Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-20, 20:21
  #6517
Medlem
gulbofinks avatar
Tesla har 12 gånger så hög värdering jämför med snittet för biltillverkarna!


Biltillverkarnas värdering EV/Sales 2022

Tesla 12,0

Genomsnitt exkl. Tesla 1,0

https://www.avanza.se/placera/redakt...ckna-anda.html
Citera
2021-10-20, 21:20
  #6518
Medlem
gulbofinks avatar
Rapport om två timmar!!!1!!1
Citera
2021-10-20, 21:42
  #6519
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Jag stängde förra med runt +10%. Idag tog jag en ny position, men mindre. Använder Tesla Bear X6 AVA denna gång. Observera att det är extrem risk på detta cert samt att kurslarm & stop-loss inte fungerar (dessa triggas ej av MM priser).

Det finns andra som kör in mycket större belopp i samma cert.
Någon på Avanza gick in med 600 kSEK med 6X belåning på att korta Tesla:

(125000+29639)*3,88 = 600 kSEK
Legend och total kontrarian. Lyser halvledarbristen genom korthuset kan dina björnar printa rejält. Nackdelen med att ge sig på Tesla och andra memestocks är att de har så jävla många fanboys,

Istället shortar jag hemnet och evo i korta bursts. Ingen kommer till deras undsättning. Lite som att sparka hagamannen i kuken om han har vält med cykel. Ingen bryr sig.
Citera
2021-10-20, 22:21
  #6520
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulbofink
Rapport om två timmar!!!1!!1

Släpps strax efter 22:00 svensk tid, finns redan ute:
https://ir.tesla.com/#tab-quarterly-disclosure
Citera
2021-10-20, 22:30
  #6521
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Istället shortar jag hemnet och evo i korta bursts. Ingen kommer till deras undsättning. Lite som att sparka hagamannen i kuken om han har vält med cykel. Ingen bryr sig.

Smart, speciellt om du lyckas tajma det väl.
I vanlig ordning - se länk.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-20 kl. 22:43.
Citera
2021-10-20, 22:53
  #6522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Släpps strax efter 22:00 svensk tid, finns redan ute:
https://ir.tesla.com/#tab-quarterly-disclosure
Dom börjar få ordning på siffrorna, vinstmarginalen ser väldigt fin ut. Ska bli intressant att se reaktionen imorgon, köpte mig en liten pott på Mini S Tesla AVA 73 innan stängning idag, oavsett hur bra siffrorna ser ut kan jag inte se hur man ska motivera denna värderingen..
Citera
2021-10-20, 23:20
  #6523
Medlem
illuminas avatar
Vilka jävla siffror Tesla visar upp!!
28.8% vinstmarginal på bilarna, upp från 25.8 förra kvartalet.
Subventionerna minskade till $279m, från $354m förra kvartalet.
Vinsten är extra imponerande med tanke på att ASP "average selling price" minskade med 6%
Hoppas inte att det fortfarande finns folk som tror att Tesla inte är lönsam utan subventioner.
Citat:
Perhaps more impressively, this level of profitability was achieved while our ASP2 decreased by 6% YoY in Q3 due to continued mix shift towards lower-priced vehicles. Our operating margin reached an all-time high as we continue to reduce cost at a higher rate than declines in ASP.

Allt annat var ganska förväntat. Det enda negativa jag såg var att Tesla Energy inte ökat så mycket från förra kvartalet, men fortfarande +71% YoY
Detta kommer snart ändras:
Citat:
Energy storage deployments increased by 71% YoY in Q3, mainly driven by strong Megapack deployments. We recently announced our new Megapack factory with a capacity of 40 GWh, which compares to total Megapack deployments of 3 GWh in the last 12 months. We are very excited about the broader potential of this product.
Lite andra highlights:
Citat:
We plan to grow our manufacturing capacity as quickly as possible. Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries. The rate of growth will depend on our equipment capacity, operational efficiency and the capacity and stability of the supply chain.
Citat:
We have sufficient liquidity to fund our product roadmap, long-term capacity expansion plans and other expenses.
Citat:
We expect our operating margin will continue to grow over time, continuing to reach industry-leading levels with capacity expansion and localization plans underway.
Citat:
We continue to target our first Model Y production builds in Berlin and Austin before the end of the year. The pace of the respective production ramps will be influenced by the successful introduction of many new product and manufacturing technologies in new locations, ongoing supply-chain related challenges and regional permitting. We are making progress on the industrialization of Cybertruck, which is currently planned for Austin production subsequent to Model Y.
Länk till rapporten:
https://tesla-cdn.thron.com/static/T...-Update.pdf%22
Citera
2021-10-20, 23:20
  #6524
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dom börjar få ordning på siffrorna, vinstmarginalen ser väldigt fin ut. Ska bli intressant att se reaktionen imorgon, köpte mig en liten pott på Mini S Tesla AVA 73 innan stängning idag, oavsett hur bra siffrorna ser ut kan jag inte se hur man ska motivera denna värderingen..

Jag har själv tagit en mini S med lägre hävstång (Tesla Mini S Ava 74) och kommer fylla på framöver. Har valt lägre hävstång för att knockpunkten är högre och på så sätt lägre risk. Mini S håller jag längre, medan Bear-cert använder jag kortsiktigt, oftast max 24h.

Jag upplever att det är svårt att jämföra Teslas siffror vs Daimler och BMW för att de rapporterar olika saker i sina kvartalsrapporter och dessutom använder olika redovisningsstandarder.

Siffror från Börsdata Pro (2021 Q2)
Vinstmarginal
– Tesla 5,1%
– BMW 9,9%

Rörelsemarginal
– Tesla 7,9%
– BMW 10,9%

EBITDA marginal
– Tesla 13,8%
– BMW 16,5%

ROE
– Tesla 8,2%
– BMW 15,9%

ROIC
– Tesla 9,5%
– BMW 8,6%

Tesla hade snäppet högre bruttomarginaler, men som sagt... Jag upplever att det är svårt att jämföra.

Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Vilka jävla siffror Tesla visar upp!!
28.8% vinstmarginal på bilarna, upp från 25.8 förra kvartalet.

Inte vinstmarginal. Bruttomarginal.
Enorm skillnad.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-21 kl. 00:06.
Citera
2021-10-21, 01:08
  #6525
Medlem
Härligt då får vi nog se en fin blå dag imorgon, igen! Och löning snart då blir det ännu fler Tesla köp. Varje månad köper jag mer.
Världens bästa aktie. Vi åker till Mars med Elon 2030 bäst att fixa deg till rymdfärjan genom Tesla sparande.
Kommer att köpa dessa varje månad långsiktigt:
Tesla.
Microsoft.
Nvidia.
NIO.
Lucid.
Samhällsbyggnad B.

Resten lägger jag i indexfonder. Typ 20 %. Aktier är så mycket roligare tycker jag.
Särskilt fina är Tesla, Microsoft och NVIDIA som kommer utgöra 75 % av mina aktier.
Citera
2021-10-21, 01:40
  #6526
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Härligt då får vi nog se en fin blå dag imorgon, igen! Och löning snart då blir det ännu fler Tesla köp. Varje månad köper jag mer.
Världens bästa aktie. Vi åker till Mars med Elon 2030 bäst att fixa deg till rymdfärjan genom Tesla sparande.
Kommer att köpa dessa varje månad långsiktigt:
Tesla.
Microsoft.
Nvidia.
NIO.
Lucid.
Samhällsbyggnad B.

Resten lägger jag i indexfonder. Typ 20 %. Aktier är så mycket roligare tycker jag.
Särskilt fina är Tesla, Microsoft och NVIDIA som kommer utgöra 75 % av mina aktier.
Blir nog en röd dag imorn. After hours trading ligger Tesla i skrivande stund -1.32%
Om Tesla följer tidigare mönster (vilket självklart inte är garanterat) så är det rött torsdag, fredag och på måndag vänder det upp igen. Jag kommer köpa mer på fredag

Fin portfölj förresten, gillar också Nvidia!
Hade dock varit försiktig med Lucid. Deras bil är imponerande, men ett börsvärde på $40b utan att ha levererat en enda bil är jävligt saftigt. Gillar inte att Saudiaraberna äger över 50% av lucid heller. Dom ska tydligen bygga en fabrik där, det var en del av deras deal.
Hade bytt ut Lucid med Xpeng, dom har ett lägre börsvärde på $37b men producerar redan massa bilar och kineserna jobbar extremt fort!
Citera
2021-10-21, 11:10
  #6527
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Härligt då får vi nog se en fin blå dag imorgon, igen! Och löning snart då blir det ännu fler Tesla köp. Varje månad köper jag mer.
Världens bästa aktie. Vi åker till Mars med Elon 2030 bäst att fixa deg till rymdfärjan genom Tesla sparande.
Kommer att köpa dessa varje månad långsiktigt:
Tesla.
Microsoft.
Nvidia.
NIO.
Lucid.
Samhällsbyggnad B.

Resten lägger jag i indexfonder. Typ 20 %. Aktier är så mycket roligare tycker jag.
Särskilt fina är Tesla, Microsoft och NVIDIA som kommer utgöra 75 % av mina aktier.
Håll inte Microsoft till 2030. De har säkert en hel del krut kvar att bränna, men de samlar inget. Långsiktigt är deras utsikter rätt bedrövliga just nu.
Citera
2021-10-21, 12:34
  #6528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Länk till rapporten:
https://tesla-cdn.thron.com/static/T...-Update.pdf%22
Att Teslas vinst stiger mer än omsättningen tolkar jag spontant som att man dragit ner på tillväxt takten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback