Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-17, 18:23
  #1093
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Fakta är att det är söndag idag och elpriset är uppe i hela € 112.02/ MWh i SE3 och 4 vilket verkar ha blivit det nya normalläget för helger,

Igår var priset 8,32 öre i SE3. Så nej, högt elpris är inte det nya normala.

Citat:
Vi har alla redan fastslagit att du inte haft rätt i en enda fråga på grund av att du helt enkelt är en vindsnurrefanatiker som verkar få ribba när din okunnighet avslöjas.

Jag förstår att du är väldigt besviken över att vi ännu inte fått elbrist trots att två av Ringhals reaktorer stängdes.
Citera
2021-10-17, 18:29
  #1094
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Igår var priset 8,32 öre i SE3. Så nej, högt elpris är inte det nya normala.

Källa på att snitt-elpriset för oktober ligger på 8,32 öre i SE3 tack.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag förstår att du är väldigt besviken över att vi ännu inte fått elbrist trots att två av Ringhals reaktorer stängdes.

Du har missförstått varför jag och i stort sett hela svenska folket (med undantag för 3% MP-idioter och likt dig, kommunister och bidragstagare som enbart ligger samhället till last) oroas över utvecklingen.

Du kommer inte hitta någon källa för ditt verklighetsfrämmande påstående, så jag tog mig tiden att hitta snittpriserna för september bara för att visa vilken god lögnare du är:


September SE1: 0,565 SE2: 0,565 SE3: 0,918 SE4: 1,23

Inte ens genomnittspriserna för hela förra året ligger på de nivåer du mytar om (0,221).
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-10-17 kl. 18:40.
Citera
2021-10-17, 18:32
  #1095
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det beror på att det blir allt kallare eftersom vintern närmar sig. Jämför vi istället fredagen den 8 oktober mot söndagen den 10 oktober så var elförbrukningen 12 575 MW respektive 12 561 MW (genomsnitt).

Vill du införa evig sommar, eller vad är meningen med ditt inlägg? Klimatförnekare?
Citera
2021-10-17, 18:39
  #1096
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Källa på att snitt-elpriset för oktober ligger på 8,32 öre i SE3 tack.

Jag skrev att snittpriset för dagen var 8,32 öre. Källan är https://spotpriset.se/

Citat:
Du har missförstått varför jag och i stort sett hela svenska folket (med undantag för 3% MP-idioter och likt dig, kommunister och bidragstagare som enbart ligger samhället till last) oroas över utvecklingen.

Nej, inte i stort sett hela folket. En relativt liten grupp som pga arbetslöshet och sjukdom har alldeles för mycket tid över till att spamma sönder anonyma forum. Svenskens fritidssysselsättning är inte att hata på MP, men kul för dig att du och dina gelikar hittat en hobby!
Citera
2021-10-17, 18:48
  #1097
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag skrev att snittpriset för dagen var 8,32 öre. Källan är https://spotpriset.se/

På vilket sätt är det intressant i en tråd som handlar om höga elpriser och dess långsiktiga inverkan på jobb och välfärd menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Nej, inte i stort sett hela folket. En relativt liten grupp som pga arbetslöshet och sjukdom har alldeles för mycket tid över till att spamma sönder anonyma forum. Svenskens fritidssysselsättning är inte att hata på MP, men kul för dig att du och dina gelikar hittat en hobby!

Jag äger ett företag och har ett antal anställda och känner ett ansvar för att se till att de fortsatt är det vilket kan vara svårt om elpriset stiger så pass mycket så våra kunder tvingas lägga ned verksamheten (själv berörs jag inte i större grad eftersom vi inte gör av med så mycket ström) på grund av dålig lönsamhet.


Jag beklagar givetvis att du är arbetslös och sjuk och inte har något annat för dig än att skriva oinformerade inlägg i trådar som handlar om ämnen du inte behärskar. Men även din sjukersättning/socialbidrag påverkas om landet går in i en recession av episka mått mätt på grund av MP-politiken som hotar att förvandla Sverige till ett u-land.
Citera
2021-10-17, 18:52
  #1098
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag skrev att snittpriset för dagen var 8,32 öre. Källan är https://spotpriset.se/

Nej, du antydde att elpriser på bara några få ören per KWh är det nya normala:

Citat:
Igår var priset 8,32 öre i SE3. Så nej, högt elpris är inte det nya normala.

Byt nick för allas trevnad.....
Citera
2021-10-17, 19:13
  #1099
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag förstår att du är väldigt besviken över att vi ännu inte fått elbrist trots att två av Ringhals reaktorer stängdes.

Det är faktiskt inte elbrist jag oroar mig för i första hand även om skåningarna just nu upplever effekterna av en allt för liten egen elproduktion (reaktornedläggningarna gjorde inte direkt situationen bättre) och de flaskhalsar i stamnätet som är förklaringen till att nordliga elområden fortfarande inte har elpriser som ligger nära kontinentens nivåer.

Nedläggningen av planerbar basenergi leder till att stamnätet blir allt känsligare för nätfrekvensstörningar eftersom andelen svängmassa minskar (vind och solkraft bidrar över huvud taget inte med stabiliserande svängmassa ens i form av syntetisk sådan. se inlägg

https://www.flashback.org/sp77595258
https://www.flashback.org/sp77599433
https://www.flashback.org/sp77599648

Rekordhöga elpriser i landets två sydligaste elområden är bara en liten del i den smällkaramell vi serverats av Bolund/Stenevi med tyst medgivande av mäster Löfven och hans helinkompetenta kader av ministrar i syfte att behålla makten.
Citera
2021-10-17, 21:04
  #1100
Medlem
Snapcounts avatar
Imorgon bitti blir det att "hosta upp" i Norge :

Mandag morgen går strømprisen til himmels

(Stavanger Aftenblad): Pressekontakt Stina Johansen i Nord Pool kan ikke huske at det noen gang har vært høyere strømpris enn den vi får etter klokken 8 mandag morgen.


I morgen, 18. oktober, mellom klokken 8 og 9 får Sørvest-Norge en spotpris på 2,532 kroner, moms og avgifter ikke medregnet. Merverdiavgiften utgjør 25 prosent, det vil si ytterligere 0,633 kroner, slik at prisen spretter opp til 3,165 kroner pr. kWh.

Også Sørøst-Norge - det såkalte «område NO1», vil få strømpriser over 3 kroner pr. kilowattime mandag morgen


https://www.aftenposten.no/norge/i/K...en-til-himmels

"Leve strömexporten, hurra, hurra, hurra.."
Citera
2021-10-17, 21:17
  #1101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Imorgon bitti blir det att "hosta upp" i Norge :

Mandag morgen går strømprisen til himmels

(Stavanger Aftenblad): Pressekontakt Stina Johansen i Nord Pool kan ikke huske at det noen gang har vært høyere strømpris enn den vi får etter klokken 8 mandag morgen.


I morgen, 18. oktober, mellom klokken 8 og 9 får Sørvest-Norge en spotpris på 2,532 kroner, moms og avgifter ikke medregnet. Merverdiavgiften utgjør 25 prosent, det vil si ytterligere 0,633 kroner, slik at prisen spretter opp til 3,165 kroner pr. kWh.

Også Sørøst-Norge - det såkalte «område NO1», vil få strømpriser over 3 kroner pr. kilowattime mandag morgen


https://www.aftenposten.no/norge/i/K...en-til-himmels

"Leve strömexporten, hurra, hurra, hurra.."
Kan man exportera nåt till ett annat land och få riktigt bra betalt så är det en vinst för hela landet.
Är därför vi har så hög välfärd och tillgång till så många billiga varor.
Citera
2021-10-17, 21:31
  #1102
Medlem
Till och med Japan börjar vända i kärnkraftsfrågan.
Citat:
Majoriteten av Japans kärnkraftverk har stått orörda sedan Fukushimaolyckan 2011.
I dag är endast nio reaktorer aktiva. Men nu finns planer på att starta i gång aktiviteten vid ytterligare 30.

Citat:
Enligt Akira Amari kommer det vara svårt att förlita sig på annan energi än kärnkraft för att minska utsläppen. Japan har ingen energihandel med andra länder – och vindkraft bedöms vara alltför opålitlig
https://www.expressen.se/nyheter/kli...karnreaktorer/
Citera
2021-10-17, 21:34
  #1103
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Kan man exportera nåt till ett annat land och få riktigt bra betalt så är det en vinst för hela landet.
Är därför vi har så hög välfärd och tillgång till så många billiga varor.

-Höga strömpriser drabbar industri och arbetsplatser. Det som skapar välfärd..
-Höga strömpriser går utöver konsumtion på varor och tjänster.., med minskade skatter och moms.. Arbetsplatser återigen.

-Höga strömpriser drabbar folk med minst i plånboken.

Märkligt nog så fanns det nog "välfärd" innan höga strömpriser. De billiga varorna ifrån Kina skapar inget välstånd i väst. Bara en smutsig atmosfär baserad på Kinesisk kolkraft.
Citera
2021-10-17, 21:38
  #1104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
-Höga strömpriser drabbar industri och arbetsplatser. Det som skapar välfärd..
-Höga strömpriser går utöver konsumtion på varor och tjänster.., med minskade skatter och moms.. Arbetsplatser återigen.

-Höga strömpriser drabbar folk med minst i plånboken.

Märkligt nog så fanns det nog "välfärd" innan höga strömpriser. De billiga varorna ifrån Kina skapar inget välstånd i väst. Bara en smutsig atmosfär baserad på Kinesisk kolkraft.
Och nu med vår export tar vi in ännu mer pengar och kan få det ännu bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback