2021-10-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Försök att sätta dig in i hans situation då? Exfrun har tagit hus och hem för honom och nu ger hon sig på skogen samtidigt som han har polisen i hälarna som vill ta jakten från han. Försök att ha lite empati för bövelen, det är en bristvara i den här världen.
Ja precis hela situationen är sorglig😔
Citera
2021-10-19, 16:20
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-veckor-sedan

Vid förhandlingen i Förvaltningsrätten uppgavs att mannens läkare bedömer honom som lämplig att inneha vapen.

Enligt ett läkarintyg från januari i år ska mannens psykiska hälsa ha varit stabil sedan den senaste tvångsinläggningen i slutet av 2020. Enligt läkaren har mannen sjukdomsinsikt, kontinuerlig kontakt med vården och har koll på sin medicinering.

/..../

”Läkarutlåtandet ger stöd för att hans psykiska hälsotillstånd väsentligen har förbättrats och att det finns goda förutsättningar för honom att undvika att insjukna på samma sätt som tidigare har skett.

Stämmer det att han har åkt in och ut på sjukhus för just psykiska problem genom åren. Dvs ett återkommande problem? I så fall undrar jag hur starka läkarnas tilltro kan vara till att han skulle stanna sjukdomsfri för evigt. Dvs låg risk är inte ingen risk.

Men vet inte vad som stämmer med han sjukdomshistoria?
Citera
2021-10-19, 16:20
Medlem
Att skylla på samhället eller någon annan är fel .alla ansvarar för sina handlingar man ska inte skylla på sjukdom eller psykos är man dum i huvudet och försöker döda sina barn ska straffet bara total inlåsning resten av livet.
Farliga individer som inte gallrat ut vid födseln eller sterilisering tidigare ska låsas in på dårhus resterande livstid.
Citera
2021-10-19, 16:21
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Försök att sätta dig in i hans situation då? Exfrun har tagit hus och hem för honom och nu ger hon sig på skogen samtidigt som han har polisen i hälarna som vill ta jakten från han. Försök att ha lite empati för bövelen, det är en bristvara i den här världen.

Hon ger sig på skogen?
Citera
2021-10-19, 16:22
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden
Att skylla på samhället eller någon annan är fel .alla ansvarar för sina handlingar man ska inte skylla på sjukdom eller psykos är man dum i huvudet och försöker döda sina barn ska straffet bara total inlåsning resten av livet.
Farliga individer som inte gallrat ut vid födseln eller sterilisering tidigare ska låsas in på dårhus resterande livstid.

Japp, instämmer helt.

Klart det är tråkigt ifall någon känner sig deprimerad, kanske har otur i kärlek och med vänner. Men det är ingenting som ska vara i närheten av tillräckligt för att man ska tycka synd om någon som kanske var nära att mörda tre personer. Dessutom sin egen familj och barn.
Citera
2021-10-19, 16:23
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Jag kanske blir lite offtopic men har ändå en fråga jag finner lite intressant.
Får polisen ta del av journaler under brottsutredning om innehavaren till den nekar? Man måste väl få något tillstånd av åklagare innan förstås men är det möjligt för polisen att få tillstånd att gå in i journalen och ta en titt om den misstänkta absolut nekar till detta och inte vill visa den? Eller är tystnadsplikten i sjukvården total?
Citera
2021-10-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Stämmer det att han har åkt in och ut på sjukhus för just psykiska problem genom åren. Dvs ett återkommande problem? I så fall undrar jag hur starka läkarnas tilltro kan vara till att han skulle stanna sjukdomsfri för evigt. Dvs låg risk är inte ingen risk.

Men vet inte vad som stämmer med han sjukdomshistoria?
Om jag är rätt underrättad, via de artiklar jag läst lite här och var, så var han senast inlagd för 1 år sen - i slutet av 2020. Men två vårdtillfällen, sluten vård, varav åtminstone en av dom är tvångsvård där polis hämtade honom och körde honom till psyk och han blev inlagd med vårdintyg.

Han ska ha haft sjukdomsinsikt, haft kontakt med öppenvården samt skött sin medicinering. Allt enligt artiklarna. Men vi får väl se vad utredningen visar.
Citera
2021-10-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Jag kanske blir lite offtopic men har ändå en fråga jag finner lite intressant.
Får polisen ta del av journaler under brottsutredning om innehavaren till den nekar? Man måste väl få något tillstånd av åklagare innan förstås men är det möjligt för polisen att få tillstånd att gå in i journalen och ta en titt om den misstänkta absolut nekar till detta och inte vill visa den? Eller är tystnadsplikten i sjukvården total?
Här finns lite info om det: https://lagen.nu/avg/jo/741-2016
Citera
2021-10-19, 16:29
Medlem
Kan anledningen till varför polisen inte specificerar vilket brott han erkänt, vara för att någon dött? Och det står mellan mord och mordförsök? Om inte någon dött, så hjärndöd?
Citera
2021-10-19, 16:32
Medlem
Jag kräks lite i munnen när jag läser en del avarters inlägg i den här tråden...

Oavsett om karln är psykotisk, gått igenom en massa skit, eller varit pressad av livets olika händelser så finns bara ett öde som är rätt, avrättning med en kofot. En människa som tappat kontrollen på sitt psyke så här jävligt kommer aldrig gå att lita på igen.

En människa som i 50 års åldern tappar det såhär har till 99% säkerhet haft problem tidigare i livet som han inte tagit ansvar och sökt hjälp för. Man går inte från en vanlig knegare till det här tillståndet bara sådär.

Hoppas om barnen nu överlever och blir återhämtad att dom klarar sig undan alla minnen från den där morgonen.. Fyfan
Citera
2021-10-19, 16:33
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tentaplugg
Kan anledningen till varför polisen inte specificerar vilket brott han erkänt, vara för att någon dött? Och det står mellan mord och mordförsök? Om inte någon dött, så hjärndöd?

Ingen aning så spekulerar, mord vs dråp? Eller som du är inne på inte faktiskt mord/dråp alls?

Så här skriver Lawline om mord vs dråp och vad som räknas som dråp "Dråp innebär i princip samma sak som mord, men att det finns förmildrande omständigheter. T.ex. kan det handla om något som ger förståelse för gärningsmannens handlingar. Detta framgår av 3 kap. 2 § BrB.". Vet inte om psykos kan passa in här? https://lawline.se/answers/skillnad-...ill-annans-dod
Citera
2021-10-19, 16:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Finns det någon bild på kukskallen ?

Ja, det finns länkat i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto