara i dalande. Jag skulle nog säga SÄLJ TSLA. Men hans politiska backare är extremt mäktiga och det kommer att bli intressant att följa vad som sker det närmaste halvåret.

Fler förseningar än Musk lär dock ingen annan entreprenör ha varit med om.


WWR du måste känna att du lever i kejsarens nya kläder.
Du skriker för fulla halsar
”KEJSAREN ÄR NAKEN! KEJSAREN ÄR NAKEN!”

Ingen lyssnar och den dumma jävla aktien bara stiger och stiger, hoppas faktiskt nästan lite på en korrektion bara för att du ska få din upprättelse 😋
Citera
2021-10-21, 16:30
  #6532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Håll inte Microsoft till 2030. De har säkert en hel del krut kvar att bränna, men de samlar inget. Långsiktigt är deras utsikter rätt bedrövliga just nu.

Vill du utveckla lite, samlar vadå?

Ett av världens rikaste företag som har en av tidernas stabilaste uppgång genom åren och det är inte svårt att finna artiklar och analyser som backar det på sikt heller men du tror det hela kommer att ta slut till 2030? Aldrig sett någon ge råd att undvika Microsoft, intressant.
Citera
2021-10-21, 16:31
  #6533
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
WWR du måste känna att du lever i kejsarens nya kläder.
Du skriker för fulla halsar
”KEJSAREN ÄR NAKEN! KEJSAREN ÄR NAKEN!”

Ingen lyssnar och den dumma jävla aktien bara stiger och stiger, hoppas faktiskt nästan lite på en korrektion bara för att du ska få din upprättelse 😋
Det var ett trevligt svar. Vi är nog överens om att sambanden mellan aktiekurser och företagens fundamentala data blir allt lösare, speciellt för TSLA. Den närmaste tiden tror jag kommer att bli intressant ... bara den inte blir för intressant.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-21 kl. 16:33.
Citera
2021-10-21, 16:41
  #6534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Blir nog en röd dag imorn. After hours trading ligger Tesla i skrivande stund -1.32%
Om Tesla följer tidigare mönster (vilket självklart inte är garanterat) så är det rött torsdag, fredag och på måndag vänder det upp igen. Jag kommer köpa mer på fredag

Fin portfölj förresten, gillar också Nvidia!
Hade dock varit försiktig med Lucid. Deras bil är imponerande, men ett börsvärde på $40b utan att ha levererat en enda bil är jävligt saftigt. Gillar inte att Saudiaraberna äger över 50% av lucid heller. Dom ska tydligen bygga en fabrik där, det var en del av deras deal.
Hade bytt ut Lucid med Xpeng, dom har ett lägre börsvärde på $37b men producerar redan massa bilar och kineserna jobbar extremt fort!

Tack! Och tack för tipset angående Lucid. Den är av de listade jag är minst säker på också och du har helt klart en poäng. Möjligt att jag droppar Lucid framöver faktiskt. Tesla och NIO för en bra spridning i EV branschen och lägga lite mer på Microsoft och NVIDIA.
Tesla är i skrivande stund upp 3,38 %. Tar mig en kall och njuter!
Citera
2021-10-21, 17:02
  #6535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Intressant synpunkt. Vad är det dom dragit ner på? Deras mål är att öka försäljningen med 50% per år och detta året kommer dom öka med närmare 70%. Jag tolkar det som att dom dragit ner på kostnader. Att omsättningen minskade lite var pga att dom sålde fler billiga bilar, speciellt Model Y SR+ i Kina.
Dom sa själva att snittpriset per bil minskade med 6%. Det är väll ändå imponerande att dom lyckades öka vinsten så mycket trots det?
Jag vet inte riktigt. .det beror väl på varför vinsten ökade. Om det är för att man återinvesterar mindre så säger vinstsiffrorna mig ingenting egentligen. Det är som att diskutera P/E på ett tillväxtföretag, dvs ganska meningslöst.
Vad gäller försäljningen så har de fortfarande ett alldeles för högt P/S tal, dvs aktien är övervärderad även vid de här försäljningsnivåerna.
__________________
Senast redigerad av Mackan70 2021-10-21 kl. 17:04.
Citera
2021-10-21, 18:17
  #6536
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var ett trevligt svar. Vi är nog överens om att sambanden mellan aktiekurser och företagens fundamentala data blir allt lösare, speciellt för TSLA. Den närmaste tiden tror jag kommer att bli intressant ... bara den inte blir för intressant.

Jag håller i regel med och tycker att det har pågått i åratal.
Dock tycker jag ju om bolaget i fråga när det kommer till produkt och vision.
Men det är svårt att frånse hur värderingar ser ut på sina håll.
Man får dansa nära dörren och vara beredd på att bränna sig rejält i fallet TSLA
Citera
2021-10-21, 21:01
  #6537
Avstängd
EDIT: missade att detta var en tesla-tråd, spoilern är OT.

__________________
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-10-21 kl. 21:05.
Citera
2021-10-22, 00:03
  #6538
Avstängd
Paris24s avatar
Såg att dagens Teslakurs är 20 gånger årsomsätningen. Inte 20 x vinsten, 20 x omsättningen. Finns det något företag i modern tid, någorlunda storlek, som haft en liknande värdering, och hur gick det för dem?
Citera
2021-10-22, 00:54
  #6539
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Såg att dagens Teslakurs är 20 gånger årsomsätningen. Inte 20 x vinsten, 20 x omsättningen. Finns det något företag i modern tid, någorlunda storlek, som haft en liknande värdering, och hur gick det för dem?

Se bilder i länkarna nedan:
Alla 4 (eller 3, inte Fingerprint) kom att vara världsledande i sina respektive marknader.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-22 kl. 01:07.
Citera
2021-10-22, 16:17
  #6540
Medlem
illuminas avatar
All time highs!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback