Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-12, 06:20
  #16057
Medlem
rainbowias avatar
Hmm. Minns hur osmakligt Björgen hyllade Johaug i Lahti. Detta förstärker intrycket.
Citera
2021-10-12, 06:57
  #16058
Medlem
Osis..att det var just Björgen som man hittade spår av steroider i, det hade ju ingen kunnat ana .
Nu har tre av Norges absoluta toppåkare kommit undan med snyfthistorier, efter att man hittat otillåtna substanser i deras kroppar..
Ser vi ett visst samband?! Klart att vi gör, och det gjorde vi redan innan dom positiva resultaten.

Pinsamt!!
Citera
2021-10-12, 08:05
  #16059
Medlem
Nu har man ju dock inte hittat spår av steroider i hennes urinprov utan 19-norandrosteron.
Citera
2021-10-12, 08:14
  #16060
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av younghegelian
Om jag förstår expressens artikel riktigt, så ska läkemedlet i fråga ha innehållit hormonet noretisteron som alltså inte är dopingklassat, även om det enligt wikipedia kan ha en svag anabolisk effekt. Det positiva svaret ska ha varit på 19-norandrosteron, en nedbrytningsprodukt av vissa hormoner, däribland det dopingklassade nandrolon, och då även i små mängder av noretisteron.

Detta var alltså inte fråga om ett medicinskt undantag utan om att Björgen genom att ha dokumenterat sina medicinska intag har en förklaring till att provet kunde se ut som det gjorde. Tror man på hennes berättelse, vilket WADA gjorde, ska hon då aldrig ha haft i sig något dopingklassat preparat, varav att hon friades. Sedan kan man tycka vad man vill om hur det ser ut, men det är fel att definitivt säga att hon åkte VM med steroider i kroppen.
Det där tror jag stämmer. Så i det här fallet kan man nog bara säga att det var "onödigt" av henne att använda just det p-pillret. Hon skall frikännas för detta.

Till Björgens stora muskelmassa verkar Symbicort ha bidragit. Astma-läkemedlet innehåller formoterol som har en muskelbyggande effekt. Långt tillbaka var det helt förbjudet och har sedan tillåtits i "måttliga" doser (runt 2014??). Vilka dispenser (TUE) som ges är hemligt men det verkar ganska klart att Björgen hela tiden haft dispens att använda Symbicort fritt utan gränsvärden. Jag har inte hört om någon annan åkare som haft det. Venus Williams har visst också haft den dispensen.

Så det verkar som om Björgen har dopat sig "lagligt" genom att ha fått specialtillstånd att använda mer Symbicort än andra. Felet ligger inte hos henne utan hos myndigheterna som delar ut dessa tillstånd enbart till vissa åkare. De nationella förbunden kan ge dessa tillstånd och sedan godkänns tillstånden slentrianmässigt internationellt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-12 kl. 08:21.
Citera
2021-10-12, 09:18
  #16061
Medlem
Antingen har Björgen dopat sig med steroider eller annat liknande otillåtet eller så har hon tagit alla möjliga tillåtna läkemedel som av en ”slump” råkar ha anabol effekt som symbicort och nu detta p piller. För mig är hon en nobody pga anabolapåverkan.
Citera
2021-10-12, 09:36
  #16062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av younghegelian
Om jag förstår expressens artikel riktigt, så ska läkemedlet i fråga ha innehållit hormonet noretisteron som alltså inte är dopingklassat, även om det enligt wikipedia kan ha en svag anabolisk effekt. Det positiva svaret ska ha varit på 19-norandrosteron, en nedbrytningsprodukt av vissa hormoner, däribland det dopingklassade nandrolon, och då även i små mängder av noretisteron.

Detta var alltså inte fråga om ett medicinskt undantag utan om att Björgen genom att ha dokumenterat sina medicinska intag har en förklaring till att provet kunde se ut som det gjorde. Tror man på hennes berättelse, vilket WADA gjorde, ska hon då aldrig ha haft i sig något dopingklassat preparat, varav att hon friades. Sedan kan man tycka vad man vill om hur det ser ut, men det är fel att definitivt säga att hon åkte VM med steroider i kroppen.

Fast nu är ju 19-norandrosteron en anabol steroid, vilket hon hade i kroppen, så vafan snackar du för skit?
Citera
2021-10-12, 10:42
  #16063
Medlem
KamratBlomquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Fast nu är ju 19-norandrosteron en anabol steroid, vilket hon hade i kroppen, så vafan snackar du för skit?

Nej det är en metabolit av bland annat två möjliga anabola steroider, bolandione och nandrolone. 19-norandrosterone är alltså ett tecken på att man möjligtvis har tagit de typerna av steroider, inte en anabol steroid i sig.

Primolut-Nor, alltså Björgen läkemedel, innehåller noretisteronacetat. Noretisteron är ett syntetiskt gestagen ur gruppen 19-nortestosteronderivat.
Citera
2021-10-12, 10:50
  #16064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlomquist
Nej det är en metabolit av bland annat två möjliga anabola steroider, bolandione och nandrolone. 19-norandrosterone är alltså ett tecken på att man möjligtvis har tagit de typerna av steroider, inte en anabol steroid i sig.

Primolut-Nor, alltså Björgen läkemedel, innehåller noretisteronacetat. Noretisteron är ett syntetiskt gestagen ur gruppen 19-nortestosteronderivat.

Vadå möjligtvis? Har de uppnått de värdena av 19-nor så är det klart att hon har intagit det via onaturlig väg. Och 19-nor är nandronlin fast i en annan skepnad, typ.
Citera
2021-10-12, 11:08
  #16065
Medlem
Bisarrt på så många plan. För det första, är det trovärdigt att de med den största apparaten i världen när det kommer till idrottsmedicin skulle missa så här uppenbara saker gång på gång. Johaug, Sundby och nu Björgen? Jag som outbildad skulle göra ett bättre jobb som lagläkare. Alla med sunt förnuft förstår att detta handlar om systematisk mikrodoping med dåliga coverups ifall de kört lite väl hårt.

Och varför löper inte FIS och WADA linan ut och tar reda på metaboliten...? De med störst deg kommer undan med vad som helst medan Ryssland stängs av kollektivt.
Citera
2021-10-12, 11:22
  #16066
Medlem
Alkibiadess avatar
Som om svenska idrottare inte skulle ha medicinska undantag eller inte skull deklarera vilka mediciner de tar.
Citera
2021-10-12, 11:32
  #16067
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jäkligt märkligt att det alltid är norrmän som "av misstag" får i sig dopningsklassade ämnen.

Nästan lika märkligt som att ett 5-miljoners-land gång på gång vinner medaljligan i vinter-OS.
Citera
2021-10-12, 12:27
  #16068
Medlem
KamratBlomquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vadå möjligtvis? Har de uppnått de värdena av 19-nor så är det klart att hon har intagit det via onaturlig väg. Och 19-nor är nandronlin fast i en annan skepnad, typ.

Om du menar att onaturlig betyder genom läkemedel så håller jag absolut med dig. Jag menar främst att spår av 19-nor inte har en direkt korrelation till att man tagit anabola steroider på ett förbjudet sätt. Det är en indikation, en rejäl röd flagg och enligt mig oansvarigt av det norska läkarteamet att inte rekommendera/ordna andra läkemedel som inte kan ge utslag på dopingtest.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback