Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-18, 06:50
  #3793
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror att FAA blir mer medgörliga om SpaceX visar att Starship och Super Heavy fungerar. Dom begränsar programmet nu av säkerhetsskäl men dom kommer att släppa loss. Det är mitt tips.
och
Super Heavy blir involverat även i Artemis som det ser ut nu, för man måste ju föra dit Lunar Starship. Men den vanliga Starship blir ju inte alls involverad.
OBSERVERA att Lunar Starship inte skall ha någon värmesköld, den skall ju fungera som en taxi mellan Lunar Gateway och månen.

Naturligtvis måste mycket material föras till Lunar Gateway och faktiskt förstår jag inte hur dom skall kunna få dit allt med SLS. Så det "känns" som om SpaceX kan bli än mer involverat. Vi får inte glömma Falcon Heavy.

Jag är något pessimistisk när det gäller tidsplanerna. Alltså hur tusan skall SLS och Orion klara en bemannad färd runt månen 2022---2023 och hur i hellskotta skall SpaceX klara rundturen runt månen med Starship redan före 2023 års utgång. Ja det kommer också att krävas att tankningssystemen är klara. Det blir lite för mycket.

Ja det ser kärvt ut men tipset blir att SpaceX kommer att övertrumfa SLS och Orion i framtiden.
Ja, nu utvecklas tydligen parallellt fyra månlandare och två system för att runda månen 2022-23 (och två system för tunga uppskjutningar). Frågan är om något kommer att bli verklighet inom rimlig tid.

Dina rapporter är alltid intressanta. Men gällande den resa du beskrev senast där SpaceX skulle skjuta upp ännu en miljardär och skicka honom och hans hov runt månen, då behöver väl SpaceX även utveckla och testa den nya värmeskölden? Skall de inte landa på jorden med Starship? Behöver inte en sådan resa även tanka i rymden? I så fall måste även system för detta utvecklas.
Citera
2021-10-18, 16:54
  #3794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OBSERVERA att Lunar Starship inte skall ha någon värmesköld, den skall ju fungera som en taxi mellan Lunar Gateway och månen.
Nähe, varför ska den inte ha det? Det där har jag missat.
Låter hur självklart som helst att en Starship gör hela resan själv mellan Jorden och Månen, naturligtvis med värmesköld.

Vad finns det för mening för Starship att docka med en Lunar Gateway i kaotisk Lagrange-bana i Månens närhet? Jag har aldrig fattat syftet med pyttelilla Gateway, annat än som ännu ett stort destruktivt politiskt korrumperat penningbedrägeri för att suga bort resurser från NASA.
Citera
2021-10-18, 18:51
  #3795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, nu utvecklas tydligen parallellt fyra månlandare och två system för att runda månen 2022-23 (och två system för tunga uppskjutningar). Frågan är om något kommer att bli verklighet inom rimlig tid.

Dina rapporter är alltid intressanta. Men gällande den resa du beskrev senast där SpaceX skulle skjuta upp ännu en miljardär och skicka honom och hans hov runt månen, då behöver väl SpaceX även utveckla och testa den nya värmeskölden? Skall de inte landa på jorden med Starship? Behöver inte en sådan resa även tanka i rymden? I så fall måste även system för detta utvecklas.


Ja den Starship som gör rundresan kring månen är en vanlig Starship med värmesköld. Och tankning behövs med största sannolikhet. SpaceX har fått pengar av NASA för att utveckla tankningsteknik.

Jag börjar bi lite pessimistisk vad gäller tidsplanerna, men jag återkommer när jag har mer kunskap om detta,
Citera
2021-10-18, 18:56
  #3796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Nähe, varför ska den inte ha det? Det där har jag missat.
Låter hur självklart som helst att en Starship gör hela resan själv mellan Jorden och Månen, naturligtvis med värmesköld.

Vad finns det för mening för Starship att docka med en Lunar Gateway i kaotisk Lagrange-bana i Månens närhet? Jag har aldrig fattat syftet med pyttelilla Gateway, annat än som ännu ett stort destruktivt politiskt korrumperat penningbedrägeri för att suga bort resurser från NASA.

Lunar Starship är ju SpaceX månlandare. Den skall aldrig återvända till jorden. Den återvänder från månen till Lunar Gateway. Där får besättning gå ombord och sedan forslas tillbaka till jorden troligen med Orionfarkosten eller eventuellt med ett vanligt Starship.

Visst är det en salig röra. Men jag gillar idén med Lunar Gateway. Jag skulle dock ha velat göra det till en riktig rymdstation. Två flugor i samma smäll. Men jag får återkomma när jag klarlagt min egen hjärna.
Citera
2021-10-18, 19:26
  #3797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Lunar Starship är ju SpaceX månlandare. Den skall aldrig återvända till jorden. Den återvänder från månen till Lunar Gateway. Där får besättning gå ombord och sedan forslas tillbaka till jorden troligen med Orionfarkosten eller eventuellt med ett vanligt Starship.

Visst är det en salig röra. Men jag gillar idén med Lunar Gateway. Jag skulle dock ha velat göra det till en riktig rymdstation. Två flugor i samma smäll. Men jag får återkomma när jag klarlagt min egen hjärna.
Det där har gradvis rättat ut sig, och kommer att fortsätta göra det tills Starship ensamt landar på Månen och flyger hem igen.

Jag har följt det här i tio år nu. Jag är inte rocket scientist, men jag hör ju vad rocket scientists säger. Och jag förstår att politiker inte är att lite på oavsett vad de säger in long run. Som i 5 år.

Jag kan redogöra för historien här. Kennedy utmanade Sovjet efter Sputnik och Gagarin i rymdkapplöpningen med "hotet" att sätta en man på Månen före dem. Och kort sagt så blev det. Sen kom Nixon och ville lugna ned den hela till att bygga en rymdstation istället. Det tog några årtionden, men nu har vi haft ISS där permanent bemannad i 20 år, utan att någon har skadats! Bush den äldre frågade NASA om de skulle kunna flyga människer till Mars. NASA svarade efter 90 dagar att det kan de göra till en kostnad av 400 fantisiljoner genom att först bygga baser på Månen för att utvinna raketbränsle, en rymdstation för att montera ett gigantiskt rymdskepp och sen flyga förbi Mars och bara landa en människa där ett par dygn. Och åka hem igen med en sten i handen.

Så Bush d.ä., nykterist som han var, konstaterade att jaha, då går det ju inte.
Sen kom Clinton som tänkte på mer världsliga rumpor.
Sen kom Bush den yngre och föreslog att man kanske kan skicka människer till Månen igen? Jo, tyckte NASA, då lite mer blygsamt.

Sen kom Obama och (hans rådgivare) tyckte att vi kan ju inte genomföra det Bush vill, av såna dära väljarkretsopinionsskäl. Vad finns det mer än Mars och Månen i rymden dårå? Frågade Obama. Det finns ju asteroider. Så istället ska vi skicka astronauter till en asteroid!

Sen sade astronomerna att det är mycket svårare att skicka en människa till en passerande asteroid än till Månen, och dessutom vetenskapligt mycket mindre intressant. Så då kom rådgivarna på att man kanske kan skicka asteroiden till Jorden istället! Och då sade ingenjörerna att det går inte, de är för tunga och snabba. Men att man kanske kan lyfta en liten stenbumbling från en asteroid och lägga den i Månens omloppsbana. Där kan astronauter pyssla med den på plats (vad nu det ska vara bra för?)

Men efter närmare räknande kom man fram till att skippa bumblingen helt och bara skicka astronauterna till Månens omloppsbana för att pyssla med ingenting alls. That's the Lunar Gateway!

Och nästa steg är att helt skippa inte bara asteroiden och stenbumblingen utan även Lunar Gateway. Så att Starship helt enkelt bara kan flyga direkt till Månens yta och tillbaka igen. Den uppenbara planen.
Citera
2021-10-19, 08:14
  #3798
Medlem
wwrs avatar
Nästa uppskjutning med Starship verkar framskjuten till mars.
Citat:
SpaceX’s first orbital Starship launch slips to March 2022 in NASA document
https://www.teslarati.com/spacex-sta...e-nasa-update/

Och en variant av den farkosten skall landa människor på månen 2024!

Sedan Musk och SpaceX kom in i rymdprogrammet verkar det mest handla om pajasgrejor förutom att skjuta upp Musks miljardärkompisar: Inspiration4, japanen runt månen, Axiom 1-4 samt 1740 Starlinksatelliter som inte förefaller fungera.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-19 kl. 08:19.
Citera
2021-10-19, 17:04
  #3799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Det där har gradvis rättat ut sig, och kommer att fortsätta göra det tills Starship ensamt landar på Månen och flyger hem igen.

Jag har följt det här i tio år nu. Jag är inte rocket scientist, men jag hör ju vad rocket scientists säger. Och jag förstår att politiker inte är att lite på oavsett vad de säger in long run. Som i 5 år.

Jag kan redogöra för historien här. Kennedy utmanade Sovjet efter Sputnik och Gagarin i rymdkapplöpningen med "hotet" att sätta en man på Månen före dem. Och kort sagt så blev det. Sen kom Nixon och ville lugna ned den hela till att bygga en rymdstation istället. Det tog några årtionden, men nu har vi haft ISS där permanent bemannad i 20 år, utan att någon har skadats! Bush den äldre frågade NASA om de skulle kunna flyga människer till Mars. NASA svarade efter 90 dagar att det kan de göra till en kostnad av 400 fantisiljoner genom att först bygga baser på Månen för att utvinna raketbränsle, en rymdstation för att montera ett gigantiskt rymdskepp och sen flyga förbi Mars och bara landa en människa där ett par dygn. Och åka hem igen med en sten i handen.

Så Bush d.ä., nykterist som han var, konstaterade att jaha, då går det ju inte.
Sen kom Clinton som tänkte på mer världsliga rumpor.
Sen kom Bush den yngre och föreslog att man kanske kan skicka människer till Månen igen? Jo, tyckte NASA, då lite mer blygsamt.

Sen kom Obama och (hans rådgivare) tyckte att vi kan ju inte genomföra det Bush vill, av såna dära väljarkretsopinionsskäl. Vad finns det mer än Mars och Månen i rymden dårå? Frågade Obama. Det finns ju asteroider. Så istället ska vi skicka astronauter till en asteroid!

Sen sade astronomerna att det är mycket svårare att skicka en människa till en passerande asteroid än till Månen, och dessutom vetenskapligt mycket mindre intressant. Så då kom rådgivarna på att man kanske kan skicka asteroiden till Jorden istället! Och då sade ingenjörerna att det går inte, de är för tunga och snabba. Men att man kanske kan lyfta en liten stenbumbling från en asteroid och lägga den i Månens omloppsbana. Där kan astronauter pyssla med den på plats (vad nu det ska vara bra för?)

Men efter närmare räknande kom man fram till att skippa bumblingen helt och bara skicka astronauterna till Månens omloppsbana för att pyssla med ingenting alls. That's the Lunar Gateway!

Och nästa steg är att helt skippa inte bara asteroiden och stenbumblingen utan även Lunar Gateway. Så att Starship helt enkelt bara kan flyga direkt till Månens yta och tillbaka igen. Den uppenbara planen.

Men NASA har redan lagt beställningarna av dom första delarna av Lunar Gateway. När man lagt en betällning kan man inte dra tillbaka, det vore ju kontraktsbrott.

Men det är rätt som du säger, man planerade exkursioner till näraliggande astreroider med Orionfarkosten.
Nu är det helt tydligt så att Lunar Gateway kommer in i ett senare skede, åtminstone den första månlandingen sker på så sätt att SLS skjuter upp Orion med 4 man till omloppsbana runt månen. Då möter man där Lunar Starship och gör en dockning. Minst en kvinna....och en man kommer att färdas med den mycket stora Lunar Starship ned till månytan.

Lunar Gateway blir viktig när månbasen skall byggas. USA sneglar nu oroligt på vad Kina kommer att göra, pengar kommer nog att strömma till och huvuden sitter löst om man inte befäster USA:s ställning som ledande nation i rymden.

Det jag inte gillar med Lunar Gateway är att det skall vara ett "internationellt" projekt. DET LUKTAR FÖRSENINGAR.... .....
Citera
2021-10-19, 17:37
  #3800
Medlem
Tidigt idag har den första preburner testen gjorts på Starship SN20. Det såg ut som en static fire men det verkar inte som man blåste på för fullt.

Jag har också uppfattat förseningar liksom wwr har gjort, att första nästan orbitalflighten är senarelagd till mars nästa år. Jag har inte helt förstått anledningen till detta.

Hela tiden bygger man nya Starships och det finns stor risk för proppbildning... ...i produktionen om man inte kan flyga. SpaceX:s revolutionerande idé är ju att man i tillverkningen skall kunna modifiera efter dom erfarenheter man får av flygningarna. Nu tvingas man nog bromsa bandet och kanske sparka folk utan avgångsvederlag. Detta blir svårt att planera.

Men jag är optimistisk ändå. Aktiviteten är hög.

På Cape har nu Orionkapseln förts till Vehicle Assembly Building och den kommer i veckan att med kran hissas upp och integreras ovanpå den väldiga SLS. Nu gäller det att inte tappa hela komplexet vid upphissningen.
Själva Orionkapseln är byggd av Lockheed Martin medan servicemodulen byggts av europeiska Airbus.

Enligt planen skall Artemis I genomföras i december men initierade källor säger februari 2022. Det blir en obemannad resa där Orion sätts i omloppsbana runt månen.
Skall bli intressant detta, det måste helt enkelt fungera, annars är vi körda.
Citera
2021-10-19, 17:41
  #3801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men NASA har redan lagt beställningarna av dom första delarna av Lunar Gateway. När man lagt en betällning kan man inte dra tillbaka, det vore ju kontraktsbrott.
Jo, skattebetalarnas pengarna betalas ju bort enligt idiotiskt avtal, och det är det enda som alla inblandade bryr sig om. Men det blir ju ingen rymdfart av det.

Citat:
Men det är rätt som du säger, man planerade exkursioner till näraliggande astreroider med Orionfarkosten.
Nu är det helt tydligt så att Lunar Gateway kommer in i ett senare skede, åtminstone den första månlandingen sker på så sätt att SLS skjuter upp Orion med 4 man till omloppsbana runt månen. Då möter man där Lunar Starship och gör en dockning. Minst en kvinna....och en man kommer att färdas med den mycket stora Lunar Starship ned till månytan.

Lunar Gateway blir viktig när månbasen skall byggas. USA sneglar nu oroligt på vad Kina kommer att göra, pengar kommer nog att strömma till och huvuden sitter löst om man inte befäster USA:s ställning som ledande nation i rymden.
Varför använda den otestade och lilla men extremt dyra SLS och Orion överhuvudtaget? Varför inte helt enkelt skicka en billig vältestad Starship direkt från Jorden till Månen och tillbaka igen? Några gånger.

Elon Musk skulle twittra: Varför inte skicka några hundra Starships om året till Månen? Och han kommer ta mig faen att göra det också!

Citat:
Det jag inte gillar med Lunar Gateway är att det skall vara ett "internationellt" projekt. DET LUKTAR FÖRSENINGAR.... .....
Det gör det alltid! Inte för att det är "internationellt", fungerande företag som SpaceX anställer de högst kvalificerade människorna från alla länder. Utan för att det handlar om flera organisationer, flera stater. För många kockar som kryddar soppan.

Därför tror jag att vi kommer att se allt mer av Tysklands DLR och Japans JAXA och liknande och allt mindre av ESA. När det gäller teknologi så har de aldrig haft något problem att samarbeta med varandra, som många planterära farkoster och teleskop vittnar om. Men i mänsklig rymdfart blir det så medialt och politiskt och då havererar allt och stagnerar i bästa fall, detonerar i värsta fall, när flera kockar kokar soppan. Det är därför Kina som gör det på egen hand kommer att bli de första som landar på Månen, igen.

Så vida inte Nordkorea hinner före:
https://www.theonion.com/north-korea...man-1819574458
Citera
2021-10-20, 13:20
  #3802
Medlem
Crew Dragon ser rätt stora ut med mycket plats kan väl ta 4 Personer.. Men ändå ser den rymlig ut om man kollar på den Ryssland använder när dom ska till ISS så får knappt 2 st plats...
Citera
2021-10-20, 18:40
  #3803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Crew Dragon ser rätt stora ut med mycket plats kan väl ta 4 Personer.. Men ändå ser den rymlig ut om man kollar på den Ryssland använder när dom ska till ISS så får knappt 2 st plats...

Crew Dragon skulle ursprungligen enligt plan ta 7 personer men jag tror man fortsätter med 4 personer för att inte tränga ihop allting.

Soyuz är ju konstruerad på 1960-talet. Fast den uppgraderats många gånger. Man hade inte en påligtlig bärraket som kunde ta mer då man planerade för Soyuz. Man kan i vart fall tränga ihop 3 personer som mest.
Citera
2021-10-20, 18:50
  #3804
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Crew Dragon skulle ursprungligen enligt plan ta 7 personer men jag tror man fortsätter med 4 personer för att inte tränga ihop allting.

Soyuz är ju konstruerad på 1960-talet. Fast den uppgraderats många gånger. Man hade inte en påligtlig bärraket som kunde ta mer då man planerade för Soyuz. Man kan i vart fall tränga ihop 3 personer som mest.
Intressant frågeställning. Jag tror det vanligast givna svaret på frågan varför 3 stolar togs bort var att "astronauterna kunde därefter sitta i en position bättre lämpad att motstå g-krafter". Man kunde dock fråga sig om kapseln egentligen hade blivit för tung med fler astronauter och den serviceutrustning dessa kräver. Vikt var ju kritisk även vid landningen eftersom man fick montera en fallskärm till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback