2021-10-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit

Smart att köra med lång sladd faktiskt. Det som behövs är en USB-C "PD" (Power Delivery) "laddningskabel" rated för minst 15 watt laddning (Quest 2 drar mellan 9-15 watt). Jag gillar märket Ugreen, de är toppkvalitet. Se till att ena kontakten är vinklad, så att den sitter fint in i headsetet utan att sticka rakt ut.

Här är många kablar (stort utbud):

https://www.amazon.se/s?k=ugreen+usb+pd&ref=nb_sb_noss_1

Allt över 15 watt är bra. Som du ser är de flesta rated för typ 60 watt.

Se till att det är USB-C till C och att det står "PD" i titeln, Power Delivery, annars laddar headsetet långsamt!

När du går in på produktsidorna får man ofta välja kabellängden där inne, så titta runt lite!

Når du 229kr i beställning så fraktar Amazon helt gratis.

Ah, har fått hem min lilla leksak nu! Väldigt fascinerande även om jag spenderat mesta tiden med att ladda den eftersom laddsladden var så pytteliten som kom med. Dessutom passar den ju inte i datorn, är ju sån mini-usb på båda sidorna?

Väldigt fascinerande, körde igenom det där demot där man kan pilla på saker, skjuta och dansa och sånt. Känns nästan overkligt. Har även lagt in Big Screen. Det var riktigt häftigt. Har redan lyckats tappa den i golvet också men den verkar ha klarat sig. Liten spontan hållbarhetstest.

Men angående laddningkabel/datakabel. Det vore förstås praktiskt med en som man även kan koppla in i datorn. Så då behöver jag väl konvertering från usb-c till a? Alltså den stora USB-ingången som man normalt har i en dator.

https://www.amazon.se/Cable-Matters-USB-C-kabel-Oculus-VR-headset/dp/B08FVM2WTJ/ref=sr_1_8?dchild=1&keywords=oculus%2Bkabel&qid=16 34665989&sr=8-8&th=1

Kan den vara nåt? Ingen aning om märket, men den har fått högt betyg...

(Märker att jag använder dig som en sökmotor)

Mina feta glasögon fick nätt och jämnt plats, det var inte helt bekvämt men när jag blir rik så får det väl bli såna slipade linser som man kan sätta in questen. I övrigt så är jag nöjd, håller på att fixa med air link och lägga in Kodi på datorn, ska testa se lite film senare. En helt ny värld har öppnat upp sig!

Ja du har skrivit en massa annat som jag borde svarat på också men nu måste jag faktiskt tillbaka till min alternativa värld! Men jag återkommer säkerligen snart. Tack igen för alla tips, det finns mycket info överallt men alla säger ju lite olika så man blir förvirrad efter ett tag!
Citera
2021-10-20, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Steg 1.
Ta bort din ordinarie facebook.
Steg 2. Gör ett nytt konto och ge fan i lägga till folk.
Steg 3. Koppla detta nya konto till Oculus.

Resultat:
Du använder din Quest 2 med ditt nya ordinarie konto och dom kan inte hävda något annat.

Alla invändningar mot detta vore trams, det är facit på vad du bör göra.

Detta var faktiskt det första jag provade. Men Facebook är smarta, väljer man "delete account" så tar det ändå 30 dagar innan det försvinner, så att man ska ha chans att hinna ångra sig. Så jag försökte göra ett nytt under denna tid, men de verkade ha koll på det gamla kontot. Då hade jag ändå bytt IP-adress och använt en annan e-mail och annan webbläsare. Kanske hade det gått om jag väntat dessa 30 dagar. Så det slutade med en mängd misslyckade försök innan jag återaktiverade mitt stenålderskonto. Har dock rensat bort alla vänner och bilder, man får göra det bästa av det.
Citera
2021-10-20, 12:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Steg 1.
Ta bort din ordinarie facebook.
Steg 2. Gör ett nytt konto och ge fan i lägga till folk.
Steg 3. Koppla detta nya konto till Oculus.

Resultat:
Du använder din Quest 2 med ditt nya ordinarie konto och dom kan inte hävda något annat.

Alla invändningar mot detta vore trams, det är facit på vad du bör göra.
Varför inte köra registreringen till sitt ordinarie konto?
Citera
2021-10-20, 12:27
Medlem
Citat:
text

Ja jävlar, blev en lång dag igår med massa utforskande. Tänkte bara skriva att jag blev nog lite mindfucked. Jag satt ett tag och kollade film på Bigscreen, sen la jag mig i soffan och höjde upp bilden och kollade i Kodi ett tag. Fungerade faktiskt bra även om Kodi kraschade en del. Sen efter tag tänkte jag att jag var väl i en biosalong nyss? Känns konstigt overkligt att man kan förflytta sig sådär. Man har även hört om "motion sickness" och det upplevde jag när jag kollade nån 360-film där man åkte berg- och dalbana. Blev lite illamående

Dagens uppgift (tur man är arbetslös) blir att få SteamVR att funka. Än så länge har Steam envist vägrat att förstå att jag har ett headset när jag kopplat in den med en billig telefonsladd trots att jag försöker köra igång med SteamVR. Säkert nån detalj jag missat. Alla säger att Virtual Desktop är så fantastiskt, men du verkar inte så impad? Kanske ska avvakta med att köpa det.

Edit: Fick igång Subnautica. Det var ju helt sinnessjukt.

Porr har jag inte utforskat än men det kommer Just nu tänkte jag mig nåt bra spel så att man rör på sig lite mer. Lite kombinera nytta med nöje. Fy fan vad häftigt att plocka upp ett vapen och skjuta förresten.

Hmm, jag som är arbetslös borde kanske skaffa Job simulator så man gör nytta virtuellt?
Senast redigerad av Bajsmaskinen 2021-10-20 kl. 12:58.
Citera
2021-10-20, 13:02
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Varför inte köra registreringen till sitt ordinarie konto?

Var mer en anspelning på att man ska kivas med Facebook, att det ska straffa sig när dom inför drakoniska metoder.
Citera
2021-10-20, 13:03
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Ja jävlar, blev en lång dag igår med massa utforskande. Tänkte bara skriva att jag blev nog lite mindfucked. Jag satt ett tag och kollade film på Bigscreen, sen la jag mig i soffan och höjde upp bilden och kollade i Kodi ett tag. Fungerade faktiskt bra även om Kodi kraschade en del. Sen efter tag tänkte jag att jag var väl i en biosalong nyss? Känns konstigt overkligt att man kan förflytta sig sådär. Man har även hört om "motion sickness" och det upplevde jag när jag kollade nån 360-film där man åkte berg- och dalbana. Blev lite illamående

Dagens uppgift (tur man är arbetslös) blir att få SteamVR att funka. Än så länge har Steam envist vägrat att förstå att jag har ett headset när jag kopplat in den med en billig telefonsladd trots att jag försöker köra igång med SteamVR. Säkert nån detalj jag missat. Alla säger att Virtual Desktop är så fantastiskt, men du verkar inte så impad? Kanske ska avvakta med att köpa det.

Porr har jag inte utforskat än men det kommer Just nu tänkte jag mig nåt bra spel så att man rör på sig lite mer. Lite kombinera nytta med nöje. Fy fan vad häftigt att plocka upp ett vapen och skjuta förresten.

Hmm, jag som är arbetslös borde kanske skaffa Job simulator så man gör nytta virtuellt?

Yes, prova airlink istället för virtual desktop om du vill spara lite pengar.

Spela Batman VR och lämna tillbaka det sen för det är bara en timmes speltid.
Citera
2021-10-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ah, har fått hem min lilla leksak nu! Väldigt fascinerande även om jag spenderat mesta tiden med att ladda den eftersom laddsladden var så pytteliten som kom med. Dessutom passar den ju inte i datorn, är ju sån mini-usb på båda sidorna?

Men angående laddningkabel/datakabel. Det vore förstås praktiskt med en som man även kan koppla in i datorn. Så då behöver jag väl konvertering från usb-c till a? Alltså den stora USB-ingången som man normalt har i en dator.

https://www.amazon.se/Cable-Matters-USB-C-kabel-Oculus-VR-headset/dp/B08FVM2WTJ/ref=sr_1_8?dchild=1&keywords=oculus%2Bkabel&qid=16 34665989&sr=8-8&th=1

Kan den vara nåt? Ingen aning om märket, men den har fått högt betyg...

Hej, sorry för tystnaden, jag är svårt förkyld men börjar bli bättre nu.

Vad gäller laddningskabeln: Anledningen att det är USB C till C (liten kontakt) är simpel:

- USB C portar på dator levererar ofta rätt många watt, de är tänka för moderna enheter. Vet inte, typ 7.5? 9 watt?
- USB A på dator (den stil du tänker på) levererar oftast bara 2.5 watt.
- Quest 2 slukar mellan 9-15 watt (den justerar själv, typ 9 vid användning, upp till 15 när man stänger av den och enbart laddar).
- Laddaren som följer med levererar 10 watt. Det duger.
- Om du försöker driva den med en USB A till C kabel från dator så kommer den laddas ur medan den används, eftersom 2.5 watt är långt under tillräckligt för att fylla på den medan den förbrukar 9 watt från batteriet. Dock kommer det ju sakta ner tömningen, så helt illa är det inte.

Om du enbart har USB A portar på datorn så ska du se till att dina USB portar på datorn är BLÅA eller RÖDA inuti. Detta betyder USB 3. Det krävs USB 3 för att Link Cable ska fungera. De tillåter USB 2 men det blir laggigt pga att USB 2 har mycket latency.

Vad gäller kabeln du länkade till: Det är en USB 3 kabel som finns i C till C och A till C. Verkar vara tänkt för Link Cable användning.

Personligen använder jag denna för Link Cable:

- NewZeroL 6 meter: https://www.amazon.se/gp/product/B088NQC7RB/
- För att se mer recensioner av den kan man kolla engelska Amazon: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B088NQC7RB/
- Kabeln är bra, har köpt 1 till nyligen för en familjemedlem.
- Har du ingen USB C på datorn så kan du använda en A till C adapter. Här är ett 3 pack som jag köpte till familjemedlemmen, funkar perfekt (obs man måste koppla in C-sidan i rätt rotation för att få USB 3 hastigheter dock): https://www.amazon.se/gp/product/B08HGFQHCW/

En sådan "Link Cable" kabel behöver du bara om du vill köra via kabel dock. En kabel klarar upp till 300mbit videokvalitet.

Ska du köra via Air Link så finns det ingen anledning att skaffa kabel överhuvudtaget. Air Link klarar upp till 200mbit videokvalitet och ser ut ungefär lika bra som med kabel. Jag sa i tidigare post: Du kan använda kabeln som medföljde Quest 2 och bara para den med datorn, sedan aktivera Air Link på datorn och i headsetet och ta bort den (korta) standardkabeln, så är du redo trådlöst.

Köp isåfall istället en Ugreen eller annan PD laddningskabel som jag tipsade om i tidigare post. Och koppla in laddningskabeln i en modern telefon/platte/laptop-laddare så får du rätt wattstyrka på strömmen och kan spela hur länge som helst. Fast kabellängden kan vara ett problem. Har tyvärr inga tips där. Försök hitta en 4-5 meter laddningskabel av typen "PD" (Power Delivery)...

En JÄVLIGT VIKTIG sak jag glömde säga vad gäller Air Link: Din dator MÅSTE vara kopplad med Ethernet (kabel) till din router. Routrar, i princip alla på marknaden, glitchar om både dator och headset är trådlösa. Pga att gigantiska mängder data skickas trådlöst och dator och headset "Kväver" varandra, eftersom trådlös kommunikation bara klarar att 1 enhet "pratar" i taget. Det är som att 2 vattenslangar (dator och headset) försöker spruta fullt tryck oavbrutet och du försöker prata i allt det oväsendet.

Citat:
Mina feta glasögon fick nätt och jämnt plats, det var inte helt bekvämt men när jag blir rik så får det väl bli såna slipade linser som man kan sätta in questen. I övrigt så är jag nöjd, håller på att fixa med air link och lägga in Kodi på datorn, ska testa se lite film senare. En helt ny värld har öppnat upp sig!

Ah jag förstår. Jag har också glasögon men tar av dem när jag använder VR då jag är närsynt. VR har ett fokusavstånd på ca 2 meter vilket är nätt och jämnt att jag ser ganska skarpt på det avståndet. Sätter jag i kontaktlinser ser jag helt perfekt i VR fast känner knappt behov.

Det finns, som du säger, företag som tillverkar speciallinser man sätter in i headsetet och slipper glasögon/kontaktlinser. Har inget sånt själv så kan ej så mycket om det.
Senast redigerad av dextrodammit 2021-10-22 kl. 20:15.
Citera
2021-10-22, 20:10
Medlem
Citat:

Haha ja, VR känns ofta surrealistiskt när man lämnar det och ser verkligheten igen. Och ja, berg och dalbanor rekommenderas inte. Man vänjer sig med tiden och får mindre motion sickness. Men berg och dalbanor är bland det värsta man kan göra i VR.

Citat:
Dagens uppgift (tur man är arbetslös) blir att få SteamVR att funka. Än så länge har Steam envist vägrat att förstå att jag har ett headset när jag kopplat in den med en billig telefonsladd trots att jag försöker köra igång med SteamVR. Säkert nån detalj jag missat.

Det verkar som du kan ha missat att installera Oculus på din dator? De har ett program man hämtar. Det sköter sedan både Link Cable och Air Link funktionerna, och spelkontroll, etc.

SteamVR är något man får hämta själv inuti Steam, genom att söka på det. Men det kräver att du har installerat Oculus på datorn annars syns inget headset.

Citat:
Alla säger att Virtual Desktop är så fantastiskt, men du verkar inte så impad? Kanske ska avvakta med att köpa det.

Det är total skit, jag köpte det men använder inte det. Grejen är att folk har dålig koll. Virtual Desktop kom ut för flera år sen och "hackade" Oculus Rift-drivrutinen för att hooka in en Quest 1 trådlöst. Det blev en succé och de har förstås mycket "goodwill" från folk fortfarande, flera år senare.

Men det är inget annat än en dålig hack egentligen. Den har dålig bildkvalitet, och saknar totalt Oculus teknologi (time warp, space warp). Du får sätta ner kvaliteten i spel rejält för att kunna leverera stabil framerate utan dips, annars får du konstant mikro-hackande i Virtual Desktop.

Med Air Link, som släpptes för några månader sen, så får man fan så mycket bättre trådlös prestanda, och alla Oculus algoritmer / teknologier, så att man får smooth rörelser och kontroller utan hack och skit och utan att behöva sänka bildkvaliteten i spelen.

Det finns folk som använt Virtual Desktop i alla år och är helt fanatiska i det trots att det är skit. Utvecklaren själv sa att han aldrig kommer kunna implementera Oculus-teknologier i Virtual Desktop då han ej har kunskapen att kunna göra det.

Sedan Air Link kom ut så använder jag bara Air Link och kabel.

Citat:

Ja, det är scary som fan.

Citat:
Porr har jag inte utforskat än men det kommer

Bästa spelaren är DeoVR (gratis på Steam och i Oculus Store). Bästa site är sexlikereal. Den är helt integrerad i DeoVR och interfacet är grymt. :P

Citat:
Just nu tänkte jag mig nåt bra spel så att man rör på sig lite mer. Lite kombinera nytta med nöje. Fy fan vad häftigt att plocka upp ett vapen och skjuta förresten.

Du kan testa denna plugin som gör att man får röra sig fysiskt för att förflytta sig i spel:

https://store.steampowered.com/app/798810/Natural_Locomotion/

Finns folk som spelar Skyrim med detta.
Senast redigerad av dextrodammit 2021-10-22 kl. 20:17.
Citera
2021-10-24, 14:32
Medlem
Citat:
Haha ja, VR känns ofta surrealistiskt när man lämnar det och ser verkligheten igen. Och ja, berg och dalbanor rekommenderas inte. Man vänjer sig med tiden och får mindre motion sickness. Men berg och dalbanor är bland det värsta man kan göra i VR.

Halloj igen! Jag kommer nog inte att sluta skriva förrän du slutar, du har så mycket vettig info i dina inlägg

Tänkte bara uppdatera lite. Har beställt en kabel, blev kanske lite fel då den inte laddar så snabbt men det är okej, har ändå svårt för att vara inne mer än ca 2 timmar i taget. Och ja, det beror väl delvis på att den klämmer rätt hårt mot ansiktet så jag ska beställa en "elite strap" från Kiwi idag tror jag som verkar vara rätt lik den officiella men enligt många ska den vara ännu skönare. Hoppas den minskar trycket på ansiktet.

https://www.amazon.se/KIWI-design-Oculus-Quest-Elite-rem/dp/B098JTDPQC/ref=sr_1_1_sspa?crid=2U19TF3ICWRLQ&dchild=1&keywor ds=oculus+kiwi+strap&qid=1635076564&sprefix=oculus +kiwi%2Caps%2C210&sr=8-1-spons&psc=1&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUEyVlNIS jFVU0NDS0tFJmVuY3J5cHRlZElkPUEwNjkyMzcyMTdMUlVRM1Q zVlYyUSZlbmN yeXB0ZWRBZElkPUEwNDUyMTc0MlgwNEc5RVFWWkUzSSZ3aWRnZ XROYW1lPXNwX2F0ZiZhY3Rpb249Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05 vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

Hmm men nu hittade jag en annan också:

https://www.amazon.se/DESTEK-huvudstoppning-huvudb%C3%A4lte-ers%C3%A4ttning-silikonansiktsskydd/dp/B095Y1Y4MH/ref=sr_1_7?crid=3LJF1CGM74NQH&dchild=1&keywords=el ite+strap+oculus+quest+2&qid=1635076894&sprefix=el ite+strap%2Caps%2C226&sr=8-7

Ja man får väl chansa kanske. Allt lär vara bättre än den remmen som kom med. Den officiella från Oculus verkar inte ens finnas, kanske hade varit det säkraste kortet. En sån halo-variant som sitter som en hatt verkar också lite lockande för då får man väl inget tryck alls mot ansiktet? Jaja, jobbigt med för många alternativ ibland

I alla fall, jag tror jag fått rätt på det mesta nu. Jag måste säga att allt är inte intuitivt, finns nog mer att göra för utvecklarna. För att ta ett exempel: Man har ju olika "rum" att uppehålla sig i beroende på var man befinner sig: Dels startrummet, dels något hem som man kan möblera, och sen har man nåt helt annat när man aktiverar link, och slutligen ett fjärde rum om man går in i SteamVR som man också kan möblera. Just nu fattar jag inte riktigt poängen med att man har så många olika "rum" att befinna sig i. Kanske nån social grej om man vill "bjuda hem" folk?

Dessutom fungerar rummen lite olika. Är man inne via Air Link verkar man kunna röra fönster på ett smidigare sätt. Flytta runt dem och även flytta bak dem. Samma funktioner finns inte riktigt på själva startsidan. Hade nog varit lättare för oss användare om man hade samma fönsterhantering i alla rummen.

Sen saknar jag kontroll som man är van vid från datorn. Till exempel hade jag velat ha en processhanterare så att jag kan gå in och stänga ner processer som råkar ha fastnat om något program buggar ur. Det har hänt några gånger när jag köra via link att ett program har slutat fungera, och sen är det antingen helt tomt överallt eller så ser jag mina gamla fönster fast de är helt svarta. Brukar dock lösa sig om jag går ur linken, startar om programmen på datorn och sen går in igen, men det känns lite klumpigt.

Sen är det andra konstiga saker. Om jag t.ex. är inne i BigScreen och ska kolla en film så brukar jag lägga ifrån mig ena handkontrollen för det räcker med en för att styra. Men efter tag så ligger den handkontrollern och laserpekaren mitt i bilden. Då måste jag leta rätt på den och väcka den så att den försvinner från skärmen. Sen lägger jag undan den igen men efter några minuter hamnar den mitt i skärmen igen. Vet inte om man kan göra något åt det.

Jag har datorn kopplad trådlöst. Rätt bra antenn dock, men får försöka koppla via nätverkskabel kanske. Kanske hade funkat med en AX-router? Måste säga att det har ändå fungerat bra även om det ibland kan hacka till. Jag leker med lite olika inställningar för linken. Jag kör även med Oculus Tray Tool som du kanske testat? Det är mest för att den ska stänga ner alla tjänster som Oculus-programmet startar när jag väl stänger ner allt. Jag är ju lite paranoid.

Ett annat problem jag har är att styra Subnautica. Jag köpte en usb bluetoothadapter för att kunna koppla en spelkontroller till datorn eftersom jag läst att det är bäst att styra med en sådan. Har nog lagt en timme på att försöka konfigurera den men det verkar lite svårt att få allt att lira. I början satt jag vid datorn och spelade men blev snurrig av det, så jag läste att nån tipsade att man ska stå upp och snurra runt med hela kroppen om man ska svänga för att slippa bli motion sick.

Japp, många i-landsproblem här men jag är väldigt nöjd ändå. Det är spännande med något nytt.

Citat:
Du kan testa denna plugin som gör att man får röra sig fysiskt för att förflytta sig i spel:

https://store.steampowered.com/app/798810/Natural_Locomotion/

Finns folk som spelar Skyrim med detta.

Det där verkar MYCKET intressant, det ska jag nog testa nån gång. Jag har sett att det finns lite roliga tillbehör så att man kan glida runt på en platta för att springa men det ser ju inte helt naturligt ut. Men jag blir allt mer övertygad om att VR-spel kommer att ta över helt inom några år. Det är ju svårt att gå tillbaka till en vanlig skärm när man testat detta.
Citera
2021-10-24, 17:51
Medlem
Citat:
Jag ska beställa en "elite strap" från Kiwi idag tror jag.

En sån halo-variant som sitter som en hatt verkar också lite lockande för då får man väl inget tryck alls mot ansiktet?

Det är svårt. Det finns väldigt många 3rd party headbands, så man får kolla YouTube. Kan inte avgöra från bilder. Videorecensioner på YouTube är bra. KIWI är dock ganska kända för sina accessories så den kan nog vara bra!

Vad gäller officiella så vet jag inte varför den inte finns på amazon, men den finns på inet:

https://www.inet.se/produkt/5411637/oculus-quest-2-elite-strap

Och variant med extra batteri (bra sak men dyr som fan så jag skippade det):

https://www.inet.se/produkt/5411630/oculus-quest-2-elite-strap-battery-case

Vad gäller "Halo Strap" de som har pannband, så är de ganska dåliga allihopa. Jag har inte använt själv men sett flera videorecensioner som alla sa att "den svajar och slår dig i ansiktet". Tänk dig själv att headsetet hänger i överkanten och inte trycks mot ansiktet. Det blir självklart gungningar i det. Och de läcker även in ljus eftersom det inte är nåt tryck i nederkanten av headsetet mot ansiktet. Så jag tror inte på att pannbands-varianterna är bra. Men kanske kommit nåt som funkar sedan jag kollade för ett halvår sen?

Citat:
I alla fall, jag tror jag fått rätt på det mesta nu. Jag måste säga att allt är inte intuitivt, finns nog mer att göra för utvecklarna. För att ta ett exempel: Man har ju olika "rum" att uppehålla sig i beroende på var man befinner sig: Dels startrummet, dels något hem som man kan möblera, och sen har man nåt helt annat när man aktiverar link, och slutligen ett fjärde rum om man går in i SteamVR som man också kan möblera. Just nu fattar jag inte riktigt poängen med att man har så många olika "rum" att befinna sig i. Kanske nån social grej om man vill "bjuda hem" folk?

LOL. Du har en poäng.

- Startrummet är inbyggt i headsetet. Det är miljön som headsetet startar i "standalone". Du kan för övrigt ladda hem andra rum, men minns inte hur. Inställningarna nånstans.

- Hemmet som man kan möblera är det som körs via Link på datorn. Det är ett rum där varje Oculus-konto kan möblera själv. Man KAN besöka andras rum där.

- Steam Home är SteamVR's egna rum, där man kan välja design (du kan ladda hem andra designer via Steam Workshop) och där man kan möblera och starta sina spel. Detta var främst tänkt till headset som inte har någon sådan miljö. T.ex. Valve Index, som bara kör via dator med kabel.

Sen har vi ju Bigscreens rum där man kan välja design och bjuda hem folk, lol.

Och spel har ju olika drivrutiner. Vissa spel körs genom SteamVR, andra spel körs via OpenXR / Oculus. För övrigt har jag för mig att Oculus appen på datorn tipsar dig om att aktivera OpenXR eller nåt i den stilen för bäst prestanda. Det gör att spelen får lite mer FPS och körs via Oculus drivrutin. Det är definitivt inte lätt att förstå alla inställningar i VR.

I Oculus appen på datorn kan man ju förresten ställa in hur hög kvalitet man vill ha på bilden. Beror på hur bra ens grafikkort är. Jag har satt min på 1.1x vilket betyder att den renderar 10% mer pixlar än vad headsetet har. Det duger för mig!

Citat:
Dessutom fungerar rummen lite olika. Är man inne via Air Link verkar man kunna röra fönster på ett smidigare sätt. Flytta runt dem och även flytta bak dem. Samma funktioner finns inte riktigt på själva startsidan. Hade nog varit lättare för oss användare om man hade samma fönsterhantering i alla rummen.

Jag tror att Oculus Home via Link/AirLink är äldre. Men ja, jag gillar deras fönsterhantering. Dock brukar jag gå in i Bigscreen och titta på skrivbordet därigenom. Bara installera Bigscreen på datorn inne på Steam så har du den möjligheten!

Citat:
Sen saknar jag kontroll som man är van vid från datorn. Till exempel hade jag velat ha en processhanterare så att jag kan gå in och stänga ner processer som råkar ha fastnat om något program buggar ur. Det har hänt några gånger när jag köra via link att ett program har slutat fungera, och sen är det antingen helt tomt överallt eller så ser jag mina gamla fönster fast de är helt svarta. Brukar dock lösa sig om jag går ur linken, startar om programmen på datorn och sen går in igen, men det känns lite klumpigt.

Förr kunde VR-appar krascha om man disconnectade headsetet medans spel var på. Numera har de ändrat SteamVR och Oculus appen (i samarbete med varandra) så att headsetet får lov att försvinna och komma tillbaka. De gjorde nån stor nyhet om att det äntligen är möjligt nu. Sedan dess har jag aldrig haft problem.

Citat:
Sen är det andra konstiga saker. Om jag t.ex. är inne i BigScreen och ska kolla en film så brukar jag lägga ifrån mig ena handkontrollen för det räcker med en för att styra. Men efter tag så ligger den handkontrollern och laserpekaren mitt i bilden. Då måste jag leta rätt på den och väcka den så att den försvinner från skärmen. Sen lägger jag undan den igen men efter några minuter hamnar den mitt i skärmen igen. Vet inte om man kan göra något åt det.

Jag vet, det är irriterande som fan att det händer. Jag brukar lägga dem på golvet där headsetet inte kan se kontrollerna, så slutar den tracka dem, har typ aldrig problemet då. Bigscreen borde ta tag i detta och själva fatta att folk lägger ifrån sig kontrollerna.

Citat:
Jag har datorn kopplad trådlöst. Rätt bra antenn dock, men får försöka koppla via nätverkskabel kanske. Kanske hade funkat med en AX-router? Måste säga att det har ändå fungerat bra även om det ibland kan hacka till.

Det är osannolikt att ens AX klarar av det, just för att så stora mängder data skickas oavbrutet utan pauser. WiFi fungerar så att varje enhet bara får lov att kommuniera 1 enhet i taget. Så med 2 enheter så måste de hela tiden pausa/avbryta varandra. Det gör ingenting om man t.ex. laddar webbsidor eller laddar hem filer. Men spelar man trådlös VR så kan de pauserna ställa till problem.

Deltacos Cat5e 1000mbit nätverkskablar är svinbilliga och har bra kvalitet (äkta koppar, rätt dimensioner på ledare, etc), rekommenderas: https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskablar/cat5e/

Citat:
Jag leker med lite olika inställningar för linken.

Var försiktig med Oculus Debug Tool, du kan förstöra prestandan. Bitrate ska alltid vara "0" om du kör air link så att den dynamiskt justerar baserat på WiFi-prestandan i realtid. Kör du med Link Cable kan man däremot använda det verktyget och sätta typ 300mbit för att få finare bild. Men Air Link förstörs om man gör så.

Citat:
Jag kör även med Oculus Tray Tool som du kanske testat? Det är mest för att den ska stänga ner alla tjänster som Oculus-programmet startar när jag väl stänger ner allt. Jag är ju lite paranoid.

Jag använder det, men mest för att slippa Oculus-programmets uppstart vid varje datorstart. Och jag gillar att den har "Audio Switcher". Ställ in Oculus mic/headphones när service är på, och din vanliga val när service är av, så switchar den automatiskt åt dig!

Citat:
Ett annat problem jag har är att styra Subnautica. Jag köpte en usb bluetoothadapter för att kunna koppla en spelkontroller till datorn eftersom jag läst att det är bäst att styra med en sådan. Har nog lagt en timme på att försöka konfigurera den men det verkar lite svårt att få allt att lira. I början satt jag vid datorn och spelade men blev snurrig av det, så jag läste att nån tipsade att man ska stå upp och snurra runt med hela kroppen om man ska svänga för att slippa bli motion sick.

Hmm, jag har en Xbox Series X kontroll och det var inga problem att köra subnautica i VR med handkontrollen.

Citat:
Japp, många i-landsproblem här men jag är väldigt nöjd ändå. Det är spännande med något nytt.

Det finns så jäkla mycket gratis, men här är ett par tips på gratis upplevelser du kanske gillar:

++ https://store.steampowered.com/app/968310/Breathe_Peace_World/

++ https://store.steampowered.com/app/771310/Welcome_to_Light_Fields/

(demoversionen) https://store.steampowered.com/app/1264180/Blueplanet_VR/

https://store.steampowered.com/app/477130/Surge/

https://store.steampowered.com/app/1248270/Spellbound_Spire/

https://store.steampowered.com/app/496190/Senza_Peso/

https://store.steampowered.com/app/1363430/Propagation_VR/

https://store.steampowered.com/app/446750/Portal_Stories_VR/

++ https://store.steampowered.com/app/1000510/The_Marvellous_Machine/

++ https://store.steampowered.com/app/450390/The_Lab/

++ https://store.steampowered.com/app/348250/Google_Earth_VR/

https://store.steampowered.com/app/438100/VRChat/

https://store.steampowered.com/app/471710/Rec_Room/

Och här är några betalspel jag älskar:

https://store.steampowered.com/app/927270/Accounting/

https://store.steampowered.com/app/587430/I_Expect_You_To_Die/

https://store.steampowered.com/app/469610/Rick_and_Morty_Virtual_Rickality/

https://store.steampowered.com/app/1104380/The_Room_VR_A_Dark_Matter/

https://store.steampowered.com/app/617830/SUPERHOT_VR/

https://store.steampowered.com/app/889480/Virtual_Virtual_Reality/

https://store.steampowered.com/app/1094390/Waltz_of_the_Wizard_Natural_Magic/

Använd webbsidan gg.deals för att hitta lägsta priser. Ofta kan spel kosta 300kr på steam och 30kr via gg.deals.
Citera
2021-10-29, 15:20
Medlem
Citat:
Det är svårt. Det finns väldigt många 3rd party headbands, så man får kolla YouTube. Kan inte avgöra från bilder. Videorecensioner på YouTube är bra. KIWI är dock ganska kända för sina accessories så den kan nog vara bra!

Halloj! Tänkte bara uppdatera lite. Kul att du har hängt med på hela min VR-resa Jag har väl egentligen inga problem kvar som behöver lösas men tänkte bara berätta lite allmänt.

Jag fick hem mitt headband, det blev ett Destek som jag länkade innan. Jag är nöjd, bekvämt och betydligt bättre. Men känner fortfarande lite press mot pannan fast det är kanske svårt att helt undvika om man vill att det ska sitta tajt? Kanske ändå får bli en ny mask också i lädermaterial, lika bra att gå all in.

Jag har tankat hem allt du tipsade om. Delirium var ju spooky. Jag gillade även Propagation men det kan jag bara spela en halvtimme, väldigt stressande The Lab var också rätt coolt.

Men min stora favorit just nu måste vara Google Earth, det är ju helt fantastiskt att susa runt i världen. Det är ju riktigt bra gjort.

SteamVR känns buggigt som fan, ibland fungerar det men ofta får man hitta på nån fräckis med att ta upp datorskärmen, stänga nån process och starta upp det via datorn istället. Sen tror jag att mitt grafikkort är lite på gränsen, ett Geforce 1060. Men GPU är ju svindyrt idag och dessutom finns de inte ens på lager så det är väl bara att bita ihop.

Såg förresten Zuckerbergs show igår angående hans planer på världsherravälde inom "Metaverse". Inte mycket konkret men det kan nog bli bra om några år. Jag tror inte att VR kommer att slå riktigt än, det behöver nog mer utveckling och smidigare HMD. Jag tror att man helt måste bli av med handkontrollers och kanske ha nån slags handskar på sig istället och styra allt med fingrarna med olika gestures. Men Quest 2 är ju en fin introduktion till tekniken.

Jäkla massa nätverkstrafik från den konstant bara, jag har en en Pihole som som tar emot DNS-förfrågningar, har nu blockat allt utom graph.oculus.com. Har inte märkt nån skillnad.

Citat:
Hmm, jag har en Xbox Series X kontroll och det var inga problem att köra subnautica i VR med handkontrollen.

Jag har fått rätt på det nu! Jag hade glömt att ställa in controllern i steam, hade bara ställt in knappar i Subnautica. Har lagt in ett gäng mods, det känns väl inte helt klockrent ändå men går defintivt att spela.

Man kanske ska investera i nåt spel också. Beatsaber är väldigt hypat, tycker inte det ser speciellt kul ut men är kanske en bra workout? Annars gillar jag ju spel i stil med Skyrim. Fanns ett som heter Swords and Sorcery eller nåt sånt, kanske kan vara nåt? Rätt begränsat utbud hos Oculus så det får kanske bli från Steam trots allt. Ja Zuckerberg han är smart, han får det att låta som att han är snäll för att det går bra att spela via steam men det leder ju förstås till att han säljer mycket fler produkter och i framtiden kommer utbudet säkert att växa i takt med att hårdvaran blir snabbare. Men han sa inget om nån uppföljare till Quest 2.

Ett spel som vore coolt i VR är Amnesia. Det ska visst gå att köra med Vorpx men jag har hört att spel som konverteras till VR inte blir så bra om de inte är byggda för det.

Tack för tipset om gg-deals förresten. Nu ska jag forska vidare!
Citera
2021-10-29, 15:35
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Facebook !?. Använder HTC Vive Pro och brukar titta på film via vr biograf som är klart annorlunda och bättre än en storbilds tv. Dessa vr headset har ju även börjat bli mindre och lättare men flertalet är beroende på individ ganska stora ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in