2021-10-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamesedward84
Du spekulerar hela tiden utan stöd när det passar din agenda som är att försvara en kallblodig mördare samtidigt som du påpekar när andra spekulerar utan stöd när det går emot din agenda, hycklare är vad du är,

Du talar om dig själv i vanlig ordning... försöker projicera dina egna tillkortakommanden som psykiska diagnoser och annat på andra här hela tiden.
Se dig i spegeln och gör inte bort dig så mycket!
Citera
2021-10-09, 23:23
Medlem
Teabag-ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så GM ville alltså döda LP för att inte ha vittnen......Men struntade i det utan stod som paralyserad i 4-5 sekunder innan han började springa därifrån ?

Det var inte 4-5 sekunder och som andra har sagt så trodde GM förmodligen att LP var träffad genom lungorna. Men skottet snuddar endast då hon vred kroppen samtidigt.
Citera
2021-10-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teabag-d
Du vet väl att LP vred på ryggen exakt samtidigt som GM sköt? Annars var det ett perfekt skott som missade med en tiondels sekund eftersom LP vred sig samtidigt för att gå efter OP som trillade ner. Det ovanstående som jag skrev tyder på ett planerat mord av en vapenkunnig person.
Sedan så motsäger du dig själv då SE hade vapenkunskaper så om nu skottet mot LP var så amatörmässig så tyder det inte på SE.
Och Palme rörde sig nästan alltid med livvakter.
Att hon vred på sig förklarar inte varför inte GM avlossade ett till skott mot henne!!?
Arr skjuta ett skott mot henne men sedan avstå från ett andra dödande skott tyder i allra högsta grad på att mördaren saknade en plan,
Antingen borde GM aldrig ha avlossat nåt skott mot LP ELLER ha skjutit en gång till och släckt även henne!=
Det finns väl ingen plan i världen som innehåller BÅDE skjut och skjut inte!??

Jag har aldrig skrivit att GM saknade vapenkunskap.bara ett morde var amatörmässigt utfört en en GM utan någon son helst plan och att det var en impusdåd.

I den stora Palmetråden var det någon( gissar på att det var i början av detta år) som redogjorde för OPs schema i under hans sista månad i livet, februari 1986.

Enligt detta rörde sig OP ca 20 gånger utan livvaktsskydd bara under denna månad.
Livvakterna brukade både plocka upp honom på morgonen och lämna honom på kvällen, men sällan skedde det vid hemmet utan något kvarter därifrån. Denna sträcka promenade OP utan skydd.
Helgen eller möjligen två veckor före mordet var makarna Palme ute på Djurgården och åkte skidor inte heller då med livvaktar närvarande.
Helgen före mordet satt de barnvakt inte heller då fanns livvakter närvarande.

Så det fanns betydligt bättre tillfällen att mörda honom än på en lönefradag mitt i city på en plats där förhållandevis mycket folk ändå rör sig, Det är ofattbart att det fortfarande finns folk som anser att mordet var välplanerat och professionellt utfört.
Citera
2021-10-10, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teabag-d
Det var inte 4-5 sekunder och som andra har sagt så trodde GM förmodligen att LP var träffad genom lungorna. Men skottet snuddar endast då hon vred kroppen samtidigt.

Så du tror alltså att GM trodde han träffade LP eg...trots att hon skriker "vad gör du " mot GM .

Du är faktiskt den enda som någonsin trott detta

Dessutom många vittnen som säger att GM stod kvar i några sekunder ...
Senast redigerad av Problem2020 2021-10-10 kl. 01:33.
Citera
2021-10-10, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det ologiska resonemanget som innebär att SE svängt av norrut utanför Skandias entredörrar kvarstår i oförändrat skick plus att han dessutom skall spatsera omkring i jacka typ Tenson.Det är ifrån logisk utgångspunkt ett mycket orimligt scenario kan konstateras.

Du nämner att scenariot är ologiskt två gånger men ger ingen förklaring om vad som är det ologiska. Att han går norrut? Att han bär blå jacka?

Det finns ju flera olika uppgifter på att SE ska ha haft en blå jacka. En träffande beskrivning ger ju vapenhandlarens dotter. Den om att SE inte brydde sig så mycket om hur han gick klädd och gick med keps och vindtygsjacka.

Att han vänder norrut är väl inget konstigt. Han säger själv att han går söderut men hans egna utsaga kan ju knappast tas in som någon grund för att motsatt färdriktning skulle vara ologisk.

För min del framstår just detta som det mest logiska och sannolika scenariot med SE som GM.
Citera
2021-10-10, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad tjänade han på att vara med i tidningar och tv? Jag vill ha specifikt vad han tjänade på det som GM.

För om det ska vara" hans enda chans" så ska det ju ha gett något. Annars har ni fel - då var det inte hans enda chans.

Du kan ju läsa LLs förhör från TR så ser du vad SE har fått ut av sitt rapportinslag.
Citera
2021-10-10, 02:43
Medlem
Citat:
Så nu hävdar du inte längre att det var en smart plan?

Eller så söker han tiden för att det är uppenbart på morgonen att både polis och media borde ja ett rejält intresse för hans tid.

Har du funderat på varför SE säger att han går rakt ut. När det är tydligt att han förklarat för väktarna att han var där och jobbade för att han skulle på skidsemester. Definitionen av att inte gå rakt ut. Varför skulle han som GM mörka ett samtal som hjälper honom om han vill ha alibi?

En förklaring kan vara att samtalet var mycket kort och att SE gör ett naivt försök att hålla väktarna utanför utredningen. Han kan ju omöjligt veta vad väktarna ska säga tre månader senare. Så låt säga att samtalet är 15s. Ska han då dra till med två minuter och hoppas att väktarna inte kommer att motsäga detta?
Citera
2021-10-10, 05:38
Medlem
Citat:
Det där var en högst allmängiltig hypotes att ha.
Det finns naturligtvis inget riktigt uppseendeväckande i att SE spekulerade kring detta således.
Han var mycket långt ifrån ensam om det.
Något som helst bevis för SEs skuld är det oavsett naturligtvs icke,och skall vi mäta eventuellt indicievärde kring SEs spekulation i Skydd och Säkerhet så ger mätarna i stort sett inget utslag alls.

Nu var ju inte frågan om det utgör ett bevis eller inte. Du påstod att det inte finns någon grund i materialet för avsnäsnings-hypotesen. Jag påpekar att SEs hypotes i skydd&säkerhet är en grund. Och du tar diskussionen i en helt annan riktning och börjar babbla om bevis och indicievärde.
Citera
2021-10-10, 09:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tja,om det inte är AB som lunkar bakom makarna så inställer sig onekligen frågan vem det i så fall är?
SE?
Det ologiska resonemanget som innebär att SE svängt av norrut utanför Skandias entredörrar kvarstår i oförändrat skick plus att han dessutom skall spatsera omkring i jacka typ Tenson.Det är ifrån logisk utgångspunkt ett mycket orimligt scenario kan konstateras.
Å andra sidan så finner jag ingenting egentligt i materialet heller som motsäger de uppgifter som AB har lämnat angående sitt spankulerande omkring bankomaten.Dessutom var han naturligtvis inget riksfyllo.Att han vid tillfället var salongsberusad som man kan anta är en helt annan sak.Det inser nog alla som har erfarenhet av båda tillstånden så att säga.Full är helt enkelt något annat än salongsberusning.

Det är egentligen vad vi har angående denna lilla bit vad jag kan se.Jag tror således inte att det är SE,och jag tror inte heller att det är en idag helt oidentifierad person i så motto att hans namn inte finns i utredningen.Jag landar i slutsatsen att det är AB,men säker på detta kan jag..eller någon annan för den delen..till fullo icke vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Du nämner att scenariot är ologiskt två gånger men ger ingen förklaring om vad som är det ologiska. Att han går norrut? Att han bär blå jacka?

Det finns ju flera olika uppgifter på att SE ska ha haft en blå jacka. En träffande beskrivning ger ju vapenhandlarens dotter. Den om att SE inte brydde sig så mycket om hur han gick klädd och gick med keps och vindtygsjacka.

Att han vänder norrut är väl inget konstigt. Han säger själv att han går söderut men hans egna utsaga kan ju knappast tas in som någon grund för att motsatt färdriktning skulle vara ologisk.

För min del framstår just detta som det mest logiska och sannolika scenariot med SE som GM.

Sannolikt och logiskt?

SE nämner för väktarna att han ska ta tunnelbanan hem. Denna ligger till vänster/söder ut.

Han ljuger således för väktarna och tar höger(?) eller är det så att han har sån tur att han springer i famnen på paret Palme?
Vad tror du?
(Och har SE inte ens vetskap att Palme är på stan så ljuger han ju till väktarna redan innan ens tankarna på mord uppkommit? Ta tunnelbanan, men svänger ändå höger)

Vill man väva in Grand i detta scenario så blir det ändå slumpartat då SE inte har någon aning om vart paret Palme tagit vägen då han själv är tillbaka och stämplar ut. Än mindre att de korsat Sveavägen.
De skulle ju kunnat ha hunnit upp till Kungsgatan t.o.m.

Kvar blir förklaringen att SE springer rakt i famnen Palme, eller? Slump och tur...
Citera
2021-10-10, 12:15
Medlem
Citat:
Det påhittade vittnet? Är det fakta?

Han säger att ett vittne som inte var på platsen när mordet skedde kan ha uppgett hans signalement. Jag tror vi alla tolkar det underförstått att detta förklarar ett av de signalement som gått ut på mördaren.

Ett vittne som inte var på platsen när mordet skedde... Det betyder inte att det förklarar hur vittnen på mordplatsen skulle kunna ha fel signalement på mördaren.

Ok. Nu förstår jag vad du är ute efter. Hela premissen för det vittnet är ju att hen beskriver SE som hen tror är GM, inte att hen beskriver den faktiska GM. Vittnets funktion i SEs story är ju att förklara varför det felaktiga signalementet med rock osv har uppstått. Det är inte ett sätt för SE att peka på att han är lik GM, det är ett sätt för SE att säga att han inte är lik GM. Så där håller jag med dig.
Citera
2021-10-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ett vittne som inte var på platsen när mordet skedde...

Det avskriver inte mordplatsvittnenas observationer.

Han säger inte att vittnena förväxlar honom med mördaren. Han säger att ett vittne som inte var på platsen är mordet skedde kan ha trott att han var mördaren.

Korsningen är en begränsad plats. Oddsen är så klart goda.

Som jag ser det får det påstådda vittnet som SE överhör bära hela det felaktiga signalementet i SEs berättelse. Genom att säga att han hör hur ett vittne har missuppfattat det försöker han säga att alla som uppgett detta signalement har missuppfattat. Vittnet är ju ett symboliskt exempel för SE.
Citera
2021-10-10, 12:29
Medlem
Citat:
Vad anser du om SE:s klädsel när du tycker han borde vara Tensonmannen om han var GM?

För enligt mig är det ju magstarkt att lägga tilltro till saker NF säger så som tex "äldre än en polis på 43 år", men inte ha tilltro till den väldigt specifika uppgiften om färgen på jackan.

Kan vittnen få en mörk rock till en blå jacka så måste väl YN kunna få en blå jacka till en mörk rock på den mörka gatan.

Om SE är GM anser jag att han mest sannolikt hade en lång mörkblå jacka, typ vindtygsjacka. Det tror jag är det mest sannolika plagget oavsett vem som är GM. Jag tycker att ett sådant plagg förklarar varför några säger jacka och några säger rock.

Och om SE är GM så anser jag det som mest sannolikt att han är Tensonmannen. Jag tycker att Tensonmannen mest sannolikt är GM oavsett vem GM är också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in