Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-16, 16:18
  #3781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex var ca 3 år försenad med sin Dragon också. Dom misslyckades med marklandning och fick ta till nödlösningen med fallskärmar.

Ja det är rätt men det kommersiella programmet med att ta fram en kapsel för BEMANNAD rymdfart startade mig veterligen samtidigt för Boeing och SpaceX. Kanske fick SpaceX ett litet försprång på grund av erfarenheterna från transportskeppet Dragon.

Ja vattenlandning är jag inte glad för så visst har även solen fläckar.
Citera
2021-10-16, 17:31
  #3782
Medlem
Jag har mer studerat wwr:s långa inlägg. Visst finns det saker man kan vara kritisk emot. NASA bör kritiseras för att man började planerna med att ersätta rymdfärjan med en bättre färja, en bra tanke, som man dock inte genomförde av tekniska och ekonomiska skäl.
Så man fick inrikta sig på att skapa en ny "Apollo på steroider". När man sedan skulle planera en lämplig bärraket för denna blev planerna mer och mer vankelmodiga men efter många år blir konceptet SLS.

Däremot stödjer jag helt NASAs tankar beträffande "the moon and beyond". NASA skall syssla med att administrera utforskning av rymden och näraliggande planeter.

Att SpaceX fått en dominerande ställning beror mest på att man varit framångsrika. Om jag minns rätt ville Elon Musk först köpa raketer från Ryssland men tvingades efterhand börja utveckla både raketer och motorer. Merlin-motorn är en succe liksom möjligheterna att landa bärraketen Falcon 9 och även Falcon Heavy.
Utvecklandet av den nya Raptor-motorn ser också ut att bli en framgång.

Kinas rymdstation blir bra, det skall kopplas till fler delar under slutet av 2022. Den blir riktigt bra och man har byggt den själv. Men man satsar på att få dit även främmande länders astronauter efterhand. Skapelsen är vacker och inget hopkok som ISS.

Glöm inte att Ryssland och Kina har en roadmap till att bygga en RYMDSTATION i bana runt månen. Det kommer visserligen att dröja med det kallar jag utveckling.

NASA betraktar själva inte Lunar Gateway som en rymdstation.

USA:s planer på rymdstationer har alltid varit lite rumphuggna. Man har inte följt Verner von Brauns gamla vision att en rymdstation skall vara en språngbräda för interplanerariska färder.

Kina sätter press på USA. En press som är nyttig.

Beträffande SpaceX skall vi inte glömma att MUSK-tid och verklig tid inte stämmer överens. Det är inget nytt. Starship är framtiden trots alla svårigheter just nu, Och SLS med Orion får vi ge en chans.
Citera
2021-10-16, 17:35
  #3783
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det är min åsikt att SpaceX äter alla uppskjutningar i dagsläget, ingen annan än dom kan göra det så billigt. Och det är framtiden. Mer massa i omloppsbana för mindre kostnad. Och vad det kommer att leda till. (Koloniseringen av planeten Mars hoppas jag på)

Ni krigar som om jag vore i tråden, men om vad?

SpaceX kör sitt race och det dom kan just nu verkar dom göra bra. Förstår inte argumenten där riktigt.

SLS och Starliner, såvitt jag förstår, är inga direkta uppgraderingar till Crew Dragon, men drabbas av förseningar. Starship väntar jag mest på ska faila ett reentry från LEO, det bästa den gjort hittills är att landa från 10km upp - nåt vi gjort regelbundet sedan 1918, om jag minns rätt.

Att rymdskytteln som koncept var överlägset är uppenbart, att utvecklingen av den dog 1981 som nämndes ovan är oxo sant. Med moderna material och annan byggteknik kunde vi kanske haft ett system idag som inte är kapsylbaserat, nåt jag tagit upp tidigare. Nån enstaka gång. *host*.

Att lägga rymdfarten som må vara vår framtid i händerna på EN privatperson med kapitalistiska böjelser är nåt jag ser lite snett på. YMMV. Men jag tycker vi snarare borde backa lite, tänka om och framför allt designa om. Vem vill se fallande avloppsrör som framtiden för rymdforskningen?

Som dessutom är särdeles ill-tänkta som landare på månen. En fet vertikal tub som kommer trilla om marklutningen överstiger några få procent? Jag minns när Eagle landade på månen; när Armstrong fick ta över eftersom det var stenar på landningsplatsen. Hur mycket fel-prospektering krävs för att ett stående avloppsrör ska råka på problem? De andra landarförslagen var självklart inte byggda enligt den modellen.

Så ja, det finns en SpaceX-religion och den verkar påverka en del. Säger inte att Hugo är speciellt fanatisk, eller att wwr/raskens är ateister. Men kan vi hålla oss till vad som fungerar 'på sikt' på ett annat sätt än att skicka upp kapsyler och låta dom trilla ner i vatten?
Citera
2021-10-16, 18:08
  #3784
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jaha. Jag t.ex tycker det är en värdelös idé.

Med den tekniska kunskap vi har idag kan en sådan koloni inte vara självförsörjande. Redan där borde man backa lite och tänka hårt en stund.

For Bobs sake.. Redan där tänker man lite större och åtgärdar problemen.

Jag vet att moddarna i det här forumet tänker lite smått. Men vad sägs om ett vad? Jag tror att SpaceX har landat en raket på Mars år 2024.. ..Det är tidigt.. Kom igen nu, vem vill tjäna lita pengar och ha rätt i det här gänget? 1000 kronor, dom kan bli dina?
Citera
2021-10-16, 18:16
  #3785
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
For Bobs sake.. Redan där tänker man lite större och åtgärdar problemen.

Jag vet att moddarna i det här forumet tänker lite smått. Men vad sägs om ett vad? Jag tror att SpaceX har landat en raket på Mars år 2024.. ..Det är tidigt.. Kom igen nu, vem vill tjäna lita pengar och ha rätt i det här gänget? 1000 kronor, dom kan bli dina?
Du menar att de skall göra om samma sak som NASA gjorde 2011 med curiosity fast 13 år senare?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-16 kl. 18:19.
Citera
2021-10-16, 18:19
  #3786
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
For Bobs sake.. Redan där tänker man lite större och åtgärdar problemen.

Jag vet att moddarna i det här forumet tänker lite smått. Men vad sägs om ett vad? Jag tror att SpaceX har landat en raket på Mars år 2024.. ..Det är tidigt.. Kom igen nu, vem vill tjäna lita pengar och ha rätt i det här gänget? 1000 kronor, dom kan bli dina?
Jag kan lugna moddarna med att jag inte vill ha dina pengar .. eller ens ditt vad.

Om man vet att man inte klarar nåt 'just nu', så gör man det inte ändå och hoppas på tur. Man backar lite i tankarna och funderar på vad som skulle göra det möjligt istället.

Är detta ett för avancerat koncept?

Självklart finns det sätt på vilket vi kunde bygga en fungerande koloni på Mars. Lite fusionskraft, lite mer kunskap om hydroponi (hur odlar vi t.ex saker som ger vitaminer utöver de uppenbara, eller som kan involvera järn, koppar, kobolt eller enklare saker som fosfor. Inte bara måste vi hitta dessa ur materialet där vi bor, utan kunna få dom till matcykeln.

Men eftersom vi inte är där ännu, du vill ändå sätta fart? Det kommer bli en utpost som är helt beroende av transporter från jorden. Meningslös, med andra ord. Det är inte DÄR utvecklingen kommer ske så att dom ska överleva - den sker i Cambridge, eller Massachutetts.
Citera
2021-10-16, 18:35
  #3787
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Vi är där nu, så jag vill sätta fart.

Det jag hakar upp mig på det är människor som vill trilskas, hindra, lägga i backen. Och I den här tråden tråden så har jag funnit några sådana personer.

Din citering krashade.

Ja, jag trilskas, det är lite av min natur. Men jag skulle aldrig stå ivägen för vår expansion ut i solsystemet.

Jag vill bara att den drivs av tänkande människor, inte känslostyrda människor. Tänk först, gör sen.

Capishe?
Citera
2021-10-16, 18:40
  #3788
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag sysslar med vetenskap. Jag redovisar källor och drar slutsatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Ok, det förklarar varför jag inte längre vill veta av denna tråd.

Ge er nu, inga dagistantrums här.

wwr gillar inte SpaceX och argumenterar för varför. Hugo gillar SpaceX och argumenterar varför.

Det är ju hur det SKA fungera, så jag förstår inte gnälligheten. Vi andra på utsidan ser argumenten och trillar in ifall det behövs, så att säga .. men vi lär oss nåt eller får en anledning att söka information kring nåt vi inte visste, genom att läsa vad ni skriver.

Vill du ta bort det från oss, Hugo? Det är en stor källa till kunskap oavsett hur du ser på det, men du vet att ALLA påståenden har nån som säger emot. Skulle jag påstå att solen går upp i öster, så nog fan finns där nån som har en åsikt om det.
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2021-10-16, 21:54
Medlem
Denna tråd handlar om Space-X-uppskjutningar. Inte om jämförelser mellan olika företag, rymd-politik, vadslagning, kolonisation av Mars eller liknande.

En del av sidospåren i denna tråd är intressanta men diskuteras bäst i redan existerande trådar eller, vid behov, i en ny.

Några inlägg har raderats för off topic.

/Moderator
2021-10-17, 20:37
  #3790
Medlem
Detta mitt inlägg handlar om SpaceX. Jag vill bara nämna först att den Japanske biljonären Yusaku Maezawa enligt planerna skall upp till ISS med den ryska Soyuz-farkosten. Det skall preliminärt ske i december detta år.

Det intressanta med denne biljonär är att han också skall med SpaceX runt månen i slutet av år 2023. Eftersom han bekostar resan runt månen för 8 personer så kan inte Crew Dragon komma ifråga, utan det blir Starship.

Det blir ett enormt äventyr betänk att detta är ett privat företag och att Starship ännu inte har gjort några riktiga flygningar, bara små skutt.

Och den väldiga raketen Super Heavy är ju inte utprovad. Detta blir en nagelbitare, det gäller också att få FAA att godkänna en sådan resa som vad jag förstår måste ske från Boca Chica Starbase. Några flytande plattformar hinner man inte helt färdigställa.

Vad anser expertisen här på flashback? Visst är detta spännande. Tänk er 8 personer och inga erfarna astronauter så vitt jag har kunnat läsa in mig.
__________________
Senast redigerad av ShariaInstructor 2021-10-17 kl. 20:40.
Citera
2021-10-17, 20:53
  #3791
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta mitt inlägg handlar om SpaceX. Jag vill bara nämna först att den Japanske biljonären Yusaku Maezawa enligt planerna skall upp till ISS med den ryska Soyuz-farkosten. Det skall preliminärt ske i december detta år.

Det intressanta med denne biljonär är att han också skall med SpaceX runt månen i slutet av år 2023. Eftersom han bekostar resan runt månen för 8 personer så kan inte Crew Dragon komma ifråga, utan det blir Starship.

Det blir ett enormt äventyr betänk att detta är ett privat företag och att Starship ännu inte har gjort några riktiga flygningar, bara små skutt.

Och den väldiga raketen Super Heavy är ju inte utprovad. Detta blir en nagelbitare, det gäller också att få FAA att godkänna en sådan resa som vad jag förstår måste ske från Boca Chica Starbase. Några flytande plattformar hinner man inte helt färdigställa.

Vad anser expertisen här på flashback? Visst är detta spännande. Tänk er 8 personer och inga erfarna astronauter så vitt jag har kunnat läsa in mig.
Det där lär väl Elon ha dragit ur haschdimmorna? De lyckades inte få Dragon att motorlanda alls. Inte många ger Starships värmesköld en chans ännu. Starship är väl inte tänkt alls för mänsklig start/landning från jorden i Artemis? Start och landning utan annan abort än "många motorer"! Ingen kabin byggd ännu. Orutinerade "testpiloter". Inom två år. Nästa provtur med Starship blir väl 2022? Det hela låter optimistiskt.

Tankning i rymden lär kanske behövas?

Liksom Inspiration4, Axiom 1-4 så blir det mest miljardärer i rymden nu. Utvecklingen har stannat upp. De borde koncentrera sig på att bygga månlandaren.

Grundtips: Skyll förseningar på FAA
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-17 kl. 21:50.
Citera
2021-10-17, 23:01
  #3792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där lär väl Elon ha dragit ur haschdimmorna? De lyckades inte få Dragon att motorlanda alls. Inte många ger Starships värmesköld en chans ännu. Starship är väl inte tänkt alls för mänsklig start/landning från jorden i Artemis? Start och landning utan annan abort än "många motorer"! Ingen kabin byggd ännu. Orutinerade "testpiloter". Inom två år. Nästa provtur med Starship blir väl 2022? Det hela låter optimistiskt.

Tankning i rymden lär kanske behövas?

Liksom Inspiration4, Axiom 1-4 så blir det mest miljardärer i rymden nu. Utvecklingen har stannat upp. De borde koncentrera sig på att bygga månlandaren.

Grundtips: Skyll förseningar på FAA

Jag tror att FAA blir mer medgörliga om SpaceX visar att Starship och Super Heavy fungerar. Dom begränsar programmet nu av säkerhetsskäl men dom kommer att släppa loss. Det är mitt tips.
och
Super Heavy blir involverat även i Artemis som det ser ut nu, för man måste ju föra dit Lunar Starship. Men den vanliga Starship blir ju inte alls involverad.
OBSERVERA att Lunar Starship inte skall ha någon värmesköld, den skall ju fungera som en taxi mellan Lunar Gateway och månen.

Naturligtvis måste mycket material föras till Lunar Gateway och faktiskt förstår jag inte hur dom skall kunna få dit allt med SLS. Så det "känns" som om SpaceX kan bli än mer involverat. Vi får inte glömma Falcon Heavy.

Jag är något pessimistisk när det gäller tidsplanerna. Alltså hur tusan skall SLS och Orion klara en bemannad färd runt månen 2022---2023 och hur i hellskotta skall SpaceX klara rundturen runt månen med Starship redan före 2023 års utgång. Ja det kommer också att krävas att tankningssystemen är klara. Det blir lite för mycket.

Ja det ser kärvt ut men tipset blir att SpaceX kommer att övertrumfa SLS och Orion i framtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback